Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، مژگان جایز عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‎شناسی و سرپرست هیأت با اعلام این خبر گفت: فصل نخست بررسی غارها و پناه‎گاه‎های صخره‎ای دوران پارینه‎سنگی در بخشی از دشت ایذه معروف به تنگه آب‎بندان که تنگه‎ای نعل اسبی شکل در حاشیه تالاب فصلی بندون با ساختارهای کارستی است و منجر به شکل‎گیری فضاهای غاری و پناهگاهی متعدد در منطقه شده انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این باستان‎شناس، در این بررسی تخصصی، ثبت، نقشه‎برداری و نمونه‎برداری کنترل‎شده یافته‎های فرهنگی دوران پارینه‎سنگی شامل دست‎ساخته‎های سنگی سطحی بصورت حرفه‎ای انجام شد.

جایز تصریح کرد: نتایج مقدماتی بررسی تنگه بندون ایذه نشان می‎دهد که در دوران پارینه‎سنگی جدید و فراپارینه سنگی، گروه‎های شکارگران ـ گردآورندگان در دفعات مکرر و به صورت فشرده از فضاهای غار و پناهگاه‎های صخره ‎ منطقه به عنوان سکونت‎گاه‎های کوتاه‎مدت و طولانی‎مدت استفاده می‎کرده اند.

او افزود: تعداد و تراکم بالای محوطه های پارینه سنگی و فراوانی دست ساخته های سنگی این دوران در این منطقه به وضوح نشانگر اهمیت بالای این منطقه در مطالعات پارینه‎سنگی ایران است.

این باستان‎شناس با بیان این‎که بررسی دشت ایذه اولین بار در دهه 1970 میلادی توسط باستان‎شناس آمریکایی«هنری رایت» به صورت موردی صورت گرفت گفت: فصل نخست بررسی غارها و پناهگاه‎های صخره‎ای تنگه بندون به بازبینی و تکمیل مطالعات سال‎های گذشته و همچنین بررسی مناطق جدیدی متمرکز است که برای اولین بار مورد بررسی پیمایشی پیاده و فشرده قرار گرفته‎اند.

به گفته او ، نتایج این فصل از بررسی که با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته، شامل تعیین محوطه‎های دارای نهشته‎های فرهنگی مناسب برای کاوش در فصول آتی این طرح می‎شود که در آن مطالعات دیرین اقلیم‎شناسی منطقه بر اساس مطالعه رسوبات نهشته‎شده در کف تالاب فصلی نیز پیش‎بینی شده است.

این باستان‎شناس گفت: اهمیت دشت ایذه به طور کلی در مطالعات پارینه سنگی ایران و زاگرس بالاخص در موقعیت جغرافیایی آن به عنوان منطقه‎ای مابین زاگرس مرکزی و جنوبی است.

او با بیان این‎که این منطقه مرز بین قلمروهای فرهنگی است که به احتمال زیاد گروه های شکارگران - گردآورندگان متفاوتی در آن‎ها سکونت داشته‎اند تصریح کرد: به همین دلیل تداوم مطالعات باستان شناسی پارینه سنگی در این منطقه منجر به آشکار شدن نتایج علمی در زمینه جابه‎جایی‎های جمعیتی گروه‎های انسانی در انتهای دوران پارینه سنگی می‎شود.

انتهای پیام/

20 / 20 ایذه ثبت 70 غار و پناهگاه صخره‎ای محوطه‎های پارینه‎سنگی حاشیه دشت ایذه خوزستان ثبت 121 غار محوطه های پارینه سنگی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ایذه ثبت 121 غار محوطه های پارینه سنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۲۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تحولات افغانستان در دیدار کاظمی قمی و حکمتیار

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل، با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی دیدار کرد.

روزنامه دیلی شهادت ، رسانه رسمی حزب اسلامی آورده است کاظمی قمی به همراه سید حسن مرتضوی معاون سفارت و هیئت همراه با حکمتیار دیدار داشته است.

این روزنامه نوشته است که دو طرف درباره وضعیت کشور و منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.

بر اساس گزارش ایراف، این دیدار در حالی انجام شده که طی هفته‌های گذشته تنش بین حکمتیار و مقامات دولت طالبان افزایش یافته بود.

پیش از این نیز، کاظمی قمی با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار داشته است.

 در این ملاقات، تحولات منطقه‌ای، تقویت منطقه‌ای و سایر موضوعات دوجانبه مورد بحث قرار گرفت.

در این دیدار کاظمی قمی ضمن تشکر از حکومت سرپرست برای رفع موانع رسیدن آب هیرمند به سیستان، آب را یک عامل مهم در گسترش روابط دوجانبه عنوان کرده بود.

همچنین در این دیدار بر گسترش روابط حسنه براساس اصول حسن همجواری و همسایگی نیک در فضایی دوستانه تاکید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سر ریز شدن بند سنگی ملاتی در آبیز
  • لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید
  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • بررسی تحولات افغانستان در دیدار کاظمی قمی و حکمتیار
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • فرار ۲۰۰ هزار صهیونیست به پناهگاه‌ها در شمال اراضی اشغالی
  • حمله پهپادی گسترده حزب الله/ ۲۰۰ هزار صهیونیست به پناهگاه رفتند
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه