Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت زراعت و مالداری افغانستان اعلام کرد که برای حفاظت از سلامتی شهروندان و مرغداری‌ها، واردات مرغ و محصولات آن را از ایران به طور موقت ممنوع کرده است.در اعلامیه این وزارت‌خانه که چهارشنبه به رسانه‌ها فرستاده شد، آمده است که این تصمیم بر اساس گزارش سازمان دامپزشکی ایران و سازمان جهانی بهداشت حیوانی مبنی بر تثبیت بیماری آنفلوانزای پرندگان در شمال ایران گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس قانون افغانستان، در ابتدا این ممنوعیت و قرنطینه برای ۲۱ روز ادامه پیدا می‌کند و بعدا با در نظر گرفتن وضعیت بیماری در ایران، در مورد ادامه یا رفع آن تصمیم گرفته می‌شود.افغانستان یکی از مهمترین مقاصد صادرات ایران به شمار می‌رود و حجم تجارت میان دو کشور در سال‌های اخیر به صورت چشگمیری افزایش یافته است.

مقام‌های ایران اعلام کردند که مبادله اقتصادی میان افغانستان و ایران اکنون به سه میلیارد دلار رسیده است، اما اتاق تجارت افغانستان می‌گوید که مجموع تجارت سالانه افغانستان و ایران حدود یک میلیار دلار در سال است.وزارت زراعت افغانستان می‌گوید سال گذشته نیز از طریق پرندگان مهاجر، بیماری آنفلونزای مرغی وارد افغانستان شده بود که با تلاش و تطبیق برنامه‌های پیشگیرانه، از گسترش آن جلوگیری شد و بیماری مهار شد.

بر اساس اطلاعات وزارت زراعت افغانستان، اکنون این کشور در تولید مرغ و محصولات آن به خودکفایی نزدیک است و این نهاد پیش از این واردات مرغ‌های پیر را به این کشور منع کرده بود.براساس آمار رسمی سالانه حدود ۵۰۰ تن گوشت و ۳۴۰ میلیون تخم مرغ در افغانستان تولید می‌شود که به اندازه حدود نیمی از مصرف این کشور است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: افغانستان صادرات مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۲۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند ،۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است. در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

همچنین، تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند. در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

لازم به ذکر است؛ سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • قیمت افغانی افغانستان امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران
  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • واردات گوشت از آفریقا به کشور
  • تجارت آزاد با پاکستان در انتظار پاسخ طرف پاکستانی/ واردات گوشت گرم از آفریقا
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • قیمت افغانی به تومان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳