Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: ما هرسال شاهد تولید بیشتر و ارتقای سطح کیفی در زعفران هستیم اما متأسفانه در کنار این نظام تقریباً کارآمد، نظام بازرگانی حاکم بر زعفران، سنتی و مبتنی بر فعالیت واسطه‌ها و دلالان است.

به گزارش ایسنا، اکبر میرزاپور در میزگرد تخصصی بررسی بازار زعفران ایران در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و رفتارهای اقتصادی مشهد در محل سالن همایش نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: بورس کالای ایران از سال ۹۶ پا به عرصه بازرگانی زعفران گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه ما در نظام تولید زعفران، شاهد نظامی کارآمد و قوی هستیم.

وی افزود: ما هرسال شاهد تولید بیشتر و ارتقای سطح کیفی در زعفران هستیم اما متأسفانه در کنار این نظام تقریباً کارآمد، نظام بازرگانی حاکم بر زعفران، سنتی و مبتنی بر فعالیت واسطه‌ها و دلالان است.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: مجموعه جهاد کشاورزی و تصمیم‌گیران این حوزه برای رفع مشکلات موجود، بازرگانی زعفران را در بستری جدید به نام بورس ارائه دادند و اولین تجربه آن با اجرای سیاست حمایتی در سال گذشته شکل گرفت. در سال جاری نیز شاهد تکمیل این زنجیره هستیم.

میرزاپور در خصوص سازوکار بورس تهران در این رابطه، تصریح کرد: کاری که بورس در حوزه زعفران انجام داد، شامل راه‌اندازی یک‌سری ابزار است. اولین و مهمترین ابزاری که راه‌اندازی شده، ابزار گواهی سپرده کالا بوده که در این گواهی یک انبار پذیرش می‌شود. این انبارها بر اساس استاندار ملی که بورس آن را صادر کرده، در ازای دریافت محصول از کشاورز، قبضی را برای آنان صادر می‌کنند.

وی اضافه کرد: این قبض تبدیل به یک سپرده بهادار تحت عنوان گواهی سپرده کالا می‌شود. این گواهی از کارکردهای برگه اوراق بهادار و از توانایی فروش آنلاین در بازار بورس برخوردار است.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران عنوان کرد: امکان تأمین مالی این گواهی نیز توسط شبکه بانکی وجود دارد، یعنی بانک به پشتوانه این اوراق بهادار تسهیلاتی را نسبت به ارزش کالا در نظر می‌گیرد، علاوه بر این برای این اوراق یک بازار پیوسته و دائمی ایجاد خواهد شد.

میرزاپور در خصوص ابزار دیگر موجود در بورس، گفت: ابزار بعدی مشتقه یا ابزار قراردادهای آتی است. این ابزارهای به ظاهر پیچیده کارکرد بسیار ساده‌ای برای کشاورزان دارند. ابزار آتی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کشاورز هنوز محصول خود را برداشت نکرده و می‌تواند قبل از برداشت، محصول خود را به فروش برساند.

وی ادامه داد: ابزار دیگری که به زودی راه‌اندازی خواهد شد، قرارداد اختیار معامله زعفران بوده، بدین معنی که کشاورز در آینده این حق را دارد که زعفران را با قیمت مشخص به فروش برساند و می‌تواند از حق خود استفاده کند یا نکند.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران عنوان کرد: ابزار تکمیلی برای این کار، صندوق دارایی یا ذخیره بوده که وظیفه آن جمع‌آوری نقدینگی و پمپاژ آن به بازار زعفران است. این صندوق در حال تصویب در سازمان بورس است و به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

میرزاپور در خصوص ظرفیت‌انبارها، تشریح کرد: استقبال کشاورزان از انبارها بسیار زیاد است و در حال حاضر دو انبار وجود دارد که سیستم نوبت‌دهی در آن راه‌اندازی شده و گاهی نوبت‌های یک ماهه به کشاورزان داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بورس کالا در حال شناسایی و پذیرش انبار جدید و افزایش ظرفیت انبارهای موجود است. پاشنه‌آشیل طرح این بوده که در مدت زمان قرار گرفتن انبار در پذیرش بورس، باید دارای استاندارد مناسب در تحویل و نگهداری باشد، بنابراین اولین انتظار بورس از انبار این است که تضمین مناسبی را به بورس ارائه دهد.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران عنوان کرد: اگر ما بخواهیم بر اساس استاندارهای موجود در سایر کالاهای دیگر از انبارها ضمانت بانکی اخذ کنیم، به اندازه ۱۰۰ درصد ظرفیت انبار باید ضمانت اخذ شود، یعنی یک تن ظرفیت، ۱۲ میلیارد تومان ضمانت بانکی به ما تحویل دهد که این امر ناممکن است.

میرزاپور در خصوص تضمین بانکی مورد نیاز برای پذیرش انبار، گفت: تضمین بانکی که برای این انبارها در نظر گرفته شده، ۲۰ درصد است اما هر فردی که ضمانت‌نامه ۲۰ درصدی را به بورس ارائه دهد، مورد صلاحدید قرار نخواهد گرفت، بلکه باید انبار صلاحیت لازم و پذیرش عمومی را دارا باشد.

وی در خصوص سازوکار کنترلی بورس، افزود: سازوکار بورس، اعتماد، تضمین و نظارت است که به صورت منظم بازرسی‌هایی صورت می‌گیرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۶۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان بورس، نوید خالقی اظهار داشت: از زمان اجرایی شدن دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری از اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون، تعداد ۱۹ موافقت اصولی تأسیس شرکت کارگزاری در بازار سرمایه، صادر شده که ۱۱ مورد توانستند با احراز شرایط دستورالعمل، به مرحله تاسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده و ۱۰ شرکت کارگزاری، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند.

رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مطابق دستورالعمل، شروع به فعالیت شرکت‌های کارگزاری طی ۴ مرحله صورت می‌گیرد و شرکت کارگاری پس از «دریافت موافقت اصولی، تأسیس شرکت کارگزاری، دریافت مجوز‌های فعالیت شرکت کارگزاری و عضویت نزد ارکان بازار سرمایه» می‌تواند خدمت رسانی و فعالیت خود را آغاز کند.

وی با بیان این که اکنون با توجه به شرایط بازار درخواست‌ها برای تاسیس شرکت کارگزاری در نوسان است، گفت: بعد از کارگزاری‌های جدیدالتاسیس «پویان، هامرز، آسمان، اعتبار تابان، راهین، یزدان و آرتان» اخیرا سه شرکت جدیدالتاسیس به مرحله دریافت مجوز فعالیت رسیده‌اند.

خالقی تصریح کرد: مجوز فعالیت شرکت جدیدالتاسیس «پاداش و پویش» در بهمن ماه ۱۴۰۲ صادر شد که عضویت نزد ارکان بازار سرمایه را هم گذرانده شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی افزود: در روز‌های آینده نیز مجوز فعالیت شرکت جدیدالتاسیس «ایده آل» صادر خواهد شد و این کارگزاری پس از طی مراحل اداری می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین شرکت کارگزاری «خردمند» نیز مجوز تاسیس کارگزاری را از سازمان دریافت کرده است و نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و سازمان به عنوان نهاد مالی به ثبت رسیده است.

خالقی با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ‌گونه درخواست باز بلاتکلیف، برای تاسیس شرکت کارگزاری وجود ندارد، گفت: در حال حاضر در صنعت کارگزاری هیچ صفی برای دریافت مجوز وجود ندارد و متقاضیانی که برای تاسیس کارگزاری درخواست می‌دهند پس از تکمیل مدارک خود وفق دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری و گذراندن تشریفات قانونی و مقرراتی مندرج در همان دستورالعمل نتیجه به متقاضیان اعلام می‌شود و متقاضیانی که موافقت اصولی از سازمان دریافت می‌کنند باید تأییدیه‌های لازم را برای اعضای هیات مدیره و مدیر عامل پیشنهادی وفق دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهاد‌های مالی مصوبه شورای عالی بورس، دریافت کنند.

وی با اشاره به این که حدود ۸ درخواست برای تاسیس کارگزاری در جریان است، تاکید کرد: برخی از این درخواست‌ها نواقصی داشته که برای تکمیل پرونده به متقاضیان بازگردانده شده، برخی در حال تکمیل توسط متقاضیان بوده و برخی دیگر در مرحله مصاحبه هستند.

تشخیص کارگزاری‌های مجاز

رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: هر شخصی اعم از مشتریان، سهامداران و بانک‌ها که با شرکت‌های کارگزاری در ارتباط هستند، می‌توانند اطلاعات مربوط به لغو و صدور مجوز‌ها را با مراجعه به سامانه نهاد‌های مالی دارای مجوز به نشانی CFI.SEO.IR با جستجوی نام شرکت کارگزاری مدنظر از حوزه فعالیت شرکت کارگزاری و معتبر بودن مجوز‌های آنها اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید