Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريکا از قتل برنامه ريزي شده خاشقچي حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نهادهاي اطلاعاتي آمريکا با بررسي مکالمات شنود شده‌ي محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي، دريافته‌اند که او يک سال پيش از قتل جمال خاشقچي روزنامه‌نگار منتقد، در محفلي خصوصي از برنامه قتل او خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي نوشت که بن سلمان در تاريخي اعلام نشده در سال 2017 به يکي از دستياران ارشد خود گفته بوده است که چنانچه خاشچقي به رياض بازنگشت و به انتقادات خود پايان نداد، «يک گلوله خرجش خواهد کرد».
در مکالمه‌ ديگري که چند روز پيش از آن انجام شده بود نيز وليعهد سعودي از نفوذ بالاي خاشقچي ابراز نگراني کرده و گفته بوده است که بايد فارغ از واکنش جامعه بين‌المللي، به اين موضوع رسيدگي شود.
اين مکالمات را آژانس امنيت ملي آمريکا شنود و ذخيره کرده است.
به نوشته نيويورک تايمز، مقام‌هاي اطلاعاتي آمريکا در ماه‌هاي گذشته مشغول بررسي مکالمات ضبط شده از بن سلمان به عنوان متهم اصلي قتل خاشچقي بوده‌اند.
به گفته منابع اين روزنامه، تاکنون گزارش‌هاي امنيتي متعدد در اين ارتباط به کاخ سفيد ارائه شده؛ اما دولت آمريکا از واکنش و محکوميت رياض خودداري کرده است.
خاشقچي 2 اکتبر (10 مهر) زماني که براي کارهاي اداري خود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه مراجعه کرده بود، به دست عوامل سعودي به قتل رسيد.
بنا به اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، مقام‌هاي اطلاعاتي سعودي که براي کشتن خاشقچي به استانبول سفر کرده بودند، در تماس با رياض، اتمام عمليات را گزارش دادند.
اين ثابت مي‌کند که مرگ خاشقچي برخلاف ادعاي نخست رياض، اتفاقي نبوده و با اطلاع دقيق سران عالي‌رتبه سعودي رخ داده است.
وي که با روزنامه واشنگتن پست همکاري داشت، از جمله منتقدان حکومت رياض در سال‌هاي گذشته بوده است.

ممانعت عربستان از تحقيق درباره قتل خاشقجي
گزارشگر ويژه سازمان ملل گفت: همه اسناد حاکي از آن است که خاشقجي قرباني قتلي از پيش برنامه‌ريزي‌شده بوده است که مقام‌هاي سعودي طراح‌ و مجري آن بوده اند.
آگنس کالامارد، کارشناس حقوق بشر سازمان ملل و مسئول تحقيقات قتل خاشقجي اعلام کرد عربستان از تحقيقات ترکيه در استانبول درباره قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي جلوگيري کرده است.
اين گزارشگر ويژه سازمان ملل امروز در ژنو افزود ادارات مسئول عربستان؛ امکان اجراي تحقيقات دقيق از محل اين قتل را فراهم نکردند.
«آگنس کالامارد» گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور «اعدام‌هاي فراقانوني، خودسرانه و شتابزده» تاکيد کرد همه اسناد حاکي از آن است که خاشقجيَ قرباني قتلي بي‌رحمانه و از پيش برنامه‌ريزي‌شده بوده است که مقام‌هاي رژيم سعودي طراح‌ و مجري آن بوده اند.
کالامارد از 28 ژانويه تا سوم فوريه در ترکيه براي تحقيق درباره قتل خاشقجي در ترکيه به سر برده است. اين کارشناس سازمان ملل تصميم دارد در ماه ژوئن در شوراي حقوق بشر سازمان ملل نتايج تحقيقات خود را ارائه کند.
در بخشي از اين گزارش آمده است: «با کمال تأسف، به بازپرسان ترکيه‌اي وقت و دسترسي کافي داده نشد تا بررسي حرفه‌اي و موثري در صحنه جرم انجام دهند و به ميزان استاندارد تحقيقات بين‌المللي تفتيش کنند.» وي تاکيد کرد: اين قتل بايد هر چه سريعتر از سوي جامعه بين الملل و سازمان ملل بررسي شود.

طرح سنا براي مجازات عربستان
نمايندگان مجلس سناي آمريکا پنجشنبه شب طرحي را پيشنهاد کرده‌اند که خواستار تنبيه عربستان سعودي به دليل جنايت‌هايش در جنگ يمن و همچنين ترور «جمال خاشقچي»، روزنامه‌‌نگار منتقد سعودي است.
نمايندگان هر دو حزب آمريکا در مجلس سنا پنجشنبه شب (بامداد جمعه به وقت تهران) طرحي را ارائه کرده‌اند که خواستار تنبيه عربستان سعودي به دليل جنايت‌هايش در جنگ يمن و همچنين ترور جمال خاشقچي، روزنامه‌‌نگار منتقد سعودي است.
به نوشته بلومبرگ، گروهي از سناتورهاي آمريکا که ارائه‌کنندگان طرح مذکور هستند مي‌گويند دولت «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا اقدامات لازم را براي پاسخگو کردن رژيم سعودي انجام نداده است.
طرح سناتورها به دنبال ممنوع کردن فروش برخي سلاح‌ها به عربستان سعودي و متوقف کردن سوخت‌رساني‌ آمريکا به جنگنده‌هاي ائتلاف متجاوز به يمن است. دولت آمريکا از چندي پيش ادعا کرده سوخت‌رساني به جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي را متوقف کرده است.
اين طرح در حالي ارائه شده که نمايندگان کنگره آمريکا پيش از اين ترامپ را ملزم کرده بودند حداکثر تا 8 فوريه (18 بهمن‌ماه) درباره نقش‌آفريني احتمالي «محمد بن سلمان»، وليعتهد سعودي در ترور خاشقچي اعلام نظر کند.
خاشقچي آخرين بار روز 10 مهرماه (2 اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگري عربستان سعودي در استانبول ديده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپديد شده است. چند روز بعد، مقام‌هاي ترکيه‌اي اعلام کردند او در داخل اين ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.
آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچي به ساختمان کنسولگري 15 مقام امنيتي عربستان سعودي نيز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهي ترکيه را ترک کرده‌اند.
مقام‌هاي سعودي، در نخستين واکنش بدون ارائه هيچ مستنداتي اين روايت را رد و ادعا کردند خاشقچي، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.
بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودي سرانجام روز 28 مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچي داخل ساختمان کنسولگري عربستان سعودي در استانبول اعتراف کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۷۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی

موج باران و سیل آسا همراه با وزش باد و گرد و خاک بخش‌هایی از مناطق مدینه و طائف به ویژه مناطق باز و بزرگراه‌ها را درنوردید. منبع: آخرین خبر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه