Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- جلسه هم‌اندیشی برای تهیه و برنامه منسجم و جامعه برای حفاظت از یوز پلنگ آسیایی با حضور متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه اقدامات صورت گرفته برای بررسی وضعیت سلامتی جسمانی و دستگاه باروری سه یوزپلنگ مستقر در پارک پردیسان توسط متخصصان بین‌المللی و کارشناسان داخلی، تشریح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش گفت: تمام توان و تلاش ما بر این است که بتوانیم با همکاری و هم‌فکری و بکارگیری تمامی ظرفیت‌های تخصصی موجود، برنامه‌های منسجمی را برای حفاظت از یوز در زیستگاه و خارج از زیستگاه تدوین و اجرا کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پیش‌نویس فاز سوم پروژه بین‌المللی یوز آسیایی تهیه شده و به زودی مبادله خواهد شد، در نظر است در کنار آن ، برنامه ‌های تکمیلی مورد نظر را با محوریت معاونت محیط طبیعی تهیه و اجرایی کنیم.
خرازیان مقدم خاطرنشان کرد: به همین منظور نیز طی روزهای اخیر، پذیرای متخصصانی از آفریقای جنوبی و آلمان برای تهیه و اجرای برنامه های مد نظر بوده‌ایم و در تلاشیم با همکاری پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، در آینده نزدیک با دعوت مجدد از متخصصان ذیربط، در کنار انجام برنامه‌ها، کارگاه‌های آموزشی نیز برای ظرفیت ‌سازی کارشناسان داخلی داشته باشیم.
همچنین دکتر «ایمکه لودر» متخصص لقاح مصنوعی حیات ‌وحش از موسسه «ژئولایف» که برای معاینه یوزهای پارک پردیسان به ایران آمده در این جلسه گفت: مسلما علاوه بر حفاظت یوز در زیستگاه باید به فکر تکثیر در اسارت هم باشیم تا بتوانیم در آینده با دست بازتری برای یوز تصمیم بگیریم.
وی ادامه داد: نخستین تولد یوز در شرایط اسارت در سال 1956 در باغ‌وحش فیلادلفیا اتفاق افتاد و تا سال 1974 در سراسر جهان 140 توله یوز در شرایط اسارت متولد شدند. با این‌حال تا سال 2008، حدود 70 درصد از یوزهایی که در شرایط اسارت در ایالات متحده نگهداری می‌شدند موفق به جفت‌گیری و زادآوری نشدند.
لودر اضافه کرد: یوزهای نر در 1/5 سالگی و ماده‌ها در 2/5 سالگی آماده جفت ‌گیری و زادآوری می‌شوند. بیشترین موفقیت زادآوری برای نرها در 6 سالگی و برای ماده‌ها بین 4 تا 8 سالگی است. اما پس از 8 سالگی، توانایی تولید مثلی کاهش پیدا می‌کند.
این متخصص بین‌المللی خاطرنشان کرد: برای افزایش شانس موفقیت برنامه تکثیر در اسارت نباید زمان را از دست بدهیم، دائما باید وضعیت یوزهای در اسارت را بررسی کنیم، روش‌های لقاح مصنوعی مختلف را استفاده و سیکل‌های تولید مثل یوزها را به دقت بررسی و ثبت کنیم.
این جلسه با حضور حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی و سید مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی ، متخصصان ملی و بین ‌المللی، اساتید دانشگاه و کارشناسان و صاحب‌نظران در سالن سرو پارک پردیسان برگزار شد.
علمی 9014** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جغرافيا يوز آسيايي برنامه حفاظت پارك پرديسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۷۰۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ با بیان اینکه این طرح با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، گفت:این طرح علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضع منابع آلاینده، ارائه راه کار‌های مدیریتی کاهش پیامد‌های محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

علی اصغر طاهری، مراحل انجام طرح را شامل مرحله مطالعات و بررسی کلیات وضع محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکار‌های کاهش آلاینده ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کار‌های مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

آقای طاهری بابیان اینکه دراین اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه