Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@17:38:36 GMT

حدیث بی نشانی یاس نیلوفری

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۲۳۳۸

حدیث بی نشانی یاس نیلوفری

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،در سوگ ریحانه رسول الله(ص) دل ها غمگین و از چشم ها باران اشک جاری است،سنگ‏ ها در فراق یاس نبوی ندبه می خوانند،در غروبی که شاخه ه‏ایش را شکستند.

بیش از هزار و ۴۰۰ سال می گذرد از روزی که خانه ای در آتش سوخت و یاس نبوی میان در نیم سوخته و دیوار خانه چنان قرار گرفت که هنوز ندای مظلومیتش در همیشه تاریخ به گوش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوی بی نشان مزار تو در قلب عاشقان توست.پس از تو تمام یاس های زمین، نیلوفری اند.خداحافظ ای مادر هستی ،خداحافظ ای نخستین شهیده راه ولایت.

قم، سوگوار شهادت ریحانه رسول الله

شهر کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) در سالروز شهادت جانسوز بانوی آب و آیینه،حضرت فاطمه زهرا (س)،مملو از دلدادگانی است که از جای جای ایران اسلامی خود را به این بارگاه ملکوتی رسانده اند تا شهادت بانوی بی مزار را به حضرت معصومه (س) تسلیت بگویند.

دسته های زنجیر زنی و سینه زنی دل های  خویش را به ضریح حرم مطهر حضرت معصومه(س) گره زده اند و در فراق بانوی بی نشان اشک ماتم می ریزند و بر سر و سینه می زنند.

ایستگاه های صلواتی در جای جای شهر برپا شده و هر کس به شکلی عشق و ارادت خود را به ساحت بانوی دو عالم نشان می دهند،تمام شهر سیاهپوش عزای یاس نبوی است،آیین های عزاداری فاطمیه در جای جای این شهر در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید، بقاع متبرکه، مساجد، تکایا و دیگر اماکن مذهبی قم با حضور خیل عظیم شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت در حال برگزاری است.

شرحی مختصر بر زندگانی کوتاه و  پر برکت بانوی آب و آینه

حضرت فاطمه(س) در سال پنجم بعثت ،20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد،خدا مژده ولادت حضرت زهرا (س) در سوره مبارکه کوثر به پیامبر(ص) داده بود و برای دلداری و دلگرمی ایشان در برابر دشمنان سرسختی چون ابوجهل و ابولهب که با درگذشت پسران پیغمبر او را ابتر و مقطوع النسل می خواندند، فرمود:به یقین ما به تو کوثر ( خیر و برکت فراوان) عطا کردیم.

پس از ازدواج حضرت خدیجه(س) با رسول خدا (ص)، زنان مکه از وی کناره گیری کردند. خدیجه چون فاطمه را باردار شد،خدای تعالی ساره همسر ابراهیم خلیل، آسیه همسر فرعون،و مریم دختر عمران را فرستاد تا در وضع حمل به وی کمک کنند.

فاطمه(س) ریشه  شجره طیبه پیامبر خدا است


پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: دخترم را فاطمه نامیدم زیرا خدای عز و جل او و کسی را که دوستدار او باشد از آتش جدا و دور کرده است،در جایی دیگر دلیل این نامگذاری را این گونه بیان کرده اند که از هر گونه بدی جدا و بریده شده است.

برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های بانوی دو عالم است.

امام باقر(ع) در مورد لقب ام ابیها،به معنای مادر پدر فرموده است: فاطمه ریشه ی شجره طیبه پیامبر خدا است،اگر ریشه نباشد درخت خشک می ­شود و اگر فاطمه(س) نبود شجره ی طیبه پیامبر خشک می ­شد. او به راستی ستون و اساس پدرش و مادر پیامبر خدا بود.

مهریه  حضرت زهرا(س)چه بود؟


پيش از حضرت علی (ع) ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با حضرت زهرا(س) اعلام کرده بودند و هر دو از پيامبر يک پاسخ شنيده بودند و آن اين که دخترم برای ازدواج منتظر وحی الهی است.

علی علیه السلام هنگامی  که برای خواستگاری دختر پیامبر(ص) به خانه ایشان رفته بود، با سخنانی شیرین خواسته‌اش را چنین بازگو کرد:یا رسول الله وقتی خردسال بودم مرا با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم.

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند.

پیامبر(ص) خطاب به علی (ع)فرمود:مهریه فاطمه (س)را چه قرار می دهی؟حضرت علی (ع)فرمود:‌می دانید که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا چیزی نیست. پیامبر(ص)فرمود:‌ای علی شمشیر و شتر مورد نیاز توست، اما زره‌ات را بفروش و با آن مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم کن.

 فدک، سند مظلومیت بانوی دو عالم

فدک در زمان حیات رسول خدا(ص)، دهکده‌ای آباد بود در نزدیکی خیبر بود. پس از تصرف قلعه‌های خیبر از سوی مسلمانان، مردم این دهکده همین که پایان کار خیبر را دیدند، با پیامبر(ص) صلح کردند که نیمی از این دهکده از آن او باشد، و آنان در مزرعه‌های خود باقی بمانند. چون سربازان اسلام در فتح این دهکده شرکت نداشتند،به پیامبر رسید. رسول خدا(ص) درآمد این زمین را به مستمندان بنی هاشم می‌داد، سپس آن را به دستور قرآن، به دختر خود فاطمه(س) بخشید.

پس از فوت پیامبر(ص)، ابوبکر با به دست گرفتن قدرت ،دستور تصرف فدک را صادر کرد و چون فاطمه(س) فرمود:من دختر پیامبرم و مثل هر کسی از پدرم ارث می‌برم، ابوبکر گفت: از پیامبر شنیده‌ام که: ما پیامبران ارث نمی‌گذاریم و آنچه از خود باقی می‌گذاریم صدقه است. فاطمه از شنیدن این حدیث در بهت و شگفتی فرورفت که چطور پیامبر(ص) چنین سخنی گفته است و من که وارث اویم خبر ندارم، این بود که فاطمه به شدت در مقابل خلیفه ایستادگی کرد به طوری که در مسجد پیامبر در اجتماع مهاجران و انصار به ایراد خطبه فدکیه پرداخت و با توجه به آیات قرآنی ارث، ابوبکر را به شدت محکوم کرد.

سیر تاریخى فدک یکى از شگفتی‌هاى تاریخ اسلام است، هر یک از خلفا در برابر آن موضعى داشتند، یکى می گرفت و دیگرى پس می داد،این وضع آن قدر ادامه یافت تا این سرزمین به کلى ویران شد و برباد رفت.

ام ابیها نخستین شهیده راه ولایت

پس از رحلت پیامبر(ص)، به گواه تاریخ سخت ترین دوران عمر حضرت فاطمه (ص) بود، حوادث دردناکی برای ایشان رخ داد که این حوادث، به شهادت ایشان منتهی شد.

آتش زدن در خانه حضرت فاطمه و سیلى زدن به آن حضرت در منابع تاریخى و روایى شیعه آمده است، پس از آن که کار بیعت گرفتن از مردم تمام شد،حضرت على(ع)  بیعت نکردند، به خانه آن حضرت حمله کردند. در را سوزاندند،حضرت فاطمه را تحت فشار در قرار دادند و کار به جایى رسید که فرزندش سقط شد تازیانه های بی شماری بر جان و روح ایشان نشست.

حضرت زهرا(س)نخستین زنی است که تمام قد پای ولایت ایستاد،ایشان  در حالی که از عمر مبارکش هجده سال بیشتر نمی گذشت، بر اثر شدت جراحات ناشی از هجوم به خانه ایشان، به روایتی در ۱۳ جمادی الاول سال ۱۱ هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسید.

حضرت فاطمه(س) در دوران بیماری،امام علی (ع)را وصی خویش قرار داد و وصیت نمود که پس از وفاتش،ایشان را شبانه غسل و کفن نماید و شبانه خاکسپاری کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر پیکرایشان حاضر نباشند.

حضرت زهرا(س) با نوع وصیتش ولایت مداری اش را ثابت می کند

فخر روحانی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،در خصوص ولایت پذیری بانوی آب و آیینه در حمایت از حضرت علی (ع)گفت:حضرت در مسجد خطبه فدکیه را می خوانند و در قالب خطبه سعی می کنند روشنگری کنند همین طور در عرصه های مختلف به صورت مجزا در خانه مهاجر و انصار می روند  و عهد بیعت پیغمبر را به آنان یادآوری می کنند. اما گویا کسی برای شنیدن آمادگی ندارد و لذا فاطمه مادر سادات در عنفوان جوانی به شهادت می رسد،تا جایگاه ولایت به درستی برای مردم تبیین شود.

حضرت زهرا با نوع وصیت ولایت مداری اش را ثابت می کند و وصیت می کنند نمی خواهم کسانی که پای ولایت نایستادند پای تابوت من را بگیرند و برای جسدم نماز بخوانند به همین دلیل پاره تن پیامبر  در یک نقطه مخفی و تارک و پنهان در مدینه خاکسپاری می شود تا برای مردم تا انتهای حیات بشر معما بشود  تا به همه تاریخ ولایت مداری را درس بدهند .

آنقدر درد عمیق است که ماجرای خانه نشینی امیرالمومنین(ع)، ماجرای خیانت به امام حسن(ع) حوادث کربلا  و حوادث بعد نشان می دهد که ولایت ،هنوز هم در حاشیه قرار دارد.

چرا بعد از رحلت پیامبر(ص) حضرت زهرا(س) به صراحت و با صدای بلند از وضع موجود شکایت نکردند؟

زیرا  نهال اسلام  نوپا بود، تازه مسلمانان زیاد بودند،اگر حضرت زهرا مسئله را با صدای بلند عنوان می کرد برای تازه مسلمانان این سوال  پیش می آمد چرا آنقدر زود شخصیت های محوری صدر اسلام باهم درافتادند حفظ نهال اسلام مهم تر بود.

چرا با وجود این که می دانستند فاطمه پاره تن رسول خدا است،دست به این اقدام وحشیانه زدند؟چه می شود که ارزش های حاکم بر جامعه ای تغییر می کند؟

بهترین پاسخ به سوال شما خود حضرت زهرا در خطبه فدکیه داده اند،چه چیزی ارزش ها رو تغییر می دهد بهترین پاسخ را حضرت زهرا داده اند که خار و خاشاک نفاق در جامعه هست منتها به خاطر حیات پیغمبر و آن سیطره ای که بر فضای فرهنگی جامعه داشت جرات بروز و آشکار شدن نداشت، اما بعد رحلت پیامبر آرام آرام از پشت کمین گاه ها سر بیرون آوردند و اظهار وجود کردند و وقتی دیدند مردم هم بی میلی نشان می دهند نسبت به ارزش ها ،احساس کردند فضا مستعد هست و آن اتفاق ناگوار افتاد.

 آشکار شدن مزار بانوی بی نشان در زمان ظهور امام زمان(ع) 

وی در خصوص پنهان بودن مزار حضرت صدیقه طاهره(س) گفت:یک علت مهم پنهان ماندن آرامگاه حضرت زهرا (س) این است که هنوز رفع ظلم از آن حضرت نشده است، زیرا کسانی که در حق آن حضرت ظلم نمودند و در واقع قاتل آن حضرت هستند هنوز به عنوان صحابی کبار و خلیفة الرسول مورد احترام و اکرام هستند. در واقع قهر نمودن حضرت فاطمه زهرا (س) با ظالمین در زمان نزدیک به شهادتشان و وصیت آن حضرت به دفن شبانه بدون حضور کسانی که آن مظلومه را آزردند، یک شیوهای است که آن حضرت برای رسوا نمودن کسانی که مورد غضب پاره تن رسول (ص) قرار گرفتند، انتخاب نمود وقتی که امام زمان (عج) ظهور می‌کند مصداق قد تبین الرشد من الغی است ، حقیقت آشکار خواهد شد و آنچه پیامبر (ص) فرموده بود و خداوند امر کرده بود به وسیله فرزند ایشان حاکم خواهد شد و، چون خواست و مشیت الهی در آن زمان محقق می‌شود دیگر دلیلی برای پنهان بودن مزار ایشان نمی‌ماند و پنهان بودن مزار به خاطر اثبات حقانیت است که با ظهور امام زمان (ع) حقانیت اهل بیت (ع) نیز آشکار می‌شود.

پیرامون شخصیت والای بانوی دوعالم


مقام زهرای مرضیه (س) در بهشت با مقام پیامبر و على و حسنین (ع) یكسان است. یکی از مناقب بی‌بی دو عالم، اشتراک در مقامات و درجاتى كه مخصوص و منحصر به پنج تن آل‏ عبا است.

سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از ایشان حمایت می کرد، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن پاک فاطمه زهرا(س)، دو امام بزرگوار و دو شخصیت ممتاز عالم بشری، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز زینب کبری(س) حماسه ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

حجاب و عفاف صدیقه طاهره(س) الگویی برای زنان عالم


حضرت زهرای اطهر(س) بانوی بزرگواری که مظهر کمالات الهی و برترین اسوه ی انسان ها به ویژه زنان هستند، از نظر عفاف و حجاب الگوی بی نظیری هستند.

حضرت زهرا (س) افتخاری است برای همه عالم، نه فقط برای شیعه و عالم اسلام، بلكه آن حضرت الگویی برای تمامی اعصار قرن ها به شمار می رود.

روزی مرد نابينايی با کسب اجازه به محضر حضرت زهرا(س) آمد.حضرت زهرا(س)خود را پوشانيد، پيامبر اکرم(ص) که در آن جا حضور داشت از حضرت زهرا(س) پرسيد: اين مرد نابيناست چرا خود را پوشاندی؟ حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمود: اگر او مرا نمی‏ بيند، من که او را می بينم.

 با دقت در سیره و زندگانی بانوی آب و آیینه به اوج عظمت ایشان می توان پی برد،آن بانوی والا مقام با اين که حريم عفاف و حجاب را به طور کامل رعايت می ‏کرد، در عين حال، در بحرانی ‏ترين حوادث سياسی و اجتماعی زمان خود حضور  داشت.

در هزاره ی بلند دیروز فقط فدک به نامتان بود،آن هم با آن همه آتشی که به دلتان نشاندند،اما یادشان رفت که خدا تمام خلقت را به نامتان کرد،خدا  از ابتدا به نام عصمت شما، تمام ذرات خلقت را به مهربانیتان بخشید.

 ظهور مهدی موعود(عج)  پایانی خواهد بود  بر روایت بیش از  هزار و ۴۰۰ سال حدیث غریبی یاس بی نشان علی(ع) و تو خواهی آمد تا نشانی باشی بر اثبات مظلومیت  ام ابیها و حقانیت خاندان پاکتان،روزی که جهان به شمیم عطر ظهورتان فاطمی می شود.

انتهای پیام/ش

گزارش از زهره شعبانی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۲۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد

حسینعلی خدری ضمن تبریک روز معلم به معلمان دلسوز جامعه اسلامی گفت: جایگاه معلم در دین مبین اسلام بسیار بالا است به‌گونه‌ای که می‌شود به جمله بزرگ‌مرد دین اسلام امام علی علیه‌السلام بسنده کرد «اگر کسی مرا یک جمله بیاموزد مرا بنده خودکرده است»، بار‌ها پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «برای کسب علم به دورترین نقطه دنیا یعنی چین سفر کنید و علم را بیاموزید، آن را در جامعه خود اجرا کنید» همچنین تأکید داشتند ایرانیان برای کسب علوم مختلف دنیا را فتح خواهند کرد.
 
وی ادامه داد: چه‌بسا ما آنچه را که پیامبر و اسلام و قرآن گفته است با صراحت و محکمی می‌بینیم و به آن پی می‌بریم تفکر سلمان فارسی در جنگ‌ها اگر نبود چه‌بسا بارهاوبار‌ها مبارزان دین اسلام شکست می‌خوردند، اگر جامعه فرهنگی ایثارگر، شهادت‌طلب، عاقل، آگاه و تابع اسلام باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ کرامت است
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ی کرامت است
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • حدیث روز | نتیجه نافرمانی پدر و مادر
  • فداکاری بانوی روستایی برای نجات جان راننده خودرو سانحه دیده
  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است