Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@20:42:56 GMT

انقلاب اسلامی نابرابری های اقتصادی را کاهش داد

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۵۵۰۲۹

انقلاب اسلامی نابرابری های اقتصادی را کاهش داد

به گزارش ایرنا، «علی سرزعیم» روز چهارشنبه در همایش گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی در اراک افزود: سیاست ها و شعارهای عدالت طلبانه انقلاب اسلامی از زمان پیروزی مورد توجه جدی قرار گرفت و به سرعت نهادهای حمایتی و محرومیت زدایی شکل گرفت و رشد کرد.
وی بیان کرد: نرخ فقر ایران در دهه 40 بالای 50 درصد بود اما این مهم پس از انقلاب اسلامی کاهش چشمگیر داشته و اکنون از میانگین دنیا پایین تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی توجه به مناطق محروم را در دستور کار خود قرار داد و به سرعت امکانات و خدمات در دورترین نقاط کشور ایجاد شد.
سرزعیم اظهار داشت: میزان مصرف دهک های برخوردار ایران 27 برابر بیشتر از دهک های پایین است و سوبسید بنزین دولت در این راستا بیشتر متوجه اقشار برخوردار می شود.
معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: مصرف برق و آب دهک های بالای کشور چندین برابر اقشار متوسط و ضعیف جامعه است اما سوبسیدهای دولتی در این بخش ها نیز بیشتر نصیب افراد برخوردار شده است.
سرزعیم عنوان کرد: ایران در طول 40 سال گذشته در زمینه رشد اقتصادی به موفقیت های مورد نظر دست نیافته که مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: فشارهای بودجه جاری کشور موجب شده که سهم و توجه کمتری به بودجه عمرانی صورت گیرد و زمانی که بودجه عمرانی کاهش یابد زیرساخت های لازم ایجاد نمی شود و توان بهسازی زیر ساخت های موجود نیز کاهش می یابد.
معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کوچک شدن دولت و افزایش بودجه عمرانی نقش موثری در افزایش بیشتر اشتغال و افزایش رشد اقتصادی دارد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این همایش گفت: یکهزار و 490 هزار میلیارد ریال واگذاری به سازمان خصوصی سازی از سال 80 تاکنون صورت گرفته است.
«حسین امیررحیمی» افزود: بالاترین حجم سرمایه گذاری با 445 هزار میلیارد ریال در سال 92 صورت گرفته است.
وی بیان کرد: یک و 58 صدم درصد واگذاری ها با وجود شکل گیری این سازمان در سال 80 در دولت هفتم و هشتم، 58 درصد در دولت نهم و دهم و 44 درصد در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سهم واگذاری های دولت یازدهم و دوازدهم کمتر از دولت نهم و دهم است اما بیشترین تاثیر این واگذاری از گذشته بر شرکت ها در دولت یازدهم و دوازدهم رخ نموده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در ادامه این همایش گفت: نهال انقلاب اسلامی پس از 40 سال تنومند شده و این درخت هر روز پربارتر می شود.
«سعید فرخی» افزود: دستاورد زیادی در طول 40 سال گذشته به برکت جمهوری اسلامی ایران برای کشور حاصل شده و این مهم باید روز به روز افزایش یابد.
وی بیان کرد: شناسایی نقاط ضعف در نرسیدن به برخی از اهداف نیز امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: این استان با مرکزیت اراک در سال 56 ایجاد شده است و قبل از دهه 50 شماری صنایع بزرگ با نگاه ملی و به دلیل نزدیکی اراک به تهران در این شهر مستقر شد.
«رقیه یادگاری» افزود: این صنایع از جمله ماشین سازی، آلومینیوم، هپکو و آذرآب بودند که در رشد اقتصادی ایران تاثیرگذار بودند اما نقشی در توسعه اقتصادی استان مرکزی در حدانتظار اثربخشی نداشته اند.
وی بیان کرد: استقرار این صنایع از نظر زیست محیطی نیز مشکلات زیادی را برای مردم شهر اراک ایجاد کرده و پس از انقلاب اسلامی با ایجاد زیرساخت های مختلف در استان مرکزی صنایع مختلفی در این شکل شکل گرفت که بر اثر آن استان مرکزی به قطب قوی صنعت کشور تبدیل شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: این استان پنج درصد از ارزش افزوده صنعتی کشور را داراست و از نظر اشتغال و ارزش افزوده ششمین استان کشور محسوب می شود.
یادگاری بیان کرد: بیشترین اثر و شرایط تحریم ها نیز در سال های اخیر متوجه این استان قرار گرفته اما با وجود مشکلات اقتصادی در 10 ماه امسال 830 میلیون دلار صادرات از استان مرکزی به کشورهای هدف صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: خدمات و کشاورزی مدرن در بخش های مختلف نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی همپای صنعت در این استان شکل گرفته و 13 درصد ارزش افزوده استان مرکزی در بخش کشاورزی است و بسیاری از کشت های سودآور و تجاری در این استان وجود دارد.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 برق پیروزی انقلاب اسلامی سازمان مدیریت و برنامه ریزی صنعت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۵۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید

بانک مرکزی اعلام کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بانک مرکزی به تازگی در پاسخ به ادعای یک رسانه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد.

در متنی که بانک مرکزی منتشر کرده، آمده است: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

هفته گذشته نیز مرکز آمار از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۰.۹ درصد در پایان فروردین ماه خبر داده بود.

کد خبر 750348

دیگر خبرها

  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌
  • مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت
  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان