Web Analytics Made Easy - Statcounter

محله بنیادی‌ترین عنصر شهری و حلقه واسط بین شهر و شهروندان است. مفهوم محله خوب را می‌توان در تامین کیفیت مورد نیاز ساکنان از منظر مسائل اجتماعی و اقتصادی و مسائل مرتبط با محیط زیست همچون بهداشت افراد و محیط در نظر گرفت.

 به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، محله بنیادی ترین عنصر شهری و حلقه واسط بین شهر و شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفهوم محله خوب را می‌توان در تامین کیفیت مورد نیاز ساکنان از منظر مسائل اجتماعی و اقتصادی و مسائل مرتبط با محیط زیست همچون بهداشت افراد و محیط در نظر گرفت. در این راستا، تحقق پایداری نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر محله خوب، نیازمند وجود و تحقق معیارهایی نظیر هویت، سرزندگی، پویایی، تامین تجهیزات و خدمات، دسترسی مناسب، امنیت و ... می‌باشد. در ادامه برای کسانی که قصد خرید، اجاره و یا رهن آپارتمان در صادقیه دارند، برخی از شاخص‌های محله پایدار در رابطه با محله صادقیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هویت و احساس تعلق

محله پایدار دارای هویت مختص به خود است و ساکنان محله نسبت به آن دل‌بستگی دارند. در گذشته نمادهای محله‌ای و ویژگی‌های منحصر به فرد یک محله موجب می شد ساکنان آن نوعی احساس تعلق و هویت داشته باشند تا جایی که هر شهروند با نام محله‌ای که در آن می‌زیست شناخته می‌شد. با گسترش شهرسازی مدرن، کارکرد محله‌های قدیمی تا حدود زیادی تغییر کرده است. با این حال فلکه دوم صادقیه به سبب قدمت و تاریخچه خود، نماد و هویت محله صادقیه محسوب می‌شود و احساس تعلق اهالی این محله به نام آن پیوند می‌خورد. از دیگر ویژگی‌های خاص صادقیه می‌توان به انواع مراکز خرید و تجاری و مغاره‌ها اشاره کرد که بخشی از خاطرات اکثریت ساکنین محله را گشت و گذار و وقت‌گذرانی در این فروشگاه‌ها تشکیل می‌دهد. البته زیرساخت‌های مشارکت محلی که شکل‌گیری هویت ساکنین تاثیر دارد، در صادقیه تا حدودی ضعیف است. برای مثال فضاهای سبز یا فضاهای فرهنگی و اجتماعی که موقعیت گفت و گو و تعامل اهالی را فراهم کند به نسبت جمعیت، محدود هستند.

امکانات، خدمات و دسترسی مناسب

صادقیه از لحاط امکان دسترسی آسان به سراسر نقاط تهران به شاهراه تهران شهرت دارد. ایستگاه مترو، پایانه تاکسیرانی و اتوبوسرانی و از طرفی دیگر دسترسی به بزرگراه‌های مهم و نزدیکی به میدان آزادی از جمله عواملی است که این محله را به یکی از پرترددترین نقاط تهران تبدیل کرده است. برای کسانی که از کرج به تهران می‌آیند هم فلکه صادقیه تنها راه رسیدن به دیگر نواحی شهر است. وجود انواع مراکز تجاری، فروشگاه‌های خرید لباس و پوشاک، بازار میوه و تره‌بار، فروشگاه اغذیه، ساختمان‌های اداری، دفتر خدمات الکترونیک دولتی، شعب بانک‌های مختلف، موسسات آموزشی و ... به ساکنین امکان رفع‌ نیازهای روزمره را در داخل محه فراهم کرده است. بنابراین شاخص امکانات، خدمات و تسهیلات  در محله صادقیه بسیار قوی و پررنگ و تامین کننده آسایش ساکنین است. این شاخص مهم‌ترین عامل ترغیب تهرانی‌ها نسبت به خرید، اجاره و یا رهن آپارتمان در صادقیه است.

سرزندگی و پویایی

محله پایدار، سکونتی شاد و سرزنده را برای اهالی خود مهیا می‌کند. همانگونه که گفته شد، صادقیه از مراکز تجاری غرب تهران محسوب می‌شود که شهروندان را از سرتاسر تهران به این نقطه می‌کشاند. این امر در کنار رستوران‌های فراوان، موجب شده که صادقیه بویژه شب‌ها محله‌ای شلوغ و سرزنده باشد و همین موضوع باعث افزایش درخواست رهن و اجاره خانه در صادقیه در ده سال اخیر شده است. دستفروشان هم بخش دیگری از تنوع و شلوغی چهره میدان صادقیه را ساخته‌اند که هر چیزی در بساطشان پیدا می‌شود. از پوشاک گرفته تا آش و لواشک و شکلات. البته ممکن است عده‌ای حضور دستفروشان را موجب هرج و مرد بدانند و با آن مخلفت کنند. اما طی چند سال اخیر، مسافران ایستگاه صادقیه با این بساط‌های رنگارنگ خو گرفته‌اند. بنابراین سنگفرش‌های مملو از بساط فروشندگان خیابانی، به بخشی از بافت صادقیه تبدیل شده و جلوه زیبایی به این محله داده است.

 

منبع : ویرلن

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محله صادقیه محله های مختلف تهران قیمت خانه در تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتلاف روزانه ۱۰ تا ۱۵ قلاده سگ ولگرد در زاهدان

ایسنا/سیستان و بلوچستان افزایش سگ‌های ولگرد یا بی صاحب و پرسه زدن آنها در شهر زاهدان، معضلی است که سالهای سال موجب هراس، نگرانی و بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.

هراتی یکی از ساکنان مهرشهر زاهدان در این باره به خبرنگار ما گفت: معضل پرسه سگ های ولگرد و حمله به ساکنان محلات، مشکل امروز و دیروز ما نیست، کودکان ما نمی‌توانند به دلیل ترس از حمله سگ های ولگرد به بازی در محله بپردازند و خانه نشین شده اند.

وی ادامه داد: شهرداری زاهدان نیز با توجه به تماس های ما اقدامات خوبی انجام داده اما این منطقه از شهر هنوز در خصوص پرسه سگ های ولگرد دچار مشکلاتی است.

اصغری، یکی از ساکنان خیابان جمهوری نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: وجود این سگ های ولگرد در کوچه و خیابان ها علاوه بر این که سلامت و جان افراد را به خطر می‌اندازد، ممکن است عامل آلودگی و انتقال بیماری نیز باشد.

وی افزود: سگ های ولگرد با پاره کردن کیسه های زباله سبب انتشار آلودگی و بیماری در شهر می شوند که باید شهرداری چاره ای برای جمع آوری این حیوانات بیندیشد.

مدیر پسماند شهرداری زاهدان گفت: در حال حاضر روزانه ۱۰ تا ۱۵ قلاده سگ ولگرد در زاهدان اتلاف می شود.

داود شاقوزایی در گفت وگو با ایسنا، افزود:جهت اتلاف سگهای ولگرد در حال حاضر یک اکیپ فعال و مشغول عملیات می باشد بطوریکه روزانه بین ۱۵- ۱۰ قلاده اتلاف انجام می‌شود.

مدیر پسماند شهرداری زاهدان گفت: پیگیری های لازم در خصوص افزایش تعداد اکیپ و پیمانکار با تهیه آنالیز در این خصوص در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به دلیل نزدیکی و هم مرزی با کشورهای همسایه به راحتی وارد خاک ما می شوند و با توجه به زاد و ولد زیاد به معضلی برای شهروندان تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لشکرگاه افراسیاب در کدام نقطه تهران بود؟
  • ۷۵ درصد ساکنان نوار غزه آواره شده اند
  • اتلاف روزانه ۱۰ تا ۱۵ قلاده سگ ولگرد در زاهدان
  • خانه‌های منطقه ۲۲ تهران چند؟
  • کاروان خدمت شهرداری کرمانشاه به منطقه ۴ رسید
  • کاروان خدمت شهرداری کرمانشاه به منطقه ۳ رسید
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • آغاز کوچاندن ساکنان شرق رفح از سوی رژیم صهیونیستی + فیلم
  • فیلم| لحظه بمباران خانه‌ای در محله الصبره در غزه
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله