بازخوانی شخصیت حضرت زهرا(س) در کلام وحی
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۲۶۲۵
حجتالاسلام و المسلمین سید شهابالدین طباطبائی در گفتوگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه بسیاری از آیات شریفه قرآن کریم شمول حضرت زهرا هستند، اظهار کرد: بر اساس تفاسیر شیعی و سنی آیات شریفه فراوانی در قرآن وجود دارند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به بیان جنبه یا جنبههایی از شخصیت این بانوی بزرگوار اشاره میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در تشریح شأن نزول سوره کوثر، گفت: یکی از مهمترین کارهای اسلام پایان دادن به جاهلیت و یکی از رسوم غلط جاهلیت بدشگون و بداقبال دانستن دختران بود تا جایی که وقتی کسی دختردار میشد از خجالت صورتش سیاه میشد.
حجتالاسلام طباطبائی در ادامه گفت: از سویی دیگر هیچ فرزند پسری برای پیامبر(ص) نمیماند و همگی در طفولیت فوت میشدند بنابراین همواره این تفکر از سوی دشمنان پیامبر تبلیغ میشد که نسل پیامبر منقطع و ابتر است.
وی با بیان اینکه سوره کوثر خط بطلانی بر تمام این تفکرات غلط کشید، تأکید کرد: معنای «کثرت» نیز در واژه کوثر مستتر است که در نقض ابتر دانستن پیامبر(ص) آورده شده و از سوی دیگر با تأکید بر نسل، به بیان جایگاه رفیع دختران و بانوان در نظام دین و مکتب اسلام نیز تأکید میشود.
حجتالاسلام طباطبائی یادآوری کرد: بر اساس این سوره میتوان شاهد معجزه جاودان و ماندگار بود و به این حقیقت ایمان آورد که نسل پیامبر ماندگار شده و همچنان خیر کثیر و جاودانه خاندان ایشان در تمام عالم جاری است و شاهد آن نیز ساداتند که همواره پراثر و پرجمعیت هستند.
این کارشناس دینی آیه 33 از سوره مبارکه احزاب معروف به «آیه تطهیر» را نمونهای دیگر از آیات شریفه قرآن عنوان کرد که شمولش به حضرت زهرا(س) میرسد و تأکید کرد: خداوند این بانوی بزرگوار را منزه از هر پلیدی و آلودگی میداند و تمامی عالمان دینی شیعه و سنی این نکته را تصدیق میکنند که نگاه عظیم الهی در این آیه به اهل بیت پیامبر(ص) و به ویژه حضرت زهرا(س) اختصاص دارد.
وی ادامه داد: در این آیه اهل بیت پیامبر(ص)، یعنی وجود مبارک ایشان و نیز حضرت زهرا(س) و همسر و دو پسر بزرگوارش، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از رجس، یعنی هرگونه آلودگی و پلیدی مبرا و منزه هستند و طهارت جسمی و روحی دارند، ضمن اینکه حضور این بانوی بزرگوار در این جمع نشان از اهمیت زنان در محضر الهی دارد.
حجتالاسلام طباطبائی با اشاره به «آیه مباهله» به عنوان نمونه دیگری از انعکاس شخصیت حضرت زهرا(س) در کلام وحی، تصریح کرد: وجه تمایز این آیه با آیات دیگر این است که در اینجا، این بانوی بزرگوار که به تمام معنا در مسیر اسلام و قرآن عمل میکند به عنوان شاخص و الگو معرفی میشود.
وی افزود: در این آیه وجود مقدس حضرت زهرا(س) به عنوان مصداق کامل زن مسلمان و برگزیده زنان امت پیامبر مورد تأکید است و هیچکدام از زنان زمان پیامبر به این مرتبه و مقام در نزد پروردگار نائل نشدند.
حجتالاسلام طباطبائی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) در جریان مباهله با نصاری که اعتقادی به پیامبر و رسالت ایشان ندارند به مباحثه و مناظره میپردازد، تأکید کرد: وجود مبارک حضرت زهرا(س) به میزانی از معرفت و کمال مزین است که به عنوان زن شاخص مسلمان برای همراهی با پیامبر(ص) برگزیده میشود.
این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه خداوند در سوره مبارکه قدر و به ویژه آیه شریفه «إنا أنزلناه فی لیله القدر» به شخصیت حضرت زهرا(س) اشاره دارد، تصریح کرد: در واقع قرآن صامت که منظور کتاب قرآن است، در شب قدر نازل شد و قرآنهای ناطق یعنی ائمهاطهار(ع) در دامن حضرت زهرا(س) تربیت یافتند.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که در بخشی از آن میفرماید «اليلة هی فاطمة و القدر هو الله»، تصریح کرد: از نظر روایات مسلم است که پس از رحلت پیامیر(ص) جبرئیل امین به فاطمه زهرا(س) نازل میشد و «صحیفه فاطمیه» را بر او میخواند و امیرالمؤمنین(ع) کتابت میفرمود.
حجتالاسلام طباطبائی با نقل روایتی از امام حسن عسگری(ع)، «نحن حجج اللّه على خلقه و جدّتنا فاطمة حجّة علینا: ما حجتهای خدا بر خلق خدا هستیم و جد ما حضرت فاطمه، حجت بر ماست»، افزود: همین روایت حکایت از مقام و منزلت این بانوی بزرگوار دارد که الگوی ائمه معصومین(ع) و نیز الگویی برای تمام بشریت است.
وی از آیه مودت به عنوان نمونه دیگری از بازنمایی شخصیت متعالی حضرت زهرا(س) در کلام وحی نام برد و تشریح کرد: وقتی اصحاب پیامبر(ص) از ایشان درباره «قربی» میپرسیدند ایشان از اهل بیت نام میبردند و شاخصترین این بزرگواران حضرت زهرا(س) هستند که نزدیکترین شخص به پیامبر نیز هستند.
حجتالاسلام طباطبائی با اشاره به اینکه هدف اصلی آیه مودت در راستای دعوت مردم به دین از سوی پیامبر(ص) است، تأکید کرد: بهره دوستی با اهل بیت پیامبر بیش و پیش از همه نصیب مسلمانان و دوستداران است و اجری برای پیامبر نیست.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا چهارمحال و بختیاری حضرت زهرا قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۲۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانهای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزههای رضوی
دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی:ائمه(ع) همانند وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) واسطهای میان وحی الهی و کلام خداوند با مردم هستند. این هویت واسطهای پیامبر(ص) و انبیا(ع) در اساس با چیزی که آن را رسانه میدانیم، مشترک است.
رسانه؛ هویت واسطهای دارد همان گونه که ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) واسطه مقدسی میان امر قدسی و انسانها هستند. ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) با توجه به اینکه بخشی از وحی هستند به معنای اعم کلمه، چون وحی در مفهوم کلام اسلامی فقط قرآن نیست. قرآن وحی نازل است و ائمه(ع) و پیامبران الهی وحی ناطق هستند و وحی به معنای اعم، همه این موارد را شامل میشود. وحی در معنای اعم یعنی کلام الهی و سنت پیامبر(ص) و سنت ائمه(ع) نیازمند واسطهای هستند که این واسطه بتواند پیام این وحی به معنای اعم را به مخاطبان امروزی برساند. علاوه بر آن ایجاد رغبت کرده و اقبال ایجاد کند و پذیرشی را بیافریند، این امر یعنی رسانه.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت امروز رسانه میان وحی به معنای عام بین ائمه(ع) و پیامبر(ص) با مردم همان هویت واسطهای را ایفا میکند که در اصل ائمه(ع) میان خدا و مردم این واسطه بودن را ایفا میکردند. این نشان میدهد رسانه در ایجاد تعامل و ارتباط بین مردم در عرصههای مختلف و سنین گوناگون و ذائقههای مختلف و ارتباط با ائمه(ع) وظایف مهمی دارد و شاید کمتر چیزی به اندازه رسانه بتواند در ایجاد این ارتباط مؤثر سهیم باشد.
در بحارالانوار روایتی از پیامبر خدا(ص) در مورد یتیمان آل محمد(ع) آمده که حضرت فرموده است: «از یتیمی که پدرش را از دست داده سختتر، یتیمی کسی است که از امام خود بریده شده و توان دسترسی به او را ندارد و حکم مسائل دینی مورد ابتلایش را نمیداند. بدانید هر کس از شیعیان ما به علوم ما آگاه باشد، این شخصی که به شریعت ما آگاه نیست و دسترسی به ما ندارد، همچون یتیمی است در دامان او. بدانید هر کس او را هدایت و ارشاد کند و شریعت و احکام ما را به او بیاموزد، در جمع بهشتیان برین با ما خواهد بود». در همین راستا بافضیلتترین تکفل یتیم، آن سرپرستیای است که از یتیم اهل بیت(ع) سرپرستی کند. رسانه میتواند به سرپرستی ایتام اهل بیت(ع) کمک کند به این معنا که ایتام اهل بیت(ع) را زیر حمایت خود آورده و آنها را به اهل بیت(ع) برگرداند.
در همین راستا، کنگره جهانی امام رضا(ع) که رخدادی عظیم و جهانی است و مجموعه همایشهایی درباره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را در برمیگیرد، با هدف حرکتی علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه معصوم(ع) به ویژه امام رضا(ع) به جهانیان بیشتر از چهار دهه است که شروع به فعالیت کرده است. البته نخستین کنگره جهانی سال 1363 برگزار و تا سال 1372 سه کنگره دیگر در سطح بسیار بالا و با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع تقلید عظام از سراسر جهان برگزار شد. این کنگره پس از توقفی 30 ساله و با تأکید تولیت محترم آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد و پس از پشت سر گذاشتن چندین پیشنشست در داخل و خارج از کشور، هفته آینده و همزمان با دهه مبارک کرامت پنجمین دوره آن برگزار میشود و امید آن داریم کنگرههای بعدی هم هر دو سال یک بار برگزار شده و به رویکرد تمدنی امام رضا(ع) بیشتر از گذشته پرداخته شود.
برای کنگره جهانی امام رضا(ع) سعی شده مسئلهای کانونی که اکثریت بشر درگیر آن هستند، انتخاب شود. به همین دلیل موضوع کنگره پنجم که برای آن چندین پیشنشست هم برگزار شده، «عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» است؛ چرا که عدالت و تبعیض اساسیترین موضوع جهان معاصر است و جهتگیری این کنگره دستیابی به عدالت جهانی و مبارزه با ظلم جهانی است. ظلمی که برخاسته از تبعیض نژادی یا قومی، یا ظلم اشراف بر فقرا و شکلهای گوناگون ظلم باشد همگی موضوع این کنگره هستند. همزمانی این کنگره و موضوع آن با ظلمستیزی بیامان جبهه مقاومت و مردم فلسطین هم سبب شده مورد اقبال جدی قرار بگیرد.
تلاش میکنیم کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دانشی در گوشهای و در داخل پوشهای ایجاد نکند، بلکه با کمک این کنگره و جشنوارههایی از این دست، معارف رضوی را در زیست روزمره انسانها در خانواده، تعاملات اجتماعی، تعاملات شغلی و... بکشانیم و نشان داده و بیان کنیم به سبک دیگری هم میتوان زندگی کرد. این کنگره با کمک رسانهها، خود رسانهای اثرگذارتر بوده و پیامی عالمگیر خواهد داشت و نشان میدهد افراد به هر آنچه از فطرت برمیخیزد شیفتگی دارند و از آن مهمتر اینکه معارف رضوی پاسخگوی نیازهای فطری بشر است.
امام رضا(ع) در روایتی که در صفحه 180 معانی الاخبار آمده، فرمودهاند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا» یعنی اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میشناختند، بیشک از ما پیروی میکردند. این روایت ثامن الحجج(ع) میتواند سرآغازی برای دوران جدید باشد که بتوانیم با امثال کنگرههای امام رضا(ع) سخن نیکوی حضرت را به گوش جهانیان برسانیم. در تمام برنامهها و کنگرههای مختلف مانند گفتوگوی ادیان، الهیات زیارت، مکتب و هنر رضوی و... تمام تلاش این است که بتوانیم محاسن کلام ائمه(ع) را نشان دهیم تا در آن صورت خود به خود تبعیت از آنان در جای جای زندگی رخ بدهد. محاسن کلام آن حضرت(ع) را باید در جزئیات امور و از سخنانشان بیرون آورد و نشان داد.
این حدیث شریف و کلام ثامن الحجج(ع) را شاقولی برای آزمون و جهتگیری تمام فعالیتهای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و حرکت در راستای رسانهای کردن و بهره بردن از ظرفیت جهانی سیره و فرهنگ رضوی بر اساس فطرت انسانی میدانیم.
مریم احمدی شیروان