Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلگراد - ایرنا - نویسنده بوسنیایی و استاد زبان و ادبیات فارسی با ارائه توضیحاتی در باره انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، گفت:ایران کشوری است که در طول چهار دهه گذشته توانسته به موفقیت‌های زیادی‌ در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی‌، اقتصادی، اجتماعی، علمی‌ و تکنولوژی نایل گردد.

الویر موسیچروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: جمهوری اسلامی با موفقیت هایی که در 40 سال گذشته در حوزه های مختلف کسب کرده از اکثر کشور‌های جهان پیشی‌ گرفته و برخلاف آنچه رسانه های غربی ترویج می کنند به نظر من وضعیت این کشور اسلامی در جنبه های مختلف بسیار چشمگیر و رو به رشد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی که فارغ التحصیل رشته دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بوده و تالیف هفت کتاب، ترجمه بیش از ده کتاب و بیش از 40 مقالۀ علمی را در پرونده خود دارد، افزود:نباید فراموش کنیم که قدرت‌هایی‌ در صحنه بین المللی هستند که چشم دیدن پیشرفت های ایران را ندارند و حتی حاضرند برای جلوگیری از پیشرفت های این کشور به هر کاری دست بزنند.این کشورهامی خواهند قدرت علمی و فرهنگی ایران را با چالش روبرو سازند. اما باید دانست که‌ هیچ زلزله ای برای همیشه ادامه نخواهد داشت و زمین قوی به حیات و بالندگی خود ادامه می دهد و من آینده ایران را بسیار روشن می بینم.
وی به روابط خوب ایران و بوسنی و هرزگوین اشاره کرد و گفت: ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین با فعالیت‌های خوب در همه حوزه ها و خصوصاً حوزه علمی وفرهنگی‌ توانسته است فرهنگ ایرانی – اسلامی را به اهل بالکان به نحو شایسته ای معرفی‌ کند.
اساتید بوسنیایی در روند احیای فرهنگ و به ویژه ادبیات فارسی که از قدیم در این سرزمین حضور داشته است نقش تاثیرگذری را ایفا کردند.
مترجم و نویسنده بوسنیایی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ایران به غیر از دستاوردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، نتایج بسیار شایسته فرهنگی‌ در سطح داخلی و بین المللی به همراه داشته و در میان آنها ترویج فرهنگ اسلامی-ایرانی‌ و تنویر نقش فرهنگ ایرانی‌ در شکل گیری و گسترش فرهنگ اسلامی برای ملت های مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار می‌‌باشد.
نهادهای ایرانی دربوسنی و هرزگوین در چارچوب فعالیت های مختلف که با هدف ارتقای نقش فرهنگ ایرانی‌ - اسلامی بوده است برنامه‌های مختلفی‌ در منطقه بالکان به مورد اجرا گذاشتند که نتایج خوبی‌ نیز از آنها دیده می شود.
موسیچ دربخشی از این گفت و گو به علاقمندی مردم بالکان به ایران به لحاظ فرهنگی اشاره کرد وگفت:همانطوری که می دانید فرهنگ ایرانی-اسلامی‌ در سرزمین بوسنی وهرزگوین از قدیم الزمان حضور داشته و دارد. ما شاهد تاثیرات عمیق ایران بر حوزه های مختلف دینی، فرهنگی‌، عرفانی و فلسفی بر روند‌های دینی، فرهنگی‌ و روشنفکری بوسنی و هرزگوین هستیم.
حضور هزارساله فرهنگ ایرانی‌ در بوسنی به قدری اثر گذاشته که مردمان بوسنی حافظ، مولانا، سعدی و ابن سینا را از آن خود می دانند و از اینکه این بزرگان بر روی ادبیات و افکار و دینشان تاثیر گذار بودند، افتخار می کنند. امروزه در شهر‌های مختلف بوسنی سنت چندصد ساله مثنوی خوانی و حافظ خوانی هنوز زنده و پویا هست و علاقمندان در این مجالس حضور پیدا می کنند.
وی به ضرورت توسعه و گسترش همکار های ایران با بوسنی و هرزگوین در زمینه فرهنگی و گردشگری اشاره کردوافزود:ایران و بوسنی و هرزگوین دو کشور دوست هستند که از گنجینه های پربار فرهنگی‌ و زیبایی‌‌های طبیعی و مکان‌های تاریخی‌ زیادی برخوردار هستند و طبیعی است که در زمینه‌های مختلف فرهنگی‌ و گردشگری می توانند به گسترش همکاری بپردازند.ما باید با همدیگر آشنایی بهتری پیدا بکنیم تا بتوانیم آن ظرفیت ها و فرصت هایی که در اختیار داریم را بیشتر و بهتر درک کنیم. در این راستا دو کشور می توانند از لحاظ مالی‌ و فرهنگی‌ از پروژه‌های گردشگری حمایت کنند.
اروپام**436**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي انقلاب اسلامي موفقيت هاي چشمگير 40سالگي انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۴۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند.  

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است.  

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت به تفال حافظ بدین گونه است:‌

خُرَّم آن روز کز این منزلِ ویران بروم

راحتِ جان طلبم و از پِیِ جانان بروم

گرچه دانم که به جایی نَبَرد راه غریب

من به بویِ سرِ آن زلفِ پریشان بروم

دلم از وحشتِ زندانِ سِکَندَر بگرفت

رخت بربندم و تا مُلکِ سلیمان بروم.

چون صبا با تنِ بیمار و دلِ بی‌طاقت

به هواداریِ آن سروِ خِرامان بروم

در رهِ او چو قلم گر به سرم باید رفت

با دلِ زخم‌کَش و دیدهٔ گریان بروم

نذر کردم گر از این غم به درآیم روزی

تا درِ میکده شادان و غزل‌خوان بروم

به هواداری او ذَرِّه صفت، رقص‌کنان

تا لبِ چشمه‌ی خورشیدِ درخشان بروم

تازیان را غمِ احوالِ گران‌باران نیست

پارسایان مددی تا خوش و آسان بروم

ور چو حافظ ز بیابان نبرم رَه بیرون

همرهِ کوکبهٔ آصفِ دوران بروم

تعبیر و تفسیر غزل

احساس غم و تنهایی بر وجودت سایه افکنده است و می‌خواهی تغییری در وضعیت زندگی خویش بدهی. اگر می‌خواهی به مقصود و مراد دلت برسی از سرزنش‌ها و حرف‌های دیگران دلگیر و ناراحت مشو. تو می‌دانی که هدفت ارزش این همه سختی را دارد پس با قدرت به تلاشت ادامه بده. دقت و تعمق بیشتری داشته باش. بیهوده ناامید و مأیوس نباش و با اندک ناملایمتی هراسان نشو. اگر برخی از اطرافیانت به تو انرژی منفی می‌دهند، از آنها دوری گزین و به دوستان مثبت و دلسوز بپیوند.    

  tags # فال حافظ سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • آیت‌الله جوادی آملی: حجاج باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند
  • حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم
  • انتقاد از فروش لباس‌های غیرمأنوس با فرهنگ ایرانی در بازار
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • دیدار وزیر فرهنگ در سفارت ایران در آذربایجان
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری