Web Analytics Made Easy - Statcounter

سد کمال صالح منبع اصلی تامین آب شرب اراک است که در حال حاضر ۶۰ درصد نیاز شهر را تامین می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ توسعه کشاورزی در ایران به عنوان یکی از اهرم‌های پیشرفت اقتصادی همراه با عوامل مهمی چون افزایش جمعیت و به تبع آن تأمین آب شرب، بالارفتن سطح بهداشت، محدودیت منابع آب شیرین، برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و سرانجام هجوم جبهه‌های آب شور به شیرین، احداث سدهای مخزنی را در اولویت کارهای عمرانی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از انقلاب، ظرفیت و توان سدسازی قابل توجهی به وجود آمد که موجب سرعت گرفتن فعالیت‌های سدسازی در ایران شد.

افزایش تعداد سد های کشور از ۱۹ سد به ۱۷۲ سد نسبت به قبل از انقلاب

مقایسه آمار مربوط به ساخت سدهای بزرگ در ایران به عنوان یکی از صنایع استراتژیک قبل و بعد از انقلاب اسلامی بسیار قابل توجه است. تا قبل از انقلاب اسلامی، مجموعا ۱۹ سد مخزنی در کشور بهره‌برداری می‌شد که این میزان پس از انقلاب اسلامی و در چهل سالگی آن به تعداد ۱۷۲ سد مخزنی افزایش یافته است که این باعث افزایش ۴ برابری حجم مخازن سد های کشور شده است. همین امر باعث شد تا ایران سومین کشور برتر سدسازی در دنیا لقب گیرد.

در استان مرکزی مجموعا ۲۰ سد در حال بهره برداری است که سد کمال صالح از بزرگترین و اصلی ترین آن ها محسوب می شود.

مطالعات این سد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و در نهایت نتایج بررسی ها نشان داد که به لحاظ فنی و اقتصادی مناسب ترین منبع تامین و انتقال آب به اراک محل تلاقی رودخانه های بزرگ و قلعه نو است که خود این ۲ رودخانه در اصل از سه شاخه رود بزرگ دز بشمار می آید.

عملیات این سد از سال ۱۳۸۲ آغاز و در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ پس از ۸ سال افتتاح شد. این سد از نوع سنگریزه ای و دارای هسته رسی بوده و عرض تاج آن ۱۲ متر، ارتفاع آن ۷۶ متر از پی و حجم کل مخزن آن بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

سد کمال صالح در شهرستان شازند قرار دارد که به لحاظ بارندگی سالانه، یکی از مناطق پر بارش استان مرکزی محسوب می‌شود. همچنین از سدهای بزرگ انتقالی بین حوزه‌ای کشور به شمار می‌آید که آب را از ارتفاع ۴۰۰ متری به پایین منتقل می‌کند.

تامین ۶۰درصد آب شرب اراک توسط سد کمال صالح

این سد منبع اصلی تامین آب شرب اراک است که در حال حاضر ۶۰ درصد نیاز شهر اراک را تامین می‌کند و به واسطه مشارکت پالایشگاه شازند در ساخت سد، درصد بسیار ناچیزی از آب آن به این صنعت اختصاص می‌یابد. با ساخت این سد از مجموع ۵۶ حلقه چاه تأمین آب شهر اراک ۳۵ حلقه از مدار خارج شد.

مهم‌ترین مزیت استفاده از آب‌های بدست‌آمده از سد کمال صالح در مقابل آب‌های استحصال‌شده از چاه‌های اطراف شهر؛ نبود نیترات مضر در آب مصرفی و وجود املاح استاندارد در این آب است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

«موسیو کمال» داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم است. او بعد از مسلمان شدن در جنگ تحمیلی ایران شرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، بهزاد دانشگر با کتاب «موسیو کمال» به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران می‌آید. این کتاب داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم. او بعد از مسلمان شدن برای تقویت باورهای دینی خود به ایران سفر می‌کند، در قم درس طلبگی می‌خواند و در آخرین روزهای جنگ تحمیلی به آرزوی دیرینش می‌رسد و می‌شود تنها شهید اروپایی دفاع مقدس.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید:

«گفت: مادرت برات بمیره! پس تو چرا هیچ زنی دنبال تابوتت نیست قربونت برم؟!» یکدفعه انگار همه ساکت شدند. نفس نمی‌کشیدیم انگار. به خودمان آمدیم. همه‌مان مرد بودیم. یک تعدادی سیاه آفریقایی. یک تعدادی با جثه‌های ریز مالزیایی. چندتایی سرخ و سفیدِ ترک. بقیه هم ایرانی؛ اما همه مَرد. بعد یکی از بین جمعیت در آمد گفت: مادرش مرده خانوم. اگه نمرده بود هم، نمی‌تونست بیاد بالا سر بچه‌ش. همه کس‌وکارش فرانسه‌ن. زن زیر لب ذکری گفت و بعد گفت: پس برید اون‌طرف تا من بیام به‌جای مادرش براش گریه کنم.»

«ژروم ایمانوئل» معروف به «کمال کورسل» ۹ آوریل ۱۹۶۴ در پاریس از مادری فرانسوی و پدری تونسی چشم به جهان گشود. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمده و در همانجا ماندگار شده بود. ژروم به تبعیت از مادرش آیین مسیحیت را برگزیده بود. وی در دوران نوجوانی سفری به تونس داشت و در آنجا با اسلام آشنا شد و در سن ۱۷ سالگی به دین مبین اسلام و مذهب اهل تسنن گرایش یافت.

شهید کورسل، مسیر طولانی از پاریس تا مرصاد، از مسیحیت تا تشیّع، از زندگی در قلب اروپا تا شهادت در جنگ میان ایران اسلامی و همه دنیای کفر را در هفت سال طی کرد و نامش به عنوان تنها شهید اروپایی دفاع مقدس ثبت شد.. مزار مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر (ع) قم، قطعه ۱۸ ردیف دوم قرار دارد.

دیگر خبرها

  • نامه ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی به رهبر انقلاب
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • بارش باران در جاده‌های ۱۱ استان
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود
  • شهدا برکت مجموعه انتظامی هستند
  • روحانیت در دفاع از دین جان و مال را فدا می‌کند
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود
  • برای ۴ سال آتی مشکلی برای تامین آب سیستان و بلوچستان وجود ندارد