Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@12:41:03 GMT

تولد انقلاب یزد در آغوش «روضه محمدیه»

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۹۰۵۵۲

تولد انقلاب یزد در آغوش «روضه محمدیه»

به گزارش ایکنا از یزد، مسجد روضه‌ محمدیه که اکنون در ضلع شرقی خیابان امام خمینی (ره) شهر یزد و در نزدیکی ساعت قدیمی و بلند ابتدای خیابان مهدی (عج) واقع شده، اوایل ایجاد، مسجدی قدیمی به شکل اتاقی ساده‌ با پوشش داخلی گچی بوده که پشت بام و نمایی آجری داشته است و از اموال حاج «شمس الدین محمد بن زین الدین علیشاه میبدی» در محله کنونی پیر و برج بوده که به صورت بقعه برای سکونت فقرا و عبادت در سال ۸۴۳ هجری به حساب می‌آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرچند این مسجد در گذر زمان توسعه یافته و در سال‌های اخیر نیز قسمت‌های جدید و نوسازی به آن ولی در مجموع دارای معماری سنتی بوده که آن را منحصر به فرد کرده به گونه‌ای که با بافت تاریخی مجاورش سازگار است.

فضای کنونی این مسجد چند ورودی دارد که ورودی اصلی آن با درب فلزی بزرگی به روی خیابان امام (ره) گشوده شده و در بالای سازه‌ی سر در اصلی مسجد نیز دو مناره بلند و قطور به آسمان سربرافراشته است.
در قسمت میانی صحن مسجد، حوض آبی قرار دارد و فضای مسقف اصلی مسجد نیز در سمت غربی صحن با سه درب چوبی بزرگ مشبک که با شیشه‌های رنگی، زیبایی چشم‌نوازی را ایجاد کرده، واقع شده است.
فضای درونی مسجد دارای ستون‌های بلند و منظمی است، دیوارها از کف تا نیمه با سنگ مرمر پوشیده شده و بخش انتهایی دیوارها تا سقف نیز با کاشی‌های آبی رنگ معرق و آمیخته با نقوش و خطوطی زیبا آراسته شده است.
این مسجد در اواخر دوران پهلوی تا انقلاب، از مهمترین پایگاه‌های مردمی مبارزان انقلاب بوده به نحوی که جنبش‌های عظیمی در این مکان با هدایت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی شکل گرفته است و گویا قبل از آن که حکومت اسلامی در تمام کشور فراگیر شود، انقلاب را به یزد آورده است.
این مسجدعلاوه بر آن‌که شاهد حماسه‌ افراد بزرگی در دل خود بوده در حال حاضر نیز پیکر پاک سومین شهید محراب و فرزند او را در دل خود جای داده است.

شهدایی چون شهید حسن پور معروف به علی نفتی نیز که از همراهان همیشگی رهبر انقلابی یزد در دوران انقلاب بوده به همراه چند تن از مبارزان این سرزمین، در این پایگاه سیاسی، از پخش اعلامیه و سخنان امام تا برنامه‌ریزی و دعوت به مبارزه علیه حکومت ستم شاهی را انجام می‌دادند که در صدر این حماسه‌ها آیت الله شهید صدوقی قرار داشته است.
مسجد روضه‌ محمدیه شاهد رویدادها و جسارت‌های بزرگی از سوی مردم در مقابل حکومت شاهنشاهی بوده به طوری که چندین بار مردم و مبارزان با برخورد نظامیان حکومت وقت روبرو شدند اما هرگز در مسجد بر روی مردم بسته نشد و همیشه تاکنون این مسجد صفوف نمازگزاران خود را حفظ کرده است.
در این مسجد و پایگاه سیاسی انقلاب، حتی در دوران پس از پیروزی انقلاب و در طول دوران جنگ تحمیلی هشت ساله نیز مبارزانی از آغوش این مسجد پرورش یافتند و شاید یزد از جانب این مسجد نیز در پیروزی جنگ تحمیلی سهیم است.
فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی این مسجد همچنان پس از گذشت حدود ۴۰ سال در این مسجد تداوم دارد و اقشار مختلف شامل دانشجویان، طلاب، سیاسیون و حتی مردم عادی در این پایگاه میزبان سخنرانی‌ها و مراسم‌های متعددی هستند.

البته برپایی نمازهای اعیاد مختلف مانند غدیر خم و عید فطر، برگزاری آیین‌های عزاداری هیات‌های مذهبی در ایام سوگواری محرم و صفر و احیای شب‌های قدر و برگزاری بسیاری از مراسم‌های ملی و مذهبی از عمده فعالیت‌هایی است که از گذشته تاکنون در این مسجد با استقبال پرشور مردم ولایت‌مدار یزد جریان دارد.
اکثر مسئولان نظام نیز در سفر خود به یزد بر سر مزار سومین شهید محراب با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق و حتی برخی از دیدارهای مردمی خود را در این مکان برگزار می‌کنند.
نمازهای جماعت این مسجد در حال حاضر به امامت جماعت حجت‌الاسلام معزالدینی امام جمعه موقت یزد و محمد صدوقی نوه شهید محراب برپا می‌شود و طرح توسعه‌ای در این مسجد در حال اجرا است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۰۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر

 در تصاویر به ثبت رسیده از نماز جمعه روز گذشته تهران، همنشینی کاظم صدیقی و وزیر ارشاد دولت رئیسی شکار دوربین عکاسان شده است.

دیگر خبرها

  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟
  • آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند