Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-07@03:23:19 GMT

فلرینگ چاه‎های نفتی آغاجاری صفر می‎شود

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۷۰۹۸۲

فلرینگ چاه‎های نفتی آغاجاری صفر می‎شود

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: هم اکنون فقط در میدان رگ سفید و آغاجاری مقادیری گازسوزی وجود دارد که طی پروژه ای که با هلدینگ خلیج فارس امضا شده، فلرینگ این دو میدان هم حل می شود.

 

 به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، ابراهیم پیرامون با تشریح فعالیت های شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، گفت: این شرکت وظیفه تولید از میدان های آغاجاری، کرنج، پارسی، پرنج، رامشیر، پازنان، رگ سفید و بخشی از مارون را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از نفت تولید شده شرکت آغاجاری برای پالایشگاه اصفهان و آبادان و بخش عمده آن برای صادرات به خارگ ارسال می شود.

 

وی افزود: تلمبه خانه امیدیه که راهبری آن توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری انجام می شود، نقشی حیاتی در انتقال نفت داشته و یکی از مراکز مهم پمپاژ نفت جنوب کشور است که نفت را به تلمبه خانه نفت گوره ارسال می کند.

 

پیرامون درخصوص فعالیت های انجام شده پس از انقلاب در شرکت نفت و گاز آغاجاری، گفت: این شرکت دارای ۱۲ واحد بهره برداری است که پیش از انقلاب ساخته شده اند و پس از انقلاب توسعه یافته اند. از میان ۸ واحد گاز مایع این شرکت، ۴ واحد و از میان ۴ واحد نمک زدایی ۲ واحد آن پس ازانقلاب ساخته شده اند. تمامی ایستگاه های تزریق گاز این شرکت نیز پس از انقلاب ساخته شده و به بهره برداری رسیده اند. هم اکنون در شرکت آغاجاری ۷۰۰۰ کیلومتر خط لوله وجود دارد. حدود ۶۳۰ حلقه چاه نفت، گاز و تزریق گاز نیز وجود دارد که نیمی از این چاه ها قبل از انقلاب و نیمی دیگر پس از انقلاب حفاری شده اند.

 

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب چاه های نفت این منطقه جوان و بسیار پرفشار بودند و دبی تولید بالا داشتند و با تعداد چاه کم تر می توانستیم تولید بالاتری داشته باشیم، اما با افزایش سن و افت فشار چاه ها راندمان تولید پایین آمد. پس از انقلاب برای افزایش ضریب بازیافت میادین و تولید صیانتی پروژه های تزریق گاز به میادین نفتی اجرا شد و به ثمر نشست. امروزه ما در تمامی میادین شرکت آغاجاری به جز میدان رگ سفید تزریق گاز انجام می دهیم. با اجرای طرح های تزریق گاز، ضریب بازیافت میادین ما به طور میانگین حدود ۷ درصد افزایش می یابد.

 

پیرامون با اشاره به تنوع موجود در پروژه های تزریق گاز این شرکت، اظهار کرد: پروژه تزریق گاز میدان آغاجاری بزرگ ترین پروژه تزریق گاز ایران و خاورمیانه است. ظرفیت تزریق گاز این میدان حدود ۲ میلیارد فوت مکعب در روز است و گاز مورد نیاز جهت تزریق به آن از عسلویه به این منطقه منتقل می شود. جهت انتقال این گاز، خط لوله ای ۵۶ اینچی احداث شده است. در واقع علاوه بر افزایش فشار میدان و بالا بردن راندمان چاه، گاز پارس جنوبی در این میدان ذخیره می شود. در میدان رامشیر نیز تزریق امتزاجی انجام می شود که این روش از لحاظ تئوری عملکرد بالاتری دارد. تزریق گاز به میدان پازنان نیز به شکل بازگردانی گاز انجام می شود. در این میدان مایعات گاز گنبدی تولیدی گرفته می شود و گاز سبک خروجی دوباره به گنبد گازی تزریق می شود.

 

وی در تشریح فعالیت های انجام شده برای حفظ محیط زیست در حوزه عملیاتی این شرکت، گفت: اولین پروژه جمع آوری گاز مشعل با سرمایه گذاری بخش خصوصی، در شرکت نفت و گاز آغاجاری و میدان پارسی کلاستر اجرا شد. در شرکت نفت و گاز آغاجاری هم اکنون فقط در میدان رگ سفید و آغاجاری مقادیری گازسوزی وجود دارد که طی پروژه ای که با هلدینگ خلیج فارس امضا شده، فلرینگ این دو میدان نیز حل خواهد شد.

 

پیرامون افزود: در گذشته برای احیای چاه ها نفت سوزی در گودال ها انجام می شد، اما خوشبختانه در سال های گذشته با ساخت و خرید تفکیک گرهای سیار ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از سوزانده شدن حجم زیادی از نفت جلوگیری شد. همچنین امروزه سلج نفتی فروخته می شوند و دیگر نیازی به سوزاندن آنان و ایجاد آلودگی نیست. پیمانکاران این سلج را خریداری کرده و بازیافت می کنند. در شرکت آغاجاری پساب نمک زدایی تماما به چاه های مخصوص تزریق می شوند و هیچ پسابی در سطح رها نمی شود. خطوط لوله پساب نمک زدایی هم برای جلوگیری از پوسیدگی و نشت، در آینده از فلزی به غیرفلزی تبدیل خواهند شد.

 

وی بیان کرد: شرکت نفت و گاز آغاجاری در ۸ شهرستان فعالیت می کند و این مناطق از محروم ترین مناطق نفتی کشور هستند و بخش هایی از آن کوهستانی و صعب العبور است. در این راستا و برای کمک به مردم محیط پیرامونی و انجام مسئولیت های اجتماعی، ما علاوه بر پرداخت عوارض ها و حق آلایندگی، به شهرداری ها کمک می کنیم تا فعالیت های عمرانی انجام دهند و همچنین از محل صرفه جویی ها و با کمک امکانات شرکت، پروژه های مختلفی مانند احداث راه ها را انجام می دهیم. احداث جاده شهر جایزان به امیدیه به طول ۲۳ کیلومتر یکی از نمونه اقدامات انجام شده در این حوزه است.

 

پیرامون گفت: ۳ مرکز آبرسانی و تولید آب در شرکت نفت و گاز آغاجاری وجود دارد که عمده آب این مراکز به مردم منطقه داده می شود. در تابستان امسال که در استان خوزستان بحران آب وجود داشت، خوشبختانه با اقدامات انجام شده در این منطقه با مشکل جدی آب رو به رو نشدیم.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۷۰۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون

دکتر زهرا جهانگرد با تاکید بر اینکه تزریق آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان (در مکان مجهز به تجهیزات احیاء و تیم متبحر برای انجام عملیات احیاء) انجام شود، گفت: در صورت مصرف دارو در مراکز فاقد تجهیزات، منجر به عوارض دارویی شده، جان بیمار در خطر خواهد بود.

وی افزود: به‌منظور پایش علائم بالینی و تحت‌نظر به‌منظور پایش وقوع عوارض ناخواسته احتمالی، بیماران باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشند و در صورت بروز هر گونه علائم و نشانه‌های ازدیاد حساسیت، تزریق دارو قطع و اقدامات حمایتی و درمانی لازم بر اساس علائم بالینی انجام گیرد. 

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت توصیه کرد: از تجویز و مصرف داروی سفتریاکسون در موارد مصرف تایید نشده و فاقد اندیکاسیون‌های تایید شده و همچنین مصرف خودسرانه و غیرمنطقی دارو‌های آنتی‌بیوتیک از جمله داروی سفتریاکسون اجتناب شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • تعمیرات پلاژ بانوان و احداث پلاژ آقایان در جزیره خارگ اجرا می‌شود
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • لزوم پرهیز تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در خصوص سرایت بنزین به آب‌های سطحی