Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم احمدی لاشکی درباره ایده کمیسیون آموزش مجلس برای حذف تبصره 21 لایحه دولت برای بودجه 98 گفت: آنچه در تبصره 21 لایحه بودجه آمده ناظر به ادغام دانشگاه‌هاست؛ صرفا یک ایده بدون مطالعه برای ساماندهی مطرح شده و پیش از این ادله توجیهی یا گزارش کارشناسی آن به کمیسیون تخصصی مجلس ارائه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادغام صرف چند دانشگاه با یکدیگر آمایش آموزش عالی نیست، افزود: آیا دولت پیش‌بینی کرده که مثلا برای استان مازندران که در کنار دریا قرار دارد، چه رشته‌هایی باید آموزش داده شوند یا صرفا به این بسنده که کرده که از میان یک دانشگاه 2 هزار نفره و دانشگاهی با 300 دانشجو، آن یکی را که کوچکتر است، حذف کند.

ادله کارشناسی برای ادغام دانشگاه‌ها مطرح نشده است

وی با انتقاد از این روش، تصریح کرد: اگر دولت برای این موضوع ایده کارشناسی داشت، باید به همراه لایحه پیوستی نیز ضمیمه می‌کرد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 افزود: باید ایده‌های خود را تشریح و ادله کارشناسی مطرح کنند تا نماینده‌ها قانع شوند؛ نمی‌شود یک دفعه تصمیم گرفت مثلا سه استان یک مدیریت آموزش عالی داشته باشند زیرا به هر حال آن دو استان دیگر مخالفت می‌کنند؛ پس کار با عجله جلو نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه اجرای آمایش آموزش عالی سخت است ولی شدنی، ادامه داد: آمایش آموزش عالی صد در صد باید انجام شود ولی نه در قالب یک تبصره در لایحه بودجه و آن هم برای یک سال؛ بلکه باید طرحی برای آن تهیه شود و چشم انداز آن نیز 50 سال آینده کشور باشد.

23 درصد دانشجویان تا سال 1400 باید در رشته‌های فنی و مهارتی تحصیل کنند

احمدی لاشکی تصریح کرد: مثلا مجلس در برنامه پنج ساله ششم توسعه مقرر کرده تا سال 1400 باید 23 درصد از میزان دانشجویان در حوزه علمی-کاربردی و فنی و مهارتی تحصیل کنند؛ ولی اجرایی نشدن این موضوع به دلیل کاستی دولت است.

وی با بیان اینکه نظام آمایش آموزش عالی نوشته شده ولی هنوز اجرایی و عملیاتی نشده، تاکید کرد: دست وزرت علوم برای آمایش باز است ولی چنین موضوعی نباید در بودجه سالانه مطرح شود زیرا این کار ماهیت بودجه‌ای ندارد.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که سند آمایش آموزش عالی دارای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، توضیح داد: اگر شورا در این خصوص مصوبه داشته باشد، مجلس ورود نخواهد کرد؛ با این حال، تبصره 21 لایحه بودجه به ضرر آموزش عالی است.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

انتهای پیام/

168 / 31 قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظام آمایش آموزش عالی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۵۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دانشگاه تهران گفت: نهاد‌های بین‌المللی سابقه بیش از ۱۷ قرن نهاد دانشگاه در ایران را ثبت کرده‌اند و یونسکو در سال ۲۰۱۷ دانشگاه جندی‌شاپور را به‌عنوان قدیمی‌ترین نهاد علم در دنیا معرفی کرد و اکنون این قدمت به ۱۷۵۷ سال رسیده است.
دکتر سید محمد مقیمی در گردهمایی معاونان اداری و مالی دانشکده‌ها و واحد‌های دانشگاهی دانشگاه تهران یادآوری کرد: با مطالعه سنت دانشگاهی در ایران زمین، به نوعی سابقه جندی شاپور، نظامیه‌ها، ربع رشیدی، دارالحکمه‌ها و دارالفنون به دانشگاه تهران پیوند می‌خورد؛ اسناد پشتیبان قوی برای انضمام این سوابق ارزشمند به یکدیگر موجود است و باور داریم دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران میراث‌دار این قدمت و پیشینه است.
وی با اشاره به ارائه پیشنهاد دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تدوین نظام‌نامه‌ای برای دانشگاه تمدن‌ساز، گفت: در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳، مأموریت تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز به دانشگاه تهران واگذار شد.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران به تلاش برای ضمیمه شدن تجربه پرافتخار نهاد‌های علم در ایران به قدمت دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران تأکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه تهران ریشه در تاریخ تمدن ما دارد؛ تاریخی که قدمت دانشگاه جندی شاپور به‌عنوان مبدأ آموزش عالی جهان را برابر ۱۷۵۷ سال تأیید می‌کند و یونسکو نیز این قدمت را تصویب کرده و دانشگاه تهران میراث‌دار این قدمت ۱۷۵۷ ساله است.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: هشتم خرداد ماه در مراسم نود سالگی دانشگاه تهران، به دنبال تبیین نقش تمدن‌سازی دانشگاه تمدن‌ساز در دستیابی به تمدن نوین اسلامی ایرانی هستیم که در این راستا بیش از ۱۳۰۰ ایده و پیشنهاد از سوی دانشگاهیان و مردم در سامانه نظام پیشنهاد‌های دانشگاه ثبت شده است و طی یک هفته آینده ۹۰ ایده برتر معرفی و در طول سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شوند.
مقیمی افزود: سکه نقره ویژه این بزرگداشت از سوی بانک مرکزی در حال ضرب است و قرار است در یکی از چک‌پول‌ها نیز نماد سردر دانشگاه تهران درج شود.
وی همچنین از برگزاری اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از دوم تا چهارم خرداد ماه در دانشگاه تهران خبر داد و اظهار داشت: این اجلاس در سالن اجلاس جدید دانشگاه تهران که به مناسبت یکهزار و هفتصد و پنجاه و هفتمین سال پایه‌گذاری سنت دانشگاهی در جهان با ظرفیت ۲۳۰ نفر احداث شده است، برگزار خواهد شد و اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها اولین برنامه‌ای است که در این سالن باشکوه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است
  • بودجه ۱۰ هزار میلیاردی فوق‌العاده خاص نظام سلامت
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳