Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کشاورزی از مهم­ترین و راهبردی‌­ترین بخش‌­های اقتصادی کشور به لحاظ وابسته بودن امنیت غذایی به آن و ایجاد ارزش افزوده بالا است. در این راستا رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی زراعی و حتی باغی همواره یکی از جهت گیری‌های اصلی کشور برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.
بخش کشاورزی خراسان شمالی در طول چهل سال اخیر با فراز و نشیب های بسیاری از قبیل کمبود منابع آبی همراه بوده است اما، نکته قابل توجه در این میان اهمیت دادن به این بخش با اعطای تسهیلات و توجه به تولید و مکانیزاسیون بوده که در طول چهل سال بعد از انقلاب پیشرفت های چشمگیری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



* افزایش 357 درصدی تولید گندم
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان تولید گندم پیش از انقلاب را 70هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان با یک افزایش 357 درصدی هم اکنون به 295 هزار تن رسیده است.
عبدالله یوسفی افزود: این در حالی است که میزان تولیدات گیاهی این استان نیز از 320 هزار تن در سال 57 به یک میلیون و 200 هزار تن در حال حاضر رسیده که از افزایش 306 درصدی برخوردار بوده است.

* افزایش 6 هزار هکتاری باغ های پسته و زعفران
یوسفی با اشاره به نبود باغ های پسته و زعفران پیش از انقلاب، اظهار داشت: این میزان در سال جاری 6 هزار هکتار افزایش سطح داشته است به طوری که هم اینک سه هزار و 100 هکتار باغ های پسته و دو هزار و 900 هکتار مزارع زعفران در استان داریم.
وی سطح گلخانه های استان را پیش از انقلاب فقط نیم هکتار اعلام کرد و افزود: هم اینک این میزان به 47 هکتار افزایش یافته است.

* تولید 13 هزار و 500 تن بذر اصلاح شده گندم و جو
یوسفی با اشاره به تولید 13 هزار و 500 تن بذر اصلاح شده گندم و جو تا به امروز در استان، گفت: این در حالی است که پیش از انقلاب این میزان در حد بسیار اندک و ناچیز بوده است.
وی به توسعه باغ های استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش 6 برابری توسعه گیاهان دارویی به میزان چهار هزار و 530 هکتار، دو برابری توسعه باغ ها به میزان 46 هزار و 285 هکتار، چهار برابری ایجاد نهالستان و تولید نهال به تعداد یک میلیون و 150 هزار اصله و افزایش سه برابری تولیدات باغی به میزان 286 هزار و 735 تن از دستاوردهای انقلاب در طول چهل سال است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین از کسب رتبه دوم کشوری در سال 96 در شاخص ساماندهی و کاداستر اراضی خبر داد و گفت: تا سال 96 به میزان 99 هزار هکتار کاداستر اراضی انجام و تثبیت مالکیت و ساماندهی 75 هزار و 556 هکتار از اراضی و واگذاری 38 هزار و 327 هکتار زمین نیز تا این سال انجام شده است.
وی افزایش یک هزار و 350 برابری تولید بذر اصلاح شده و پنج برابری تولیدات زراعی و 393 برابری مکانیزاسیون با توزیع تراکتور، کمباین، دروگر و سایر دنباله بندها را از دیگر دستاوردها برشمرد.

* افزایش 91 برابری ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی
یوسفی با اشاره به افزایش 91 برابری ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، میزان فرآوری محصولات کشاورزی را 563 هزار تن در سال 96 اعلام کرد.
وی تعداد واحدهای صنعتی استان پیش از انقلاب را سه واحد ذکر کرد و افزود: این میزان تا سال گذشته به سه هزار و 97 واحد با 15 هزار و 184 بهره بردار رسیده است.
یوسفی با اشاره به در دسترس نبودن آمار اشتغال کشاورزی پیش از انقلاب، گفت: این میزان از سال 86 تا 96 به تعداد 20 هزار و 714 نفر با پرداخت 10 هزار و 948 میلیارد ریال تسهیلات بوده است.

* ایجاد 32 شرکت تعاونی و صندوق های اعتباری زنان روستایی
وی ایجاد 32 شرکت تعاونی و صندوق های اعتباری زنان روستایی و 12 شرکت خدماتی فنی مهندسی را نیز از دیگر دستاوردها ذکر کرد و اظهار داشت: میزان بهره وری آب کشاورزی و راندمان آب نیز به 44 درصد افزایش یافته که حداقل باعث صرفه جویی و تامین و استحصال آب معادل 280 میلیون متر مکعب شده است.

* افزایش 102 برابری واحدهای دامداری صنعتی سنگین
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز از افزایش 102 برابری واحدهای دامداری صنعتی سنگین و 142 برابری واحدهای صنعتی سبک در استان بعد از انقلاب خبر داد.
علی مبارکی افزود: پیش از انقلاب ایران وارد کننده لبنیات، گوشت مرغ و گوشت قرمز، شیر و پنیر و کره و سایر فرآورده های دامی بوده اما، در حال حاضر ایران یکی از صادرکنندگان عمده گوشت مرغ، دام زنده، شیر و لبنیات و عسل به سایر کشورهای همسایه است.
وی گفت: تا سال گذشته 93 مزرعه پرورش ماهی خوراکی با تولید 2 هزار و 95 تن گوشت ماهی و چهار واحد مزرعه پرورش ماهی تزئینی نیز ایجاد شده است.
مبارکی کسب رتبه اول در نوغانداری و بهره وری کرم ابریشم و رتبه چهار تولید پیله، رتبه 9 زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور و رتبه دو کشور در پرورش اسب اصیل ترکمن را از مهم ترین دستاوردهای استان اعلام کرد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
ط/ 6042
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 خراسان شمالی زعفران شیر کشاورزی گوشت قرمز جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۴۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر

حمید رشیدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: بر اثر بارندگی و تگرگ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه، محصولات و زیر ساخت‌های کشاورزی شهرستان همچون مزارع گندم، سبزی و صیفی و جاده‌های بین مزارع دچار آسیب‌های شدید شده اند.

او تصریح کرد: برابر بازدید‌های به عمل آمده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، سطوح خسارت دیده شامل گندم آبی ۶ هزار هکتار، گندم دیم ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار، گوجه فرنگی ۸۰۰ هکتار، هندوانه ۱۷۰ هکتار، احمدی ۱۵۶ هکتار، سایر سبزیجات و صیفی جات ۵۰۷ هکتار، مرکبات ۱۷۰ هکتار، انار ۸۴ هکتار و زیتون ۱۷ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون اضافه کرد: همچنین خسارت جاده بین مزارع ۳ کیلومتر، کانال آبرسانی ۶ کیلومتر و ۹۰۰ متر قنات که از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد برآورد شده است.  

رشیدی گفت: برای سهولت در امر برداشت محصولات کشاورزی لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار ترمیم و مرمت جاده‌های بین مزارع به سرعت انجام گیرد تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به موقع برداشت کنند.

او افزود: لازم است بهره برداران بخش کشاورزی در زمان اعلام هشدار درخصوص میزان بارندگی و احتمال سیل توجه کرده و همه موارد کنترلی را رعایت کنند تا شاهد کمترین خسارت باشیم.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان