Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:44:49 GMT

کشف نوعی شبکه مویرگی در استخوان‌های بلند

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۰۱۲۲۹

کشف نوعی شبکه مویرگی در استخوان‌های بلند

تهران - ایرنا -محققان مویرگ های جدیدی را تحت عنوان'ترنس-کورتیکال'(trans-cortical vessels) در استخوان‌ها کشف کرده‌اند که به درمان التهاب مفاصل کمک می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگران طی آزمایش‌ها دریافتند که این مویرگ در موش‌ها از بخش پوسته سخت استخوان‌ها عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنها دریافتند که این مویرگ‌ها نقش مهمی در خون‌رسانی به استخوان‌ها ایفا می‌کنند. این مویرگ‌ها همچنین با انتقال سلول‌های ایمنی از مغز استخوان به قسمت آسیب دیده بدن به عنوان 'میانبر' نیز عمل می‌کنند.
دانشمندان هنگام تجزیه و تحلیل بدن انسان، دریافتند که انسان‌ها نیز رگ‌های خونی مشابهی در استخوان‌های بزرگتر بدن دارند. محققان امیدوارند که در آینده یافته‌های آنها منجر به توسعه درمان‌های جدیدی خواهد شد که از این جریان برای درمان بیماری‌های التهابی مانند آرتروز استفاده خواهد شد.
Matthias Gunzer، یکی از پژوهشگران این مطالعه می گوید: کشف یک ساختار جدید در بدن واقعا غیر منتظره بود و درباره این رگ در هیچ کتابی در قرن 21 گفته نشده بود.
دانشمندان این مطالعه یک نشانگر فلورسنت را به استخوان‌های بلند موش‌ها تزریق کردند. استخوان‌های بلند، سخت و متراکم هستند و باعث ایجاد قدرت برای حرکت می‌شوند. به عنوان مثال استخوان ران یکی از استخوان‌های بلند بدن انسان است. سپس دانشمندان استخوان‌ها را توسط یک میکروسکوپ فلوئورسانس و اشعه ایکس بررسی کردند. یک میکروسکوپ فلوئورسانس، نوعی میکروسکوپ نوری است که در آن از فلوئورسانس و فسفرسانس برای مطالعه ویژگی‌های مواد آلی یا معدنی استفاده می‌شود.
نتایج نشان داد که استخوان‌های بلند در موش‌ها با اکسیژن و مواد مغذی صدها مویرگ جدید کشف شده در سراسر کل استخوان تامین می‌شوند. هنگامی که محققان به بخش کوچکی از استخوان ران بدن انسان نگاه کردند، موفق به کشف یک رگ خونی ضخیم‌تر شدند، اما مشخص نیست که آیا این رگ‌های خونی نیز سلول‌های ایمنی را حمل می‌کنند یا خیر.
این مویرگ‌های کشف شده، غشاهای داخلی و خارجی را که اطراف استخوان‌ها قرار دارند را به یکدیگر متصل می‌کنند. دانشمندان بر این باورند که این مویرگ‌ها نقش مهمی در انتقال خون به داخل پوسته سخت استخوان دارند. این رگ خونی در سلول‌های ایمنی به وفور یافت می‌شوند.
References:https://www.nature.com/articles/s42255-018-0016
علمی ** 1836 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي علوم و فناوري هاي سلول هاي بنيادي التهاب مفاصل ترنس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۱۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | پیام خاص امیر قلعه‌نوعی به ملی‌پوشان فوتسال

265 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900181

دیگر خبرها

  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • ببینید | پیام خاص امیر قلعه‌نوعی به ملی‌پوشان فوتسال
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین تره بار
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی