Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:15:26 GMT

زدودن ابرهای تیره در روابط ترکیه و یونان

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۵۶۰۹۵

زدودن ابرهای تیره در روابط ترکیه و یونان

آنکارا- ایرنا- ترکیه و یونان دو کشور همسایه عضو پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو' و دو کشور متحد غرب سالهاست که اختلافات تاریخی و گسترده ای در مسایل مختلف دارند تلاش می کنند تا ابرهای تیره در روابط دو کشور زدودن شود.

ترکیه و یونان سال هاست با یکدیگر بر سر مسایل مختلف اختلاف نظر دارند ، بخش های گسترده ای از یونان در امپراطوری عثمانی به تصرف این امپراطوری درآمد و با تضعیف عثمانی و فروپاشی آن علاوه بر بخش های اشغال شده قسمت هایی از خاک ترکیه امروزی نیز توسط نیروهای یونان تصرف و این کشور در صف نیروهای اشغالگر در بدو تاسیس جمهوری ترکیه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعد از تاسیس جمهوری ترکیه ، دو کشور اقدام به مبادله ترک تبارها و یونانی تبارها از خاک یکدیگر کردند که ثمرات ناگوار این اقدام تا به امروز در اذهان عمومی باقی مانده است. متعاقب رخدادهای دهه 1950 میلادی در استانبول و اخراج گسترده یونانی تبارها از ترکیه روابط دو کشور وارد مرحله ای جددی شد و دشمنی بین مردم دو کشور نیز ابعادی فراتر از قبل یافت.
علیرغم قرار گرفتن دو کشور ترکیه و یونان در صف متحدین غرب و عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نه تنها از دشمنی بین دو کشور کم نشد ، حتی در برهه هایی نیز دو کشور در آستانه جنگ با یکدیگر قرار گرفتند.
جزیره قبرس، مساله محدوده آبهای ساحلی دریای اژه، حریم هوایی بین دو کشور، مساله ترک و یونانی تبارهای دو کشور ، مخالفت های گسترده یونان با نزدیکی ترکیه به اتحادیه اروپا، حمایت های یونان از برخی گروههای مسلح غیرقانونی ترکیه و بطور متقابل حمایت های ترکیه از اقلیت ترک تبار در یونان، تبلیغات گسترده پان ترکیست ها و پان هلنیست ها علیه یکدیگر مهمترین زمینه های اختلاف بین دو کشور طی سالهای گذشته بود که لاینجل باقی مانده و در سالهای اخیر نیز مساله ورود پناهجویان از ترکیه به یونان از محدوده مرزهای آبی و مرزهای زمینی موارد مورد اختلاف جدی بین دو کشور بود.
بعد از اقدام به کودتای نظامی ترکیه در 15 جولای 2016 برخی از نظامیان متهم به مشارکت در این کودتا به یونان متواری شدند که توسط قوه قضاییه یونان پناهنگی گرفته و تحویل ترکیه نشدند، این مساله نیز تبدیل به اختلاف جدی جدید بین دو کشور شد.
سفر دو روزه الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان به ترکیه و تماس های وی در آنکارا و استانبول با مسئولان ترکیه ای از سوی کارشناسان سیاسی به عنوان دور جدید تلاش های دو کشور برای نزدیکی بیشتر ارزیابی می شود.
سیپراس نخست وزیر یونان در سفر به ترکیه از آنکارا و استانبول دیدار کرد. اهمیت دیدار سیپراس از استانبول دستکم به اندازه اهمیت دیدار وی از آنکارا است ، چرا که سفر به استانبول اهمیت نمادین فراوانی دارد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای یونانی بر لزوم حل و فصل مسایل بین آنکارا و آتن از راه های مسالمت آمیز تاکید کرد و گفت : تمایل داریم روابط ترکیه با یونان در هر زمینه ها گسترش یابد
وی سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را که حدود 3.5 میلیارد دلار است را بسیار ناچیز دانست و خواستار ارتقای سطح روابط بین ترکیه و یونان شد.
اردوغان به استرداد نظامیان متهم به مشارکت در کودتای 15 جولای 2016 که با گروه موسوم به فتو همکاری می کردند، تاکید کرد و گفت: از یونان می خواهیم تا از تبدیل یونان به یک پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی مانند فتو و پ.ک.ک امتناع کند.
وی یادآور شد: وظیفه سیاسیون دشمن افزایی نیست، بلکه یافتن دوستان است، در غیر این صورت نمی‌توان فعالیت‌های سیاسی انجام داد.
رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به همکاری های ریلی بین دو کشور گفت: با نخست وزیر یونان درباره پروژه احداث خط آهن سریع‌السیر مابین استانبول و سالونیک بحث و گفت وگو کردیم.
الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان نیز در این کنفرانس خبری اظهار داشت که به تلاش خود برای یافتن راه حل مسالمت آمیز اختلافات فی مابین ادامه خواهیم داد.
وی افزود: نمی خواهیم روابط آتن با آنکارا به دلیل مسائل منطقه‌ای به بن بست برسد و سعی ما بر حل مسایل از طریق مذاکره است و در خصوص تقویت همکاری ها در مسائل امنیتی با آنکارا اتفاق نظر داریم.
سیپراس ضمن ابراز تمایل آتن برای گسترش همکاری با آنکارا، تصریح کرد: ما می توانیم سطح همکاری میان ترکیه و یونان در زمینه انرژی را با پروژه خط لوله جریان ترک افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه در موضوع کاهش تنش در دریای اژه و رفع اقدامات تنش زایی که امنیت این منطقه را به مخاطره می اندازد، هم نظر هستیم، گفت: یافتن یک راه‌حل عادلانه و پایدار برای مسئله قبرس ضروری است.
سیپراس در موضوع استرداد هشت نظامی متهم به مشارکت در کودتا که هم اکنون در یونان بسر می برند، گفت: یونان قصد ندارد از کودتاچیان حمایت کند، اما باید به استقلال قوه قضائیه یونان احترام بگذاریم.
سیپراس با علی ارباش رییس سازمان امور دیانت ترکیه و پاتریک بارتلمئوس رهبر روحانی ارتدوکسهای جهان دیدار کرد.
دیدارهای سیپراس در استانبول که زمینه آن در دیدار روز گذشته اردوغان و سیپراس طرح شده بود شاید اهمیتی بیشتر از دیدار وی از آنکارا داشته باشد.
سیپراس در استانبول از مدرسه رهبان کلیسای ارتدوکس در جزیره هیبلی آدا که از سال 1971 تعطیل می باشد، دیدار کرد. این اولین دیدار یک نخست وزیر یونان از این مدرسه که مهمترین مرکز آموزش کلیسای ارتدوکس است و اهمیت نمادین دارد، می باشد.
تاکنون درخواست های مکرر مسئولین یونان برای بازدید از این مدرسه از سوی مقامات ترکیه رد شده بود.
اردوغان روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با سیپراس اعلام کرد که اعضای هیات امنای کلیسای ارتدوکس به حد نصاب قانونی رسیده و این کلیسا می تواند فعالیت خود را در زمینه های مختلف آغاز کند.
برخی ناظران این سخنان رئیس جمهوری ترکیه را به عنوان چراغ سبزی برای فعالیت مدرسه رهبان در جزیره هیبلی آدا مطرح می کنند. آغاز به فعالیت این مدرسه از جمله مهمترین خواست های کشورهای اروپایی و در راس آنها یونان از ترکیه است.
دیدار سیپراس از کلیسای ایاصوفیه در استانبول نیز اهمیت نمادین داشت چرا که این کلیسا که در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد یکی از مهمترین اماکن عبادی ارتدوکسها بود که بعد از فتح استانبول به دست سلطان محمد فاتح به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت.
هر چند در سفر نخست وزیر یونان به ترکیه قراردادی بین طرفین امضاء نشد ولی بدلیل فراهم آوردن زمینه دیدار وی از مدرسه رهبان در جزیره هیبلی آدا و نیز دیدار وی از کلیسای ایا صوفیا می تواند زمینه ساز حل اختلافات دو کشور در زمینه های مبنایی باشد.
دیدار آتی رهبران دو کشور در جریان نشست شورایعالی روابط استراتژیک دو کشور در شهر سلانیک در ماههای آتی خواهد بود و پیش بینی می شود در جریان آن نشست نیز بهار روابط دو کشور همچنان ادامه یابد.
خاورم**2012**1211

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه يونان سيپراس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۶۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دیدار اردوغان و بایدن

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رسانه های ترکیه از لغو برنامه دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خبر دادند.

قرار بود اردوغان برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا نهم ماه مه عازم واشنگتن شود.

وبگاه روزنامه قرار در گزارشی نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

به نوشته روزنامه قرار کاخ سفید با انتشار مطلبی اعلام کرده بی‌صبرانه منتظر پذیرایی از جناب اردوغان هستیم اما نتوانستیم تاریخی را که مناسب دو طرف باشد، تعیین کنیم، به همین دلیل در حال حاضر دیداری مطرح نیست که اعلام کنیم.

روسای جمهور دو کشور پارسال در حاشیه اجلاس سران ناتو در لیتوانی با هم دیدار کرده بودند.

دیگر خبرها

  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • رشد 100 درصدی مخارج مسافران تور ترکیه در 2024
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • فتحیه کجاست؟ راهنمای سفر به فتحیه
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • ◄ درآمدهای حیرت آور فرودگاه استانبول برای اقتصاد ترکیه