Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، عصر روز گذشته سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از یكی از رویدادهای مهم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید كرد.

«چهارسوی هنر» نام بخش تازه جشنواره است كه در آن گالریداران معتبر از سراسر كشور، آثار برگزیده هنرمندان خود را در معرض نمایش و فروش گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عباس صالحی، ضمن بازدید از این بخش از جشنواره كه در باغ‌موزه قصر برپاست، با بیش از 500 اثر برگزیده از هنرمندان جوان و پیشكسوت كشور كه در چرخه اقتصاد هنر قرار دارند، آشنا شد و از نزدیك پای صحبت گالریداران نشست. گالریداران نیز تلاش كردند در این بازدید که بیش از دو ساعت به طول انجامید، گوشه‌هایی از تجربه و روش خود برای شناسایی استعداد‌های جوان، جمع‌آوری آثار و نحوه فروش آنها را در بازارهای داخلی و خارجی را برای وزیر شرح دهند و از مشكلات و دستاوردهای خود بگویند.

لیلی گلستان، نماینده گالریداران و صاحب غرفه گلستان به وزیر گفت كه از استقبال مردم از این بخش  بسیار راضی بوده است. او توضیح داد كه در نمایشگاه چهارسوی هنر، خوشبختانه میزبان حضور خریداران و بازدیدكنندگانی بوده است كه تا كنون آنها را ندیده بوده است و این اتفاق خوب جشنواره امسال است.

در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازدید از این همه آثار خوب و قابل توجه نیاز به وقت بیشتری دارد. این رویداد برای نخستین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اتفاق میافتد و چند نكته درباره آن وجود دارد كه آن را مهم میكند. در درجه اول، خود گالریها هستند كه كنار هم جمع شده‌اند. نكته‌ای كه در دولت دوازدهم به آن توجه شده است این است كه صنوف وقتی در كنار هم قرار میگیرند هم‌افزایی شان شتاب‌بخش میشود. گالری‌ها هر كدام به تنهایی كارهای خوبی انجام داده‌اند و از این پس نیز انجام میدهند.

وی در توضیح بیشتر گفت: حقیقت این است كه كنار هم قرار گرفتن گالری داران میتواند اتفاق‌های تازه‌ای را رقم بزند. به همین دلیل به نظرم اتفاق امسال اتفاق مباركی است كه میتواند در آینده ادامه پیدا كند. چون این مجموعه در كنار هم میتوانند در بخش‌های محتوایی و كیفی و نیز اقتصادی به هم كمك كنند.

وی درباره دومین ویژگی مهم جشنواره هنرهای تجسمی امسال بیان کرد: همواره یك حلقه مفقود میان گالریها و حراج تهران داشتیم و من امیدوارم این دست اتفاق‌ها این حلقه را ایجاد كند. كنار هم قرار گرفتن گالریها میتواند واسطه‌ای باشد برای ارتباط اقتصاد و فرهنگ گالری با اقتصاد و فرهنگ حراج. این اتفاق یك فرصت است برای این كه در جشنواره و پس از آن در طول سال، فاصله ها كمتر شود. اقتصاد هنرهای تجسمی نباید فقط متكی به فروش گالری یا حراج باشد. این یك حوزه بهره‌وری از فضای لذت‌های بصری است.

صالحی همچنین كنار هم قرار گرفتن تهرانیها و استان‌های دیگر را از دیگر ویژگی‌های ارزشمند این رویداد تازه دانست و درباره آن اظهار کرد: در فضای استان‌ها شاهد حركت رو به جلو و با شتابی هستیم. به نظر بنده اگر این كنار هم بودن تداوم یابد، استان‌ها میتوانند این شتاب را افزایش دهند.

این مدیر هنری در ادامه صحبت هایش به برداشت خود از دیدار و گفت و گو با گالریداران اشاره كرد و گفت: ما نیاز داریم مصرف‌كننده‌های بیشتری را به میدان بیاوریم. اینكه خریداران آثار تجسمی در یك دایره محدود باشند طبیعتا به اقتصاد تجسمی ضربه میزند. این در حالی است كه تولیدكنندگان هنرهای تجسمی رو به افزایش هستند. طبیعی است كه باید مصرف‌كنندگان هم به همین اندازه رشد كنند. صرفا نباید مجموعه‌داران خاص مخاطبان هنرهای تجسمی ما نباشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح جهانی یك حركت چندهزارمیلیارد دلاری است. اما در ایران فاصله زیادی میان آنچه هست و آنچه باید باشد وجود دارد. ما هنرمندان تجسمیمان در شاخه‌های متعدد مدام فراوان‌تر شده‌اند. درست است كه برخی از خالقان هنرهای تجسمی برای معیشت كار نمیكنند اما بخش قابل توجهی از آنها به معیشت خود میاندیشند. پس باید این فاصله را كمتر كنیم. این اتفاق كه امروز شاهدش هستیم یكی از راه‌ها است.

وی دولت را یكی از خریداران جدی هنرهای تجسمی دانست و گفت: باید نگاه ویژه‌ای در بخش دولتی ایجاد شود. البته منابع دولتی محدودتر شده است. اما در همه جای دنیا دولت‌ها خریداران جدی آثار تجسمی هستند. هشتاد میلیون جمعیت داخلی و چند میلیارد جمعیت جهانی داریم كه مخاطبان بالقوه ما هستند كه باید نگاه جدی به آنها داشته باشیم.

صالحی همچنین به جایگاه صادرات آثار هنری در شرایط تحریم اشاره كرد و توضیح داد: حوزه فرهنگ و هنر مشمول این اتفاق‌ها از جمله تحریم ها نیست. در حوزه هنر به طور عام و هنرهای تجسمی به صورت خاص میتوانیم فرصتی برای صادرات كالای ایرانی پیدا كنیم. به نظرم باید این فرصت را جدی بگیریم. پیش از این ابهامی درباره مسئولیت فروش كالای هنری ایرانی در دنیا وجود داشت كه یك اصلاحیه قانونی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آن تهیه شد. بر طبق این مصوبه مسئولیت فروش و نمایش آثاری كه مربوط به صد سال گذشته هستند در خارج از كشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

گفتنی است؛ در این بازدید سید مجمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری ‏مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر،سید امیر سقراطی دبیر هنری این رویداد، ‏محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و مژگان قدوسی مدیر بخش «چهارسوی هنر» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.

انتهای پیام/

دومین بازدید وزیر ارشاد از جشنواره هنرهای تجسمی فجر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی وزارت ارشاد وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۷۹۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سیدعباس دهقان در نشستی با مدیرمسئولان آموزشگاه‌های آزاد هنری استان یزد، افزود: مطابق بند"ل" ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم بر آموزشگاهها، این صنف از پرداخت مالیات معاف هستند. 
وی تاکید کرد: آموزشگاه‌ها برای معاف از مالیات می‌بایست فرم اظهارنامه مالیاتی و دفتر اسناد مالی داشته باشند و فعالیت اقتصادی نیز در آموزشگاه آزاد هنری نداشته باشند. 
وی در ادامه با اشاره به حمایت از آموزشگاه‌های آزاد هنری استان اظهار داشت:در راستای تداوم فعالیت هنری و همچنین تجهیز نمودن آموزشگا‌ها پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه بر مبنای تعرفه سه ماهه آخر سال گذشته به دفتر بر نامه ریزی و آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد. 
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، ادامه داد: همچنین معرفی نامه برای اخذ تسهیلات بانکی طبق درخواست تسهیلات تبصره ۱۶ توسط واحد اشتغال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به آموزشگاه‌های آزاد هنری انجام می‌شود. 
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، بر اخذ کارت صلاحیت تدریس توسط هنرآموزان آموزشگاه‌ها تاکید کرد و گفت:هنرآموزان مشغول در آموزشگاه‌ها موظف به داشتن کارت صلاحیت تدریس می‌باشند. 
وی تاکید کرد: آموزشگاه‌هایی که دارای مجوز قدیمی هستند پیگیری لازم برای دریافت مجوز دائمی از سامانه sso.farhang.gov.ir را انجام دهند. 
دهقان در بخش دیگری از سخنانش رعایت شئونات اسلامی، نصب نرخنامه و مجوز فعالیت، ارائه گزارش‌های سه ماهه آموزشگاه را در سامانه مربوطه را مورد تاکید قرارداد. 
لازم به ذکر است ۱۰۶ آموزشگاه آزاد هنری در رشته‌های تخصصی نمایش، تجسمی، موسیقی، خوشنویسی و هنر‌های سنتی با مجوز دائمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در سطح استان فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • مژده رئیس رسانه ملی درباره حق پخش فوتبال
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • وزیر ورزش: امروز در تاریخ ورزش بهترین است
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان