Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:37:46 GMT

بحران دستاورد

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۴۸۸۶۸

بحران دستاورد

تهران- ایرنا- آرمان‌های انقلاب اسلامی برخاسته از فطرت پاک انسان‌هایی بزرگ خسته از «خودکامگی سلطنت» بودند و می‌خواستند به جهان نشان دهند که «ملتی رشید» هستند که نه قیم موروثی می‌خواهند و نه قیمومیت بیگانه را برمی‌تابند. امروز هم اگر به فطرت پاک ملت رشید ایران نظاره کنیم چیزی جز این نخواهیم یافت.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم سعید شریعتی، آورده است: 1- مردان غالبا و برخی از زنان در 40 سالگی دچار یک بحران روحی و روانی به نام سندرم آندروپوز می‌شوند که برخی از روانشناسان به آن سندرم بحران دستاورد می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این وضعیت فرد مبتلا با تغییرات هورمونی و متابولیستی در بدن دچار «افسردگی» و ناامیدی ناشی از آن می‌شود.

این بحران علاوه بر آثار فیزیکی در «کارکرد»ها و «توانمندی»‌های فردی در ذهن و ضمیر او نیز آثاری به‌جا می‌گذارد از جمله آن مواجه شدن و درگیر شدن با دو سوال در ذهن خود؛ یکی آنکه «آیا من پس از 40 سال زندگی به آنچه خواسته‌ام، رسیده‌ام» و دیگر اینکه «آیا اطرافیان و خانواده از من راضی و خشنودند؟» این دو سوال مدام فرد مبتلا به «آندروپوز» را می‌آزارد و شاید به‌همین جهت به این «بحران روحی» «بحران دستاورد» می‌گویند.

باید گفت این بحران اگر درست شناخته شود و پس از تشخیص درست درمان و مبتنی بر اصول روانکاوی و روانشناسی بالینی بگیرد...گذرا خواهد بود و فرد مبتلا آن را از سر خواهد گذراند؛ اما اگر درست تشخیص داده نشود و در زمان مناسب درمان نگردد، با بحران و سندروم «آشیانه خالی» یک سندرم شایع در دهه ششم زندگی فرد و پس از «ترک خانه توسط فرزندان» و مرگ اطرافیان و دوستان که بر افراد معارض می‌شود پیوند خورده، موجب از پای افتادن و نابودی فرد خواهد شد.

2- بر این باورم که «انقلاب اسلامی» در 40 سالگی خود دچار سندورم آندروپوز با عموم مشخصه‌های این سندرم است، از این رو مواجهه با این دو سوال را برای «انقلاب اسلامی» در 40 سالگی طبیعی می‌دانم. اول اینکه، آیا «انقلاب اسلامی» به آرمان‌ها و خواسته‌های خود دست یافته است؟ دوم اینکه «آیا مردم از نتایج انقلاب اسلامی راضی‌اند؟» طبیعتا «انقلاب اسلامی» زبان ندارد که خود پاسخ این سوالات را واکاود و از آن نتیجه آرام‌بخش بگیرد. این «وفاداران» و «ماندگان» از روزگاران نخست «انقلاب اسلامی» هستند که صادقانه باید به این دو سوال پاسخ دهند و به نقد و ارزیابی آن بپردازند و به هر روی به درمان «بحران دستاورد» برای «انقلاب اسلامی» همت گمارند.

3- به یقین «انقلاب اسلامی ایران» در 40 سال حیات خود و پس از تبدیل «نهضت به نظام» سختی‌ها، دشمنی‌ها، بی‌تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌های فراوانی را تجربه کرده است و از دیگر سوی کامیابی‌ها، فداکاری‌ها، جانفشانی‌ها و پیروزی‌های فراوانی نیز به دست آورده است. اما برای تعیین و تبیین دستاوردهای انقلاب و نظام در 40 سالگی خود «مقایسه آماری» در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی حتی اگر مبتنی بر واقعیت‌ها باشد چندان وافی به مقصود نیست و چیزی جز مدعیاتی «ابطال‌ناپذیر» و «قیاساتی» مع‌الفارق نخواهد بود.

اینکه آمار بدهیم که در سال 57 چه تعداد روستا برق داشته‌اند و اکنون در سال 97 چه تعداد روستا دارای برق هستند، کاملا ابطال‌ناپذیر است چراکه معلوم نیست اگر رژیم گذشته «40 سال» دیگر دوام می‌یافت آیا به این میزان از توسعه برق روستایی دست می‌یافت یا خیر و اینکه «تولید علم» در سال 57 چقدر بوده و در سال 97 چقدر شده است، قیاس مع‌الفارق است چراکه تحولات جمعیتی و رشد آگاهی‌های اجتماعی و اقتضائات بشری «مردم» به سمت «دانش‌افزایی» رهنمون شده است و چندان نمی‌توان باب مقایسه را در این موضوع گشوده دانست.

4- برای پاسخ به دو سوالی که در 40 سالگی انقلاب اسلامی با آن مواجهیم، ناگزیریم که به سال 57 بازگردیم و ببینیم وعده‌ها و آرمان‌های اصلی رهبران انقلاب و مردمان انقلابی چه بوده است. این وعده‌ها و آرمان‌ها که به‌طور خلاصه در استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نمایان است و در یک عبارت آن را به مطالبه «حق حاکمیت ملت» بر سرنوشت خود می‌توان تعبیر کرد را ما «گفتمان نوفل لوشاتو» می‌نامیم. در حقیقت آرمان‌های انقلاب اسلامی همان سخنان و پیام‌هایی است که حضرت امام (ره) در طول چهار ماه اقامت در فاصله 13 آبان تا 12 بهمن 1357 در روستای نوفل لوشاتو در نزدیکی پاریس بیان کردند و امواج انقلاب با این سخنان و پیام‌ها جان گرفت و کاخ سلطنت را فرو ریخت.

این عبارت‌ها را مرور کنید:
- «بشر در اظهارنظر خودش آزاد است»
- «مطبوعات در نشر همه حقایق و واقعیات آزادند»
- «در حکومت اسلامی اگر کسی از شخص اول مملکت شکایتی داشته باشد پیش قاضی می‌رود و قاضی او را احضار می‌کند و او هم حاضر می‌شود»
- «حکومت اسلامی یک حکومت مبتنی بر عدل و دموکراسی است»
- «شکل حکومت ما جمهوری است جمهوری به معنا اینکه متکی به آرای اکثریت است»
- «ولایت با جمهور مردم است»
- «اگر اکثریت ملت به چیزی رای دادند، متبع است ولو به ضررشان باشد»
- «رژیم ایران به یک نظام دموکراسی تبدیل خواهد شد که موجب ثبات منطقه می‌گردد»
- «عزل مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است، برخلاف نظام سلطنتی هر یک از مقامات محدود و موقت است. یعنی مقامات ادواری است، هر چند سال عوض می‌شود و اگر هم هر مقامی یکی از شرایطش را از دست داد، ساقط می‌شود»

این عبارات همگی پیام‌ها و جملات امام خمینی (ره) است که از نوفل لوشاتو پاریس به تمام جهان مخابره شده است و دنیا را با واقعیتی به نام خواست اکثریت ملت ایران برای تغییر رژیم و دستیابی به چنین آرمان‌هایی روبه‌رو ساخت و انقلابی عظیم و مردمی را برانگیخت. حال باید دید در 40 سالگی انقلاب به آن آرمان‌ها بازگشت و تحقق آنان را سنجید. نظام جمهوری اسلامی به هر میزان به این آرمان‌ها نزدیک شده است، موفق بوده و هر چه از این آرمان‌ها فاصله گرفته دچار ناکامی و بحران دستاورد شده است. بر این باورم نه فقط انقلابیون نخستین بلکه نسل‌های دوم و سوم و چهارم چنانچه طعم شیرین تحقق آن آرمان‌ها را بچشند و از مواهب آن بهره‌مند باشند از «انقلاب اسلامی» راضی خواهند بود و آماده ایثار و فداکاری در پای آن آرمان‌ها خواهند بود. آرمان‌های انقلاب اسلامی برخاسته از فطرت پاک انسان‌هایی بزرگ خسته از «خودکامگی سلطنت» بودند و می‌خواستند به جهان نشان دهند که «ملتی رشید» هستند که نه قیم موروثی می‌خواهند و نه قیمومیت بیگانه را برمی‌تابند. امروز هم اگر به فطرت پاک ملت رشید ایران نظاره کنیم چیزی جز این نخواهیم یافت.

*منبع: روزنامه اعتماد،1397،11،17
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد چهل سالگي انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۸۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی

 

سرهنگ مهجوری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اراک گفت: به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و سالروز شهادت استاد مطهری از مربیان عقیدتی سیاسی، هادیان سیاسی، مدیران برتر عقیدتی نظارت ومدیران شعب عقیدتی سیاسی تجلیل شد.

آیت الله عباسی منتخب مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم به تبیین نقش عقیدتی سیاسی در نشر ارزش‌های اسلامی و گسترش مفاهیم و اصول انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در گام دوم انقلاب مربیان عقیدتی سیاسی برای تبیین دست آورد‌های پرشمار انقلاب بخصوص برای نسل جوان رسالت سنگینی برعهده دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ۲۰ سال از درگذشت گل آقای ایران گذشت
  • تجدید میثاق وزیر آموزش و پرورش و معلمان با آرمان‌های امام راحل
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • دهه هشتادی ها شهردار محلات رفسنجان شدند
  • تجدید میثاق اعضای دوره ششم شورای شهر اصفهان با آرمان‌های شهدا
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد
  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است