Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاکیدات مقامات بر توسعه بنادر باعث شده این امر به عنوان اولویتی از سوی نهادها دنبال شود و در ادامه این مسیر بنا به گفته مسئولان تاکنون ۱۷۵۰ میلیارد ریال در بندر خرمشهر سرمایه گذاری شده و ترمینال کانتینری این بندر تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، توسعه بنادر و سواحل با تاکیدات مقامات کشور و در راس آنها مقام معظم رهبری به عنوان اولویتی برای دستگاه های متولی قرار گرفته است و ادامه این تاکیدات در چارچوب برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز نظام باعث شده است تا در سال های اخیر شاهد رشد و توسعه چشمگیر بنادر و سواحل کشور باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بنادر مهم جنوبی کشور بندر خرمشهر است. این بندر در منتهی الیه جنوب غربی جلگه خوزستان از زیر ساختهای مناسب بازرگانی برای مبادلات کالا برخوردار است. استقرار بندر خرمشهردر کنار رود اروند، این بندر را به عنوان مسیر اصلی و پایانه مناسب برای سه کشور ایران، عراق و کویت در مبادلات تجاری معرفی می کند.

 

بندر خرمشهر یکی از بنادرکانتینری کشور در خلیج فارس به شمار رفته و به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و سیاسی محسوب می شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی جهت سرمایه گذاری فراهم کرده است. در حال حاضرکلیه زیر ساختهای بندر خرمشهر تکمیل شده و در مقایسه با قبل از جنگ تحمیلی به مراتب وضعیت بهتری را داراست.

 

 

علیرغم امکانات کانتینری موجود در بندر خرمشهر، توسعه این ترمینال و ساخت یک ترمینال استاندارد در اراضی به وسعت ۳۰ هکتار در دستور کار این بندر قرار دارد.

 

حالا در ادامه اقدامات نهادهای متولی برای توسعه بنادر مدیرکل پیشین بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داده که بخش خصوصی هزار و 750 میلیارد ریال که بیشتر در بخش کانتینری است در بندر خرمشهر سرمایه گذاری کرده است.

 

ایرنا به نقل از «نوراله اسعدی» در این باره نوشته است: «بندر خرمشهر با ظرفیت تخلیه و بارگیری 10 میلیون تن در سال، پس از بندر شهیدرجایی و بندر بوشهر به عنوان سومین بندر کانتینری کشور شناخته شده و با ورود کشتی های فیدری می توان تخلیه و بارگیری کانتینری را در آن انجام داد.»

 

 

وی وسعت سایت کانتینری بندر خرمشهر را 15 هکتار بیان کرده و گفته است: «سازمان بنادر و دریانوردی به منظور حمایت از بخش خصوصی به تازگی تعرفه بندری را کاهش داده و با این کار حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی را برای سرمایه گذاران آسان کرده است. پایانه مسافر دریایی و بین المللی خرمشهر به وسعت 6 هزار مترمربع و با ظرفیت روزانه 2 هزار مسافر برای مقاصد کشورهای حوزه خلیج فارس در این بندر فعالیت دارد و هم اینک در طول هفته 2 سرویس رفت و برگشت خط کویت – خرمشهر برقرار است.»

 

وی راه اندازی مجدد خط مسافری خرمشهر – بصره را از برنامه های آتی این بندر بیان کرده و گفته است: «ترددمسافر در 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال در این مسیر 75 درصد نشان می دهد.

 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه 760 میلیارد ریال پروژه های قابل بهره برداری در دهه مبارک فجر را یادآور شد و افزوده است: «2 هزار و 150میلیارد ریال پروژه نیزدرسال 98 پیش بینی شده است. عملیات اجرایی هشت پست اسکله ویژه گردشگری در حوزه رودخانه کارون و جزیره مینو با اعتبار 60 میلیارد ریال بزودی آغاز می شود. در 10 ماه گذشته یک میلیون و 700 هزار تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 16 درصد رشد نشان می دهد.»

 

از مزایا و ویژگی های این بندر می توان به مناسبترین بندر برای ترانزیت زمینی و دریایی کالا به کشور عراق، برخورداری از  مزایا و تسهیلات منطقه ازاد تجاری-صنعتی اروند، برخورداری از ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی، وجود خطوط منظم فیدری از امارات متحده عربی و کثرت شناورهای بومی ( فلزی- چوبی) جهت حمل آسان کالا با کشورهای کویت، عراق و سایر کشورهای حو زه خلیج فارس، نزدیکترین منطقه آزاد تجاری – صنعتی جنوب کشور عراق، کویت و آسیای میانه، برخورداری از تجهیزات مدرن تخلیه و بار گیری کانتینر، با صرفه ترین راه تزانزیتی کشور، داشتن اسکله اختصاصی جهت پهلو دهی کشتی های رو- رو، داشتن بزرگترین پایانه مسافری- دریایی خاورمیانه و برخورداری از مزیتها و امکانات لازم برای استقرار مراکزلجستیکی حوزه های نفتی دریایی اشاره کرد.

 

این در حالی است که مرداد ماه سال جاری مدیر کل پیشین بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داده بود که ترمینال کانتینری بندر خرمشهر پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. ایسنا به نقل از «محمد محسنی» نوشته است: «این پروژه در زمینی به مساحت 15 هکتار و با اعتباری بالغ بر 861 میلیارد ریال در اراضی پشتیبانی این مجتمع بندری توسط بخش خصوصی در حال اجرا است. در این پروژه علاوه بر احداث محوطه و نصب تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری، ساختمان اداری، پست آتش نشانی، ساختمان پست برق، گیت‌های ورودی، دیوارهای پیرامونی و باسکول مورد ساخت و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.»

 

 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داده بود: «احداث پروژه ترمینال کانتینر بندر خرمشهر تاکنون رشد 63 درصدی داشته و در حال حاضر در مرحله اجرای لایه دوم اساس بتنی و کفپوش‌های بتنی، دیوار پیرامونی، ساختمان‌های اداری و نگهبانی، سوله تعمیرات، عملیات تأسیساتی و برج‌های روشنایی قرار دارد. محوطه کانتینری تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات احداث ساختمان اداری آن نیز تا اواخر فروردین ماه سال آینده پایان می‌یابد.»

 

یادآور می شود: بندرخرمشهر با بهره‌گیری از امکانات ویژه و نیز تعرفه‌های ارزان قیمت، مناسب‌ترین بندر کشور در زمینه واردات و صادرات مجدد کالا محسوب می‌شود. بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی، محوطه‌ها و اسکله بارگیری ژاکت‌های نفتی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده است این بندر را جزو بنادر دارای امکان صادرات فرآورده‌های نفتی کرده است.

 

در دوران قبل از جنگ تحمیلی بندر خرمشهر تنها تا ۴ میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری داشت اما با توجه به توسعه و افزایش اسکله‌ها و زیرساخت‌های این مجتمع بندری، در حال حاضر در صورت لایروبی اروندروند و خارج سازی مغروقه‌ها و امکان پذیری ورود شناورهای با تناژ بالا، بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن در سال را داراست./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی استان همدان سرود گروه سرود اسحاق جهانگیری مجلس ایران بندر خرمشهر توسعه سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۵۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ،باحضور محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی در زمینی به مساحت ۱۰۰هزارمتر مربع وبا زیر بنا ۴۲۰۰متر مربع به بهره برداری رسید.

این درمانگاه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان راه اندازی ومورد بهره برداری قرار گرفته است.

 موسسه خیریه ولی عصر از سوی خیّر مرحوم حاج محمد علی رحیمیان ساخته شده است.

درمانگاه دارای چاه عمیق آب شُرب وفضای سبز، منزل پزشک وپرستار، مهمانسرا، مسجد وداروخانه می باشد.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور
  • بهره برداری از یکصد واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضائیه از فرآیند امور در بزرگترین و تخصصی‌ترین بندر کانتینری کشور
  • طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • زارع‌پور: پایگاه چابهار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • فعالسازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره
  • راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد