Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید فرید موسوی در گفت‌وگو یا ایلنا در مورد‌ آخرین وضعیت مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یکی از الزامات ما در شرایط فعلی تعریف پایه‌های جدید مالیاتی است و مالیات بر عایدی سرمایه(CGT) نیز در این راستا است، در حال حاضر بسیاری از کشورها نیز در خصوص اجرای این نوع مالیات ورود کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از منافع این نوع مالیات هدایت سرمایه به بخش مولد است که ما در این مورد شعارهای بسیاری می‌دهیم اما باید توجه داشت که هدایت سرمایه از بخش غیرمولد که مخرب اقتصاد است به بخش مولد در خلاء صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل استفاده از ابزار CGT اهمیت مضاعف می‌یابد.

موسوی در مورد دلیل مخالفت برخی‌ها با این نوع مالیات گفت: چون بحث جدیدی است یک سری نگرانی‌ها در مورد فراهم نبودن زیرساخت‌های آن مطرح شده است اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که جای هیچ نگرانی وجود ندارد. هرچند که دولت اعلام کرده به دنبال ارایه یک لایحه جامع است اما ما منتظر دولت نمی‌مانیم و آن را در اولویت برنامه‌های خود می‌دانیم.

وی افزود: این مالیات بزودی در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح می‌شود تا به نتیجه نهایی برسیم و فعلا این نوع مالیات را برای مسکن و حذف دلالی از آن را هدف گذاری کرده‌ایم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موضوع خصوصی سازی‌ها و بحث‌های مرتبط با‌ آن در هفته‌های اخیر گفت: متاسفانه از ده سال پیش که این سیاست و اصل 44 اجرا شد عده‌ای از خصوصی سازی‌ها یک آرمانشهر ترسیم کردند اما برداشت ما در مورد عملکرد ده ساله  که واکنش جامعه نیز بر آن صحه می‌گذارد عدم دستیابی به اهداف تعیین شده است.

وی ادامه داد: ما باید از فناوری خصوصی در نحوه واگذاری‌ها و نظارت پس از واگذاری‌ها استفاده کنیم تا خصوصی سازی، رها سازی یا محلی برای کسب درآمد مقطعی دولت نباشد.

موسوی با اشاره به مشکلات پیش آمده در هفت تپه گفت: این مشکلات نگرانی ما در مورد خصوصی سازی‌ها را تشدید می‌کند و به نظر ادامه روند کنونی و اصرار به آن می‌تواند تبعات منفی بیشتری داشته باشد بنابراین ما باید طرحی نو دراندازیم.

رییس فراکسیون جوانان مجلس تصریح کرد: امیدوارم به مرحله‌ای نرسیم که تمام سرمایه‌ها را به باد دهیم و بجای استفاده پایدار و بلندمدت از منافع کوتاه‌‌مدت خصوصی سازی‌ها استفاده کنیم. از همین روی امیدواریم تمام صاحب نظران و کارشناسان یاری کنند تا فناوری خصوصی سازی بازسازی و بازمهندسی شود و همه اقتصاد و کشور از مزایای آن بهره‌مند شوند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خصوصی سازی دولت کمیسیون اقتصادی مالیات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازتعریف نقش دولت در همگرایی نخبگان

دولت در سال های اخیر [ مقصود دولت کنونی نیست بلکه ذات کارکرد دولت های دهه اخیر مقصود است ] به روش و عادت مالوف خود یعنی تعویق به بهای تعمیق بحران ها روی آورده است . بدیهی است این روش هر چه بیشتر طی سالیان اخیر در موضوعات مختلف استفاده شده بهای بیشتری از دولت را مصروف خود در همان موضوعات کرده است و همچنین طبیعی است در فضای فقر ایده های ایجابی ابزارهای سلبی هر روز بیش از پیش به چشم حکمران می آیند و استفاده از آنها بیشتر نیاز دولت به * عمل کردن * را برطرف می کند .

نگارنده در ادامه با توجه به قطعی بودن تفاوت خاستگاه های مخالفین با اقدامات سلبی در بحث حجاب [ مانند آنچه در طرح نور جریان دارد ] به ذکر چهار دسته کلی می پردازد .

1 ـ دسته اول را می توان افرادی دانست که قائل به مفید بودن استفاده از سخت افزار کنونی حاکمیت در مواجهه با پدیده ی بی حجابی هستند اما شرایط کنونی کشور ( من جمله شرایط منطقه ی غرب اسیا پس از طوفان الاقصی ، بیش از یک دهه رشد میانگین اقتصادی نزدیک به صفر ، دولتی بر آمده از انتخاباتی با مشارکت نسبتا پایین و ...) را مناسب اجرای آن نمی دانند . هر چند با توجه به نبود افق نه چندان روشن پیش رو خصوصا در رابطه با شرایط اقتصادی کشور ، به نظر می رسد قائلین به این نگاه احتمالا پاسخ را در کوتاه مدت و یا حتی میان مدت نمی جویند .

2 ـ دسته ی دوم به نظر شامل افرادی می توان دانست که باز هم قائل به استفاده از ابزار سلبی [ در کنار سایر ابزار ایجابی ] برای مقوله حجاب هستند ولی سخت افزار کنونی آن یعنی چیزی مشابه گشت ارشاد را نمی پسندند .

3 ـ دسته ی سوم را شاید بتوان شامل افرادی دانست که مانند دو دسته ی پیشین ، ذات حجاب را یک ارزش متعالی می دانند و باور به حسن داتی حجاب دارند اما مخالف جدی ورود حاکمیت به این عرصه هستند و این کار یعنی هرگونه ورود حاکمیت را دخالت در روند زندگی روزمره تعدادی از شهروندان و یا بالنّهایه به ضرر متدینین می دانند . این دسته احتمالا مواجهه با پدیده ی بی حجابی و کم حجابی را منحصر به نهادهای مدنی می دانند و باور به کارهای صرفا ایجابی [ آن هم توسط نهادهای کاملا مردمی و یا سنتی ] دارند .

4 ـ و در نهایت دسته ی چهارم را شاید بتوان افرادی دانست که اصولا ذات مساله ی حجاب را یک ارزش متعالی نمی دانند و برخاسته از همین نگاه ، سیاستگذاری و یا هر فعل و انفعالاتی پیرامون رشد پوشیدگی و یا حتی توقف روند برهنگی احتمالی را از اساس فاقد معنا می دانند .

نگارنده ، در این یادداشت در پی وزن دهی جمعیتی خاصی به چهار دسته ی اخیرالذکر نیست . اما باور دارم جامعه پس از آسیب هایی که طی سالیان اخیر متاثر از مسایل اقتصادی خورده است ، و هم چنین ناکارآمدی نسبی دستگاه بوروکراتیک دولتی نمی توان بدون ملحوظ داشتن ابعاد چندبعدی مسائل پیچیده ای چون مواجهه با بی حجابی دست به عمل زد .

لذا به نظر می رسد به جز دسته ی چهارم مخالفین مطابق تقسیم بندی راقم این سطور ، که اقناع حتی نخبگان طرفدار ان ایده ای تقریبا محال است ، اما مطمئنا دولت با ابزارها و واسطه هایی که در جامعه دارد می تواند از نظرات سه دسته ی دیگر خود را غنی سازد . خاصه با توجه به وضعیت نگران کننده محبوبیت اقای رییسی و شخص ایشان آن هم در آستانه ی سال سوم دولت اول وی [ که علی القاعده دولت ها در دوره ی اول دارای محبوبیتی بسیار بالاتر دوره ی احتمالی بعدی خواهند بود ] لزوم اجماع و یا حداقل استفاده از ظرفیت های نخبگانی ۳ دسته ی دیگر بیش از پیش معلوم می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900521

دیگر خبرها

  • آنروا: حمله به رفح تبعات ویرانگری دارد/ تا حد امکان می‌مانیم
  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • ۵.۲۲ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد/ واگذاری سهام به ۳۰۰۸ کارگر در دولت سیزدهم
  • جنجال علیه اخذ مالیات از دلالان دانه‌درشت آن هم با پول بیت‌المال
  • پایان دور کنونی مذاکرات برای آتش بس در غزه/ هیئت حماس امشب قاهره را ترک می‌کند
  • لزوم بازتعریف نقش دولت در همگرایی نخبگان
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد