Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوروش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درباره دستاوردهای تئاتر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین نکاتی که تئاتر انقلاب اسلامی در تئاتر ایران رقم زد، مردمی شدن تئاتر است. پیش از انقلاب تئاتر تنها برای روشنفکران، دانشجویان و افرادی بود که اهل فرهنگ و هنر بودند اما بعد از انقلاب هنرمندان با آثار خود افرادی را که پیشتر تئاتر نمی‌دیدند جذب کردند و حالا افراد متعددی از اقشار مختلف جامعه تبدیل به مخاطب ثابت تئاتر شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های انقلابی شدن تئاتر، مردمی شدن آن است.

زارعی اجرای تئاتر خیابانی در ایران را از دیگر دستاوردهای تئاتر انقلاب اسلامی دانست و افزود: همزمان که تئاتر خیابانی به عنوان شیوه ای مدرن و جدید در دنیا مرسوم شد، در ایران هم این گونه تئاتر وارد و توسط مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی دولتی تئاتر، در سراسر کشور تسریع پیدا کرد. به عنوان مثال فستیوال بین المللی تئاتر خیابانی مریوان یکی از مهمترین رویدادهایی است که مردم کردستان و مریوان هر سال برای برگزاری آن لحظه شماری می‌کنند تا به تماشای آثار این جشنواره بنشینند. این جشنواره به مانند یک آیین در منطقه کردستان شده است.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بین المللی شدن تئاتر و هنرمندان تئاتر ایران بعد از پیروزی انقلاب را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای تئاتر انقلاب اسلامی نام برد و توضیح داد: این حضور باعث شده تا تئاتر و استعدادهای تئاتر ایران به کشورهای مختلف دنیا معرفی شوند. به عنوان مثال وقتی من به‌عنوان کارگردان، نمایش «آینه در سقف» را سال ۲۰۰۰ میلادی در فستیوال مولهایم آلمان روی صحنه بردم، بسیار به من می‌گفتند که ما فکر نمی‌کردیم در ایران تئاتر وجود داشته باشد و حتی به من می‌گفتند که چگونه در شهر مذهبی قم می‌توان تئاتر اجرا کرد و گروه‌های تئاتری داشت. این یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه تئاتر است.

وی با اشاره به حضور جوانان و هنرمندان تئاتر ایران در دانشکده‌ها و مراکز معتبری تئاتری دنیا برای کسب دانش روز تئاتر، اظهار کرد: این هنرمندان با آموختن دانش روز تئاتر دنیا به کشور بازمی‌گردند تا این تجربه و علم را به جوانان داخل کشور منتقل کنند. این روند به همراه افزایش تعداد دانشکده‌های تئاتری در داخل کشور از دیگر دستاوردهای تئاتر بعد از انقلاب اسلامی ایران هستند.

زارعی گسترش تئاتر در شهرها، بخش‌ها و حتی روستاهای نقاط مختلف کشور را از دیگر دستاوردهای تئاتر انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما بعد از انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف شاهد شکل‌گیری انجمن هنرهای نمایشی هستیم و گروه‌های تئاتری که در نقاط مختلف کشور به اجرای آثار خود می‌پردازند. این گستردگی بعد از انقلاب اسلامی در تئاتر ایران رخ داد.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود از تعدد برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های تئاتری به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای تئاتر انقلاب اسلامی نام برد و یادآور شد: ما ۳۳ جشنواره تئاتر استانی، جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و جشنواره‌های موضوعی مانند مقاومت، بسیج، ایثار، آیینی و سنتی، عروسکی، کودک و نوجوان، خیابانی، تئاتر معلولان و جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستیم که این جشنواره‌ها منجر به تولید و پویایی تئاتر ایران می‌شوند.

کد خبر 4538298 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر ایران چهل سالگی انقلاب حوزه هنری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هنر در 40 سالگی انقلاب اسلامی کوروش زارعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۲۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصول اساسی نظام «مردم محوری» است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری بعد از ظهر پنجشنبه در همایش شوراهای اسلامی گیلان ضمن تبریک این روز به شوراهای شهر و روستای استان اظهار کرد: آنچه انقلاب را متمایز می‌کند این است که اهداف و آرمان‌ها و پیام‌های انقلاب همواره مهم بوده و پابرجاست.

جعفری با تاکید بر اینکه مردمی بودن و مردم محوری از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران بوده است، تصریح کرد: افتخار جمهوری اسلامی از اول تا به امروز این است که متکی به آرای مردم است.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن با توسعه روستاها اتفاق می‌افتد، افزود: اگر توسعه در روستاها اتفاق نیفتد منجر به مهاجرت و افزایش حاشیه نشینی می‌شود اما آنچه که امروز در جمهوری اسلامی ایران مشهود است این بوده که حکمرانی باید بر پایه مردمی باشد لذا مردم محوری اصول اساسی نظام است.

جعفری با بیان اینکه بهترین مدل برای حکمرانی روستایی و شهری ترکیبی و توسعه مردم پایه است، ادامه داد: تشکیل شوراها نقطه عطفی در توسعه نظام بوده و اعضای شوراها توانسته‌اند تمام وقت و بدون چشمداشت در منطقه خود فعالیت کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان بیان کرد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری انتخابات شوراها گام اساسی در راستای حل مشکل کشور بوده که تحقق این مهم در تعامل و همکاری انجام می‌شود.

کد خبر 6095186

دیگر خبرها

  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»