Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@21:51:54 GMT

تورم روسیه در بالاترین سطح ۲ سال اخیر

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۶۷۶۱۶

تورم روسیه در بالاترین سطح ۲ سال اخیر

برای نخستین بار در دو سال اخیر، نرخ تورم روسیه از سطح پنج درصد گذشت.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، مرکز آمار روسیه اعلام کرد نرخ تورم ماه ژانویه روسیه به یک درصد رسید که بالاتر از پیش‌بینی ۰.۸ درصدی بود. بدین ترتیب نرخ تورم دوازده ماه منتهی به ژانویه ۲۰۱۹ در روسیه از ۴.۳ درصد به پنج درصد رسید که بالاتر از نرخ تورم چهار درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که بانک مرکزی روسیه موفق شد عملکرد قابل قبولی در کنترل قیمت‌ها با توجه به کاهش شدید ارزش روبل در برابر دلار و رشد منفی اقتصادی در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ داشته باشد اما نرخ تورم از سه ماهه پایانی سال گذشته تاکنون شتاب بیشتری گرفته است به گونه‌ای که بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرده است انتظار دارد نرخ تورم روسیه امسال به شش درصد برسد.

افزایش یک درصدی قیمت‌ها در ژانویه ۲۰۱۹ در شرایطی رخ داد که نرخ تورم روسیه در ژانویه سال گذشته ۰.۳ درصد و نرخ تورم برای ۱۲ ماه منتهی به آن تنها ۲.۲ درصد بود. بیشترین تورم مربوط به بخش خدمات است که نرخ تورم آن از ۰.۱ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

یکی از مؤثرترین عوامل افزایش نرخ تورم روسیه مربوط به لایحه افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد بوده است. وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیش‌بینی کرده است نرخ تورم روسیه برای سال ۲۰۱۹ در سطح پنج درصد باقی خواهد ماند اما بانک مرکزی انتظار تورم شش درصدی را دارد.

کارشناسان معتقدند بانک مرکزی روسیه فعلاً نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ خواهد کرد. نرخ بهره روسیه در حال حاضر ۷.۷۵ درصد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تورم روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۷۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند؛ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

رئیس کل اسبق بانک مرکزی نوشت: یک دانشجوی کارشناسی سال اول اقتصاد، تفاوت تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه را به خوبی می‌داند ولی شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید که ندانید.

‏به گزارش خبرآنلاین، عبدالناصر همتی در تازه‌ترین یادداشت در فضای مجازی نوشت: خبرگزاری رسمی دولت به طور بسیار مبتدی، مدعی شد که تحلیل این‌جانب در مورد ⁧نرخ تورم ⁩اشتباه است!

‏این خبرگزاری متوجه این موضوع هست که من نیز به مانند رییس‌جمهور دولت سیزدهم که در مقام مقایسه عملکرد، به آمار تورم بانک مرکزی در شهریور ۱۴۰۰ استناد می‌کردند، به آمار بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم سال ۱۴۰۲ استناد کرده‌ام، نه به نرخ تورم نقطه به نقطه اعلام شده توسط مرکز آمار!

یک دانشجوی کارشناسی سال اول اقتصاد، تفاوت تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه را به خوبی می‌داند ولی شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید که ندانید.

هر توجیهی که بیان کنید، دولت بایستی پاسخگوی کوچک شدن سفره مردم و کاهش ارزش ریال باشد.
‏این دو مورد را چگونه توجیه می‌کنید؟!

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند؛ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • پاسخ همتی به انتقاد خبرگزاری دولت
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟