Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از تهران گزارش داد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، زلزله ای بود که نظم سیاسی را در خاورمیانه وارونه کرد و پس لرزه های آن با گذشت 40 سال از آن زمان، هنوز احساس می شود.

براساس این گزارش، «کلمنت ترمه» پژوهشگر مسائل ایران در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی گفت زمانی که آیت الله روح الله خمینی رهبر مذهبی ایران، حکومت شاه را ساقط کرد، لحظه ای رقم خود که از نظر بسیاری، غیرقابل تصور وغیرقابل انتظار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآور شد که این پیروزی، برای خاورمیانه و جهان، یک شگفتی بسیار بزرگ بود.
محمدرضا شاه پهلوی به عنوان رکن ثبات و پناهی برای نفوذ آمریکا در منطقه ای تلقی می شد که تنش های جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی، آن را بی رمق کرده بود. اما آشوب انقلاب، خیلی زود به آن شکوهمندی پایان داد.
به گفته ترمه، یکی از اتفاقات اولیه برای سیاست خارجی نظام جدید، گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی بود. این حماسه در سفارت آمریکا در تهران به مدت 444 روز به طول انجامید و روابط میان واشنگتن و متحد منطقه ای قدیمی اش را برهم زد.
رویدادهای ایران، صرفا در عرصه جهانی طنین انداز نشد، بلکه اسلام سیاسی را در سراسر منطقه به وجود آورد که تهدیدی بزرگ را متوجه حکومت های سلطنتی و نخبگان حاکم ساخت.
ترمه افزود، پیام انقلاب ایران برای جنبش های اسلامگرای سنی و اقلیت های شیعه در منطقه، منبعی الهام بخش بود.
براساس روایت رسمی از جمهوری اسلامی، انقلاب در سال 1979 با سرنگونی حکومت شاهنشاهی متوقف نشد، بلکه فرایندی را حفظ کرد که همچنان ادامه دارد.
«عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه فوق محافظه کار جوان به خبرگزاری فرانسه گفت: انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی سه سطح داشت، یکی که ایران است، دیگری که جهان اسلامی است و آخری که جهان منکوب شده است.
وی با اعلام اینکه در ابتدا برنامه ای برای صدور انقلاب اسلامی به آن سوی مرزهای ایران نبود، یادآور شد که تغییرات در ایران، الهام بخش رویدادهایی در خاورمیانه بود که حملات علیه سفارتخانه های آمریکا، اعتراض شیعیان درعربستان و ترور انور سادات رئیس جمهوری مصر در سال 1981 را شامل می شد.
به گفته ترمه، اغتشاشات باعث تضعیف حاکمان سراسر منطقه شد و هراس از تهران، یکی از دلایلی بود که به حمله عراق به ایران در سپتامبر 1980 منجر شد.
هرچند این جنگ خونبار، حاکمیت اسلامی در داخل ایران را تقویت کرد، منجر به قطع روابط این کشور با اکثر کشورهای جهان شد.
ترمه گفت: در جهان عرب، اختلافی میان حامیان و مخالفان «محور مقاومت» که جمهوری اسلامی مروج آن بود، وجود داشت.
گنجی نیز با اعلام اینکه ایران پس از جنگ با عراق، راهبرد جدیدی برای مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه اتخاذ کرد، افزود: راهبرد جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته، بازداشتن آمریکا از داشتن پایگاهی در خاورمیانه بوده است. از سوریه تا یمن و لبنان، مناقشه میان واشنگتن و متحدانش و تهران، همچنان رویدادهایی را ترسیم می کند.
تهران که به بقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در جریان جنگ داخلی هشت ساله این کشور کمک کرده، متهم است شورشیان حوثی (انصارالله) در یمن را یاری می کند و حزب الله را به عنوان تهدیدی بزرگ برای (رژیم) اسرائیل، حفظ می کند.
اما مقام های ایرانی اصرار دارند که آمریکا، مسئول واقعی این درگیری هاست و اتهام های مطرح شده در مورد مداخلات منطقه ای، به عنوان بهانه ای برای هدف قرار دادن انقلاب اسلامی است.
به گفته «امیر محبیان» تحلیل گر و سیاستمدار محافظه کار ایرانی، فروش گسترده سلاح از سوی غرب به حکومت های عربی در خلیج فارس، به دلیل خطرناک بودن ایران برای برنامه های آمریکا در خاورمیانه، قابل توجیه است.
اروپام**9109**شبس**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انقلاب ايران خاورميانه زلزله سياسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۹۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

عثمان خان جدون طی سخنانی در نشست شورای امنیت با موضوع فلسطین و خاورمیانه تاکید کرد که توقف نسل‌کشی در غزه، جلوگیری از تشدید جنگ و احیای روند صلح برای حل مساله فلسطین از وظایف اصلی شورای امنیت سازمان ملل است.

وی اظهار داشت: ما شاهد آنچه بیم آن را داشتیم، هستیم. اسرائیل درصدد گسترش جنگ غزه است که به شدت صلح و امنیت خاورمیانه و صلح جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سفیر پاکستان افزود که پس از تجاوزات اسرائیل به کرانه باختری، لبنان، یمن و عراق، تجاوز به سرکنسولگری ایران در دمشق نیز صلح منطقه‌ای را به خطر انداخته است.

وی خواستار خویشتنداری و تنش‌زدایی در خاورمیانه شد و تاکید کرد: تا زمانی که ماشین جنگی اسرائیل در کشتار مداوم مردم غزه متوقف نشود، خطر بزرگی برای گسترش خشونت و جنگ وجود خواهد داشت و نه تنها خاورمیانه بلکه فراتر از آن را فرا خواهد گرفت.

عثمان جدون افزود: عضویت فلسطین در سازمان ملل گامی در جهت اصلاح بی عدالتی تاریخی و تایید حق تعیین سرنوشت آنها خواهد بود. همچنین این یک واقعیت سیاسی ایجاد خواهد کرد که می‌تواند به حل و فصل مناقشه فلسطین شامل تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف کمک کند.

وزارت بهداشت غزه با انتشار تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوز‌های رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر افزایش یافته است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • نماینده ویژه رئیس جمهور چین: ایران در خاورمیانه شریک راهبردی است
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج اقتدار در منطقه و جهان
  • نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند