نیما جاویدی: سرخپوست نسخه کاملتر ملبورن بود / برای نقش نوید محمدزاده نگران بودم
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۷۰۱۸
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قسمت یازدهم سری جدید برنامه تلویزیونی هفت میزبان نیما جاویدی کارگردان فیلم سرخپوست، جواد طوسی و اکبر نبوی برای میزگرد تحلیلی سینمای ایران، زینب تبریزی، رضافرهمند، مهدی شامحمدی و محمدرضا مقدسیان برای بحث در مورد مستندهای جشنواره و نیز محمدتقی فهیم و سعید قطبی زاده در بخش میزِ نقدِ مسعود فراستی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای برنامه نیما جاویدی کارگردان فیلم سرخپوست به گفتگو با محمد حسین لطیفی مجری برنامه هفت پرداخت. او در مورد اشتراکات سرخپوست و ملبورن گفت: این دو فیلم دارای نقاط مشترک زیادی هستند؛ از جمله وحدت زمان و وحدت مکان؛ و اینکه همچنین هر دو ژانر معمایی دارند. با اینکه برای فیلمنامه ملبورن بیشتر وقت گذاشتم، اما خودم فیلم سرخپوست را بیشتر دوست دارم و زمان تولیدش هم خیلی لذت بردم.
او اضافه کرد: برای سرخپوست ۷۴ جلسه فیلمبرداری داشتیم. در احمدآباد مستوفی در یک سوله بزرگ زندان را ساختیم؛ حدود سه ماه درگیر ساخت و ساز بودیم. بخشی از فیلم هم جلوههای ویژه دارد که بعد به کار اضافه شد. بخش مهم این جلوههای ویژه سکانسهای مربوط به فرودگاه بود.
همکاری با شاگرد هانس زیمر در ساخت موسیقی سرخپوستکارگردان سرخپوست ادامه داد: هومن بهنمش که کار تصویربرداری را برعهده داشت، در این پروژه با من خیلی خوب کار کرد؛ او باانرژی و انگیزه بود و برای یک کارگردان چه چیزی بهتر از یک تیم همسو و همدل که بتواند به او کمک کند. از نتیجه کار بهمنش و تمام عوامل فیلم راضی هستم. در سرخپوست میخواستیم کارمان سروشکل سینمایی داشته باشد و ببیننده حظ بصری ببرند و فکر کنم این اتفاق افتاده است.
نیما جاویدی در مورد موسیقی متفاوت این فیلم هم گفت: موسیقی متن کارِ رامین کوشا تقریباً اولین کار جدی او در سینمای ایران بود. رامین در امریکا استودیوی موسیقی دارد. شاگرد هانس زیمر بوده؛ با رامین کوشا جلسات زیادی گذاشتیم و خیلی کار کردیم؛ تغییرات زیادی در کار ایجاد کردیم. او سختگیری و وسواس من را تحمل کرد. حالا نتیجه کار را میبینیم که مردم دوست دارند.
این کارگردان جوان سینما درباره بازی نوید محمدزاده در فیلم سرخپوست تاکید کرد: انگیزه بالای من به عنوان کارگردان و نوید محمدزاده به عنوان بازیگر باعث خلق این بازی شد. نوید به شدت باهوش و توانمند است. اخلاقِ نوید از همه چیز مهمتر است؛ اعتمادی که به کارگردان میکند ستودنی است.
وی افزود: اگر با ذهن پر از سوال به این فیلم میآمد، به اینجا نمیرسیدیم. سوالات اساسی داشت، اما نبوغش را کنار انگیزه و تلاش و انرژی همراه کرد و با من همراه شد. زمان کمی داشتیم؛ گفتم در فیلم افسر ارشدی هستی که باید وزن بیشتری داشته باشی؛ باشگاه را شروع کرد و وزنش را اضافه کرد.
برای نقش نوید محمدزاده نگران بودم، اما خیالم را راحت کردجاویدی ادامه داد: یک جاهایی بابت نقش نوید در فیلمم نگران بودم، چون نقشی که برای او در نظر گرفته بودم کمی از خود نوید دور بود، هم ظاهر، هم روحیه. اما در طول کار خیلی آرام شدم و از یکجایی به بعد انقدر شیوه برخورد با شخصیت فیلم را بلد بود که خیالم راحت شد. به شکلی که انتهای کار، سرصحنه آخرین سکانسها گفتم دلم برای نعمت جاهد تنگ میشود.
کارگردان فیلمهای ملبورن و سرخپوست گفت: من تجربه فیلمی که وحدت زمان و مکان داشته باشد را داشتم. در ملبورن به نتیجه رسیدم، نوشتن فیلمنامه کار سختی است؛ چون تعدد لوکیشن دارید، خواه ناخواه تنوع بصری و کاراکتر میتواند بیننده دیرتر خسته شود. در سرخپوست درست است که مکان بزرگتری در اختیار داشتم، اما همچنان یک لوکیشن بود. سرخپوست تجربه متکامل ملبورن است؛ و در نهایت، چون علاقه زیادی به معما دارم، خواه ناخواه وقتی به دل نوشتن میروم، تلاش میکنم که دیرتر مخاطب را خسته کنم.
وی افزود: شانسی که آوردم، مجید مطلبی جوان به عنوان تهیه کننده کار کنار من بود. جاهایی حتی خودم تردید داشتیم که آخر کار چه میخواهد بشود، لوکیشن بزرگ و طراحی کامل فضا؛ نوید محمدزادهای که باید نقش چند سال بزرگتر از سن خودش را بازی میکرد. این قصه را هر تهیه کنندهای قبول نمیکرد، جسارت میخواست و فکر میکنم آقای مطلبی پشیمان نیست و از این خوشحالم.
میزگرد جواد طوسی و اکبر نبوی درباره سینمای ایرانبخش دوم برنامه هفت، میزگرد تحلیلی با حضور جواد طوسی و اکبر نبوی به منظور بررسی حضور قهرمان در سینمای ایران بود. جواد طوسی منتقد قدیمی سینما در ابتدای بحث گفت: مقوله قهرمان بخشی از جاذبههای انکارناپذیر سینما است. اما شیوه مواجهه ما با قهرمان تفاوت دارد؛ گاهی موجودیت و مراحل تکوینی قهرمان به شکل تاریخی و در یک استمرار به وجود میآید؛ اما گاهی قهرمان وجه سیاسی پیدا میکند و به موجودی تبدیل میشود که که فراتر از جغرافیای داخلی عمل میکند.
وی افزود: در کشور ما، در یک دوره قهرمان در سینمای عامه پسند شکل میگرفت، که مردم در سینما برایش سوت و کف و دست میزدند. از یک جایی به بعد در موج نو، قهرمانانی مثل قیصر را داریم. در سینمای بعد از انقلاب قهرمان ما موجودیت خود را از جنگ و دفاع مقدس میگیرد. آدمهایی که از طبقات پایین جامعه هستند، بدون ابزار ظاهری قهرمان را داشتن، در ساحت قهرمان قرار میگیرند.
این منتقد سینما ادامه داد: اگر بخواهیم آسیبشناسی کنیم که چرا قهرمان از سینمای ما رخت برمیبندد، به جامعه و دولت برمیگردد که موجبات رفتن قهرمان را آماده کردهاند. ما در شرایط غمانگیزی قرار گرفتیم، نسلی را داریم که قهرمان را برنمی تابند. تا اطلاع ثانوی اگر قهرمان از پیکره فرهنگ و هنرِ سرزمین ما بخواهد جدا شود، بخشی از واقعیت عینی خود را داریم از دست میدهیم. داریم به یک خودزنی تن میدهیم.
سینماگران ما درگیر ارزشهای شبهروشنفکرانه شدهانداکبر نبوی هم با تایید صحبتهای طوسی گفت: ما در سرزمین ایران هستیم، سرزمینی که هم اسطوره و هم اسوه دارد. هم تاریخ پهلوانی دارد و هم پر از اسوه است. اساساً مگر زندگی یک انسان عادی مگر بدون کنشهای قهرمانانه زندگی میکند؟ پرسش در مورد قهرمان در سینمای ما، کمدی-تراژیک است.
وی افزود: اگر یک فردی در یک نقطهای جلوه پیدا کند، مجموعه جامعه فارغ از گرایشش انگار میخواهد همراه با سوتفاهم باشد. سینما محصول این شرایط است. در این شرایط باید بپرسیم سینماگر تن بدهد به شرایط یا وضعیت جدیدی را ایجاد کند؟
نبوی ادامه داد: ما به شدت نیازمندیم، در گذرگاهی قرار گرفتیم که برای ماندن باید تجربه کنیم... چگونه سینما در این موقعیت نمیتواند جایگاه خودش را پیدا کند و نمیتواند پیشنهاد سینمایی به پیشبرد مبارزه شان پیشنهاد کند؟
این منتقد باتجربه سینمای ایران گفت: سینما را اگر در محیط جامعه ببینیم، بلد نیستیم عرضه کنیم... چه بلایی سر این جامعه آمده؟ چرا سینما کاری نمیکند؟ بازیهای شبکه روشنفکرانه ما را اسیر کرده؟ اگر فیلمی بخواهد قهرمان پردازانه نگاه کند، انگار ارزشهای هنری و سینماییش را تنزل داده... بسیاری از فیلمهای شاخص سینما بر شانه قهرمانانش پیش رفته است.
محمدحسین لطیفی مجری این میزگرد هم گفت: ساختن ضدقهرمان هم ساده نیست... جاهایی جای این دو عوض میشود. انگار مردم ضدقهرمان را دوست دارند؛ از ناآگاهی فیلمساز میآید یا از دیدگاه من؟ اشتباه من است یا دیدگاه من؟ آگاهانه است؟
جواد طوسی در همین ارتباط ادامه داد: من میخواهم برسم به فیلمهای جشنواره امسال؛ گاهی اوقات پذیرش و اعتقاد به موجودیت قهرمان نیاز به سیروسلوک خودجوش از درون هنرمند دارد. امسال فیلم دیدن این فیلم جرم است را داریم. کارگردان جوان این فیلم در یک زمانی نزدیک میشود به چنین موقعیتی که به قدر کافی موجهای بیرونی برای نسل جوان، انگار تو را در یک واپس گرایی قرار میدهد. انگار من اگر نزدیک شویم، نگاه روشنفکرانه خودم را از دست میدهم. سلحشور و حاج کاظم را مقایسه کنیم با قهرمان و ضدقهرمان این فیلم!
دیپلماسی منفعلانه کشور نتیجه انفعال عمومی استنبوی در ادامه تاکید کرد: طی سالهای گذسته اتفاقی که افتاده که به نظرم امر خجستهای است، در ترویج و انتشار انفعال عمومی موثر بوده و در سینما هم دیده میشود: به شکل انفجاری مباحث عرفانی و شبه عرفانی در گروههای مختلف ترویج پیدا کرد. چند ماه قبل رمان ملت عشق را میخواندم، این آثار حتی به چاپهای متعدد هم میرسند. عرفانی که توصیه میشود شکلی از صوفی غیرکنش مندی است که دنیا را آب ببرد، ما را خواب ببرد. من نمیتوانم تصور کنم که دیپلماسی خارجی کشور طوری منفعل شده که در مقابل دیگران فقط عقب عقب میرود. این دیپلماتها محصول همین شرایط هستند.
این منتقد سینما ادامه داد: من میخواهم به یک نکته جامعه شناختی در مقوله قهرمان برگردم. قهرمان آرمان دارد، قهرمان چه میکند؟ با کنشهای آرمانخواهانه موقعیتهایی ایجاد میکند که چشم انداز ایجاد میکند. ما الان نسبت به وضعیت آرمانی و چشم اندازهای جامعه چه نگاهی داریم؟ آیا یکی از دلایلی که سینمای ما سراغ قهرمان نمیرود به این دلیل نیست که خود سینماگران ما بدون آرمان شده اند و چشم انداز معنوی ندارند؟ سینمای ما بدون آرمان وچشم انداز به کجا میخواهد برسد؟ همه چیز به شوخی گرفته میشود...
محمدحسین لطیفی مجری-کارشناس برنامه هفت هم در واکنش به صحبتهای نبوی گفت: وقتی منِ فیلمساز از آرمان خالی شوم، چون مطالبه ندارم، فیلمی میسازم که قهرمان ندارد و نمیفهمم که ایرادم کجاست. این آرمان خواهی و بحث امشب روی من خیلی تاثیر گذاشته است.
حضور مستندسازان جشنواره سی و هفتم در برنامه هفتگفتگو با عوامل فیلمهای مستند راهیافته به سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما بخش بعدی برنامه هفت بود.
رضا فرهمند برای مستند نتهای مسی رویا اولین بار کارش را در جشنواره رونمایی کرده؛ مستند تمام آن چیزهایی که جایشان خالی است ساخته زینب تبریزی هم بود...
تبریزی در مورد مستند خود گفت: در خلاصه فیلم گفتم که فیلم موضوعش سرطان پستان است و قصه از زبان یک زن مرده روایت میشود. این فرم را انتخاب کردم تا بتوانم استفاده دراماتیکتر باشم. این زن میتواند نماد زنانی باشد که با این بیماری خاص دچار چالش هستند باشد. من متوجه شدم علاوه بر اینکه بهبودی این بیماری زیاد است، مرگ براثر این بیماری هم زیاد است. به این نتیجه رسیدم که همه میگفتند بجنگیم؛ آن طرف را هیچوقت دقت نکردیم که خیلیها هم از دست میروند. این فرم را انتخاب کردم که بگویم اگر تعجیل نکنیم در تشخیص این بیماری؛ عواقب دارد. هدفم تلنگر زدن به دایره گستردهای از مخاطبان است که زن و مرد هم نمیشناسد، اگاهی ندارند در این مورد.
تکلیف جشنواره با مستندها مشخص نیستمهدی شامحمدی تهیه کننده مستند خانهای برای تو هم گفت: تم مرگ و زندگی در مستند ما هم هست. البته کمی عمیقتر و ریشهای تر؛ شما هر چقدر به مرگ فکر کنی، کیفیت زندگی کردنتان تاثیر میگیرد از این ماجرا. تم مستند ما همین بود و با مهدی بخشی مقدم کارگردان کار ۲۴ سفر را در ۳ سال کار کردیم. ۱۰۰ جلسه فیلمبرداری داشتیم.
رضا فرهمند نتهای مسی یک رویا: درباره کودکان سوری است که در خاک فلسطین است. فیلم در مورد کودکان وآسیبهای آنان است و تلاش کودکان در تخیل شان و اینکه تلاش برای رسیدن به کنسرت موسیقی در فضای مخروبهی شهر است.
محمدرضا مقدسیان در ادامه با اشاره به عدم تعیین تکلیف جشنواره فجر با سینمای مستند گفت: جشنواره فجر تکلیف خود را با فیلمهای مستند نمیداند و هرسال تغییراتی حاصل میشود. فیلمهای مستند میتواند در سینما حقیقت به اکران در بیاید، ولی درست نیست. تجربه ثابت کرده یک نبرد فرسایشی بین جشنواره و کارگردانهای مستند وجود دارد. مهرداد اسکویی اصغر فرهادی سینمای مستند است که در جهان درخشیده است.
بخش بعدی برنامه هفت میز نقد مسعود فراستی بود. در این بخش همراه با محمدتقی فهیم و سعید قطبی زاده دو منتقد سینما فیلم سینمایی سرخپوست مورد نقد و بررسی ویژه قرار گرفت.
محمدتقی فهیم در ابتدای صحبتهای خود گفت: جشنواره فیلمهای ضعیف و خیلی ضعیف زیاد داشت؛ به نظرم کار هیئت داوران کمی سخت باشد. امیدوارم داوران دنبال راضی کردن همه نباشند، چون این کار باعث ناراضی شدن همه میشوند! امیدوارم سختی فیلمها باعث نشود که جوایز را بین تمام آثار تقسیم کنند.
سعید قطبی زاده هم گفت: من دو سال قبل هم همین را گفتم. من به عنوان داور یک جشنواره سینمایی، اطلاعات کاملی در مورد مسائل فنی از جمله جلوههای ویژه و صدا و... ندارم. در جشنوارههای معتبر جهان جوایز ریز و درشت را نداریم و جوایز، فقط رشتههای اصلی هستند. داوران هم بر اساس آگاهی شان داوری میکنند. من نظرم این است جوایز متناسب با دانش داورها محدودتر شود. تمام داوران دوستان من هستند، ولی اینطور نباشد ببینیم که چه کسی فیلم ندارد، او را داور کنیم! چه میشود یک جامعه شناس داور باشد.
فراستی هم در این مورد اضافه کرد: جوایز را امیدوارم هیئت داوران سینمایی بدهد، سیاسی نباشد! اگر هم یکی از رشته ها، برگزیده ندارند، بگویند برنده نداشتیم. اگر حق کسی هست که جایزه بهترین بازیگر مرد را بگیرد، چون مثلاً پارسال را به او دادیم، دوباره ندهیم! ما نمیتوانیم جایزه موسیقی فیلم و تدوین را بدهیم بدون اینکه متخصصهای این رشتهها را در هیئت داوران نداشته باشیم.
هم فراری و هم پلیسِ سرخپوست باهوش هستند
محمدتقی فهیم در مورد فیلم سرخپوست گفت: خیلی از فیلمهای امسال به دلیل فقدان اندیشه ضدسینما بودند. سرخپوست با خیلی از فیلمها فرق داشت، هم سینما بود و هم در سطحی بود که موضوع و محتوا و فرم و ساختار اثر پیوند ارگانی و مناسب داشتند که همدیگر را تکمیل میکردند.
وی افزود: اگر میگوییم به فیلم سعید روستایی نقد دارم، اما در سرخپوست همان نکات منفی را هم ندارد. از خوب جایی شروع میکند، خوب آدرس میدهد، هم با نما و حرکت دوربین. آدمها را خوب به ما معرفی میکند. ما کوتاه میفهمیم زندان بان چه ضعفها و قوتها و شخصیتی دارد. انگیزهها را هم کامل متوجه میشویم.
فهیم ادامه داد: سرخپوست در راستای فیلمهای زندانی است. در دنیا خیلی در مورد زندان فیلم داریم، چون موضوع جذابی است. اینجا هم فراری و هم پلیس باهوش هستند. تقابل این دو تا پایان ادامه دارد. شکست پایانی کاراکتر اصلی در برابر عشق به نظرم خیلی منطقی و درست به پایان میرسد.
فاصله دو فیلمِ جاویدی ۴ سال نیست، ۱۰ سال است!قطبی زاده هم گفت: در سرخپوست با ژانر فرار از زندان طرفیم. اما اینجا با یک نوع متفاوت طرفیم. فیلمی که جاویدی ساخته، فرار از زندان در آن خبر است، هم برای ما و هم مسئول زندان. ما هرگز فراری را نمیبینیم. کاراکتر اصلی هم انگیزه شخصی دارد، هم کشش اخلاقی پیرامون زندانی بی گناه فراری. جستجو در این موضوع تبدیل به قهرمان شدن میشود. پایان بندی به شدت درست است، لحظه پایانی لحظهای است که قهرمان شکل میگیرد.
فراستی هم در این مورد گفت: کارگردان از ملبورن به سرخپوست رسیده؛ به نظرم فاصله این دو فیلم ۴ سال نیست، ۱۰ سال است؛ ملبورن بد بود و سرخپوست خوب است. نمای شروع فیلم هولناک است. با یک نما، هم فضای فیزیکی و هم شیمیایی را میفهمیم. یک فیلم هولناک. به نظرم از بهترین شروعهای فیلمهای ایرانی است؛ و در زندان این اتفاقات خوب سینمایی ادامه مییابد.
اتفاقی شبیه سرخپوست در سینمای ایران ندیده بودماین منتقد سینما ادامه داد: مهربانی و عشق و عطوفت و قلدری نوید محمدزاده را میبینیم. این تضادها در کاراکتر خیلی خوب نمایان میشود. ترفیع در گروی فرار زندانی است، دخترِ ماجرا هم به نوعی درگیر این فرار زندانی میشود. تمام اجزای کاراکتر برای طراحی شخصیت کار میکند.
فراستی گفت: جاویدی وقتی سوالی مطرح میکند، ما را نگه نمیدارد، سرکار نمیگذارد، جواب میدهد و ما را به جای دنبال «چه» رفتن، دنبال «چگونه» ساختن میرود. تبدیل همذات پنداری به دوقطب متضاد را شاهد هستیم که من تا به حال در سینمای ایران ندیده بودم.
برنامه سینمایی هفت در ایام جشنواره فیلم فجر، هر شب حدود ساعت ۲۳ با اجرای محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی مجتبی امینی به صورت زنده از پردیس سینمایی ملت از شبکه سه سیما پخش میشود.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: صدا و سیما برنامه تلویزیونی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
خبرگزاری مهر، گروه استانها: بیش از دو دهه خشکسالی در شرق کشور به خصوص در خراسان جنوبی موجب شده تا منابع آب روی زمینی که به کل خشک شده و سفرههای زیرزمینی نیز سال به سال از میزان آب آنها کاسته شود.
خسارتهای کلان قهر طبیعت در این سالها خراسان جنوبی را از پای درآورده و بیشترین ضربه را هم به حوزه کشاورزی، دامداری و منابع طبیعی و زیست محیطی استان وارد کرده است.
بار گرانی که خشکسالیهای مستمر بر دوش خراسان جنوبی کم برخوردار گذاشته به حدی است که کمر اقتصاد استان خم شود.
در خراسان جنوبی علی رغم بارانهای مطلوبی که در اسفندماه سال ۱۴۰۲ داشتیم باز هم نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان بارندگیها روند کاهشی داشته است که زنگ هشدار مصرف آب و ادامه خشکسالیها را نشان میدهد.
کاهش ۱۵ درصدی بارندگیها
جواد نخعی سرپرست اداره هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: از ابتدای فصل زراعی سال جاری تاکنون میانگین بارندگی در خراسان جنوبی ۸۰.۳ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: میزان بارندگی در شهرستان بیرجند نیز از ابتدای سال زراعی تاکنون ۸۳.۷ میلی متر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۶ درصد کاهش داشت است.
سرپرست اداره هواشناسی خراسان جنوبی گفت: این میزان کاهش بارندگی در حالی است که سال گذشته نیز بارندگیهای مطلوبی نداشتیم و در سال زراعی جاری تا به امروز نسبت به همان سال گذشته نیز بارندگیها کاهش داشته است.
عباس سارانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هشت سد مخزنی در خراسان جنوبی داریم که شامل سد شهید پارسا، سد کریت، سد نهرین، سد فرخی، سد سیاهو، سد رزه، سد حاجی آباد و سد دره بید است.
تنها ۲۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای خراسان جنوبی آب دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵.۴ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خراسان جنوبی ذخیره است که معادل ۲۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای استان است.
وی با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی از نظر منابع آبهای سطحی و روان آبها استان فقیری است، گفت: بر اساس آمار سال آبی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میزان ۱۳۶ میلیون متر مکعب کسری مخزن داشتیم که به این معنا است که بیشتر از میزان مجاز برداشت داشتهایم.
سارانی ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی، شرب و خدمات به شدت به آبهای زیرزمینی وابسته است و از این نظر دقت در میزان مصرف آبهای زیر زمینی در خراسان جنوبی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
وی یادآور شد: در بارندگیهای هفته گذشته حدود ۵ میلیون متر مکعب مهار روان آب داشتیم که به بهبود وضعیت سدهای خراسان جنوبی کمک کرد که از این بابت خدا را شاکر هستیم.
مهدی دوستی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در گفتوگو با مهر با اشاره به اینکه ما در استان با عمر بالای تأسیسات آبی مواجه هستیم و به عنوان مثال عمر شبکه توزیع آب بیرجند بالغ بر یک قرن میباشد، افزود: ما در حال حاضر با چالش انشعابات فرسوده در سطح استان مواجه هستیم که نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای جبران این عقب ماندگیها هستیم.
وی ادامه داد: از جمله مخازن در دست اجرای شرکت میتوان به مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی بیرجند، مخزن ۲ هزار متر مکعبی قائن، ۲ هزار متر مکعبی دیهوک، ۵ هزار متر مکعبی فردوس و مخازن هزار متر مکعبی در شهرهای خوسف، گزیک، اسدیه، آبیز، ماژان، ارسک و درح اشاره کرد. وی نیاز به احداث ۲۶ هزار متر مکعب در سطح شهرهایی که با کمبود سرانه ذخیره مخزن مواجه هستند با اعتبار ۴,۵۰۰ میلیارد ریال را از جمله نیازهای اعتباری شرکت آبفای استان برشمرد.
پیشرفت ۷۵ درصدی مرحله اول جهاد آبرسانی در خراسان جنوبی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی میزان پیشرفت مرحله اول پروژه جهاد آبرسانی در خراسان جنوبی را ۷۵ درصد عنوان کرد و گفت: این پروژه در راستای آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان در حال اجرا بوده که برای تکمیل آن اجرای ۳۲۰ کیلومتر خط انتقال روستایی، ۱۲ هزار متر مکعب مخزن و ۲۵ باب ایستگاه پمپاژ در قالب قرارداد محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی با اعتباری بالغ بر ۲,۵۶۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.
دوستی به نتایج اجرای پروژههای مذکور در کاهش هدر رفت آب در استان اشاره کرد و گفت: در صورت تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال برای پروژههای مذکور بالغ بر ۱۲ میلیون متر مکعب در سال از هدر رفت آب جلوگیری میشود و پیشبینی میگردد بالغ بر ۱۲ درصد هدر رفت واقعی شرکت کاهش یابد که این عدد معادل ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب یا بیان دیگرمعادل حفر و تجهیز بیش از ۱۵ حلقه به همراه خطوط انتقال است.
یکی از راهکارهایی که برای رفع مشکل کم آبی در خراسان جنوبی طراحی شده است بحث انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی و شرق ایران است که پس از وعدههای مختلف که از سال ۹۵ مطرح شده بود در دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن آغاز شده و پروژه پیشرفت خوبی را دارد و نوید روزهای خوش برای کویرنشینان لب خشکیده خراسان جنوبی را میدهد.
آب دریای عمان سال ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی میرسد
جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در این زمینه با اشاره به خشکسالی ۲۰ ساله در خراسان جنوبی و تأثیر آن بر کشاورزی و دامداری استان در جمع رسانهها گفته بود: در این راستا ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم عملیاتی شد تا بتوانیم تأثیرات خشکسالی در استان را کاهش دهیم.
وی گفت: شرکت ایمواسکو مجری ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به استانهای شرقی کشور است، خط چهار این پروژه برای سیستان و بلوچستان بود که با پیگیریهای متعدد مدیران استانی در سال گذشته استان ما به پروژه اضافه شد و این پروژه از چابهار تا مشهد یک هزار و ۳۴۲ کیلومتر است که ۳۸۰ کیلومتر آن مربوط به خراسان جنوبی است.
وی ادامه داد: ۲۷۰ کیلومتر انشعابات آب به نهبندان، سربیشه، درمیان، بیرجند، خوسف، قاین، زیرکوه و سایر شهرستانها است که ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در مجموع برای خطوط اصلی و انشعابات آبرسانی ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون در مرحله سوم آبرسانی به استان هستیم، گفت: اواخر نیمه اول سال ۱۴۰۳ وارد مرحله چهارم آبرسانی به خراسان جنوبی خواهیم شد.
وی با بیان اینکه در مجموع ۱۸۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب در افق برنامه پیش بینی شده است، یادآور شد: پروژه در مرحله مسیرسازی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد انتظار این است که کار با شتاب پیش برورد که پایان دولت سیزدهم شاهد انتقال آب به استان خراسان جنوبی باشیم.
وی افزود: هزار و ۳۴۲ کیلومتر مسیر انتقال آب از دریای عمان، چابهار تا مشهد است که ۳۸۰ کیلومتر آن در خراسان جنوبی واقع شده است.
استاندار خراسان جنوبی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۴ آب دریای عمان وارد خراسان جنوبی خواهد شد که یک اقدام بسیار بزرگ برای تأمین منابع آبی خراسان جنوبی به ویژه در بخش صنعت است.
قناعت یادآور شد: با اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان ۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد خراسان جنوبی میشود و در یک افق بلندمدت به سه برابر افزایش مییابد.
آنچه مشخص است اینکه این پروژه به لحاظ سازهای از طرحهای بزرگی است که با اجرای آن ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب به استان سیستان و بلوچستان منتقل میشود، ۱۰۰ میلیون مترمکعب از این آب در بخش آشامیدنی و ۱۸۰ میلیون مترمکعب نیز در بخش صنعت و خدمات مصرف خواهد شد.
در قالب این طرح اختصاص ۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای مصارف صنعت خراسان جنوبی و ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال نیز برای مصارف صنعت خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.
اکنون تمام مردم در این استان به ویژه صنعت گران منتظرند تا هر چه زودتر سال ۱۴۰۴ فرا برسد و وعده محقق نشده سالیان دور مسئولان در دولت مردمی محقق شود و رؤیای مردم خراسان جنوبی رنگ واقعیت به خود بگیرد.
کد خبر 6079451