Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارتقای سلامت، شاخص‌های بهداشتی، درمانی و تجهیزات پزشکی شهرستان بروجرد در پس از انقلاب با تحولات چشم‌گیری روبه‌رو بوده و روستاهای دورافتاده این شهرستان نیز از خدمات درمانی بهره‌مند شده‌اند. ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، وضعیت بهداشت‌ودرمان شهرستان بروجرد در پس از انقلاب از نظر شاخص‌های سلامت و درمان نسبت به قبل از انقلاب با رشد چشم‌گیری روبه‌روست، به‌طوری‌که تعداد تخت‌های فعال در بیمارستان‌های دولتی شهر از 90تخت قبل از انقلاب به 386عدد تخت فعال افزایش یافته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کل تخت‌های فعال در شهرستان بروجرد 438 تعداد است، در صورتی که این تعداد تخت‌ها قبل از انقلاب فقط 70 تخت بود، هم‌چنین در حال حاضر117پزشک عمومی در سطح شهر بروجرد طبابت می‌کنند، اما در قبل از انقلاب فقط 11 پزشک عمومی در این شهرستان وجود داشت و نیز  پیش از انقلاب تنها هفت پزشک متخصص در شهرستان بروجرد فعال بود، اما امروز  این رقم به 114 پزشک با تخصص بالا رسیده‌ که در مجموع تعداد پزشکان بیش از 12 برابر شده است.

ثمرات انقلاب 40 ساله ـ استان‌ها| افزایش 700 برابری خانه‌های بهداشت در استان لرستان‌ثمرات انقلاب 40 ساله ـ استان‌ها| توسعه شاخص‌های بهداشت و سلامت روستاییان‌ در نهاوند‌ثمرات انقلاب 40 ساله ــ استان‌ها| ‌بهره‌مندی تمام نقاط استان ایلام از خدمات بهداشتی ـ درمانی

بهبود شاخص‌های سلامت

بهبود شاخص‌های سلامت و دسترسی به خدمات بهداشتی شهرستان بروجرد در پس از انقلاب منحصر به بهداشت‌ودرمان نیست، بلکه در زمینه‌ی تجهیزات پزشکی نیز این شهرستان رشد قابل‌توجهی داشته، به‌طوری‌که برای نخستین بار مرکز دیالیز بروجرد بعد از انقلاب راه‌اندازی شد.

محمد کاکاوند، رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: ما در شبکه بهداشت‌ودرمان در سه بخش بهداشت، آموزش و درمان فعالیت می‌کنیم و این سه جزء لاینفک با وظایف و سرپرستی‌های جداگانه در خدمت همشهریان هستند.

وی با بیان اینکه یکی از این بخش‌های عمده که زیر نظر شبکه بهداشت‌ودرمان فعالیت دارد، خانه‌های بهداشت در شهر و روستاهای بروجرد است، افزود: خانه‌های بهداشت در واقع واحدهایی هستند که به‌شکل محیطی و میدانی به همشهریان به‌ویژه در روستاها خدمات ارائه می‌دهند، در حال حاضر در سطح شهرستان بروجرد 10خانه بهداشت در مناطق مختلف شهر و 18خانه بهداشت روستایی داریم که در حال فعالیت و خدمات‌رسانی هستند‌.

دریافت خدمات دارویی

رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان بروجرد در مورد نحوه‌ خدمت‌رسانی خانه‌های بهداشت در سطح شهر و روستا عنوان کرد: ما در هر خانه بهداشت و در هر مرکز پزشک، پرستار، ماما و بهورز داریم که ارائه خدمات می‌کنند، هم‌چنین ما خدمات دارویی، واکسیناسیون و درمان را هم داریم، در این مراکز پایش هم انجام می‌شود و مادران باردار و نوزادان برای دریافت کمک‌های بهداشت فردی، محیطی و واکسیناسیون مراجعه می‌کنند.

وی بیان کرد: خانه‌های بهداشت براساس تراکم جمعیتی و تعداد خانوارها در سطح شهر و در مناطق مختلف فعالیت دارند، هر خانواده در این مراکز شناسنامه و پرونده‌ای برای مراجعه دارد که می‌تواند از خدمات درمانی مثل پیشگیری، بیماری‌های واگیردار و حتی بهداشت‌محیط آن هم به‌صورت رایگان بهره‌مند شود.

وجود 4 بیمارستان

رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان بروجرد در رابطه با وضعیت بهداشت‌‌ودرمان شهر و روستا قبل از انقلاب خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشکلاتی که داشته‌ایم موفق شدیم ضریب نفوذ خانه‌های بهداشت روستایی را تا اقصی نقاط کشور ببریم و در حال حاضر بالای 95 درصد از نقاط مختلف کشور ما از خدمات بهداشتی اولیه و درمان استفاده می‌کنند.

کاکاوند اظهار داشت: زمانی ما نیروی متخصص و پزشکان خود را از کشورهای هند، پاکستان و فیلیپین وارد می‌کردیم، اما در حال حاضر و به برکت انقلاب اسلامی سرمایه پزشکی ما بالا رفته و در دنیا مطرح شده‌ایم، این رقم در مورد بیمارستان‌های ما هم صدق می‌کند، ما قبل از انقلاب 2 بیمارستان فعال داشتیم ولی در حال حاضر 4بیمارستان و با تجهیزات به‌روز و 2مرکز جراحی مجزا هم در حال خدمات‌رسانی به همشهریان بروجردی هستند.

386 تخت بیمارستان

رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان بروجرد با اشاره به دسترسی محصولات غذایی سالم و قرارگرفتن میوه‌ها، سبزیجات و مواد پروتئینی، شیلات، کربوهیدرات‌ها و مواد مغذی در سبد تغذیه مردم و رشد میزان کالری از 1700 رقم به سه‌هزار و  100در بعد از انقلاب عنوان کرد: تعداد تخت‌های فعال ما در بیمارستان‌های دولتی شهر از 90 تخت قبل از انقلاب به 386عدد تخت فعال افزایش یافته، البته ما برای 557 تخت در بیمارستان مجوز داریم و می‌توانیم نسبت به شاخص آن بیمارستان تعداد تخت‌ها را هم افزایش دهیم، تعدادی از این تخت‌های فعال به بخش‌های nicuوicu,ccu  هستند.

وی افزود: در بخش‌های خصوصی 30 تخت فعال  داریم که به مراجعین خدمات‌رسانی می‌کنند، در تأمین اجتماعی هم 32 تخت فعال و آماده پذیرش داریم، کل تخت‌های فعال در شهرستان بروجرد 438 تعداد است در صورتی که این تعداد تخت‌ها قبل از انقلاب فقط 70 تخت بود و این برای ما یک نقص و ضعف بزرگ بود که با پیشرفت تکنولوزی، آموزش و آگاهی فردی به این مهم دست پیدا کردیم.

راه‌اندازی مرکز دیالیز

سرپرست شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان بروجرد عنوان کرد: یکی از دستاوردهای مهم ما در این شهرستان راه‌اندازی مرکز دیالیز است، ما تا قبل از انقلاب اسلامی اصلاً چنین مرکزی در بروجرد نداشتیم و این یکی از نقاط ضعف ما بود که بیماران می‌بایست برای درمان به شهرهای بزرگ‌تر بروند. خداوند را شاکریم که اکنون در 2بیمارستان توانسته‌ایم به این بیماران خدماتی ارائه دهیم، البته یک مرکز هم به‌صورت مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد به‌زودی در یکی از بیمارستان‌ها راه‌اندازی خواهیم کرد، هم‌چنین 15 تخت برای خدمت به مراجعین داریم و پزشکانی که به‌صورت چندشیفته و شبانه‌روز خدمات‌رسانی می‌کنند برای همشهریان بروجردی و که از شهرهای اطراف مراجعه می‌کنند را دارا هستیم.

وی ضمن اشاره به بیمارستان تازه‌تأسیس آیت‌الله بروجردی و فعال‌بودن بخش‌های ریه، گوارش و خون‌شناسی این مرکز بیان کرد: به‌طور مسلم ما در این بیمارستان مشکلات زیادی داریم که با همت و کمک مسئولین برطرف خواهد شد، این بیمارستان مجهز به کادر پزشکی متخصص است ولی تعداد آن‌ها زیاد نیست، امیدواریم بتوانیم پزشکان متخصص و پزشکان عمومی خود را افزایش دهیم، چون این واحد به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت بوده و قرار است جدا از اتاق عمل و اورژانس، مرکز دیالیزهم به‌زودی راه‌اندازی شود.

114 پزشک متخصص

کاکاوند گفت: در حال حاضر117 پزشک عمومی در سطح شهر طبابت می‌کنند البته از این تعداد108 پزشک فعال هستند. این رقم قابل‌توجهی برای ما و برای همشهریان است، چون ما در قبل از انقلاب فقط 11 پزشک عمومی داشتیم. پزشکان متخصص ما هم بعد از انقلاب افزایش چشم‌گیری داشته، زمانی ما در شهر فقط هفت پزشک متخصص داشتیم و امروز 114 پزشک با تخصص بالا درحال انجام وظیفه هستند. تمام این‌ها به‌خاطر برکت این نظام و انقلاب، سطح آگاهی و رشد فکری مردم است وهم‌چنین امکاناتی که دراختیار دارند.

سرپرست شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان بروجرد تصریح کرد: بخش بهداشت و پیش‌گیری مهم‌ترین اصل در سلامت جامعه است که هم می‌تواند هزینه‌ها را کنترل کند و هم به سلامت جامعه خدمات بیش‌تری ارائه دهد. ما جدا از کار مفید در این عرصه توانسته‌ایم هفت رکن اصلی بهداشت‌محیط، بهداشت حرفه‌ایی، بهداشت خانواده، واحد تغذیه، واحد دارویی، واحد گسترش و واحد مبارزه با بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار را نظارت کنیم، البته هرکدام از این بخش‌ها فعالیت‌های خود را دارند.

انتهای پیام/ش

R41450/P/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۱۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل برادر با شلیک گلوله/ کشف میلیاردها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول

به گزارش خبرآنلاین، با اعلام مرگ یک جوان ۳۷ ساله‌ در بیمارستان که با شلیک گلوله به قتل رسیده بود، برادر او به عنوان عامل این جنایت دستگیر شد.

همشهری آنلاین در خبری نوشت: شب گذشته پیکر خون‌آلود جوانی حدود ۳۷ ساله به بیمارستان طالقانی مشهد انتقال یافت که هدف شلیک گلوله قرار گرفته بود، اما معاینات اولیه پزشکان نشان داد که جوان مذکور علائم حیاتی ندارد و بر اثر عوارض ناشی از اصابت گلوله جان باخته است.

کادر درمانی بلافاصله ماجرا را به عوامل انتظامی مستقر در بیمارستان اطلاع دادند و لحظاتی بعد قاضی ویژه قتل عمد مشهد در جریان جنایت مسلحانه قرار گرفت. با توجه به اهمیت موضوع، قاضی دکتر صادق صفری که احتمال می‌داد انتقال‌دهندگان مجروح به مرکز درمانی نقشی در وقوع حادثه داشته باشند، بی‌درنگ دستور بازداشت افراد مظنون را تلفنی صادر کرد و سپس برای انجام تحقیقات میدانی عازم بیمارستان شد.

دقایقی بعد، با حضور قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب در مرکز درمانی، مشخص شد ضارب برادر مقتول و جوان ۳۱ ساله‌ای است که مجروح را به مرکز درمانی رسانده بود و قبل از آنکه در جریان مرگ برادر بزرگ‌ترش قرار گیرد، با دستور تلفنی مقام قضایی توسط نیروهای کلانتری قاسم‌آباد بازداشت شده بود.

طولی نکشید که با کشف ده‌ها میلیارد چک خون‌آلود در جیب مقتول، بررسی‌های تخصصی آغاز و سلاح ضارب نیز کشف شد.

در همین حال شب گذشته قاضی دکتر صفری با تایید دستگیری ضارب مسلح در مرکز درمانی گفت: بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.

وی افزود: تحقیقات پلیسی توسط گروهی از کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ محمد مرادی (افسر پرونده) ادامه دارد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901262

دیگر خبرها

  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • تجهیزات بیمارستان گچساران خریداری شد
  • بهره‌مندی ۷۰۰هزار کردستانی از خدمات وزارت کار
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • قتل برادر با شلیک گلوله/ کشف میلیاردها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول
  • ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در لرستان بهره برداری شد
  • خدمات تخصصی درمانی با حمایت خیران سلامت شهرستان نور انجام می‌شود
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است