Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:02:48 GMT

فارن پالیسی: اشغال بلندی های جولان غیرقانونی است

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۵۵۸۶۸

فارن پالیسی: اشغال بلندی های جولان غیرقانونی است

تهران - ایرنا - تارنمای نشریه آمریکایی 'فارن پالیسی' در یادداشتی نوشت: اشغال بلندی های جولان توسط اسرائیل، اقدامی غیرقانونی و خطرناک است.

به گزارش ایرنا، در یادداشت این نشریه که روز گذشته (سه شنبه) انتشار یافته، آمده است: اسرائیل بطور فزاینده از جامعه بین الملل می خواهد تا حاکمیت ادعایی آن را بر بلندی های اشغالی جولان به رسمیت بشناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی عملگرایان حوزه جغرافیای سیاسی می گویند که باید ادعای اسرائیل را بر این منطقه به رسمیت شناخت زیرا هیچ گزینه عملی دیگری وجود ندارد. این استدلال ها از بی اعتنایی کامل نسبت به حقایق منطقه جولان حکایت دارد.
تا به امروز هیچ کشوری ادعای حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را نپذیرفته است. اکثر کشورها در مقابل با حفظ وضع موجود، اشغال این منطقه به دست اسرائیل را نادیده گرفته و تلاش های قدس برای به رسمیت شناخته شدن این اشغال را حاشا می کنند.
انگیزه های اسرائیل از اشغال جولان روشن است: این منطقه از منابع طبیعی و یک موقعیت نظامی راهبردی برخوردار است. اسرائیل با نقض قانون بین الملل، 34 شهرک و 167 کسب وکار در بلندی های جولان ایجاد کرده است. اکثر صاحبنظران ادعا می کنند که اسرائیل نمی تواند جولان را ترک کند زیرا این کار اقتصاد منطقه را نابود کرده، امنیتش را در معرض خطر قرار داده و شهروندانش را آواره می کند.
این استدلال ها توجهات را از نقض حقوق بشر توسط اسرائیل و سیاست های توسعه طلبانه این کشور منحرف می کند.
تهدیدهای متوجه اسرائیل امروز با سال 2010 فرق چندانی نکرده و علاوه بر این بهره برداری اسرائیل از منابع جولان و استقرار شهرک های اسرائیلی در این منطقه غیرقانونی بوده و به هیچ وجه این حضور را توجیه نمی کند. حاصلخیزی و کارایی این زمین به اشغال غیرقانونی آن اعتبار نمی بخشد.
با توجه به اینکه در مورد «نیاز» اسرائیل به جولان اغراق می شود و جامعه بین الملل هیچ گزینه حقوقی مشروعی برای به رسمیت شناختن ادعای اسرائیل ندارد، وضع کنونی 50 سال است که ادامه دارد، شرایطی که در آن مهمترین حقیقت موجود که همانا وضع زندگی در جولان است، نادیده گرفته شده است.
زندگی بومیان سوری در جولان با سرکوب سازمان یافته و تبعیض گسترده درآمیخته است. این امر در پاکسازی فرهنگی، تاکتیک های جدا کردن خانواده ها از یکدیگر، مصادره زمین ها، توسعه شهرک ها، سرکوب ساکنان و استقرار جونظامی بر منطقه توسط اسرائیل مشهود است.
فارن پالیسی در ادامه ضمن اشاره به تلاش های رژیم صهیونیستی برای از بین بردن هویت عرب - سوری در جولان نوشت: امروزه حدود 27 هزار شهروند سوری در پنج روستا در جولان سکونت دارند. تهاجم سال 1967 اسرائیل به این منطقه، 130 هزار سوری را آواره کرد و 340 جامعه را از بین برد. تعداد ساکنانی که در پی این تهاجم جولان را ترک کردند، به بیش از 400 هزار نفر می رسد که براساس قوانین بین الملل حق بازگشت را دارند اما اسرائیل موقتا جلوی آن را گرفته و با این کار خانواده ها و دوستان را از هم جدا کرده است.
سوری هایی که در جولان باقی مانده اند، زیر یوغ اسرائیل هستند. اسرائیل ظرف چند هفته پس از اشغال جولان، شهرک سازی ها را بر روی روستاهایی که خراب کرده بود، آغاز کرد. امروز اسرائیل بودجه سنگینی را برای شهرک سازی صرف کرده و (گروه ها) را به این کار ترغیب می کند.
در هشت سال گذشته، در خلال سیاست های تبعیض آمیزی که چراغ صنایع سوری را خاموش کرده، جمعیت شهرک نشینان در اسرائیل افزایشی یک سومی داشته است. این شرایط سوری ها را وادار کرده تا در شهرک ها یا شهرهای اسرائیلی دوردست در ازای دستمزدهای کم کار کنند.
اسرائیل به طور غیرقانونی 95 درصد از خاک جولان را غصب کرده و در عین حال با اعمال مقررات محدود کننده بر پنج درصد باقی مانده برای سوری های بومی، این امکان که بتوانند روستاهای خود را توسعه داده و از زمین های کشاورزی خود سود ببرند را از بین برده است.
اکثریت ساکنان سوری جولان مشکلات وضعیت شهروندی «نامشخص» را به اخذ شهروندی اسرائیل ترجیح می دهند. اسرائیل مدت هاست که در راستای تغییر این شرایط و تثبیت حاکمیت خود بر این منطقه می کوشد، تا جایی که اخیرا برای نخستین بار به برگزاری انتخابات محلی دست زد.
نتایج این انتخابات با میزان مشارکت بین صفر تا سه درصدی در چهار روستا از پنج روستای سوری، انتقادی تمام و کمال از حاکمیت اسرائیل برمنطقه بود.
فارن پالیسی در ادامه نوشت: سوری های جولان همچنین به زندگی در سایه اشغال نظامی اسرائیل ادامه می دهند. این منطقه از میدان های مینی پوشیده شده که به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان سوری و اغلب کودکان، منجر شده است. علاوه بر این، اسرائیل به رغم نگرانی های امنیتی در این باره، چندین پایگاه نظامی در داخل و اطراف مناطق غیرنظامی در این منطقه دارد.
به نوشته این نشریه آمریکایی، حقیقت جولان همسان سازی، پذیرش و پیشرفت نیست. حقیقت این منطقه تبعیض و سرکوب سازمان یافته است. پذیرفتن این امر از راه به رسمیت شناختن ادعای اسرائیل بر جولان یا حفظ وضع موجود، غیرمسوولانه، غیرعملی و غیرقانونی است.
تنها راه رو به جلوی مناسب دستیابی به یک پیمان صلح است که در راستای قوانین بین المللی باشد.
فارن پالیسی یک نشریه سیاسی - اقتصادی آمریکایی نسبتا بی طرف است که هر دو ماه یکبار منتشر می شود.
اروپام ** 9418 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بلندي هاي جولان رژيم صهيونيستي فارن پاليسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۵۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجرت غیرقانونی «بحران جدی» از نگاه آمریکایی‌ها

بر اساس نظرسنجی موسسه آکسیوس، قریب به دو سوم آمریکایی‌ها باور دارند که مهاجرت غیرقانونی یک بحران جدی است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این نظرسنجی جدید موسسه آکسیوس مشخص شد که ۳۲ درصد از شرکت کنندگان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و تیم او را مقصر و مسئول این وضعیت می‌دانند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،همچنین ۲۱ درصد از آمریکایی‌ها جرایم رو به رشد، مواد مخدر و خشونت را نگرانی اصلی خود می‌دانند تا بحران مهاجرتی را.

«مارک پن»، رئیس مرکز نظرسنجی هریس به آکسیوس گفت که نتایج این نظرسنجی باید به عنوان هشداری برای بایدن باشد و افزود: «فکر می‌کنم که آنها پیامی برای سیاستمداران ما هستند مبنی بر اینکه اوضاع را تحت کنترل خودتان بگیرید.»

قریب به ۷.۳ میلیون مهاجر از آغاز به کار ریاست جمهوری بایدن در ۲۰۲۱ از مرز جنوبی ایالات متحده به صورت غیرقانونی وارد این کشور شدند و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • کشف بیش از ۲ هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • مهاجرت غیرقانونی «بحران جدی» از نگاه آمریکایی‌ها
  • 200 روز جنگ اسرائیل در غزه ؛ جهان شکست خورد
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • درگیری دوباره در اردوگاه تروریست‌های سوری