Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مد و لباس گفت: اسناد تاریخی نشان می‌دهد پیشینه مد و لباس اصیل ایرانی از سیستان و بلوچستان و تمدن شهر سوخته می‌آید و برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در چابهار نقش ایران را در صنعت مد و لباس جهان پررنگ می‌کند.

به گزارش قدس آنلاین، طاهره شهرکی اظهار کرد: مقوله حجاب، مد و پوشش در میان زنان ایران به ماقبل دوران اسلامی برمی‌گردد چرا که ایرانی‌ها تنها قومی بودند که از ماقبل تاریخ اعتقاد به وحدانیت، معاد و صدالبته اخلاق و شأن اجتماعی زنان داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه پوشاک و حجاب بانوان تمامی اقوام ایرانی از نگاه گردشگران یک هنر است نه یک محدودیت، افزود: وقتی گریزی بزنیم به اسناد تاریخی که از ایران باستان به دست آمده، متوجه می‌شویم که زنان علاوه بر حجاب، به زیبایی و نشان دادن جایگاه اجتماعی و به‌روز بودن این البسه اهمیت بسیار زیادی می‌دادند. در سایت شهر سوخته در شمال سیستان و بلوچستان که یکی از تمدن‌های مشهور ماقبل تاریخ است، آثار لباس‌هایی به دست آمده که بسیار خاص و شگفت‌انگیز هستند؛ وجود پارچه‌های متنوع رنگی در پنج هزار سال قبل و هنر تولید پارچه با ادوات اولیه یکی از شاخص‌های مهم دنیای مد ایران در ماقبل تاریخ است.


کارشناس مد و لباس اظهار کرد: لباس‌های بافتی که توسط شهر سوخته ای‌ها هزاران سال پیش بافته می‌شده از کرم تا قرمز بوده و با رنگ‌های طبیعی رنگ آمیزی می‌شده است. در شهر سوخته زنان ایران باستان به مد و پوشش و تنوع در پوشش اهمیت می‌دادند که نمونه‌ها آن‌را پژوهشگران ایرانی و مؤسسه شرق شناسی رم ایتالیا بازسازی کردند و در سال‌های گذشته توسط کارشناسان مد استان تولید و به نمایش گذاشته شد.

صدور مد و لباس اصیل ایران از شهر سوخته سیستان به شبه قاره هند
شهرکی با اشاره به صدور فرهنگ مد و لباس سیستان و بلوچستان به دیگر کشورها گفت: لباس ساری هندی که هم اکنون در شبه قاره هند می‌بینیم نمونه‌ی بارز مد و لباسی است که ۵۰۰۰ سال پیش در استان سسیستان و بلوچستان و در شهر سوخته استفاده می‌شده است.


این کارشناس مد و لباس ادامه داد: مد و لباس‌های زیبایی که در حال حاضر و در هزاره سوم در دنیا استفاده می‌شود از نظر طراحی فرقی با ۵۰۰۰ سال پیش شهر سوخته ندارد و دلیل اینکه بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود پیشنه‌های تاریخی و ارزش و جایگاه مد و قدمت آن در بین مردم سیستان و بلوچستان است.


شهرکی با اشاره به سوزن‌دوزی اصیل بلوچستان و قدمت آن نیز گفت: سوزن‌دوزی در شمال سیستان و بلوچستان بر روی لباس مردان استفاده می‌شود و به خامه‌دوزی و یا سفید دوزی شهرت دارد و در جنوب استان بر روی لباس زنان استفاده می‌شود و به سوزن‌دوزی مشهور است.


وی افزود: در اسناد تاریخی آمده است که در زمان جنگ مردان و رزم‌آوران و جنگجویان سیستانی لباس‌هایی با رنگ مشکلی و با خامه‌دوزی سفیدمی‌پوشیدند که با رنگ و نخ سفید جلوی سینه و دور یقه خامه و اصطلاحاً سوزن‌دوزی می‌شده است چرا که رنگ سفید یک جور قداست داشته و دلیل اینکه رنگ اصلی لباس مشکی بوده این بوده که اگر رزمنده و جنگجو تیر بخورد خون را کسی نبیند و روحیه دیگر سربازان بهم نخورد؛ هم‌چنین زنان هنرمند جلوی سینه‌ی لباس مردانشان را با نخ ابریشم سفید می‌دوخته‌اند که اگر در نبرد تیر بخورد دیگر سربازان فوری متوجه شوند و مجروح کمک کنند.


کارشناس مد و لباس ادامه داد: در کتاب بانو گشسب نامه که یکی از اسناد مهم تاریخی است نوشته شده دختر رستم بر روی لباس با مفتول‌هایی از زر و سیم سوزن‌دوزی و خامه‌دوزی می‌کرده است.

وی تصریح کرد: در جنوب سیستان و بلوچستان و جایی که سوزن‌دوزی را برخلاف شمال بر روی لباس زنان به کار می‌برند؛ دختران از ۵ سالگی به دوختن لباس‌های خودشان اقدام می‌کنند و از همان سن کم لباس‌هایی که قرار است در آینده در مراسمات مختلف از جمله عزا و شادی زفاف و بارداری و … لازم است بپوشند را می‌دوزند.

به گفته این کارشناس مد و لباس، تک تک نقش‌هایی که در سوزن‌دوزی جنوب و خامه دوزی و سفید دوزی شمال استان به کار می‌رود نقوشی است که معنا و مفهوم ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. مثلاً دختر بلوچ از ۵ سالگی لباس‌های عزای پدرو مادر را دست می‌گیرد و در زمان دوخت و دوز اشعار عزاداری را آرام آرام زمزمه می‌کند و می‌خواند و یا در زمان‌هایی که وجودش سرشار از امید و شادی بوده به سراغ پارچه‌ی لباس عروسی خود رفته و نقش‌های زیبای هستی را بر روی ان لباس آرزوها می‌خواندند و می‌دوختند. سوزن دوزی‌های بلوچستان از زیباترین رودوزی هایی است که در جهان از هزاره‌های دور نسل به نسل منتقل شده است و هم اکنون هم زنان زیباپوش این سرزمین از این هنر اصیل ایرانی استفاده می‌نمایند.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اسناد تاریخی نشان می‌دهد پیشینه مد و لباس اصیل ایرانی از سیستان و بلوچستان و تمدن شهر سوخته می‌آید، برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در چابهار سیستان و بلوچستان نقش ایران را در صنعت مد و لباس پررنگ می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان قدس آنلاین مد ولباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست جدید جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان معرفی شد

علیرضا دهمرده طی مراسمی به عنوان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان معرفی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، علیرضا دهمرده طی حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان سرپرست جدید سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان منصوب و امروز در مراسمی با حضور مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های این وازتخانه، معاونین و مدیران و پرسنل ستادی و شهرستانی سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیران‌کل دستگاه‌های اجرایی استان و جمعی از بهره‌برداران بخش کشاورزی معرفی شد.

در این مراسم از سیدمحمدرضا سیدحسینی رئیس اسبق این سازمان تقدیر به عمل آمد.

سرپرست جدید سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان پیش از این معاون و مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر، معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی و مشاور رئیس سازمان در امور کشت‌های فراسرزمینی مشغول فعالیت بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرپرست جدید جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان معرفی شد
  • ارتقای راه های سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) آتش گرفتن یک تریلی در سیستان و بلوچستان
  • ثبت بیش از ۲۰۰ هزار شرکت تعاونی در سیستان و بلوچستان
  • کشف ۲۲ میلیاردی کالای قاچاق در مرز‌های سیستان وبلوچستان
  • وزش باد شدید در مناطق شمالی، نوار شرقی و غرب سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی وزش باد شدید در سیستان و بلوچستان
  • تلفیق هنر دست و صنعت
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • پیکر بی‌جان ۲ فرد غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا شد