Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@08:26:12 GMT

بسیج سازندگی؛ برکت انقلاب برای توسعه روستاها

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۵۱۶۳۵

بسیج سازندگی؛ برکت انقلاب برای توسعه روستاها

به گزارش ایرنا، هر چند پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 27 خرداد ماه سال 1358 مجموعه ای با عنوان جهاد سازندگی با تدبیر امام راحل ایجاد شد و این مجموعه تا سال 1379 و زمان ایجاد وزارت جهاد کشاورزی با تفکیک به 2 وزارتخانه جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی خدمات ارزنده و بسیار مهمی در روستاها انجام داد، اما تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن سال بنیان نهاد خدمتگزار دیگری موسوم به «بسیج سازندگی» را پی افکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آن زمان تاکنون شجره طیبه بسیج که از دستاوردهای بسیار عظیم و مهم انقلاب اسلامی بوده و امروز به الگویی برای توسعه کشورهای ضداستعماری تبدیل شده است، نه تنها در حوزه دفاعی و نظامی کارنامه ای درخشان طی 40 سال داشته است، بلکه در بخش عمران و آبادانی به ویژه در مناطق روستایی و کم برخوردار نیز عملکرد بسیار برجسته به جای گذاشته است که محور این توسعه، بسیج سازندگی می باشد.
کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی، اجرای طرح های بهداشتی و درمانی، ترویج اقتصاد روستایی، ارایه تسهیلات برای کارآفرینان روستایی، اشتغال زایی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، کمک به رونق دامداری و دامپروری، حمایت از ایجاد و تجهیز واحدهای زودبازده و کوچک کشاورزی، زراعی و گلخانه ای از جمله اقدامات بسیج سازندگی با هدف توسعه و آبادانی روستاها در 18 سال اخیر بوده است.
از سوی دیگر وجود 2 هزار و 700 روستا در آذربایجان شرقی و زمینه های وسیع و فراوان اشتغال و اقتصادی این مناطق تولیدی موجب شده است تا بسیج سازندگی استان برنامه ها و طرح های بسیار متنوع و متعدد کارآفرینی را در این مناطق به مورد اجرا بگذارد که هر یک از آنها توسعه و آبادانی روستاها را به دنبال داشته است.
هادی صفری یکی از جوانان برخوردار از تسهیلات و تمهیدات بسیج سازندگی استان در شهرستان اهر است که توانسته با ایجاد واحد کوچک گلخانه ای، زمینه اشتغال خود و چند نفر دیگر را فراهم کند.
وی که با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی اعطایی بسیج سازندگی آذربایجان شرقی در حوزه پرورش گیاهان گلخانه ‌ای فعالیت دارد و موفق شده با تکیه بر توانمندی های خود زمینه اشتغال چهار نفر دیگر را فراهم کند، گفت: از شغل خود راضی ام و تلاش می کنم افراد بیشتری را به خدمت بگیرم و کار خود را توسعه دهم؛ معتقدم اگر بروکراسی از جامعه رفع شود، می‌ توان به صنعت واقتصاد هر منطقه با توجه به ظرفیت های موجود امیدوار شد.
صفری ادامه داد: آبیاری قطره ای و کشت گلخانه ای برای کشورمان که با بحران کم آبی مواجه است، بهترین شیوه و راه حل برون رفت و عبور از این بحران است و باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشاورزان را در جهت سوق دادن به کشت گلخانه ای ترغیب کرد، زیرا تولید گلخانه ای بهترین راه برای جلوگیری از اسراف آب برای نجات بی آبی است.
وی با بیان اینکه دوره آموزشی پرورش گیاهان گلخانه ‌ای را 12 سال قبل در سازمان فنی و حرفه ‌ای سپری کرده است، اظهار داشت: حدود 10سال است که به شغل پرورش گیاهان و سبزیجات گلخانه‌ای مشغول هستم.
صفری از حمایت های بسیج سازندگی در اجرای طرح های کارآفرینی و توسعه روستایی قدردانی کرد و گفت: تسهیلاتی که این مجموع برای کارآفرینان جوان و خلاق در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی ارایه می دهد، کمک شایان توجهی برای رونق کسب و کار می کند و بخش اعظم مشکل نقدینگی واحدها را رفع می کند که اگر چنین نمی شد واحد ما از مدت ها قبل تعطیل شده بود.
یکی دیگر از جوانان فعال بخش کشاورزی و کارآفرین عرصه بسیج سازندگی در آذربایجان شرقی که از 100مترمربع سالن پرورش قارچ، 2.5 تن از این محصول برداشت می کند، به ایرنا، گفت: حدود پنج سال پیش و پس از مطالعات میدانی در عرصه پرورش قارچ، تجربه و مهارت لازم در این زمینه را کسب کردم و هم اکنون ضمن ایجاد زمینه شغلی خود و اشتغالزایی برای تعدادی از جوانان روستایی، با جدیت برای توسعه این رشته فعالیت می کنم.
یوسف صباغی آلانق جوان بستان آبادی با اشاره به اینکه از حدود 6 سال قبل به فکر راه اندازی چنین مکانی بوده است تا ضمن درآمدزایی برای خود، برای تعدادی از جوانان منطقه نیز ایجاد اشتغال و در حوزه تولید کشور نقشی هر چند کوچک ایفا کند، افزود: کل مساحت سالن تولید قارچ بیشتر از 100 مترمربع نیست که در هر مرحله، ظرفیت 9 تن کمپوست و 130 عدد خاک پوششی را دارد و از این میزان مواد اولیه 2 هزار و 500 کیلوگرم قارچ صدفی برداشت می شود.
صباغی، آورده اولیه خود برای ایجاد این کارگاه زودبازده را حدود 50 میلیون ریال اعلام کرد که با حمایت های بسیج سازندگی ناحیه بستان آباد در قالب وام های خوداشتغالی دریافت کرده و توانسته طرح پرورش قارچ را توسعه دهد.
وی اظهار داشت: در این کارگاه کوچک 8 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاغل هستند و درآمدی برای خود حاصل کرده اند.
صباغی با اشاره به خدمات مشاوره ای که به دوستان وعلاقه مندان پرورش قارچ ارایه می دهد، ادامه داد: من به 10 نفر از همکاران و دوستان خود در زمینه تجهیز کارگاهی مشاوره داده و در زمینه فروش محصول نیز کمک می کنم.
وی ، تشکیل تعاونی برای کوتاه کردن دست واسطه گران را یکی از راهکارهای مفید و مناسب برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در روستاها دانست و افزود: اگر برای محصولات تولیدی شرکت های تعاونی تشکیل شود، محصولات تولیدی یکجا خریداری می شود که در این حالت بسیاری از مشکلات مربوط به بازار واسطه گری، حل می شود.
صباغی ابراز امیدواری کرد، مسئولان از کارآفرینان و به ویژه جوانانی که با هزار امید و آرزو و برای درآمدزایی خود وارد عرصه می شوند، در ایجاد کارگاه های کوچک و زود بازده و در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و اشتغال روستایی حمایت کنند.
دیگر جوان کارآفرین و فعال حوزه بسیج سازندگی که به پرورش غاز و فعالیت در حوزه ماکیان مشغول است، با بیان اینکه از طریق اینترنت و فضای مجازی و حمایت های بسیج سازندگی توانسته زمینه صادرات تولیدات خود را فراهم کند، گفت: تلاش ها و پیگیری هایم برای پرورش غاز، توسعه فعالیت و نیز حمایت های بسیج سازندگی باعث شده است در عرصه اقتصاد مقاومتی به موفقیت هایی دست پیدا کنم.
حمید یزدانی اظهار داشت: دو سال پیش وقتی شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا نکردم، از طریق فضای مجازی و اینترنت بعد از آشنایی با عرصه های اقتصاد مقاومتی و کمی تحقیق و بررسی درباره فعالیت در عرصه پرورش ماکیان، تصمیم گرفتم برای درآمدزایی به پرورش غار بپردازم.
وی با بیان اینکه اطلاعات اولیه اش ثابت کرد که پرورش غاز سودده و بسیار مقرون به صرفه است، اظهار داشت: برای آغاز کار تعداد 12 بال غاز مولد از شمال کشور خریداری کردم و برای جوجه کشی به شهر بناب آوردم که برای خرید آنها حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کردم و با پرورش و نگهداری اصولی آنها در حال حاضر تعداد غازها را به 80 بال افزایش داده ام.
یزدانی ادامه داد: بخشی از هزینه های غاز چرانی را با اخذ وام تسهیلات اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی تامین و در ابتدا مبلغ 10 میلیون تومان از این نهاد وام دریافت کردم که آنرا برای نگهداری و خرید خوراک غازها صرف کردم.
وی برای فروش محصولاتش یک سایت فروش غاز راه اندازی کرده و در مدت زمان اندکی از این طریق توانسته به موفقیت های مهمی نیز دست پیدا کند.
یزدانی با اشاره به اینکه در این پایگاه اینترنتی برای مخاطبان و مشتریانی که علاقه مند غاز هستند به طور کامل و واضح در مورد پرورش غازها و جوجه هایش توضیح می دهم، ادامه داد: فعالیت در فضای اینترنت و شبکه های مجازی باعث خرید و فروش خوب محصولات شده است، به طوری که این فعالیت ها به ثمر نشسته و مشتریان جدید از کشورعراق پیدا کرده ام.
وی اضافه کرد: فعالیت در اینترنت باعث شد برای غازهایم از اربیل عراق مشتری داشته باشم و پارسال تعداد 200 جوجه غاز به این کشور صادر کردم و امسال نیز برای خرید یکهزار جوجه غاز سفارش دارم.
رییس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فعالیت های مختلف این مجموعه در قالب گروه های جهادی، به ایرنا گفت: کاهش هزینه های دولت در اجرای طرح های عمرانی و خدماتی در مناطق روستایی و محروم مزیت مهم و اصلی بسیج سازندگی است.
سرهنگ محمد اسکندری با بیان اینکه هم اکنون تعداد 417 گروه جهادی شناسنامه دار در آذربایجان شرقی فعال است، افزود: چابکی، تخصص و تعهد از جمله ویژگی های بارز این گروه ها است که در بسیاری از حوزه ها کمک حال دولت و دستگاه های اجرایی بوده و در این مسیر آماده هرگونه تعامل و همکاری هستند.
وی اظهار داشت: در سالجاری 97 هزار نفر- ساعت انواع خدمات عمرانی، عمومی، رفاهی، فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی در قالب گروه های جهادی در شهرها و روستاهای مختلف استان به ویژه در مناطق کم برخوردار و محروم انجام شده است.
اسکندری، اردوهای جهادی بسیج سازندگی استان را یک، سه و هفت روزه اعلام و اضافه کرد: این اردوها در قالب بسیج اقشار و در تخصص ها و رشته های مورد نیاز در مناطق محروم بر پا شده که آثار و ثمرات بسیار مطلوب و مناسبی در پی داشته است.
وی، احداث 145 واحد مسکن مددجویان بهزیستی، 21 واحد مسکن محرومین، 15 طرح عمرانی در حاشیه شهرها و روستاهای محروم، 117 مورد مرمت مدارس، 11 طرح مرمت مسجد و حسینیه را از جمله فعالیت های عمرانی و خدماتی بسیج سازندگی آذربایجان شرقی از اول امسال تاکنون اعلام کرد.
وی حضور و فعالیت در حوزه های خدمات عمومی و غیرعمرانی را از زمینه های مهم عملکرد بسیج سازندگی بیان و اضافه کرد: توزیع یکهزار و 853 دست پوشاک، پنج هزار و 500 پرس غذا، هفت هزار و 800 عدد لوازم التحریر و اهدای 185 مورد جهیزیه با صرف هزینه افزون بر 24 میلیارد ریال از جمله خدمات ارائه شده است.
اسکندری با اشاره به فعالیت های آموزشی و کارآفرینی بسیج سازندگی آذربایجان شرقی، آموزش فنی و حرفه ای تعداد 6 هزار و 193 نفر از روستاییان استان در رشته های مختلف کشاورزی، دامداری و مشاغل خانگی شامل آبزی پروری، پرورش دام، زنبور عسل، سماق، شترمرغ، ماکیان، تولید کمپوست و فرآوری لبنیات طی سالجاری را از عملکردهای این بخش عنوان کرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بسیج سازندگی استان با همکاری بانک انصار تعداد 140 واحد تولیدی و طرح اشتغالزایی اجرا کرده است، گفت: برای این تعداد طرح 20 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته و برای 370 نفر زمینه شغلی فراهم شده است.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی
3038/518
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 انقلاب جامعه رهبر معظم انقلاب اسلامی فنی و حرفه ای کشاورزی جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۱۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش

 مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور در نشست تبیینی مسئولان کانون‌های بسیج فرهنگیان استان کردستان با اشاره به موضوع جذب در آموزش و پرورش و تحولات رقم خورده در این زمینه، آن را محصول تلاش انقلابی فرهنگیان جوان بسیجی عنوان کرد و گفت: ریل جذب آموزش و پرورش بعد از ۸۰ سال توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد.

سجاد صدیقی با اشاره به فرمایش رهبری در خصوص جنگ در عرصه تعلیم و تربیت، جذب در بسیج فرهنگیان را از مهم‌ترین فعالیت در این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: عمق نفوذ انقلاب اسلامی از این طریق باید در مسأله‌ها صورت گیرد.

وی، مکانیزم تربیت نسل توسط دشمن را قاعده‌ای باطل دانست که باید به دست انقلابی‌ها از بین برود.

صدیقی افزود: بسیج فرهنگیان باید آمادگی لازم را برای پیاده‌کردن موضوع تقابل با نقشه دشمن در تعلیم و تربیت را به دست آورد.

وی پایه اساسی هویت بسیج را مردم و حضور آنان دانست و بیان کرد: باید مکانیزم‌ها را برای حضور گسترده و عملی مردم فراهم نماییم.

 مسئول سازمان بسیج فرهنگیان، مأموریت بسیج فرهنگیان را پاسخ به دغدغه رهبری دانست و با بیان اینکه بسیج باید قاعده بد مانع در برابر تحول را بر هم بزند، عنوان کرد: موضع‌گیری بسیج فرهنگیان در برابر کج‌روی‌های دولت در آموزش و پرورش باید بدون اغماض باشد.

وی با بیان اینکه بسیج فرهنگیان باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت آموزش و پرورش ببرد، تلاش این توده را در راستای تحول در آموزش و پرورش ضروری خواند و گفت: این قشر باید مأموریت‌های خود در آموزش و پرورش را مسأله‌محور نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها
  • کاشت ۸۰ هکتار باغ زیتون در لرستان
  • لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • اشتغال‌زایی ۳۵۰ میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان