Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-04@20:40:46 GMT

ترانه فیلمی اجتماعی؛ حساس بدون سیاه نمایی

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۵۸۹۲۳

ترانه فیلمی اجتماعی؛ حساس بدون سیاه نمایی

به گزارش جهان نيوز، سینمای واقع گرا به معضلات روز جامعه می پردازد و خیال جایی در آن ندارد. سینمای واقع‌گرا با رویکرد روایی و تکنیک‌های سینمای مستند، از یک کنشگر اصلی یا قهرمان برخوردار است که هم‌سطح با محیط و جامعه داستان‌گویی می‌کند.

در دو دهه اخیر سینمای اجتماعی ایران که شاخه‌ای از سینمای واقع‌گراست، مشاهده می‌شود که افراط گونه درگیر سیاه‌نمایی شده است و طیف منتقدان و مخالفان این سینما، سیاسیون، نخبگان، جامعه‌شناسان، کارشناسان دینی سیاستگذاران و مدیران فرهنگی و مدیران ارشد نظام را شامل ‌می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما فیلم‌هایی هستند که در ژانر اجتماعی نه تنها درگیر سیاه‌نمایی نمی‌شوند، بلکه به اقتضای موضوع یا سوژه، مقداری از تیره‌گی‌ آسیب‌های اجتماعی را به تصویر می‌کشند و در کنار آن نگاهی به راهبردها و سیاست‌های اصلاحی برای معضلات اجتماعی نیز دارند!

اولین اثر سینمایی «مهدی صاحبی» به نام "ترانه" که هفته دوم اکران خود را در سینماهای کشور پشت سر می‌گذارد، اولین فیلم ایرانی در موضوع "مدلینگ و فش" و آسیب‌های ناشی از این موضوع می‌باشد.

علی‌رغم آن‌ که مد و فشن همواره موضوع جذابی برای فیلمسازان بوده است اما تاکنون هیچ یک از فیلمسازان نامدار و باسابقه ایرانی موفق به ساخت این موضوع در قالب فیلم سینمایی نشده‌اند!

"ترانه" با بازی الهه حصاری، امیررضا دلاوی، اندیشه فولادوند، بابک انصاری و...، برای نخستین بار است که خط قرمز پرداختن به موضوع "مدلینگ و فش" را در نوردیده و داستانی جنجالی در یک خوابگاه دختران را به روی پرده سینماهای کشور آورده است.

موضوعی که به واسطه توسعه ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی به یکی از سکوهای پرش جوانان برای دستیابی به آروزهای دست نیافتنی آنها شده است.

تب شهرت و کسب درآمدهای نجومی از طریق شبکه‌های اجتماعی در کنار ناعدالتی‌های اجتماعی را عامل اصلی هجوم عجیب جوانان، خصوصاً دخترها، به سمت مدلینگ می‌توان ارزیابی کرد.

اما در این مسیر آسیب‌ها و خطرات بسیار جوانانی را تهدید می‌کند که از پشت پرده و زیر پوست این صنعت پُر زرق و برق بی اطلاعند.

فیلم سینمایی ترانه زندگی دختر دانشجویی به نام "ترانه" را روایت می‌کند که در حوزه مدلینگ فعالیت می‌کند تا اینکه خود و دوستانش در این مسیر با سفارت یکی از کشورهای اروپایی ارتباط برقرار می‌کنند.

حادثه‌ای که شبی در یک سفارتخانه برای یکی از همکاران ترانه اتفاق می‌افتد، مسیر داستان را عوض کرده و در ادامه ترانه را با تهدیدات مرگباری مواجه می‌کند.

ترانه با بازی خوب الهه حصاری و امیررضا دلاوری، از پشت صحنه شرکت‌هایی که با ظاهر تجارت لباس و لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند، اما تمرکز اصلی آن‌ها بر صنعت مد و فشن در ایران است، پردهع بر می‌دارد.

افشای حقایق تکان دهنده از گروه‌های سازمان یافته‌ی مرتبط با مرکز مد و فشن دنیا در اروپا و دام‌هایی که پیش پای جوانان است را می‌توان اصلی ترین پیام ترانه دانست.
اما اکران ترانه تنها چند روز پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر و همچنین عدم برخورداری این فیلم از تبلیغات محیطی شهر تهران را می‌توان یکی از چالش‌های پیش روی سازنده‌گان این فیلم اجتماعی دانست.

لازم به ذکر است که تولید چنین آثاری، نوید بخش این مفهوم است که سینمای اجتماعی، صرفا سیاه‌نمایی نیست و هدف آن دنبال کردن زندگی روزمره و معضلات اجتماعی است که فضای گفتگو در خصوص آسیب‌های اجتماعی را محیا می‌سازد.



منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۸۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روی اشتباه وحشتناک: قدرت‌نمایی لورکوزن در المپیکو

به گزارش "ورزش سه"، در دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، رم و بایر لورکوزن در ورزشگاه المپیکو مقابل همدیگر قرار گرفته‌اند.

بازی با برتری رم آغاز شد و با توجه به روند بازی انتظار می‌رفت که آنها تیمی باشند که اولین گل بازی را به ثمر خواهند رساند. در یکی از موقعیت‌ها سانتر عالی پاردس با ضربه سر روملو لوکاکو به تیر دروازه برخورد کرد و به شکل خطرناکی به بیرون رفت.

رفته رفته بازیکنان لورکوزن خودشان را در زمین پیدا کردند و به دروازه رم نزدیک شدند. جرمی فریمپونگ در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان اولین فرصت جدی لورکوزن را خلق کرد اما ضربه‌اش به تور کنار دروازه برخورد کرد.

در ادامه شدت پرس بازیکنان لورکوزن بیشتر شد. در دقیقه ۲۸ پاس به عقب اشتباه و عجیب ریک کارسدروپ به آلخاندرو گریمالدو رسید. او از فرصت استفاده کرد و پس از ورود به محوطه فلورین ویرتز را در مقابل دروازه صاحب توپ کرد. در ادامه ستاره جوان لورکوزن با یک بغل پای دقیق دروازه اسویلار را باز کرد.

در ادامه نیمه اول لورکوزن برتری‌اش را حفظ کرد و حتی چند موقعیت نصفه و نیمه هم برای زدن گل دوم داشت، اما توپ دیگری از خط دروازه‌ها نگذشت تا برتری یک گله آنها همچنان ادامه داشته باشد.

دیگر خبرها

  • رکورد تازه ترانه احمدی در اسکیت فری‌استایل زنان
  • رکورد تازه ترانه احمدی در اسکیت فری‌استایل
  • نمایی از جاری‌شدن آبشارهای «مخملکوه» لرستان
  • سری جدید برنامه «هفت» از امشب در قاب تلویزیون
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
  • روی اشتباه وحشتناک: قدرت‌نمایی لورکوزن در المپیکو
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • دستگیری اراذل و اوباش در جنوب تهران
  • نمایی از هوای بارانی و لطیف بوئین میاندشت + فیلم
  • نمایی دل انگیز از دریاچه سد سمیرم در قاب دوربین شهروند خبرنگار