Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی قصد داریم نگاهی اجمالی به وضعیت فناوری نانو در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم. گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی- با کت و شلوار و کلاه فرنگی در خیابان‌های تهران قدم می‌زدند و پول کشور را برای خرید هر قطعه و وسیله‌ای از کشور‌های اروپایی هزینه می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از علاقه به بالا بردن سطح سواد مردم خبری نبود و آن‌ها که ذاتا فرهیخته و با سواد بودند انگشت شمار سعی می‌کردند تا فرزندان خود را به سوی دانشگاه و ادامه تحصیل سوق دهند. تعداد دانشگاه‌های آن زمان بسیار محدود بود و نهایت تحصیل در آن تا مقطع کارشناسی بود و اگر فردی مایل به ادامه تحصیل بود باید به خارج از کشور مهاجرت می‌کرد.

در دنیایی که به سمت مدرنیته و پیشرفت علوم مختلف پیش می‌رفت و هر دانشمندش در رویای کسب جایزه نوبل بود، ایرانی‌های غرق در قحطی و سختی بودند و در بسیاری مناطق از دریافت حداقل امکانات نیز محروم بودند. آن تعداد انگشت شماری هم که در دنیای علم نامی برای خود رقم زده بودند در خارج از ایران به این مهم دست یافته بودند.

انقلاب که پیروز شد ورق برگشت، به مرور تحصیل از مکتب خانه‌ها به مدارس رسید و دانشگاه‌ها مملو از جوانانی که حالا شرایط تحصیل به هر صورت را داشتند. مقاطع تحصیلی ارتقا یافت و نخبگان بسیاری که از ایران کوچ کرده بودند به کشور بازگشتند و ایران توانست در اکثر علوم ورود پیدا کند. امروز و در چهل سالگی این انقلاب پیشرفت‌های علمی ایران از تولید علم و ثبت مقالات علمی تا ساخت ماهواره و صادرات محصولات با فناوری‌های خاص بر هیچ کس در جهان پوشیده نیست. یکی از این حوزه‌ها، فناوری نانو است. ذرات ریزی که به هر حوزه‌ای ورود پیدا می‌کند تحولی شگرف در آن ایجاد می‌کند.

روز‌های پایانی سال ۱۳۷۹ بود که به ابتکار مرحوم ابتکار فناوری جدید به نام نانو به رئیس جمهور وقت ابلاغ شد. شاید ۲ سال زمان زیادی باشد، اما ارزش آن را داشت تا ستاد توسعه فناوری‌های نانو کار خود را آغاز کند و بابی باشد برای رسیدن برای روز‌های بهتر در حوزه تولید علم، زیرا بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند فنانوری نانو جزئی از موج چهارم انقلاب صنعتی بوده و از آنجا که یک علم میان رشته‌ای است، این قابلیت را دارد که در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.   شاید یکی از ثمرات و اثرات برنامه ریزی صحیح و مدیریت درست در حوزه نانو صورت گرفت، زیرا با یک دقت نظر دهه اول برای این علم دهه تحقیق و پژوهش و تولید علم بود و بنا بر این بود که طی این مدت تمام اساتید و علاقمندان این حوزه کار آزمایشگاهی و پژوهشی انجام دهند، اما ایران توانست در سال پنجم رتبه ۱۵ تولید علم نانو را کسب کند و در واقع ۵ سال از برنامه‌ریزی‌ها جلو بود، اما این امر موجب نشد تا محققان این حوزه شتابزده عمل کنند بلکه با کیفیت قبل به کار خود ادامه دادند. از سوی دیگر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای ارتقا سطح دانش به صورت پایه‌ای و آگاهی بخشی به مردم در سطوح مختلف جامعه، باشگاه دانش‌آموزی نانو در راستای تحقیق و پژوهش دانش‌آموزی با هدف پایدارسازی جریان توسعه منابع انسانی در فناوری نانو را تاسیس کرد. به اذعان مدیران بخش‌های مختلف ستاد فناوری نانو، این باشگاه شرایطی را فراهم می‌سازد تا دانش آموزان با کار گروهی آشنا شوند و توانمندی‌های خود را محک بزنند.     از سال ۹۳ محققان، اساتید دانشگاهی، دانشجویان و دانش آموزان همه پای کار آمدند و شرایط را به گونه‌ای فراهم کردند تا از مرحله تحقیق به مرحله تولید محصول برسند. از همین سال به مرور و آرام آرام شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نانو شکل گرفتند و محصولات خود را با درجه کیفت نانویی تولید و به بازار عرضه کردند.

۳۰ هزار محقق در حوزه نانو فعال هستند
عماد احمدوند مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ستاد نانو یک الگوی مشخص برای توسعه نانو طی ۱۰-۱۵ سال گذشته پیش برده است؛ اظهار کرد: در حال حاضر حدود بیش از ۱۳۰ مرکز اعم از دانشکده و پژوهشکده کشور در حوزه فناوری نانو فعالیت دارند؛ همچنان که طی این سال‌ها و خصوصا در طول سال ۹۶ بیشتر از ۱۰۰ مرکز فعال در کشور داشته‌ایم.

مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری افزود: الگوی توسعه نانو در مراکز دانشگاهی ما، الگوی غیرمتمرکز بوده و به صورت متمرکز در چند دانشکده خاص نیست همین امر باعث می‌شود پایداری کار بیشتر شود. اگر دانشکده یا دانشگاهی در واقع قطب نانو باشد و با مشکل مدیریتی یا بودجه‌ای مواجه شود ممکن است کل کار متوقف گردد، اما ما با غیرمتمرکز کردن فناوری نانو، امروز شاهد فعالیت اساتید، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها در سایر استان‌ها در حوزه نانو هستیم.

احمدوند گفت: همین غیرمتمرکز بودن فعالیت‌های نانو باعث شده بیشتر از ۳۰ هزار محقق در مقطع کارشناسی ارشد به بالا کار پژوهشی در حوزه نانو انجام داده و یا در حال فعالیت باشند.

صادرات بیش از ۴ میلیارد دلار محصولات نانویی
سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی با اشاره به سند چشم‌انداز ده ساله دوم در راستای گسترش کاربرد فناوری نانو اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۴ باید دو درصد از بازار جهانی در حوزه فناوری نانو را در اختیار داشته باشد به همین منظور برای صادرات سالانه یک میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرده است.

وی افزود: بر اساس نقشه راه ترسیم شده حجم صادرات محصولات نانویی در سال ۹۶، قریب به ۶۲/۴ میلیون دلار و در سال ۹۵، بیش از ۳۶/۵ میلیون دلار بوده‌ که نشان دهنده رشد دوبرابری صادرات در سال گذشته است. در سال گذشته، ۴۹ کشور میزبان محصولات نانوی ایرانی بوده‌اند و با تفکیک قاره‌ای کشور‌های واردکننده‌ی محصولات نانویی ایران، آسیا با ۸۸/۳ درصد و اروپا با ۱۰/۲ درصد بالاترین سهم و قاره‌های دیگر، سهمی کمتر از یک درصد دارند؛ بنابراین بیشترین مشتریان نانومحصولات ایران در آسیا واروپا قرار دارند.

سرکار تصریح کرد: فناوری نانو از پتانسیل‌های بالایی برای توسعه صادرات برخوردار است و امکان همکاری با کشور‌های دیگر را دارد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانو تکنولوژی توسعه صادرات محصولات نانویی پیروزی انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۷۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان درباره موضوعات مطرح شده در دیدار‌ها و نشست‌های مقامات ایران و پاکستان، از دیدار دوجانبه رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور خبر داد و گفت: در این دیدار موضوعات مختلف در حوزه اقتصادی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد نشست بعدی این کمیسیون ظرف چند ماه آینده در تهران برگزار شود.

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، وجود بنادر مهم پاکستان از جمله کراچی و همچنین موقعیت بنادر ایران از جمله بندر چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست و افزود: توسعه بنادر پاکستان و ایران از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار‌های دوجانبه مطرح شد.

بذرپاش با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت دو کشور گفت: دستیابی به این هدف نیازمند توسعه جدی زیرساخت‌ها از جمله بنادر و تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز‌های دو طرف است.

تسهیل تردد در مرز‌های ایران و پاکستان

وی افزود: ۳ مرز ریمدان، میرجاوه و پیشین میان ایران و پاکستان وجود دارد که دو مرز آنها نسبتاً جدید است و باید تردد از این مرز‌ها تسهیل شود.

وزیر راه و شهرسازی از طرح اجازه حمل یکسره بار توسط کامیون‌های ایرانی به داخل پاکستان خبر داد و افزود: این موضوع هم سرعت تردد و هم حجم انتقال بار را افزایش می‌دهد.

بذرپاش گفت: تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید موردتوجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود که با طرف پاکستانی مطرح و مقرر شد این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد توسط شرکت‌های ایرانی

وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع همکاری‌های هوایی از جمله افزایش پرواز‌ها به‌ویژه میان لاهور و مشهد یا تهران نیز مطرح و مقرر شد برقراری پرواز میان تهران و اسلام‌آباد توسط شرکت‌های ایرانی اعلام شود تا بستر تردد راحت‌تر تجار فراهم شود.

بذرپاش با بیان طرح موافقت‌نامه تجارت آزاد در این نشست گفت: علاوه بر این موافقت‌نامه، تعدادی موافقت‌نامه پیشنهادی از سوی سازمان‌های ایرانی به‌طرف پاکستانی ارسال شده بود که تا کنون نظر موافق یا مخالفی از سوی پاکستان اعلام نشده، به همین منظور قرار شد کارگروهی در وزارت مربوطه تشکیل و نشست‌های مجازی با سازمان‌های هم تراز برگزار شود تا هرچه سریع‌تر در مورد موافقت‌نامه‌ها نظر بدهند. همچنین نشست بعدی در سطح معاونان وزیر در تهران برگزار شود.

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، تهاتر کالا را از دیگر موضوعات مورد بحث طرفین اعلام کرد که در دستور کار برای پیگیری بیشتر قرار گرفت.

بذرپاش با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان ابراز امیدواری کرد که توسعه همکاری‌ها با جدیت در دستور کار قرار گیرد و توافق‌نامه‌ها به سرانجام برسد.

وی یادآور شد: پاکستان به دلیل مجاورت مرزی قابل توجه با کشورمان و بازار بزرگی که دارد، فضای مناسبی برای فعالین اقتصادی ایرانی است و باید زیرساخت‌ها برای دسترسی هرچه آسان‌تر تجار و بازرگانان ایران به این بازار فراهم شود که در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • EXEED در راس هرم نوآوری چری
  • ثبت صادرات ۶ میلیارد دلاری در خوزستان
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • تجارت ۱۰ میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها