Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:05:23 GMT

انقلاب دارای گفتمان ضد شهری شتاب زده بود

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۵۳۲۲۰

انقلاب دارای گفتمان ضد شهری شتاب زده بود

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه تهران معتقد است: شهری شدن شتاب زده در بین سال های 45 تا 65 ایجاد محرومیت ها و نیازهایی کرد که این محرومیت ها و نیازها خود را در شعار های انقلاب نشان دادند. بنابراین انقلاب دارای یک گفتمان ضد شهری بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، ناصر فکوهی روز چهارشنبه در همایش خوانش اجتماعی انقلاب اسلامی در چهل سالگی گفت: وقتی شعار های انقلاب مانند آزادی، استقلال و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. را بررسی می کنیم می بینیم که این شعار ها به نوعی خوانش اجتماعی از آن وضعیت شهری شدن شتاب زده است. در واقع انقلاب دارای یک گفتمان ضد شهری بود از این رو در دوران ابتدایی انقلاب رفرنس به وضعیت روستایی زیاده داده می شود و شهر در این گفتمان مظهر فساد و انحراف است. بنابراین شعار هایی که در دوران انقلاب سر داده می شود به نوعی التیام بخشی به جامعه ای است که از روند شتاب زده شهری شدن ضربه خورده است.
استاد دانشگاه تهران افزود: وقوع انقلاب اسلامی و بعد از آن جنگ، روند شهری شدن را تشدید کرد و جمعیت جذب نقاطی شد که به نیاز هایشان پاسخ داده شود و این نیاز ها در شهر های بزرگ پاسخ داده می شد.
فکوهی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با عنوان خوانش انقلاب ایران از منظر نظریه شهر سخنرانی می کرد اظهار کرد: انقلاب 1357 در میانه بخش دوم حرکتی اتفاق افتاد که در تاریخ شهری شدن ایران، به روند شهری نشینی با شتاب معروف است که فاصله زمانی 1345 تا 1360 را در بر می گیرد.
وی ادامه داد: به دلیل این فرایند شتاب زده شهری شدن ما در انتهای این فرایند با یک واژگونی اجتماعی مواجه هستیم. در سال 1335 عمدتا جمعیت ایران روستایی هستند اما در انتهای این دوره جمعیت ایران تبدیل به جمعیت شهری می شوند.
فکوهی با بیان اینکه البته طرح این نظریه به این معنا نیست که انقلاب ایران یک انقلاب بورژوازی مثل انقلاب فرانسه بوده است گفت: مفهوم انقلاب بورژوازی این است که در انتهای فرایند آن، عقلانیت بروکراتیک، دولت ملی و... شکل بگیرد اما در انقلاب اسلامی ما شاهد این مسائل نیستیم. البته انقلاب مشروطه را می توان در این چارچوب قرار داد اما اتفاقی که در انقلاب اسلامی به وقوع پیوست شهری شدن شتاب زده بود. یعنی منابع نفت از دهه چهل وارد سیستم شد و این منابع چون بسیار گسترده بودند بنابراین به رغم اینکه سیستم یک سیستم نظامی و دیکتاتوری بود این منبابع وارد جامعه شد و شکل زیست گاهی مردم را تغییر داد. یعنی ما در فاصل 54 تا 65 شاهد تغییر سبک زندگی مردم هستیم.
این پژوهشگر اجتماعی افزود: در این شرایط گروه های مختلف توان انطباق با سبک جدید زندگی شهری را نداشتند بنابراین جامعه وارد یک آنومی شد و این آنومی منطقا به چیزی می رسید که در انقلاب 57 به آن رسیدیم.
استاد دانشگاه تهران با ذکر این نکته که بر خلاف گفتمان ضد شهری اول انقلاب از اویل دهه هفتاد با گفتمان شهر گرایی افراطی مواجه هستیم بیان داشت: نمود بیرونی این گفتمان آمدن آقای کرباسچی به شهرداری تهران است. به او اختیارات بالای داده شد تا تهران را تبدیل به یک کلانشهر بزرگ، مدرن و زیبا بکند. در این دوره شاهد شکل گیری ادبیات مبالغه آمیز در مورد شهر و زندگی شهری هستیم و در بعد مالی هم برای تامین مالی طرح مدرن سازی شهر شاهد شهر فروشی و تراکم فروشی هستیم
وی با تاکید بر این نکته که نتیجه این فرایند ایجاد بحران مدیریت در شهر تهران و غیر قابل مدیریت شدن این شهر شد ادامه داد: بعد از این دوران تنها مزیت شهر تهران تبدیل شدن جایگاه شهرداری تهران برای رئیس جمهور سازی در کشور بود در حالی که منطق مدیریت تهران با منطق مدیریت سیاسی متفاوت است.
فکوهی تاکید کرد: شهرداران و حکومت هایی که از دهه هفتاد به بعد وارد چرخه مدیریتی شدند اکثرا سیاست های اقتصادی نئولیبرالی رانتی را در پیش گرفتند که مخالفت کامل با شعار های انقلاب داشت و این سیاست ها باید بازنگری شود.
ناصر فکوهی با تاکید بر این نکته که امروز در یک بحران جامعه ایران گرفتار شده است و راه حل آن هم اقدامات رادیکال نیست گفت: حتی در سال 57 که انقلاب اتفاق افتاد یکی از آخرین انقلاب های قرن بیستم بود. انقلاب امروز هزینه بالایی دارد. بحرانی که ما با آن مواجه هستیم این است که در دهه شصت با دوران شهری شدن با زاد و ولد بالا مواجه شدیم. این جمعیت از نیمه دهه هشتاد وارد چرخه ساختار های اجتماعی شدند و در هر ساختاری ورود کردند بحران ایجاد شد.
وی ادامه داد: این جمعیت که ما از آن ها به عنوان دهه شصتی ها نام می بریم به دنبال شعار های اصلی انقلاب هستند چرا که زندگی آن ها به این شعار ها بستگی دارد. در سال های آتی با سقوط جمعیتی مواجه خواهیم بود و وقتی این نسل وارد سالمندی شود فرزندی نخواهد بود که از آن ها مراقبت کند.
این استاد دانشگاه تهران در مورد راه حلی که باید در پیش گرفت هم بیان کرد: ایجاد امید در مردم و اینکه راه حل مشکلات مهاجرت و فرار از آن ها نیست ، می تواند در این زمینه راهگشا باشد. از سوی دیگر باید با عقلانیت برای سال های آتی برنامه و راهبرد طراحی کنیم.
**9487 ** 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ناصر فكوهي چهل سالگي انقلاب گفتمان شهري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۳۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی شهرداری تهران: توصیه‌های چمران فصل‌الخطاب است

سخنگوی شهراری تهران گفت: توصیه‌های پدرانه مهندس چمران برای مدیران شهری فراتر از جایگاه حقوقی و قانونی ایشان، به عنوان فصل‌الخطاب و از جایگاه یک رابطه پدر و فرزندی میان وی و مدیران شهری است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران، درباره سخنان مهدی چمران در صحن علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: به نظر من سخنان مدبرانه و پدرانه امروز آقای چمران دارای چند بُعد مهم و تاریخی بود. مهمترین آن دعوت همه مدیران شهری و اعضای شورای شهر بر پرهیز از اختلاف‌افکنی‌ها و توجه ویژه به کار و خدمت به مردم است.

وی با اشاره به رویکرد پدرانه و انقلابی رئیس شورای شهر تهران که سال‌هاست برای همه فعالان حوزه شهری ثابت شده است، افزود: تهران رشد و پیشرفت خود را در دو دهه گذشته مرهون هدایت شخص مهندس مهدی چمران به عنوان راهبر کانونی شورای شهر تهران بوده است و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر نقش‌آفرینی ایشان در این زمینه شود.

محمدخانی با بیان اینکه مهندس چمران چهره محبوب مردمی در میان سلایق مختلف و گروه‌های اجتماعی متنوع است. اظهار کرد: رئیس شورای شهر امروز بزرگوارانه و متواضعانه خواست تا هیچ‌کس ایشان را با شهدا مقایسه نکند، اما برداشت جامعه انقلابی و مردم اصیل تهران این است که مشی و رفتار ایشان همگان را به یاد برادر شهیدش، مصطفی چمران می‌اندازد. هرچند ایشان بزرگوارانه این شباهت را انکار می‌کنند.

سخنگوی شهرداری تهران با یادآوری این نکته که تاکید امروز آقای چمران بر جلوگیری از اختلاف‌افکنی و تشتت آرا همان تأکید همیشگی و چندباره شهردار تهران به همه مدیران شهری درباره پرهیز از اختلاف و اولویت کار و جهاد برای مردم است؛ اضافه کرد: سخنان رئیس شورا و شهردار  تهران بی‌شک راهنمای روشن و نقشه راه مدیران شهری تهران است.

وی در ادامه به نقش محوری و سازنده شخص مهندس چمران از دو جنبه حقیقی و حقوقی در بسیاری از جلسات مدیریت شهری و گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها اشاره کرد و گفت: به گواه ناظران و کارشناسان و اهالی رسانه، نقش ایشان در راهبری شورای ششم و مدیریت شهری ویژه و غیرقابل‌انکار است.

محمدخانی تاکید کرد: توصیه‌های پدرانه مهندس چمران برای مدیران شهری فراتر از جایگاه حقوقی و قانونی ایشان، به عنوان فصل‌الخطاب و از جایگاه یک رابطه پدر و فرزندی میان وی و مدیران شهری است.

سخنگوی شهرداری تهران یادآور شد: همانطور که در تاکیدات  امروز مهندس چمران مطرح شد، این موضوع هم یک واقعیت است که مردم برای کار و خدمت و فعالیت جهادی به این ترکیب مدیریت شهری اعتماد کرده و رای داده‌اند. به همین جهت با تاکید همیشگی شهردار تهران اولویت اول، دوم، سوم و آخر مدیران و همه خانواده شهرداری تهران در این دوره شهری، کار و کار و کار است. قطعا مدیریت شهری هیچ اقدامی که موجب شادی دشمنان مردم و انقلاب شود انجام نخواهد داد.

وی در ادامه تاکید کرد: مدیریت شهری ششم تهران از فرصت باقیمانده برای تلاش و کار بیشتر و جهاد شبانه‌روزی استفاده خواهد کرد و ما هم در حوزه اطلاع‌رسانی، امید افزایی را وظیفه خود می‌دانیم.

ممانعت از حضور عضو شورای شهر تهران توسط شهردار منطقه 17

رئیس مرکز ارتباطات وامور بین الملل شهرداری تهران در پایان یادآور شد: مباحث متعددی از منظر سیاسی در نطق پیش از دستور عضو شورای شهر در خصوص عملکرد شهرداری تهران و شخص شهردار تهران مطرح شد، که مرکز ارتباطات شهرداری به منظور تنویر افکارعمومی و شفاف شدن شبهات خود را موظف به پاسخگویی و اطلاع‌رسانی کامل البته به شیوه ایجابی و تبیینی و به فرمایش قرآن کریم جدال احسن و با هدف ایجاد آگاهی عمومی و امیدافزایی به مردم می‌داند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آتش تانک رسانه‌ای شهرداری تهران برای حمایت ویژه از زاکانی! | تصویر
  • سخنگوی شهرداری تهران: توصیه‌های چمران فصل‌الخطاب است
  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
  • آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟
  • نشست ایده پردازی ترویج گفتمان مقاومت در جامعه برگزار می‌شود
  • یادواره شهدا یاد اقتدار و عزت و عظمت است
  • درخت کشی در تهران
  • پروژه های عمرانی شهرستان دشتی شتاب می گیرد
  • شتاب فراری برای عرضه مدل‌های جدید
  • نشست گفتمان سازی بیانات مقام معظم رهبری