Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک کارشناس حوزه پرداخت گفت: مسئله بانکداري باز فرصتي براي تحول در صنعت بانکداري و پرداخت است که اميدوارم اين تحول بتواند در ايجاد رفاه براي آحاد جامعه مؤثر عمل کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، سيد حامد قنادپور درباره نقش بانکداري بانکداري باز در رشد و توسعه کسب و کارهاي استارت آپي و فين‌تک‌ها گفت:شرکت‌هاي فين‌تکي واستارتاپ‌ها براي فعاليت نيازمند الزاماتي هستند که شامل بحث‌هاي حمايتي، قانون‌گذاري و وجود يکسري زيرساخت‌هاي فني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يکي از بخش‌هاي مهم که فين تک‌ها و استارتاپ‌ها به آن نياز دارند، زيرساخت‌هاي فني لازم براي فعاليت است.
مديرعامل شرکت ارتباط فردا ادامه داد: بخش عمده اين ابزارها مربوط به سرويس‌هايي است که بانک‌ها در اختيار آن‌ها مي‌گذارند و بانکداري باز عملاً نقطه‌اي است که مي‌تواند اين نياز جدي را براي کسب‌ وکارهاي فين‌تکي برطرف کند.
وي با بيان اين که OPEN API در حمايت از فين‌تک‌ها نقشي کليدي دارد، اظهار داشت: ارائه سرويس‌هاي بانکداري باز ديگر به‌عنوان يک نياز مطرح نبوده و به‌عنوان پيشران توسعه و فناوري منجر به ايجاد و توسعه کسب‌وکارهاي بزرگ و متفاوت شده است. حمايت از فين تک‌ها بدون ارائه OPEN API به آن‌ها بي‌معنا است. ضمن اينکه بهره‌برداران از بانکداري باز تنها استارت‌آپ‌ها نيستند و کسب‌وکارهاي بزرگ و حتي سازمان‌هاي دولتي هم نيازمند OPEN API هستند.
قنادپور در خصوص تحول ديجيتال گفت: تحول ديجيتال يک پارادايم است که به‌طور طبيعي اجزا و پازل‌هاي مختلفي دارد. اعتقاد دارم من بحث بانکداري باز و نوآوري باز يکي از مهم‌ترين پازل‌ها در تحقق تحول ديجيتال در کشور است. زيرا با يک نگاه بسته و با ابزار محدود نمي‌توان تحول ايجاد کرد ...
وي افزود: در همين راستا تحول ديجيتال براي تحقق نيازمند وجود ابزارهايي است که Open API يکي از مهم‌ترين آن‌ها است. اين فناوري در حوزه بانک، Open Banking نام‌گرفته و در حوزه‌هاي ديگر به سمت نوآوري باز مي‌رود که در حوزه‌ها و صنعت‌هاي مختلف کاربرد دارد.
مديرعامل شرکت ارتباط فردا با اشاره به دستورالعمل PSD2خاطر نشان کرد: بستگي به زاويه نگاه در اين بخش دارد. دستورالعمل PSD2چارچوبي است که در دنيا در اين بخش تعيين‌شده و نقطه قابل اتکايي مي‌تواند باشد. اگر فعاليت شرکت‌ها در اين چارچوب باشد، به‌طور طبيعي در قانون‌گذاري با چالشي در بحث بانکداري باز مواجه نيستيم.
وي در خصوص بانکداري باز اظهار داشت: اعتقاد دارم، فعاليت در حوزه بانکداري باز نيازمند يک تفکر باز است که اين تفکر و اين رويکرد محدوديت‌پذير نيست. در همين زمينه اگر بخواهيد از زاويه محدوديت به اين بخش ورود کنيد با چالش‌هاي متعددي مواجه خواهيد شد. ، بنابراين بايد در اين زمينه نبايد نگرش محدود کننده وجود داشته باشد. به‌طور حتم در اين بخش با مسائلي روبرو خواهيم شد که قابل‌حل است ولي نام آن محدوديت نيست.
قنادپور با اشاره به اين که پذيرش تکنولوژي از مسائل مهم به شمار مي‌رود، گفت: به‌طورکلي شروع يک فعاليت جديد در هرکجاي دنيا با چالش‌ها و مسائل متعدد و خاص خود مواجه است که يکي از مهم‌ترين آن‌ها پذيرش تکنولوژي است، که با فرهنگ‌سازي در کشور از يک‌سو و فشار بازار و مشتري از سوي ديگر به‌مرورزمان در حال رخ دادن است.
مديرعامل شرکت ارتباط فردا درباره راهکار توسعه بانکداري باز در کشور اظهار داشت: توسعه بانکداري باز در کشور مستلزم اين است که آن را به تئوري عرضه و تقاضا بسپاريم. اين تئوري، بانکداري باز را در مسير شکل‌گيري و توسعه هدايت مي‌کند. در کشور تقاضاهايي در اين حوزه وجود دارد که به‌طور طبيعي براي آن عرضه‌هايي هم وجود دارد. اگر اجازه بدهيم اين فضاي رقابتي سالم بماند، اين فضا خود را شکل مي‌دهد و بانکداري باز در کشور توسعه مي‌يابد.
وي در مورد فعاليت هاي شکل گرفته بانکداري باز اظهار داشت: بانکداري باز در کشور شروع مناسبي داشته و فعاليت‌هاي کشور در اين حوزه در دنيا ديده شده است. يک نمونه آن را در گزارش مکنزي مي‌بينيم که برخلاف عرف گزارش‌هاي معتبر جهاني که فناوري‌هاي موجود در ايران را ناديده مي‌گيرند، از وجود بانکداري باز در ايران خبر داده و به‌صورت مشخص "فينوتک" را به‌عنوان پرتالي که در حوزه بانکداري باز فعاليت مي‌کند، معرفي کرده است که يک افتخار براي کشور است.
مديرعامل شرکت ارتباط فردا تصريح کرد: بانک‌ها نگاه خوبي به بانکداري باز در کشور دارند و بايد فرصت دهيم که به ‌مرورزمان بتواند جايگاه خود را در اين بخش در کشور پيدا کنند.
قنادپور با بيان اين که نقش بانکداري باز در نظام بانکي در حال گسترش است، افزود: نقش بانک‌ها در بانکداري باز در سال 97نسبت به سال گذشته پررنگ‌تر شده است. در سال 96بانک‌هاي محدودي به پلتفرم بانکداري باز متصل بودند، درحالي‌که امسال تعداد بانک‌ها روند افزايشي داشته است. سال پيش در آستانه همايش بانکداري الکترونيک و نظام‌هاي پرداخت، تعداد محدودي بانک به پلتفرم بانکداري باز پيوسته بودند که اکنون تعداد آن‌ها به چند بانک مي‌رسد که Open API ارائه مي‌دهند.
مدير عامل شرکت ارتباط فردا در مورد چالش هاي امنيتي بانکداري بازدر گفت وگو با ايبنا اظهار داشت: حرکت به سمت بانکداري باز مسيري است که در دنيا طي شده و براي آن راهکار انديشيده شده است؛ PSD2مشخص‌کننده استانداردهايي است که در دنيا براي آن وجود دارد. به نظر من در ايران نيز بايد در مسيري که دنيا در حوزه امنيت طي کرده، حرکت کرد زيرا مسئله امنيت نيز يکي از پراهميت‌ترين مسائل در بانک‌ها است.
وي تاکيد کرد: مسئله بانکداري باز فرصتي براي تحول در صنعت بانکداري و پرداخت است که اميدوارم اين تحول بتواند در ايجاد رفاه براي آحاد جامعه مؤثر عمل کند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۳۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره پنجاهمین سالگرد بانک توسعه اسلامی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراجع بین المللی برای تأمین مالی بانک توسعه اسلامی است که امسال ۵۰ امین سالگرد تاسیس آن است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌ها مرتفع شود، و بدهی‌های جمهوری اسلامی را به صفر برسانیم.

خاندوزی ادامه داد: همچنین درصدد هستیم بانک توسعه اسلامی برای ۱۱ پروژه تأمین مالی کند ما بدهی‌های قبل از ۴۰۰ را پرداخت کردیم و فرآیند بازپرداخت سایر پروژه‌ها آغاز شده است و بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید دریافت کردیم.

سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: امیدواریم در نشست ریاض مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند
  • سعید احمدی پویا سرپرست معاونت نظارت شرکت شاپرک شد
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است