Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@08:54:00 GMT

نگاهی به «شبی که ماه کامل شد» آخرین ساخته بهرام توکلی

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۵۲۲۶۶

نگاهی به «شبی که ماه کامل شد» آخرین ساخته بهرام توکلی

سرویس فرهنگی فردا: نرگس آبیار در «نفس» نشان داد علاقه شدیدی به سینمای هند و حال و هوای آن دارد و برای روایت فیلم جدیدش سراغ جغرافیایی رفته تا بستر لازم را برای ایجاد حال و هوای یک فیلم عاشقانه با زمینه‌هایی بالیوودی داشته باشد.

بخش ابتدایی فیلم روایتگر یک داستان عاشقانه عامیانه است: قصه دختر و پسری که به هم دل می‌بندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسر آسمان جل سیستانی، اسیر چشمان دختر بازیگوش تهرانی می‌شود و دختر به شاعرانگی‌های پسر دل می‌بندد. همین مقدار برای عشق بالیوودی کافی است، اما برای اینکه یک خانواده تهرانی معاصر، تک دختر جوان و دسته گلشان را تحویل یک خانواده سیستانی بدهند که دستش به دهانش هم نمی‌رسد، منطق رئالیستی دارد؟ شرایط پیش فرض درام در «شبی که ماه کامل شد» واقعگرایانه نیست و به همین خاطر تماشاچی نه با خانواده دختر و نه خود او همزادپنداری نمی‌کند. پلان اول فیلم و دنبال کردن دختر توسط دوربین به ما می‌گوید قرار است از زاویه نگاه دختر به ماجرا‌های فیلم نگاه کنیم که البته همین اتفاق هم در قصه (فقط قصه) می‌افتد، اما فیلمساز ناخواسته در دام جذابیت‌های شخصیت مرد (عبدالحمید – هوتن شکیبا) افتاده و با او جلو می‌رود.

شخصیت اصلی فیلم، نه دختر بلکه پسر است. جوانی شاعرپیشه که در دام تقدیر ناخواسته اش گرفتار شده است. تقدیری (مادری) که او را در جغرافیای مرزی یک کشور به دنیا آورده و برادری برایش انتخاب کرده که بزرگترین تروریست منطقه است. تروریستی که بر مبنای ایدئولوژی کورکورانه و تعصب دینی (که فیلمساز انگار بدش نمی‌آید بگوید دین، آدم‌ها را متعصب می‌کند) دست به کشتار می‌زند.

برادری که هم حیوانی قاتل است هم سخنوری کاربلد. اما عبدالحمید از ابتدا سعی می‌کند برخلاف تقدیر ناخواسته اش بجنگد، خودِ واقعی اش را معرفی نمی‌کند و هویت واقعی اش را کتمان می‌کند. صحنه‌ای که در خانه پدری، عبدالحمید در یک شب بارانی با برادرش که خانه را تبدیل به اسلحه خانه کرده، درگیر می‌شود، جایی که دیگر پاهایش جان ایستادن ندارد و مستاصل دستش را روی سرش میگ ذارد و زیرچشمی به چشمان همسرش نگاه می‌کند، مهمترین لحظه فیلم است: تصویر مردی که می‌خواهد انسان باشد و برعلیه تقدیری که برایش نوشته شده بجنگد، اما نخواهد توانست؛ و این را مادر به خوبی می‌داند. نگاه مادر، نگاه تاریخ است و چه درخشان است فرشته صدرعرفایی! نگاه‌هایی نافذ که انتهای قصه را از ابتدا می‌داند. مادر (تقدیر) می‌داند چه به وجود آورده و قرار است تاریخ چگونه نوشته شود. می‌داند دختر قرار است قربانی شود. به او هشدار می‌دهد، اما هرگز مانع او نمی‌شود و این یعنی تقدیر تلخی که برایش نوشته شده.


جوان فیلم که شاعرپیشه است و عاشق، جرات شلیک و استفاده از اسلحه را ندارد و بر سردوراهی شلیک با تفنگ (حیوان شدن- تروریست شدن) و عاشق ماندن (انسان ماندن – شاعر ماندن)، هردورا انتخاب می‌کند. اولین شلیک عبدالحمید، آخرین نفس فائزه است. عبدالحمید فائزه را از دام این سرنوشت شوم خلاص می‌کند و خودش را نیز به دست تقدیر می‌سپارد. عبدالحمید از تقدیر شکست می‌خورد، اما با عشق شلیک می‌کند نه از نفرت. به همین خاطر لحظاتی قبل از شلیک، فائزه را آرایش می‌کند تا با چشمان زیبایش خداحافظی کند.


درام فیلم کمی دیر شروع می‌شود. یک ساعت از زمان فیلم می‌گذرد که فائزه تازه می‌فهمد در چه مصیبتی گرفتار شده، یقه‌ی مادر را می‌گیرد و کشمکش تازه شروع می‌شود. یک ساعت زمان ابتدایی فیلم می‌تواند کوتاهتر شود تا مخاطبی که اینروز‌ها به کلیپ‌های یک دقیقه‌ای اینستاگرام عادت کرده، منکر جذابیت‌های تصویری و روایی قصه‌ی آبیار نشود.


انتخاب فائزه به عنوان زاویه دید فیلم و انتخاب ناخواسته عبدالحمید به عنوان قهرمان منفی فیلم که قوس شخصیتی در او رخ می‌دهد، باعث شده تا فیلم در لحظات زیادی بین این دو کاراکتر سرگردان باشد. فیلمساز مجبور است همزمان به هردو شخصیت بپردازد و به همین خاطر موفق نمی‌شود روی پسر، به طور کافی مکث کند.


ضربه دیگری که فیلم از فیلمنامه خورده، منفعل کردن خانواده دختر با وجود بی خبری از او برای مدت زمان طولانی و همچنین انفعال نیروی نظامی ایران در خارج از مرزهاست. فیلمساز هرزمانی که دوست داشته باشد شخصیت‌ها را وارد کنشمندی می‌کند، اما از یک خانواده ایرانی (مادر ایرانی) می‌توان توقع داشت که دخترشان را به خارج از کشور بفرستند و نسبت به سرنوشت او تا این اندازه بی تفاوت باشند؟! همچنین فیلمساز آزادی عمل زیادی به شخصیت منفی فیلم و گروهک ریگی برای بیان عقیده هایشان می‌دهد و به همین خاطر، کشمکش فیلم لحظات زیادی یکسویه و کسل کننده است. لحظات زیادی از فیلم که در اردوگاه ریگی می‌گذرد، می‌تواند حذف شود و ضربه‌ای به فیلم وارد نمی‌کند. همچنین صحنه تعقیب و گریز با ماشین در فیلم (که همچنان تلاش برای ساخت مدمکس ایرانی است) به طور کامل اضافی است و هیچ کارکرد دراماتیکی ندارد و تغییری ایجاد نمی‌کند. فیلمبرداری مغشوش فیلم که معلوم نیست چرا بعضی اوقات حتی زوم می‌شود، کاملا به فیلم ضربه زده و لحظات زیادی اذیت کننده است. مخاطب دوست دارد لحظاتی را روی شخصیت‌های فیلم مکث کند و خودش را در او ببیند، اما فیلمساز چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد.

منبع: فردا

کلیدواژه: شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار بهرام توکلی تروریست نقد فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

پیگیری‌های رسانه‌ای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبان‌ها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آی‌فیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختی‌ها و نه تلویزیونی‌ها آن را تأیید نکرده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصل‌های جدید سریال‌های «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد. 

او در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامه‌اش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام می‌شود ان‌شاءالله در سال جدید وارد مراحل پیش‌تولید و تولید می‌شود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 می‌بینیم.

اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوری‌که چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته می‌شود؟ به نوروز 1404 می‌رسد؟ او هم همچون مدیرانِ‌تلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد. 

همان نکته‌ای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کرده‌اند که روالِ معمول ساخت سریال‌ها خصوصاً مجموعه‌های چند فصله به همین صورت است. نکته‌ای که سیدسلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند."

اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانه‌زنی‌ها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیش‌تولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنی‌های رسانه‌ای آمده است. 

اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّی‌تر شده باشد. 

البته خبر شروعِ پیش‌تولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکرده‌اند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکته‌ای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشته‌اند. 

«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟

خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکه‌های اجتماعی، حواشی‌ای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آی‌فیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانه‌ای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیری‌های مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آی‌فیلم پخش خواهد کرد. 

فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.

باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانه‌زنی‌های گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیری‌های متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 می‌رسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • عکس| انتشار یک عکس عجیب از بهرام رادان به مناسبت تولدش
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • عکس| تصویری دیده نشده از پیمان معادی، امین حیایی و بهرام رادان
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • مطالبات ساکنین پایین‌دست سد سیمره پرداخت شود
  • هشدار: شرایط پسماند در استان ایلام مناسب نیست