Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام تجدد مسجد را یک ضرورت فرهنگی دانست و گفت: مسجد به عنوان یک الگوی فرهنگ اسلامی است چرا که فرهنگ در اقتصاد، اجتماع و روابط اجتماعی تاثیر دارد.

خبرگزاری شبستان، گیلان_ نوشین کریمی: برای برقراری امنیت اجتماعی و داشتن جامعه‌ای سالم، توجه به مسجد و شناسایی جایگاه آن، ضروری است، مقایسه میزان جرائم در جوامع اسلامی و جهان کفر و الحاد، مبین آن است که در آن جوامع به علت حاکمیت فرهنگ مادی معضلات فرهنگی و اجتماعی زیادی وجود دارد که در جامعه اسلامی از آنها اثری نیست، لذا مساجد می‌توانند با اشاعه فرهنگ اسلامی، جرائم و بزهکاری‌ها را در جامعه اسلامی هر چه بیشتر کاهش دهند و امنیت اجتماعی را به ارمغان آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 واژه‎ مسجد، جمعاً 28 بار در قرآن كريم ذكر شده كه در 22 مورد به صورت مفرد و در 6 مورد ديگر، به صورت جمع آمده است.


در اين آيات، به اهميت و جايگاه رفيع مسجد در اسلام، پاره‌ای از احكام مسجد و مسجد الحرام و احكام خاص آن، مسجد الاقصي و مسجد اصحاب كهف، اشاراتي شده است.


البته، آيه‌هاي ديگر نيز در قرآن درباره‎ مسجد و اهميت آن آمده است كه هر چند لفظ مسجد در آنها نيامده است، ولي بنابر مفهوم اين آيات و گفته‎ تمامي مفسران، مي‌توان در مورد مساجد، اين آيات را نيز ذكر كرد.

 

در این باره خبرنگار خبرگزاری شبستان گفتگویی را با «حجت الاسلام کمال تجدد» انجام داد که در ادامه می خوانید؛


امام جمعه سنگر با توجه به اینکه ضرورت هر کاری تاسی جستن به پیامبر و اهل بیت(ع) است، گفت: اگر میخواهیم ببینیم که این کار ضرورت در یک فرهنگ است باید ببینیم که آیا پیامبر آن را زود انجام داد یا به تاخیر انداخت.

 

وی با بیان اینکه، هنگامی که پیامبر (صلوات الله) از مکه به مدینه هجرت کردند سه روز در ابتدای شهر ماندگار شد تا امام علی (ع) با خانواده پیامبر به ایشان ملحق شوند، افزود: در همان سه روز پیامبر مسجدی را در آنجا بنا می‌کند که هم‌اکنون نیز مردم در آن نماز می‌خوانند.

 

تجدد، مسجد را یک «ضرورت فرهنگی» دانست و بیان کرد: در مسجد و مصلی مردم کنار همدیگر قرار می‌گیرند و فواید متعددی مترتب بر این امر هست لذا باتوجه به فواید فردی و اجتماعی که مسجد و مصلی‌ها و ساختمان‌های فرهنگی دارند باید در ساخت آن نیز کمک کرد.

 

وی با اشاره به اینکه ساخت مسجد و مکان‌های فرهنگی از نشانه‌های ایمان است، اذعان کرد: مسجد به عنوان الگوی فرهنگ اسلامی است چون در آنجاست که «خدا» و «فرهنگ ناب اسلامی» تبلیغ می‌شود.

 

تجدد خاطرنشان کرد: خدا می فرماید«کسانی که مساجد را عمران و آباد می‌کنند به خدای متعال ایمان دارند» پس این تایید خداست.

 

 

وی افزود: این ضرورت تاریخی زمانی خود را نشان می‌دهد که اولین بنا و اولین ساختمان فرهنگی که پیغمبر در همان مدت کوتاه در مدینه برای خدا می‌سازد مسجد است، در حالی که هنوز برای خودش خانه درست نکرده بود.

 

تجدد اضافه کرد: البته در روایات هم آمده است اگر کسی به اندازه لانه کبوتری بخواهد مسجد و مکان مقدس فرهنگی درست کند خداوند متعال یک قصر را در بهشت به او خواهد داد و این مقایسه بین لانه کبوتر، پرنده و قصری در بهشت حاکی از عظمت این کار است که کوچکترین حرکت فرهنگی برای تحقق یک بنای فرهنگی، خداوند متعال با یک احترام غیرقابل توصیف با آن مقابله می‌کند و آن دادن قصرها در بهشت است.

 

وی گفت: این مجموعه روایات و آیات حاکی از این است که خدای متعال، پیامبر و بزرگان ما برای این کار اهمیت قائل بودند.

 

تجدد با توجه به اینکه چرا فرهنگ برای خدا، پیامبر اکرم و ائمه(ع) اهمیت داشته و مردم را به انجام دادنش تحریک می‌کند، افزود: چون فرهنگ در اقتصاد تاثیر دارد و اگر فرهنگ اسلامی در اقتصاد نهادینه شود ما دیگر رشوه، پولشویی، ظلم در جامعه و... نخواهیم داشت.

 

وی با تاکید بر اینکه امثال این اتفاق‌ها و گناهی که در جامعه رخ دهد همه نشان دهنده این است که فرهنگ در آن خوب نهادینه نشده است، گفت: فرهنگ در اقتصاد، اجتماع، روابط اجتماعی با توجه به پرونده‌هایی که در دادگاه هستند و می‌بینیم که برادر از برادر، خواهر از خواهر و... در مسئله ارثی از هم شکایت دارند، این موضوع حاکی از عدم تحقق یا عدم نهادینه شدن فرهنگ اسلامی در مسئله اجتماع، است.

 

امام جمعه سنگر در ادامه با توجه به فضیلت و اثرگذاری اسلام و گستره تاثیر این فرهنگ در مکان‌های متعدد که مردم با آن ارتباط دارند به توسعه و بازسازی مسجد جامع سنگر اشاره و اظهار کرد: اواخر سال ۸۴ و اوایل سال ۸۵ قدم اول را برای توسعه و بازسازی مسجد جامع سنگر در ۲ فاز برداشتیم.

 

وی گفت: فاز اول مسجد جامع و مصلی بزرگ سنگر را به کمک خیرین و  با توکل به خدای متعال و همت بلند مردم آغاز کردیم و حدود سال۹۰_۹۱ اولین فاز را به‌گونه‌ای که بتوان در آن نماز خواند، افتتاح کردیم.

 

تجدد بیان کرد: فاز دوم نیز تا حدودی آماده است و اکنون در حال ساخت سقف آن هستیم.

 

وی اذعان کرد: در فاز اول توسعه مسجد جامع سنگر برای  حدود ۹۰۰_۸۰۰ نفر بود و در فاز دوم برای حدود یک هزارو ۲۰۰ نفر دیگر افزایش گنجایش خواهیم داشت که مجموعا حدود ۲ هزار و یکصد نفر را در خود جای خواهد داد.

 

 

*مسجد جامع سنگر یک مکان فرهنگی بزرگ

تجدد در ادامه با اشاره به اینکه این مسجد برای ما یک مکان بزرگ فرهنگی خواهد بود، تصریح کرد: در کنار این مکان مقدس مغازه‌هایی را خواهیم ساخت که بتوانیم فرهنگ اسلام ناب را تبلیغ کنیم و فعالان فرهنگی هم در آن امرار معاش داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک مغازه مشغول فروش ملزومات حجاب و مغازه دیگر در خصوص طب اسلامی جدید در حال فعالیت هستند، گفت: بدلیل عدم وجود بیمارستان در این بخش به یاری خداوند درصدد هستیم که یک درمانگاه تخصصی مدرن را با کمک و همیاری خیرین در کنار همین مسجد درست کنیم که هم کمک‌دهنده مصلی باشد و هم در بلندمدت بتوانیم در روزهای جمعه مردم را ویزیت کنیم.

 

تجدد از جمله کارهای خیری که می‌توان در حاشیه مساجد انجام داد را یک تبلیغ برای اسلام ناب دانست و افزود: مسجد نسبت به همه کارهای مردم مداخله کرده و دخالت مثبت دارد و مشکلات مردم را رفع می‌کند.

 

وی در ادامه در خصوص اینکه برای توسعه این مسجد دولت و اوقاف تا حدودی کمک کردند اما بیشترین کمک از سوی خیرین محل خصوصا بازاریان و کسبه بود، گفت: طرحی تحت عنوان «سجاده» در فاز اول طراحی که هزینه هر متری از مصلی و مسجد ۲۵۰ هزار تومن اعلام شد که بسیار کمک‌دهنده بود.

 

امام جمعه سنگر ادامه داد: برای فاز دوم طرح سجاده را یک میلیون تومان اعلام کردیم که البته حتی بعضا بانوانی بودند که النگوهای خود را برای ثواب حضور در این امر هدیه کردند تا در این فاز هم شرکت کنند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: مسجد مصلی را تا سال آینده به طور کامل افتتاح و نماز اولین عید ماه رمضان بعدی را با حضور مومنین و خیرین در این مصلی، اقامه کنیم.

 

«علیرضا احمدی پور» نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: این مسجد بر اساس نیاز بخش سنگر با متراژ ۲ هزار و ۵۰ متر ودر فاز اول در سال ۸۹  کلنگ زنی شد و در سال ۹۱ فاز اول با هزینه ای بالغ بر ۶۴۰ میلیون تومان افتتاح شد و از سال ۹۴ هم فاز دوم این مسجد آغاز که اکنون به سربندی رسیده‌ایم.

 

مسئول توسعه عمران ستاد نماز جمعه سنگر، با ببان اینکه زیر ۱۰ درصد کمک‌های دولتی و مابقی همه از کمک‌های مردمی خیرین در حال انجام است، گفت: در شب‌های قدر و مناسبت‌های مختلف استقبال مردم پرشکوه است از این رو ضرورت توسعه مسجد احساس می‌شد.

 

وی افزود: در قسمتی از فاز اول مسجد بخش فرهنگی و پایگاه فرهنگی را داریم که سالن اجتماعات هم دارد و با همکاری سپاه و ستاد نماز جمعه ساخته شده است.

 

احمدی‌پور با اشاره به ایجاد مهد کودک، آشپزخانه و دفتر هیات امنا و ... در کنار این مسجد اذعان کرد: اطعام در مسجد جامعه سنگر از گذشته بوده و از اوایل انقلاب نیز دعای هفتگی داشته است که پنج شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

 

وی اضافه کرد: خیلی از شهدای سنگر در این مراسم شرکت می‌کردند و از  همین مکان مقدس به سمت جبهه سوق پیدا کردند.

 

احمدی پور به سابقه ۳۸ سال برگزاری مداوم کلاس قرآن در این مسجد اشاره کرد و افزود: خیلی از اساتید مطرح قرآنی کشوری و استانی از همین مسجد رشد کردند و فعالیت‌های پایگاه هم از قدیم بوده و اخیرا هم بحث افتتاح پایگاه بسیج خواهران را داشتیم.

 

وی گفت: فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی نیز زیر مجموعه این پایگاه انجام می‌شود و استقبال مردمی برای ساخت و توسعه مسجد بسیار چشمگیر است و قدردان این کمک‌ها هستیم.

 

احمدی پور در ادامه اظهار کرد: آنجا که مردم احساس می‌کنند، کاری برای خداست حتما مشارکت می‌کنند در حالی که شاید برای کارهای دیگر اینگونه نباشد اما برای مسجدسازی کمک می‌شود.

 

وی اذعان کرد: مردم خیر و بازاریان کمک به توسعه و ساخت مسجد را برای باقیات و صالحات خودشان انجام می‌دهند و نیازی نیست کسی حتما به آنها توصیه‌ای کرده باشد گرچه می‌دانیم تبلیغات هم تاثیر گذار است.

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی مجلس اسحاق جهانگیری گروه سرود ایران انقلاب انقلاب اسلامی ایران افتتاح پروزه احداث مسجد ساخت مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست و این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود.

اسماعیلی گفت: در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های فرهنگی در برخی مناطق کم برخوردار محدود است، این موضوعات به طور جدی پیگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد اقداماتی را انجام دهیم. در مناطق محروم کشور نیز در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دلیل مهدی چمران برای ساخت مسجد در تمام پارک‌های تهران | فیلم
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • همدلی خیران هلال احمر آذربایجان شرقی در سیل سیستان و بلوچستان
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • ‌مهم‌ترین ‌در تحقق شعارهای سال، توجه به حمایت از تولید ملی است
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم