Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سید ناصر موسوی لارگانی در گفتگویی با بیان اینکه ریشه آشفتگی بازار خودرو ساختاری است، اظهار داشت: مدیریت دولتی، عدم خصوصی سازی واقعی، عدم نظارت کافی بر عملکرد خودروسازان، ایجاد منافع مشترک بین خودروسازان و دستگاه های ناظر از جمله مسائل ساختاری است که وضعیت کنونی بازار خودرو را شکل داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر تنها 10 درصد از تسهیلات و کمکهایی را که در طول 40 سال اخیر به دو خودروساز بزرگ کشور کرده ایم، به یک بخش خصوصی اعطا می کردیم تا با مهندسی معکوس خودروهای وارداتی اقدام به تولید خودرو کند، صنعت خودرو کشور به مراتب پیشرفته تر از وضعیت کنونی بود.

موسوی لارگانی، با انتقاد از حاکمیت مدیریت دولتی بر دو خودروساز ایران خودرو و سایپا گفت: متاسفانه به خاطر همین عارضه ساختاری، درهای خودروسازی به روی جوانان مبتکر و خلاق کشور بسته است و مانع از حضور این جوانان در صنعت خودرو می شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته صنعت خودروسازی کشور به جای پیشرفت پس رفت کرده است، خاطر نشان کرد: به طور مثال برخی از امکانات خودرو که تا چند سال پیش جزء امکانات اصلی بوده ولی در حال حاضر بابت آن پول اضافی از مشتری دریافت می شود.

وی ادامه داد: یعنی به جای طراحی و تولید امکانات جدید و مدرن، بابت امکانات قبلی پول پول مازاد دریافت می شود؛ متاسفانه خودروسازی محدود به عده خاصی شده است که وابسته به دولت هستند و اجازه ورود دیگران به این عرصه را نمی دهند.

لارگانی نظارت ضعیف وزارت صنعت و سازمان استاندارد را یکی از دلایل عقب افتادگی صنعت خودرو برشمرد و گفت: بعضا برخی از ناظرین در شرکت های خودروسازی مسئولیت دارند و حقوق بگیر هستند.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه خودروسازی کشور در دست مافیا مدیریت می شود، گفت: این عده باعث شده اند که تغییرات در بدنه خودروسازی رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد.

وی با اشاره به تغییر مدیرعامل سایپا گفت: در صنعت خودرو هم تغییرات و هم ابقای مدیران، غالبا سیاسی است.

کد خبر 4538682

منبع: مهر

کلیدواژه: خودروسازان صنعت خودروسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۷۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود

محمود شریفی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده گفت: تقریبا از سال ۸۵ اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسود آغاز شد و در سال ۹۳ به اوج خود رسید به طوری که ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد. 

او گفت: از زمانی که واردات خودرو ممنوع شد ما شاهد افت شدید اسقاط خودرو بودیم به طوری که ما در سال ۱۳۹۸ ما شاهد اسقاط ۷ هزار دستگاه خودرو بودیم. 

او بیان کرد: همچنین در سال ۹۹ چیزی بالغ بر ۱۳ هزار دستگاه سال ۱۴۰۰ هم ۵۰۰ هزار دستگاه و سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد. 

 مشهدی شریف افزود: براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو متولی اسقاط خودرو از وزارت راه به صمت سپرده شد و در سال گذشته ۷۰ هزار خودرو اسقاط شد که مجموع اسقاط خودرو در سال گذشته ۲۵ درصد نسب به سال‌های گذشته افزایش اسقاط داشته ایم، براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو دولت موظف بود که ظرف ۳ ماه آیین نامه از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده را تصویب و ابلاغ کند. 

 او بیان کرد:امیدواریم زیر ساخت اسقاط آیین نامه خودرو‌های فرسوده انجام شود به طوری که امسال به رکورد‌های بالاتری برسیم. 

 مشهدی شریف گفت:خودروسازان عملا تمایلی به طرح‌های جایگزینی خودرو ندارند یا موعد فراخوان خودرو را یکسال دیگر برای مشتری میزنند تا این خودرو افزایش قیمت پیدا کند عملا با این کار متقاضی توان پرداخت قیمت‌های بالا را ندارد و مشتری منصرف می‌شود. 

 رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده اضافه کرد:تعداد اتوبوس‌های تولید شد در سال گذشته آنقدر تعداد کمی داشت که قابل مقایسه نیست همچنین تعداد تولید اتوبوس در داخل کشور در طول سال کمتر از هزار دستگاه است

مشهدی شریف گفت: برای تولید خودرو‌های داخلی ۱.۵ درصد قیمت خودرو و برای خودرو‌های وارداتی هم ۵ درصد باید به این صندوق پرداخت شود این صندوق توسعه صنعت در حال حاضر حدود ۶ همت موجودی دارد و اولویت پرداخت تسهیلات با خودرو‌های عمومی و موتور سیکلت است به طوری که دولت موظف است ظرف ۳ ماهه آینده مبالغی که در این صندوق جمع آوری شده را به نوسازی و واردات اتوبوس اختصاص دهد به طوری که امیداوریم این صندوق بخشی از مشکلات را حل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مسائل جامعه ایران ساختاری است و نیاز به تلاش گسترده برای حل آن است
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی وارد کنند؟
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • خبر جدید وزیر صنعت برای بازار خودرو؛ تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم روشن شد
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده