Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@17:17:19 GMT

تایم لپس رشد سمندرک + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۹۵۸۹۷

تایم لپس رشد سمندرک + فیلم

‍‍‍‍‍‍

اخیراً یک فیلم کوتاه و هیجان انگیز از رشد جنین "سمندرک" (newt) منتشر شده است که طی آن می‌توان مشاهده کرد که چگونه این جانور آبزی و دوزیست طی مدت سه هفته از یک تک سلولی به یک جاندار بالغ تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا وبه نقل از دیلی میل ، "جان وان ایکِن" (Jan van IJken) کارگردان هلندی موفق به ایجاد یک فیلم با جزئیات خیره کننده از لحظه ایجاد و بلوغ این جاندار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام این فیلم "شدن" (Becoming) است.

سَمَندَرَک جانوری آب‌زی و دوزیست از خانواده سمندریان است. سمندرک‌ها نسبتاً کوچک‌تر از بسیاری از سمندرها هستند و در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا زندگی می‌کنند. سمندرک‌های بالغ بدنی شبیه به مارمولک دارند و ممکن است کاملاً آبزی باشند یا اینکه در خشکی زندگی کنند و هر سال برای تولید مثل به آب بازگردند.

این کارگردان فیلم خود را با نشان دادن "فرآیند جهانی" از تقسیم یک سمندرک تک سلولی و تکثیر آن به چند سلول آغاز کرد که این فرایند "رویان‌زایی" (embryogenesis) نام دارد.

ایکن این فرآیند را "پیدایش معجزه آسای حیوانات" (miraculous genesis of animal life) توصیف کرد.

وی گفت: همانطور که در فیلم مشخص است مراحل رشد جنین برای همه حیوانات تقریباً یکسان است. در این فیلم یک جاندار تک سلولی به یک موجود کامل و پیچیده دارای قلب و جریان خون تبدیل می‌شود. با کمک چند میکروسکوپ من توانستم فیلم تایم لپس تبدیل یک تک سلولی زیگوت به لارو را تولید کنم.

یاخته تخم یا زیگوت، یاخته‌ای است که از بارورسازی یا باروری (در جاندارانی که چرخهٔ دودسته‌ای دارند) یا همجوشی (در جاندارانی که چرخهٔ تک‌دسته‌ای دارند) گامت‌های نر و ماده پدید می‌آید و همواره یک یاختهٔ دودسته به شمار می‌آید.

وی درمورد مراحل رشد این جاندار اینگونه توضیح داد: نخست، زیگوت تک سلولی تحت چند مرحله از شکاف قرار می‌گیرد که در آن یک سلول به چندین سلول کوچک و بدون افزایش توده تقسیم می‌شود. در این مرحله، جنین سلول‌های بسیاری تولید کرده است که به یک" تَنداله" یا یک توپ از سلول‌ها تبدیل می‌شود، سپس تنداله روند لایه زایی را آغاز می‌کند.

جوانه یا تَنداله (blastula) به گویچه‌ای میان‌تهی از یاخته‌های پدیدآمده در نخستین گام فرایند رویان‌زایی در جانوران می‌گویند. جوانه ساختاری کروی در فرایند تشکیل جنین است که از یک ردیف یاخته در اطراف و یک حفرهٔ پر از مایع در مرکز تشکیل شده است. لایه‌زایی یا کُمالِگی فرایند تشکیل کُماله از تَنداله است.

این زمانی است که سلول‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند تا سه لایه مختلف سلول‌ها به نام برون‌پوست، میان‌پوست و درون‌پوست ایجاد شوند.

درون‌پوست سیستم عصبی حیوانی را در بر می‌گیرد، در حالی که میان‌پوست ماهیچه و بافت همبند ایجاد می‌کند.

در نهایت، درون‌پوست به عنوان پایه‌ای برای سیستم گوارش و سایر اندام‌های داخلی عمل می‌کند.

از آنجا روند تشکیل صفحه عصبی جنین در جایی که برون پوست به بافت عصبی برای تشکیل مغز و نخاع تبدیل می‌شود، آغاز می‌شود.

در نهایت، اندام‌زایی آغاز می‌شود که منجر به تشکیل ارگان‌های اصلی جاندار می‌شود. در این مرحله، قلب و چشم‌های جاندار قابل مشاهده خواهد بود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تایم لپس دوزيست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقتی گرسنه هستید و غذا می‌بینید یا بوی غذا را حس می‌کنید چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟ گروهی از محققان در موسسه تحقیقات متابولیسم ماکس پلانک متوجه شده‌اند که بدن ما در عرض چند دقیقه چگونه به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. این یافته‌ها ممکن است راه را برای درمان دیابت نوع ۲ نیز هموار کند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که حواس ما غذا را تشخیص می‌دهد، بدن ما با تولید بزاق و اسید گوارشی برای دریافت غذا آماده می‌شود. ما از مطالعات قبلی می‌دانستیم که کبد نیز جزو ارگان‌هایی است برای دریافت غذا آماده می‌شود.

سینیکا هنشکه(Sinika Henschke)، نویسنده اول این مطالعه، توضیح می‌دهد که اکنون ما نگاهی دقیق‌تر به میتوکندری‌های سلول‌های کبدی انداخته‌ایم، زیرا آنها اندامک‌های سلولی ضروری برای متابولیسم و تولید انرژی هستند و متوجه شدیم که این سازگاری با چه سرعتی شگفت‌آور انجام می‌شود.

به نقل از اس‌اف، محققان با آزمایش روی موش‌ها نشان دادند که تنها دیدن و بوییدن غذا برای تحریک پاسخ در کبد کافی است. به طور خاص، حس کردن غذا بر میتوکندری در سلول‌های کبد تأثیر می‌گذارد.

طی فرآیندی موسوم به فسفوریلاسیون یک گروه فسفات به پروتئین اضافه می‌شود که یک مکانیسم تنظیمی مهم در بدن است. این کار یک مسیر سیگنال‌دهی جدید را نشان می‌دهد که حساسیت به انسولین را در بدن تنظیم می‌کند.

تأثیر روی کبد توسط گروهی از سلول‌های عصبی به نام نورون‌های POMC انجام می‌شود که تنها با دیدن و بوی غذا در عرض چند ثانیه فعال می‌شوند. سپس به کبد سیگنال داده می‌شود تا برای ورود مواد مغذی به سمت خود آماده شود. تحقیقات این تیم همچنین نشان می‌دهد که فعال شدن نورون‌های POMC به تنهایی برای سازگاری میتوکندری، حتی بدون غذا کافی است.

مطالعه ما نشان می‌دهد که درک حسی غذا، فرآیندهای انطباقی در میتوکندری و حساسیت به انسولین چقدر با هم مرتبط هستند. ینس برونینگ(Jens Brüning)، رئیس این مطالعه و مدیر موسسه تحقیقات متابولیسم ماکس پلانک، می‌گوید: درک این مکانیسم‌ها نیز مهم است زیرا حساسیت به انسولین در دیابت نوع ۲ مختل می‌شود.

نظر یک متخصص تغذیه

جالب است که ببینیم این یافته‌ها چگونه به انسان‌ها تعمیم داده می‌شوند و تأثیراتی که می‌توانند بر درمان دیابت نوع ۲ داشته باشد چیست. ما به خوبی می‌دانیم که فرآیند هضم قبل از خوردن لقمه اول غذا شروع می‌شود.

وقتی به غذا نگاه می‌کنید یا بوی آن را حس می‌کنید، بدن شما شروع به آماده شدن می‌کند. در سطح فیزیکی، وقتی غذا را در تخیل خود می‌بینید، بو می‌کنید یا حتی می‌چشید، شروع به ترشح بزاق می‌کنید. این بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود هر چیزی که در طول وعده غذایی اتفاق می‌افتد بسیار آسان‌تر شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که کبد نیز خود را آماده می‌کند و اکنون ممکن است ببینیم که این مکانیسم می‌تواند به عنوان یک هدف پزشکی، مورد استفاده قرار گیرد.

این یافته‌ها در مجله Science منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • تونل وحشت؛ چرا هیچکس قبول نمی کند سرمربی بایرن مونیخ شود؟
  • برگزیدگان رویداد دانشجویی و دانش‌آموزی «گیم‌تایم» معرفی شدند
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟