Web Analytics Made Easy - Statcounter

با جمع آوری 70 امضا برای تصویب طرح اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، تلاش پارلمان در این زمینه وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش ایرنا، یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز شنبه اعلام کرد: تاکنون 70 تن از نمایندگان نامه به جریان انداختن پیش نویس طرح قانونی اخراج نیروهای بیگانه و بویژه نظامیان آمریکا از خاک عراق را امضا کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'مهدی تقی' به خبرگزاری المعلومه عراق گفت: ستاد مشترک ارتش عراق قرار است طی دو روز آینده گزارش مفصلی از تعداد پایگاههای آمریکا و میزان نیروهای مستقر در آن به این کمیسیون ارائه کند.

وی افزود: در صورتی که ستاد مشترک یا فرماندهی کل نیروهای مسلح (نخست وزیری) اطلاعات لازم را درباره کم و کیف نیروهای آمریکایی در اختیار کمیسیون قرار ندهند، آنها را برای طرح سوال به پارلمان فرامی خوانیم.
درهمین حال 'محمدعلی الحکیم' وزیر امور خارجه عراق که برای شرکت در کنفرانس گروه موسوم به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا در واشنگتن بسر می برد، گفت که نیروهای آمریکا پس از هجوم داعش به عراق و با درخواست نخست وزیر وقت (حیدر العبادی) به عراق آمده اند و ماموریتشان صرفا آموزشی و مستشاری نظامی است.

وی همچنین به مخالفت ها با حضور نظامی آمریکا در کشورش اشاره کرد.

همزمان اما یک رسانه کرد عراقی از قول رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که برخی نمایندگان طرحی ارائه کردند که بر اساس آن ماهیت ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق باید بطور دقیق مشخص شود.

'محمد الحلبوسی' افزود: تاکنون هیچ طرح پیشنهادی برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در این کشور به ریاست پارلمان تحویل نشده است.

درخواست برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق از یکسال پیش و بعد از اعلام پایان نظامی داعش، بطور جدی مطرح شد اما در هفته های اخیر، بویژه پس از اظهارات متناقض مقامات آمریکا مبنی بر خروج نظامی از سوریه و استقرار بیش از پیش در عراق، افزایش یافت.

این اعتراضات از زمان سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه نظامی 'عین الاسد' در استان الانبار در ماه سپتامبر گذشته و تاکید وی بر عدم خروج نظامی از عراق، به شکل کم سابقه ای افزایش یافت به گونه ای که با اقدام فراکسیون های بزرگ انتخاباتی، اعلام شد پارلمان عراق بزودی در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

ترامپ بار دیگر هفته پیش در مصاحبه ای اعلام کرد که در عراق پایگاه بسیار خوبی (عین الاسد در استان الانبار) داریم که از آن طریق ایران و کل منطقه را رصد کرده و تحت نظر خواهیم داشت.

در پی سخنان ترامپ 'برهم صالح' رئیس جمهوری، 'عادل عبدالمهدی' و 'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان، در واکنشی صریح، این سخنان را مخالف قانون اساسی و حاکمیت ملی این کشور دانستند و استفاده از خاک عراق برای اقدام علیه یک کشور دیگر را مغایر صریح قانون اساسی این کشور دانستند.

فراکسیون های عمده در پارلمان ملی عراق و احزاب و شخصیت های مختلف عراقی نیز بطور یکپارچه با صدور بیانیه های جداگانه ضمن محکوم کردن اظهارات مداخله جویانه ترامپ بر اقدام فوری پارلمان برای تصویب قانون خروج نیروهای آمریکا از این کشور تاکید کردند.

همچنین ائتلاف های پارلمانی «الفتح» به رهبری «هادی العامری» و «سائرون» مورد حمایت مقتدا صدر نیز در بیانیه ای مشترک به موضع اخیر ترامپ واکنش نشان دادند و با حضور نظامی آمریکا در خاک کشورشان مخالفت کردند.

در برجسته ترین واکنش به سخنان ترامپ، آیت الله علی سیستانی مرجعیت عالی عراق روز چهارشنبه و چند روز پس از اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرد که عراق نباید پایگاهی برای آسیب یا زیانی به کشوری دیگر باشد.

مرجعیت عالی عراق در دیدار خانم 'جنین هنیس پلاسچارت' نماینده ویژه جدید دبیرکل و رئیس هیات یاری رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) با ایشان گفت: عراق می خواهد با همه کشورهای همسایه و دیگر دولت ها، رابطه خوب و متعادل و مبتنی بر صلح و منافع مشترک و بدور از مداخله و یا نقض حاکمیت و استقلال خود داشته باشد.

وی تاکید کرد که عراق نباید پایگاهی برای وارد کردن آسیب و یا زیانی به کشوری دیگر باشد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عراق آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۹۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود

هفته‌نامه «نیوزویک» امروز (یکشنبه) در مطلبی پیش‌بینی کرد که سال کنونی میلادی (۲۰۲۴)، برای اوکراین پس از ضد حمله ناامیدکننده ۲۰۲۳ که منابع [مالی و نظامی] زیادی برای آن هزینه شد، سخت باشد.

به گزارش مشرق، این نشریه آمریکایی نوشت: چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، دشوارترین وضعیت‌ها در ۲ سال جنگ اوکراین و روسیه را نشان داده است. نیروهای کی‌یف در تمام طول خط مقدم در موضع ضعف قرار دارند و با ارتش بازسازی‌شده روسیه روبرو هستند.

«نیوزویک» با پیش‌بینی وضعیتی سخت برای کی‌یف در سال جاری میلادی، خاطرنشان کرد: حامیان غربی اوکراین در ارائه تسلیحات به این کشور کند عمل کردند و در کشاندن این جنگ به جنگی گسترده‌تر با روسیه نیز مردد بوده‌اند.

کوستی سالم (Kusti Salm) دبیر دائمی وزارت دفاع استونی طی مصاحبه‌ای در ماه دسامبر (آذر/دی) به نیوزویک گفت: «۲۰۲۴ دشوار خواهد بود». وی در مورد نیروهای اوکراینی نیز گفت: «آنها باید حالت تدافعی به خود بگیرند.»

این هفته‌نامه آمریکایی افزود که پیشروی طاقت فرسا روسیه به سمت غرب در تمام طول جبهه شرقی جنگ ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است امیدوار باشد که با پیروزی در دونتسک و لوهانسک، زمان کوتاهی را برای یک مکث [در جنگ] به دست آورد.»

پاول لوزین (Pavel Luzin) تحلیلگر نظامی روسی و محقق مدعو در دانشکده حقوق و دیپلماسی «فلچر» نیز به نیوزویک گفت که «به سختی» می‌توان گفت که آیا نیروهای مسکو می‌توانند تلاش فعلی خود را برای فشار تابستانی بزرگتری افزایش دهند یا خیر؟

وی در ادامه گفت: «آنها [نیروهای روسیه] به استراحت نیاز دارند، اما قرار نیست جنگ را پایان دهند.»

نیوزویک در ادامه نوشت: از آنجایی که اوکراین منتظر تحویل ده‌ها جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا است، ممکن است در سال کنونی شاهد تغییر قابل توجهی در قدرت هوایی [کی‌یف] باشیم.

اوکراین گفته است که این جنگنده‌ها، قدرت دفاعی آن را در برابر موشک‌های کروز و پهپادها تقویت خواهد کرد.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در سفر اخیر خود به اوکراین در حالی که از متحدان ناتو خواست تا به تعهدات در زمینه کمک نظامی به کی‌یف عمل کنند، اعلام کرد: برای پیروزی اوکراین خیلی دیر نشده است.

روسیه به دنبال نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو از سوی غرب، پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکنون با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی از کی‌یف، مسیر هرگونه دیپلماسی برای پایان دادن به آتش این جنگ را مسدود کردند.

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • کاخ سفید: اوکراین آماده حمله روسیه در تابستان است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • سلاح رعب آوری که استحکامات غیرقابل نفوذ را درهم می‌کوبد
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین