Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:07:24 GMT

تجلی جشن چهل‌ سالگی انقلاب در انگلیس

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۰۶۷۷۸

تجلی جشن چهل‌ سالگی انقلاب در انگلیس

لندن - ایرنا - در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پایتخت انگلیس میزبان نشست‌های متعددی درباره تاریخ سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی بود و در جریان آن دستاوردهای سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران در چهار دهه گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن همزمان با آغاز دهه فجر، سمیناری را با موضوع «چهل سال توسعه ایران»، میزبانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نشست که با حضور شخصیت‌های سیاسی، اندیشمندان و رسانه‌های گروهی برگزار شد، سخنرانان اهمیت و نقش انقلاب در مسیر توسعه ایران طی چهار دهه گذشته را مورد بررسی قرار دادند.

** ملت ایران به اهداف خود می رسد
حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس به ‌عنوان اولین سخنران این مراسم، با بیان اینکه آمریکا در چهل سال گذشته با ابزار تحریم تلاش کرد تا مردم ایران را از مسیر انقلاب منحرف کند، افزود: اما زمانی که اراده‌ای از طرف مردم برای استقلال وجود داشته باشد، هیچ کشور خارجی نمی‌تواند خواسته آنها را تغییر دهد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بر سه ستون اصلی استوار است، ستون اول را اسلام خواند و گفت: برای کشوری با اکثریت مسلمان، طبیعی است که بخواهد با ارزش‌ها و آرمان‌های مبتنی بر اعتقادات اسلامی در عرصه‌های مختلف جامعه حضورداشته باشد و از این منظر صبغه اسلامی یک ویژگی مهم انقلاب (ایران) محسوب می‌شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، استقلال و آزادی را دو ستون مهم دیگر انقلاب برشمرد و افزود: این دو اصل ریشه در تاریخ ما دارند. بیش از صد سال پیش ما انقلاب مشروطه را داشتیم که در آن ملت تصمیم گرفت قدرت شاه را توسط قانون اساسی محدود کند. قانونی که وظایف قوای مختلف حکومت را تعریف می‌کرد.
بعیدی نژاد ابراز تأسف کرد که عمر انقلاب مشروطه کوتاه بود زیرا کودتای مورد حمایت قدرت‌های بیگانه جلوی آن را سد کرد.
وی گفت: به ‌این‌ترتیب قانون اساسی نتوانست به ‌طور کامل اجرا شود و آرمان‌های ملت برای محدود کردن قدرت شاه از طریق تشکیل مجلسی مستقل مورد دستبرد واقع شد.
سفیر جمهوری اسلامی همچنین به بررسی وضعیت ایران پس از جنگ جهانی دوم و شکل‌گیری دولت ملی دکتر محمد مصدق و مبارزه برای ملی کردن صنعت نفت پرداخت و خاطرنشان کرد: دولت ملی نیز بار دیگر توسط یک کودتای موردحمایت دولت‌های بیگانه سرنگون شد و نتوانست آرمان‌های ملت ایران را محقق کند.
وی اظهار داشت: آزادی‌های ملت ایران در همین دوره تاریخی بعد از کودتا محدود و مجلس به یک مجلس فرمایشی و زیر نظر شاه تبدیل شد و نظر مردم به‌طورکلی از تصمیم‌گیری‌های سیاسی به کنار رفت.
بعیدی نژاد افزود: آرزوی رسیدن به جامعه‌ای که بر اساس خواسته‌های مردم اداره شود همیشه وجود داشت. پس از انقلاب همان‌طور که می‌دانید ما قانون اساسی جدیدی داریم و (نظام) جمهوری اسلامی برخاسته از اراده مردم است. رئیس‌جمهوری، نمایندگان مجلس و شوراهای شهری و روستایی توسط رأی مستقیم مردم تعیین می‌شود.
وی تأکید کرد که در ایران پس از انقلاب اسلامی تمام کارگزاران قوه مقننه و مجریه توسط مردم انتخاب می‌شوند و حتی رهبر نیز به ‌طور غیرمستقیم با رأی مردم تعیین می‌شود.
سفیر جمهوری اسلامی گفت: یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود و این شعار نشان‌دهنده آرمان انقلابی ملت ایران برای رسیدن به استقلال و حق تعیین سرنوشت است.
وی به بیان پاره‌ای از پیشرفت‌های ایران در چهل سال گذشته پرداخت و افزود: شاهد پیشرفت‌هایی در علوم و صنعت و تکنولوژی هستیم. در برخی آنها مانند سلول‌های بنیادی پیشگام هستیم، علاوه بر آنکه به تکنولوژی ماهواره و توسعه انرژی هسته‌ای که بسیار پیچیده هستند به لطف نبوغ جوانانمان دست‌ یافته‌ایم.
بعیدی نژاد چشم‌انداز آینده ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آنچه هنوز محقق نشده این است که کشورهای بیگانه مانند آمریکا باید بپذیرند که در ایران انقلابی اتفاق افتاده است و باید اراده مردم را قبول کرد.
وی افزود: آمریکا هرگز نتوانست این واقعیت را قبول کند و برای همین به سراغ ایجاد محدودیت و تحریم‌ها رفت تا ما را مجبور به تغییر مسیرمان کند. ولی زمانی که اراده‌ای از طرف مردم برای استقلال وجود داشته باشد، هیچ کشور خارجی نمی‌تواند خواسته آن‌ها را تغییر دهد.
سفیر کشورمان، ایران را واجد قابلیت‌های اقتصادی چشمگیری توصیف کرد که به آن امکان پایداری در برابر تحریم‌ها را می‌دهد.
وی گفت: آن‌طور که می‌دانید ما در حال همکاری با اروپا هستیم و این روزها گفت ‌وگوهایی برای باز شدن یک کانال (مالی) برای تجارت با اروپا در جریان است.
بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به تمایل تجارت با روسیه، چین، هند و کشورهای بسیار دیگر که همه خواهان روابط مشروع اقتصادی با ایران هستند، روند مثبتی نسبت به آینده وجود دارد.
سفیر جمهوری اسلامی تأکید کرد: ملت ایران قابلیت اخلاقی، فکری و علمی برای رسیدن به اهداف خود را دارد و به آنها خواهد رسید.

** بی بی سی طرفدار انقلاب ایران نبود
مورخ و سند پژوه ایرانی نیز در سخنانی به بررسی تاریخ روابط ایران و انگلیس در 40 سال گذشته پرداخت.
«مجید تفرشی» توضیح داد که روابط انگلیس با ایران پس از کودتای 28 مرداد و تا اواخر سلطنت پهلوی بیشتر بر اساس منافع اقتصادی و تجاری شکل‌گرفته بود تا مسائل اطلاعاتی و امنیتی.
وی یادآور شد که در 1968 انگلیس تصمیم گرفت که منطقه خلیج ‌فارس را ترک کند و به همین دلیل به تأسیس شیخ‌نشین‌های جدید مبادرت ورزید که عبارتند از هفت شیخ‌نشین تشکیل‌دهنده امارات متحده، قطر، کویت و بحرین.
به گفته این پژوهشگر ایرانی، دولت انگلیس در مورد بحرین تلاش کرد تا شاه ایران را نسبت به نقشه خود متقاعد کند اما بر اساس اسناد و مدارک موجود، او را فریب دادند. آنچه ایران با آن موافقت کرده بود برگزاری همه‌پرسی در میانه راه بود که با تغییر موضع سازمان ملل به یک نظرسنجی تبدیل شد و درهرحال ایران مالکیت خود بر بحرین را واگذار کرد.
تفرشی به سردرگمی مقام‌های وزارت خارجه انگلیس و بویژه کادر دیپلماتیک آن در تهران در روزهای منتهی به انقلاب اشاره کرد و اینکه آنها درک درستی از میزان مقبولیت و تأثیر نیروهای مذهبی نداشته و بیشتر نگران گروه‌های چپ و گروهک‌های مسلح بودند.
وی همچنین به بررسی برخی از «افسانه» ها در زمینهٔ روابط انگلیس و ایران پرداخت و به‌ عنوان ‌مثال گفت که برخلاف ادعای افراد سلطنت‌طلب، بی‌بی‌سی هرگز با شاه مشکلی نداشت و طرفدار انقلاب نبود.
به گفته تفرشی، اولین کسی که افسانه طرفداری بی‌بی‌سی از انقلاب را مطرح کرد خود شاه بود. افسانه دیگری که وی در مورد آن توضیحاتی داد ماجرای کنفرانس گوادلوپ است که برخی معتقد هستند قدرت‌های بزرگ در آن تصمیم گرفتند شاه را سرنگون کنند.
این مورخ تأکید کرد که هیچ مدرک معتبری مبنی بر این مطلب وجود نداشته و این افسانه از بیخ و بن «بی‌ربط» است.
به گفته این پژوهشگر ایرانی آنچه از مذاکرات این کنفرانس می‌توان فهمید این است که تصمیم بر این بود که از شاه و دولت بختیار تا آخرین لحظه حمایت شود و در صورت سقوط رژیم، هدف این بود که جلوی نفوذ کمونیسم در ایران گرفته شود.
وی در پایان سخنان خود، با اشاره به گزارش‌های تحلیلی که به سفارش دولت انگلیس در زمینهٔ علل و عوامل بروز انقلاب اسلامی تدوین ‌شده‌اند، ابراز شگفتی کرد که دولت انگلیس نتوانسته در خصوص روابط خود با ایران درس لازم را بگیرد.

** از غنای موسیقی اصیل ایران شگفت زده شدم
در ادامه این سمینار «مارک استیونسون» نوازنده، رهبر ارکستر و موسیقی‌دان انگلیسی در زمینهٔ اهمیت تبادل فرهنگی سخن گفت.
وی ابراز عقیده کرد که در تبادل فرهنگی با بهره‌گیری از موسیقی، دیگر مانعی به نام اختلاف زبان وجود ندارد.
استیونسون خاطرنشان کرد که در سفر به تهران از غنای میراث موسیقی اصیل ایرانی به ‌شدت شگفت‌زده شده بود. او بویژه با یادآوری تمرین ارکستر و گروه کُر کاملی در تهران که مشغول تمرین سمفونی 9 بتهوون بودند آن را تجربه‌ای باورنکردنی معرفی کرد و اعتراف کرد که تا قبل از آن خیلی کم در مورد ایران و موسیقی این کشور می‌دانسته است.

** تجارت با ایران برای شهروندان انگلیس غیرقانونی نیست
«اِما نواز» مدیرعامل شرکت حقوقی بلک استون نیز در ادامه این سمینار در زمینهٔ چالش‌های مالی مرتبط با تحریم‌های علیه ایران توضیحاتی ارائه کرد.
وی با اشاره به میزان بالای تولید ناخالص ملی و رشد بالای سوادآموزی در ایران، خاطرنشان کرد که میزان بالای افراد تحصیل‌کرده در ایران در کنار نرخ بالای بیکاری می‌تواند فرصت مهمی برای شرکت‌های انگلیسی برای جذب نیروی کار متخصص فراهم کند.
نواز تأکید کرد که در انگلیس و اروپا هیچ‌ چیز غیرقانونی در مورد تجارت با ایران وجود ندارد و این فقط تحریم‌های آمریکاست که کار را سخت کرده است.
این حقوقدان انگلیسی سپس به تشریح راه‌های مختلف برای انتقال پول بین ایران و اروپا اشاره کرد و توضیح داد که انتقال پول همچنان از طریق بانک امکان دارد.
وی افزود: اگرچه به ارائه مدارک و گرفتن تأییدیه از بانک‌ها نیاز دارد و ممکن است بیش‌ ازحد معمول طول بکشد، اما ریسک کمتری دارد.
نواز تأکید کرد که تجارت با ایران برای شهروندان انگلیس به‌هیچ‌ وجه غیرقانونی نیست، مگر اینکه فرد آمریکا باشد که در آن صورت باید بر اساس قوانین داخلی آمریکا در این زمینه رفتار کند.

** سهم ایران در تولید علم بعد از انقلاب چشمگیر است
«محمدحسین امیرحسینی» دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا نیز به‌ عنوان آخرین سخنران در زمینهٔ پیشرفت‌های ایران در تولید علم و تکنولوژی‌های پیشرفته اظهاراتی را بیان کرد.
وی با استفاده از آمار و ارقام توضیح داد که تعداد افراد تحصیل‌کرده، دانشگاه‌ها، شمار دانشجوها و همچنین سهم ایران از تولید علم در عرصه جهانی، همگی به طرز چشمگیری پس از انقلاب رشد داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال درحالی‌که متوسط رشد تولید علم برای کشورهای دنیا 6 درصد است، رشد علم در ایران طبق آمار سال 2017میلادی، 23 درصد بوده که ایران را به رتبه اول در رشد تولید علم تبدیل می‌کند.
وی همچنین نشان داد که تعداد مقالات علمی ثبت‌شده از طرف ایران از سال 1900 تا 1979 فقط 2 هزار و 711 مقاله بوده و در چهل سال بعد از انقلاب این تعداد به 380 هزار مقاله رسیده است.
امیرحسینی در ادامه به پیشرفت‌های ایران درزمینهٔ تکنولوژی‌های جدید مانند نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی اشاره کرد و ایران را جزو معدود کشورهای جهان معرفی کرد که دارای تکنولوژی ساخت و پرتاب ماهواره هستند.
دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا در پایان به تشریح اثرات تحریم‌های علمی آمریکا علیه ایران و منع دسترسی پژوهشگران ایرانی به منابع علمی آمریکا پرداخت و درنهایت متذکر شد که ایران به تحریم‌ها و مشکلات به‌عنوان فرصتی برای به چالش کشیدن توانایی‌های بالقوه خود نگریسته است.

** ریشه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در اندیشکده ابرار لندن تبیین شد
پس‌ ا زآن اندیشکده 'ابرار'، میزگردی را با محور ریشه‌ها و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انقلاب و چشم‌انداز آینده آن با توجه به تحولات اخیر میزبانی کرد.
«مارکس پاپادوپلاس» سردبیر مجله سیاسی پلیستیکس فرست، کارشناس سیاسی و متخصص در زمینهٔ تاریخ روسیه، در سخنانی از هم‌زمان شدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با آغاز توطئه‌های آمریکا برای سرنگونی دولت ونزوئلا به‌عنوان طنز یا طعنه تاریخ یادکرد و به شباهت‌های میان این دو کشور از زاویه دید آمریکا اشاره نمود.
به گفته این کارشناس سیاسی هر دو کشور دارای موقعیت استراتژیک مهمی بوده، دارای ذخایر عظیم نفت و از همه مهم‌تر پایبند به استقلال سیاسی خود هستند.
«پاپادوپلاس» این ویژگی‌ها را عامل اصلی دشمنی آمریکا با این دو کشور برشمرد و افزود: ازآنجایی‌که پدرش قبرسی یونانی تبار بوده، از کودکی داستان‌های مربوط به ایران و سرزمین پارس را شنیده و همیشه نسبت به ایران به‌عنوان یک تمدن باستانی احترام قائل بوده است.
وی اظهار کرد، همین باعث شد تا در طول سال‌های اخیر در برابر تبلیغات مسموم ضد ایرانی رسانه‌های غربی ایمنی داشته باشد.
این کارشناس سیاسی، ایران را کشور مستقلی خواند که در سازگاری کامل با منشور سازمان ملل متحد، و بسیار سازگارتر از کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس، به‌طور مستقل به دنبال منافع ملی خود است.
وی با یادآوری تاریخ نفوذ آمریکا در ایران خاطرنشان کرد که ایرانی‌ها معنی تحت سلطه آمریکا بودن را می‌دانند و برای همین به استقلال خود اهمیت می‌دهند.
پاپادوپلاس گفت، زمانی بود که آمریکا با دست‌باز منابع ایران را تاراج می‌کرد، اما امروز این منابع در دست دولت ایران و یعنی متعلق به مردم است.
وی ایران را پنجمین کشور غنی دنیا ازنظر منابع و چهارمین کشور غنی ازنظر سوخت‌های فسیلی معرفی کرد.
پاپادوپلاس ایرانِ پس از انقلاب را واجد دستاوردهای بی‌شمار دانست که از دید او مهم‌ترین آن، اول تحصیلات، دوم بهداشت و درمان بوده است. او با اشاره به آمار و ارقام مدعی شد که امید به زندگی در ایران از سال 1357 تاکنون از 58 سال به 76 سال رسیده و این ایران را به دهمین کشور دنیا ازنظر افزایش امید به زندگی تبدیل می‌کند.
این کارشناس سیاسی همچنین تأکید کرد که بر اساس آمار، ایران جزو کشورهایی است که کمترین میزان خودکشی را داراست. وی بر این موضوع بسیار تأکید کرد و افزود که مردم ایران باید نسبت به کم بودن میزان خودکشی که نشان‌دهنده سلامت روانی نسبی آن‌هاست بسیار افتخار کنند.
پاپادوپلاس همچنین خاطرنشان کرد که ایران اکنون سی امین کشور جهان ازنظر کارآمدی سیستم بهداشت و درمان است، حتی بالاتر از آمریکا.
وی در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که خاورمیانه پس از انقلاب ایران به‌طورکلی تغییر و ایران را دارای نقش مهم در محو کردن تروریسم در خاورمیانه و سوریه معرفی کرد.
وی همچنین پیوستگی سیاست ایران در طول سال‌های بعد از انقلاب در پشتیبانی از مردم فلسطین را ستود و در مقابل از دولت‌های مرتجع عرب برای تنها گذاشتن مردم فلسطین انتقاد کرد.
اقبال اساریا مشاور و کارشناس مسائل اقتصادی در سخنان خود نیز ریشه‌های انقلاب اسلامی را در انقلاب مشروطه جستجو کرد.
وی گفت، انقلاب اسلامی محصول انقلاب مشروطه و انقلاب مشروطه محصول یک تحول در فقه شیعی بود.
به گفته وی، بحثی در بین علما وجود داشت که آیا در زمان غیبت، جانشین امام (ع) هم معصوم است یا نه.
اساریا گفت، آیت‌الله نائینی مطلبی در این مورد نوشت و نتیجه گرفت که در زمان غیبت همه غیر معصوم هستند و ازاینجا بود که نظریه مشروط کردن اراده حاکم به قانون و مجلس که همان ایده مشروطه بود، جنبه شرعی پیدا کرد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه سخنان خود به برخی از دستاوردهای ایران در زمینهٔ توسعه اشاره کرد و افزود، ایران بر اساس معیارهای توسعه انسانی سازمان ملل یکی از پیشروترین کشورهاست.
وی ایران را جزو 10 کشور پیشرو در این مقیاس معرفی کرد و گفت در بین کشورهای اسلامی، ایران و ترکیه همواره پیشتاز هستند و افزود در برخی موارد، من‌جمله در امید به زندگی و سواد زنان، ایران وضع بهتری دارد.
به گفته اساریا ازنظر میزان مرگ‌ومیر، نوزادان که یک معیار مهم در سنجش توسعه انسانی است، ایران در حد استانداردهای کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است.
وی همچنین اظهار کرد که دسترسی ایرانیان به آب آشامیدنی بهداشتی بالای 90 درصد بوده و از نظر بهداشت و درمان در سطح این کشور (انگلیس) است.
وی گفت، ایران موفق‌ترین کشور دنیا درزمینهٔ بازپروری معتادان است و آن را یک دستاورد مهم برای حکومت دینی ایران ارزیابی کرد.
اساریا تصریح کرد که همه این دستاوردها به‌رغم بیش از 30 سال تحریم به‌دست‌آمده است.
این کارشناس اقتصادی در مورد برجام گفت اکنون آمریکا دیگر، آن برتری اخلاقی قبل را ندارد. وی با نام بردن از ترامپ، جان بولتون، مایک پمپئو و رودی جولیانی به‌عنوان افرادی که در رأس آمریکا قرار دارند، آنها را بیماران روانی تشبیه کرد که دنیا را به‌جایی بسیار ترسناک تبدیل کرده‌اند و به‌عنوان‌مثال می‌خواهند با سرمایه‌گذاری روی منافقین، نظام ایران را سرنگون کنند.
اساریا به‌عنوان نمونه یادآور شد که چندی پیش جان بولتون اظهار کرد، چنانچه دادگاه بین‌المللی حکمی علیه سربازان آمریکایی صادر کند، آمریکا قضات حکم دهنده را تحریم خواهد کرد.
وی به مشکل تاریخی آمریکا و غرب با ایران اشاره و عنوان کرد مشکل اصلی اینجاست که ایران برای سایر کشورها به الگو تبدیل می‌شود. به گفته این سخنران، حتی پس از کودتا و سرنگون شدن دولت ملی دکتر مصدق، تمام کشورهای نفت‌خیز راه ایران را ادامه داده و همه ذخایر نفت را ملی کردند. درواقع آغازکننده روند ملی شدن ذخایر نفت، ایران بود و اکنون نیز بیم آن می‌رود که ایران با توجه به دستاوردهایش درزمینهٔ توسعه انسانی، دوباره به الگویی برای استقلال‌طلبی در برابر آمریکا تبدیل شود.
در این برنامه همچنین «علیرضا ولی زاده» از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در انگلیس درزمینهٔ دستاوردهای علمی و فنی ایران مطالبی بیان کرد.
وی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را وعده‌های اصلی انقلاب معرفی کرد و در سخنان خود نشان داد که ایران درزمینهٔ علم، سیاست، فرهنگ و اقتصاد چگونه استقلال خود را به دست آورده است.
ولی زاده به تحریم‌های آشکار و پنهان علیه دانشمندان ایرانی و قطع دسترسی آن‌ها به منابع علمی اشاره‌کرده و توضیح داد که علی‌رغم این محدودیت‌ها، رشد علم در ایران همواره صعودی داشته است. وی همچنین میزان سوادآموزی در بین بانوان را یکی از دستاوردهای انقلاب معرفی و تأکید کرد که اکنون نزدیک به 60 درصد از دانشجویان ایرانی را بانوان تشکیل می‌دهند.

** علل و عوامل سقوط سلطنت پیروزی انقلاب درهمایش دانشگاه لندن بررسی شد
شنبه گذشته دانشگاه لندن میزبان نشستی بود که در جریان آن سخنرانان در مورد بسترهای انقلاب به‌طور تاریخی و فرهنگی، منبع الهام انقلابیون، پایگاه‌های اجتماعی و طرز فکرهای گوناگون سخن گفتند.
«فرهنگ جهان پور» استاد دانشگاه آکسفورد سخنان خود را درباره مهم‌ترین چالش‌ها و راهکارهای فراروی ایران در چهل‌سالگی انقلاب اختصاص داد. وی انقلاب اسلامی را یک حادثه کم‌نظیر در تاریخ ایران معرفی و اعلام کرد که حتی انقلاب مشروطه هم به این عظمت نبوده است.
جهان پور گفت برای اظهارنظر در مورد انقلاب ایران مانند هر انقلاب دیگری هنوز زود است. وی بزرگ‌ترین اشتباه جامعه قبل از انقلاب را نبود بحث آزاد اجتماعی و سیاسی معرفی کرد و مدعی شد که در آن سال‌ها حتی یک کتاب در این زمینه وجود نداشت و چه‌بسا اگر زمینه این گفتگوها باز بود، می‌شد راه‌حلی برای اصلاح سیستم پیدا کرد.
وی در ادامه به تحولات اخیر اشاره و بیان کرد که ایران بعد از سال‌ها مخالفت با آمریکا و در ادامه امضای توافق هسته‌ای با دولت اوباما، ناگهان ورق برگشت و رژیمی در آمریکا بر سرکار آمد که حتی در خود آمریکا نیز بی‌سابقه است. رژیمی که به گفته این استاد دانشگاه از همه معاهدات بین‌المللی خارج‌شده یا در حال خارج شدن است.
جهان پور خاطرنشان کرد که نقطه اصلی تهاجم رژیم فعلی در آمریکا، ایران است و این افراد سال‌هاست که به دنبال حمله نظامی و جنگ با ایران هستند. وی گفت: من معتقد هستم که پس از حکومت نازی‌ها (در آلمان) تا به امروز ما طرز حرف زدنی مانند جان بولتون در دنیا نداشته‌ایم.
وی همچنین اظهار داشت که ایران کشور بزرگی در منطقه است و حق دارد در منطقه نفوذ داشته باشد. وی حضور ایران در سوریه را جز در برخی موارد مثبت ارزیابی کرد که به زدودن تروریسم از آن منطقه کمک کرد.
او همچنین نفوذ ایران در یمن را ناچیز توصیف کرد که در مورد آن بزرگنمایی می‌شود. این استاد دانشگاه در ادامه، انقلاب ایران را یک انقلاب دینی توصیف کرد و اظهار داشت که سایر نیروهای سیاسی قدرت و انسجام نیروهای مذهبی را نداشتند.
«منوچهر تکین» کارشناس و تحلیلگر نفتی و از دیگر سخنرانان این نشست مروری مقایسه‌ای بر تحولات صنعت نفت ایران در نیم‌قرن گذشته ارائه کرد.
وی گفت با اینکه بعد از جنگ شرکت‌های نفتی خارجی ایران را ترک کرده بودند، کارکنان ایرانی توانستند تولید نفت و صادرات آن را ادامه داده و حتی گاه تولید 6میلیون بشکه در روز را حفظ کنند.
تکین تنوع و تکثر شرکت‌های گوناگون زیرمجموعه وزارت نفت را یکی از نقاط ضعف این صنعت و یکی از چالش‌ها معرفی کرد. در ارزیابی کلی وی عملکرد صنعت نفت در نیم‌قرن گذشته را که اغلب با تحریم یا جنگ همراه بوده مثبت ارزیابی کرد و گفت صنعت نفت و مهارت‌های آن در ایران بومی و نهادینه‌شده است.
این کارشناس نفتی از اکتشافات جدید نفت در ایران ابراز خرسندی کرد و افزود: ذخایر شناسایی‌شده در سال 1988 میلادی 55 میلیارد بشکه بود که در 2017 به رقم 157 میلیارد بشکه رسیده است.

** تأثیر انقلاب ایران در دنیای معاصر، در همایش لندن بررسی شد
مرکز اسلامی انگلیس (دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در انگلیس) نیز شب گذشته (یکشنبه) میزبان نشستی با حضور صاحب‌نظران، متفکرین و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی بود.
سخنرانان در این همایش در چهار میزگرد مختلف درباره تاریخ شکل‌گیری انقلاب، خصوصیات فردی امام راحل و دستاوردهای چهار دهه گذشته ایران مطالبی را مطرح کردند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدعلی شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس طی سخنانی اظهار کرد که هر کس امام خمینی (ره) را می‌دید، می‌گفت او مردی است که خود را وقف خدا کرده بود.
وی در این سمینار که تحت عنوان «ایمان و تاریخ معاصر» برگزار شد، افزود: وقتی از شهید مطهری پس از ملاقات با امام در پاریس سؤال شد که امام را چگونه دیدی، ایشان گفته بود؛ ایشان را دیدم درحالیکه به خدایش ایمان داشت، به هدفش ایمان داشت، به ملتش ایمان داشت و به راهش ایمان داشت.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس به‌عنوان آخرین سخنران این سمینار، عنوان کرد که رهبر فقید انقلاب، در تمام مراحل مبارزه تمام توکلش به خدا بود و منیت و خودخواهی را محو کرده بود. به گفته وی، امام هرگز اجازه نداد از بودجه عمومی برای چاپ رساله عملیه ایشان پولی صرف شود.
شمالی بابیان اینکه «امام بر روی تعلیم و تربیت سرمایه‌گذاری می‌کرد» افزود که ایشان اول شاعرانش و بعد مردم را تربیت کرد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس تصریح کرد که همه یاران امام خمینی (زه) مانند شهید مطهری و شهید بهشتی و دیگران، مجتهد بودند. یعنی این‌طور نبود که فقط مبارزه کنند، بلکه درس‌خوانده و مجتهد شده بودند.
وی همچنین تأکید کرد: امام باوجودآنکه ازنظر مشروعیت و امکانات مالی این امکان برایش وجود داشت، اما هرگز مبارزه مسلحانه را تجویز نکرد. سلاح امام همیشه زبان، سخن، کلمه و قلم بود.
به گفته وی، امام خمینی (ره) فرمودند که بشریت باید به‌جایی برسد که سلاح‌ها را به قلم تبدیل کند.
حمید بعیدی نژاد نیز در سخنانی عنوان کرد، انقلاب اسلامی با هر معیاری که سنجیده شود یکی از تحولات مهم سیاسی در تاریخ معاصر به شمار می‌رود که در طول 40 سال گذشته نه‌تنها بر سیاست کشور بزرگ ایران، بلکه بر کل تحولات منطقه و روابط جهان تأثیرگذار بوده است.
وی توضیح داد که پیش از پیروزی انقلاب، دو جریان فکری روشنفکری در ایران وجود داشت؛ جریان اول معتقد بود که اسلام مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های متعلق به زندگی خصوصی افراد است و ارتباطی به جامعه و سیاست ندارد.
وی افزود: این جریان رویکردی ملی‌گرایانه داشت و لازمه پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران را توسل به مدل‌ها و نمونه‌های غربی می‌دانست.
سفیر کشورمان افزود: آنها حتی باور داشتند که افراد جامعه بایستی ظاهر و پوشش خود را نیز از غرب الگوبرداری کنند و مردم را به غرب‌گرایی تشویق می‌کردند. ازنظر آن‌ها هرچه جامعه ایران با الگوهای غربی منطبق‌تر، به پیشرفت و توسعه نزدیک‌تر می‌شد.
بعیدی نژاد ادامه داد نحله‌ی دوم، جریان روشنفکری در ایران الگوی اجتماعی ایران را کاملاً از منابع ضد دینی و برگرفته از مکاتب شرقی مارکسیسم، کمونیسم و سوسیالیسم می‌گرفت.
در ایران قبل از انقلاب، این جریان دوم روشنفکری برای مبارزه با رژیم شاه نیز از الگوهای مبارزات مکاتب چریکی چپ بهره می‌گرفت. آنها معتقدند بودند که برای براندازی نظام شاهنشاهی بایستی به ایدئولوژی‌های چپ مارکسیستی متوسل شد و اسلام از نگاه آن‌ها، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانست راهکاری برای مبارزه با شاه داشته باشد.
حاصل این دو جریان روشنفکری در ایران این بود که هر دوی این جریانات از مردم فاصله گرفته بودند و نمی‌توانستند به علت تقابل میان خواسته‌های غیردینی و یا ضد دینی خود بافرهنگ مردم ارتباط صحیح برقرار کنند. نتیجه این می‌شد که این دو جریان به دلیل عدم شناخت درست از نقش و تعریف نادرست از اسلام قادر به بسیج کردن مردم برای تحقق انقلاب نبودند.
به گفته وی، اما این امام خمینی (ره) بود که با دکترین انقلاب اسلامی و این دیدگاه که دین نه ‌فقط آدابی برای زندگی فردی عبادی بلکه مجموعه آموزه‌هایی برای تمام جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه است، توانست با توجه به اعتقادات عمیق دینی مردم تمامی نیروهای مردمی را علیه رژیم شاه بسیج کند و پیروزی انقلاب را رقم زد.
سفیر کشورمان یکی از درس‌های مهم انقلاب اسلامی برای سایر ملت‌ها را نقش مردم در تعیین آینده کشور خود توصیف و ابراز امیدواری کرد که نخبگان سایر کشورهای اسلامی از دکترین حضرت امام خمینی (ره) بهره بگیرند و با نگاهی جهان‌شمول به نقش جامع دین در تمامی عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، حقوقی و اقتصادی و با بهره‌گیری از قدرت لایزال مردم، زمینه‌ی باز کردن مسیری نو در تحول جوامع خود را رقم بزنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین «عبدالحسین معزی» نماینده مقام معظم رهبری در «جمعیت هلال‌احمر» نیز که به لندن سفر کرده، در این سمینار تصریح کرد که اگر اهداف انقلاب تغییر نکند، این نهضت ماندگار خواهد بود.
وی انقلاب اسلامی ایران را یک نهضت استثنایی و پدیده منحصربه‌فرد خواند که هرچند با انقلاب‌های دیگر وجود مشترکی دارد اما از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که ماهیت ایدئولوژیک و اسلامی بودن آن را مشخص می‌کند.
وی، اصل ماندگاری انقلاب را یکی از ویژگی‌های برجسته آن برشمرد و افزود که با گذشت نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب، همچنان نسیم روح‌بخش آن در ایران جهان در جریان است.
نماینده مقام معظم رهبری، حق محور بودن را نخستین ویژگی انقلاب ایران توصیف و با اشاره به روایات و آیات قرآن تصریح کرد که چون حق ماندگار است، انقلاب ایران نیز استمرار داشته است.
وی گفت: انقلاب ایران یک درخت پاکیزه است که ریشه‌اش محکم و در هر فصلی میوه می‌دهد.
معزی همچنین هماهنگی و تناسب انقلاب با فطرت انسان را از دیگر ویژگی‌های آن برشمرد و افزود: فطرت انسان به‌طور طبیعی خداجو، عدالت‌خواه، آزادی‌خواه و رهایی طلب از استعمار، استثمار و استبداد است و انقلاب سال 57 نیز خدامحور، عدالت‌خواه و آزادی‌خواه بود.
وی، اهدافی را که حضرت امام خمینی (ره) در انقلاب تبیین کردند، منطبق بر باورهای اسلامی و فطرت انسان توصیف و تصریح کرد: ایشان از خدا سخن می‌گفت و فطرت‌ها متوجه او شده بود.
نماینده مقام معظم رهبری افزود: امروز هم رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همین اهداف و ارزش‌ها را دنبال می‌کنند و به همین خاطر انقلاب تداوم‌یافته است.
وی با تأکید بر اینکه فطرت‌ها تغییر نمی‌کند، افزود که اگر اهداف انقلاب هم‌ تغییر نکند، ماندگار خواهد بود.
معزی در ادامه، حاکمیت ارزش‌های دینی، اخلاقی و معنوی بر نظام اسلامی را از دیگر ویژگی‌های انقلاب ایران برشمرد و افزود: ملت ایران در انقلاب سال 57 به دنبال تحولی بودند که بر مبنای اسلام صورت گیرد.
وی یادآور شد که مردم در طول چهار دهه گذشته چه در دوران تدوین قانون اساسی، تعیین نوع حکومت و تداوم رهبری خواهان آن بودند که از اهداف و ارزش‌های اسلامی فاصله نگیرد.
نماینده رهبری در همین ارتباط به تاریخ انقلاب‌های دیگری در سطح جهان اشاره کرد که هرچند در ابتدا محبوبیت پیداکرده، اما به دلیل فقدان ارزش‌های دینی، به‌تدریج کمرنگ شده‌اند.
وی افزود که به همین خاطر حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همواره بر ارزش‌های انقلاب اسلامی تأکید داشته و دارند.
معزی همچنین مردمی بودن را از دیگر ویژگی‌های انقلاب ایران برشمرد و متذکر شد که این خصوصیت با سایر انقلاب‌های جهان متفاوت است.
وی دراین‌باره توضیح داد که مردمی بودن در ذات اسلام است و اسلام هم برای هدایت انسان‌ها از سوی خداوند نازل‌شده است. «وحدت کلمه» نیز از دیگر ویژگی‌های انقلاب است که نماینده مقام معظم رهبری به آن اشاره و عنوان کرد که به‌رغم پیش‌بینی تحلیلگران غربی، اقشار مختلف مردم اعم از فارس، کرد، لر، بختیاری و غیره زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران به آرمان‌های انقلاب وفادارند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز مراسم دیگری را به‌عنوان آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور شخصیت‌های سیاسی میزبانی خواهد کرد.
اروپام ** هـ ن ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس انقلاب 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۶۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنبیهِ متجاوز؛ از طوفان شن تا وعده صادق

انقلاب شکوهمند اسلامی از زمان پیروزی توانسته است سیلی های آبدار زیادی بر ابهت پوشالی ابر جنایتکاری به نام آمریکا بنوازد؛ روزی در تسخیر لانه جاسوسی، روزی در عملیات پنجه عقاب، روزی در چشم شیر، روزی هم با بارش موشکی بر فراز گنبد پوشالی آمریکایی-صهیونیستی و نشان دادن صدق گفتار خود در وعده‌گاه.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آمریکایی‌ها از تاریخ ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ که لانه جاسوسی آن‌ها به تسخیر دانشجویان پیرو خط امام در ایران درآمد تا زمانی که گروگان‌های سفارتخانه تسخیر شده آنها به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به خانه برگشتند در اندیشه فرو رفته بودند؛ در این بین جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا به هر دری زد تا اتباع خود را از ایران خارج کند و بر همین اساس به ارتش آمریکا دستور داد تا عملیاتی برای رهایی اتباع خود طراحی و اجرا کند.

صحرای طبس کمینگاه آمریکایی‌ها

چهارم اردیبهشت سال ۵۹ بود که کماندوهای آمریکایی آموزش دیده در آمریکا که پیش از این در مصر تمرین کرده بودند با استفاده از چند فروند بالگرد و هواپیما از خلیج فارس پرواز کرده و وارد خاک ایران شدند. در این عملیات، چهار فروند هواپیمای نظامی C-۱۳۰ و هشت فروند بالگرد SH-۳D برای آزادی ۵۳ گروگان، از ناو هواپیمابر نیمیتس جدا و از مرزهای هوایی جنوب، وارد فضای پروازی ایران شدند. برنامه آن‌ها به این شکل بود که از جنوب شرقی کشور با تعدادی بالگرد و هواپیمای سوخت‌رسان و هم چنین هواپیمای C۱۳۰ وارد ایران شوند و پس از سوخت‌گیری در صحرای طبس به سمت تهران حرکت کنند و در ابتدای صبح دست به اقدام بزنند.

به گفته کارشناسان، آمریکایی‌ها این عملیات را شش ماه در صحرای نوادا در آمریکا که شرایطی مشابه صحرای طبس دارد تمرین کرده بودند تا بتوانند آن را با موفقیت در ایران به پایان برسانند. در یک هواپیمای C-۱۳۰ حدود ۱۳۰ نفر کماندو و تجهیزات انفرادی و در یک هواپیمای C-۱۳۰ دیگر سلاح‌ها و تجهیزات مدرن و مختلف مانند کپسول‌های کوچک و بزرگ گازهای خواب‌آور، موتورسیکلت‌های تریل کم صدا و جیپ‌های کوچک حمل می‌شدند و یک فروند KC-۱۳۰ سوخت‌رسان و یک هواپیما هم رزرو بود. هر بالگرد ظرفیت حمل ۳۵ نفر از کماندوها را داشت.

بازدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از بقایای تجهیزات نظامی ارتش آمریکا در طبس

نکته مهمی که در این عملیات باید به آن اشاره کرد، همکاری برخی عناصر خودفروخته در ارتش بود که طبق آنچه در فیلم طوفان شن هم نشان داده شده؛ با خاموش کردن رادار موجبات پرواز امن برای آمریکایی‌ها را فراهم می‌کنند تا یانکی‌ها به طور پنهان‌کار وارد کشور شوند. بالگردها و هواپیماها پس از عبور از فراز ایران به صحرای طبس رسیده و در آنجا فرود می‌آیند. اما به علت ایجاد چند اتفاق بالگردها و هواپیماهای آمریکایی دچار سانحه شده و با وقوع طوفان شن سریال ناکامی‌های آن‌ها در عملیات پنجه عقاب رقم می‌خورد، این موضوعات باعث می‌شود تا اقدام نظامی مستقیم علیه ایران نیز کمکی به آمریکایی‌ها نکند.

اتباع آمریکایی پس از ۴۴۴ روز با دستور امام خمینی (ره) به خانه خود بازگشتند و نشان داد که قدرت ایران اسلامی آن گونه نیست که آمریکایی‌ها بتوانند با استفاده از حربه عملیات نظامی هر کاری می‌خواهند انجام دهند. عملیات پنجه عقاب با تمام تمهیداتی که از قبل برای آن پیش‌بینی شده بود به شکست انجامید. بلافاصله پس از انتشار خبر شکست آمریکا در این عملیات، جیمی کارتر طی نطقی تلویزیونی با اشاره به کلیاتی از روند عملیات، تصریح کرد به دلیل اینکه اقدامات سیاسی و مذاکرات به جایی نرسیده است، همچنان از کوشش برای رهایی گروگان‌ها دست نخواهد کشید.

دلایل شکست عملیات پنجه عقاب

در خصوص دلایل و چگونگی شکست عملیات، تحلیل‌های مختلفی مطرح شده است. دلایلی که مقامات آمریکایی در گزارش‌های اولیه خود ارائه کرده‌اند بیشتر به ابعاد فنی و حوادث طبیعی و از جمله طوفان شن اشاره دارد. همچنین برخی از منابع غیر موثق نیز به نقش شوروی در این خصوص اشاره می‌کنند. این در حالی بود که از نگاه مقامات جمهوری اسلامی و خصوصاً شخص امام خمینی (ره)، نقش امدادهای الهی در این خصوص بیش از همه مطرح بوده است. امام در این خصوص اعلام کردند طوفان شن مانند یکی از امدادهای الهی موجب شکست این عملیات شد.

شکست‌های پیاپی آمریکایی‌ها در ایران

هنگامی که به تاریخ نگاه می‌کنیم، شکست عملیات آمریکایی‌ها در طبس موسوم به پنجه عقاب تنها شکست آمریکایی‌ها در مقابل ایران اسلامی نیست و سال‌های گذشته در تاریخ مملو است از شکست‌های پی در پی آمریکایی‌ها از ایران است. یکی از این شکست‌ها در ۳۰ خرداد ۹۸ رخ داد، وقتی که آمریکایی‌ها در حال جاسوسی از ایران بودند و پدافند هوایی کشورمان مجهزترین پهپادشان به نام گلوبال هاوک را منهدم کند.

یا در مورد دیگری، هنگامی که پهپاد RQ۱۷۰ آمریکایی‌ها مشهور به جانور قندهار از افغانستان برخواست و در حال جاسوسی از کشورمان بود توسط سامانه‌های جنگالی پدافندی به تسخیر ایران درآمد و متخصصان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانستند به فناوری آن دست پیدا کنند تا نمونه‌های متفاوت از آن‌ها طراحی، ساخته و عملیاتی شود. واقعه مهم تاریخی دیگر، موشک‌باران پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق است که ایران به انتقام خون شهید حاج قاسم سلیمانی با شلیک ۱۳ موشک به این پایگاه درس خوبی به آمریکایی‌ها دادند.

باید تاکید کرد که با نگاه به تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی ایران به راحتی می‌توان مشاهده کرد که شمار شکست‌های آمریکا در مقابل ایران به حدی زیاد است که هر کدام از آن‌ها موجب تکه‌تکه شدن هیمنه آمریکایی‌ها در منطقه شده است. در خصوص شکست‌های پیاپی آمریکایب‌ها در ایران به گفت‌وگو با محسن نصری، استاد دانشگاه اصفهان و کارشناس مسائل سیاسی پرداختیم.

پیروزی انقلاب اسلامی اولین شکست آمریکایی‌ها در ایران بود

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اسلام ناب محمدی گفتمان محوری انقلاب اسلامی ایران است که به رهبری امام خمینی (ره) و ایثار و فداکاری مردم تحقق پیدا کرد. در گفتمان اسلام گرایی سه اصل مهم وجود دارد؛ یکی از این اصول استقلال است به طوری که یک مسلمان حق ندارد سلطه دیگران را بر خود بپذیرد؛ اصل دیگر عدالت طلبی و اصل سوم استعمارستیزی است. ملت ما با انقلاب اسلامی به دنبال این اصول توانستند محمدرضا پهلوی را به عنوان دست نشانده آمریکا و حکومت سلطنتی در بهمن ۱۳۵۷ سرنگون کنند. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی اما م خمینی (ره) فرمودند که ما با همه ملت‌ها و دولت‌های جهان آماده همکاری هستیم به شرطی که این همکاری عادلانه و به دور از سلطه‌جویی باشد برای همین با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کردیم اما خواهان رابطه عادلانه منطقی با اروپا و آمریکا بودیم.

وی افزود: حدود ۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی لانه جاسوسی آمریکا در تهران تسخیر شد و امام این اقدام را انقلاب دوم نامیدند که با همراهی مردم و حمایت امام همراه بود. در انقلاب اول شاه و در انقلاب دوم آمریکا را بیرون کردیم چرا که آمریکا با روحیه استعماری خود به دنبال رابطه منطقی و به تعبیری برد برد نبود و فقط به دنبال سلطه‌جویی بر ملت ایران بود. بنابراین تسخیر لانه جاسوسی را می‌توان دومین تحقیر و شکست آمریکا در ایران تلقی کرد. آمریکایی‌ها در دی ماه سال ۱۳۵۷ ژنرال هایزر را به ایران می‌فرستند تا علیه انقلاب اسلامی کودتا کند اما این کودتا در ۲۱ بهمن با شکست مواجه شد و پیروزی انقلاب اتفاق افتاد که اسناد و مدارک آن را در کتاب خاطرات هایزر می‌تواند دید؛ این آغاز تحقیر و شکست هیمنه آمریکا بود.

شکست بحران آفرینی آمریکایی‌ها در تجزیه ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در گام سوم شکست بحران آفرینی آمریکایی‌ها را در چهارگوشه کشور در گنبد، کردستان، سیستان و بلوچستان و در خوزستان می‌بینیم که به نام‌های خلق ترکمن، خلق کرد، خلق بلوچ و خلق عرب بحران آفرینی کردند و تجزیه طلبی را ترویج می‌دادند تا این چهار گوشه را از ایران جدا کنند و جمهوری اسلامی ایران را با بحران مواجه کنند؛ این پروژه نیز شکست خورد و تجربه تلخ بزرگی برای سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا بود.

شکست در صحرای طبس و گرفتاری در شن‌

وی ادامه داد: شکست بعدی آمریکا در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ رقم خورد؛ آمریکای مدعی ابرقدرتی در آن زمان حمله نظامی به ایران را طراحی کرد بدین منظور که هم لانه جاسوسی آمریکا را اشغال کند و جاسوسان خود را آزاد کرده باشد و هم انقلاب اسلامی را سرنگون کند؛ اعضای سازمان سیا رسماً اعتراف کردند که برای حمله آمریکا که در طبس شکست خورد فقط به دنبال آزادی جاسوسان خود نبودند بلکه به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بودند؛ مایلز کاپلند که از همکاران روزولت در کودتا ۲۸ مرداد ۳۲ است می‌گوید: «هدف از تهاجم به طبس فقط آزادی گروگان‌ها نبود بلکه سرنگونی رژیم ایران هدف اصلی بود» و باز امریکایی‌ها با امداد و نصرت الهی در طوفان شن گرفتار شده و شکست خوردند؛ در کتاب فرماندهان نظامی آمریکا در عملیات حمله نظامی به ایران در طبس آمده است که شرایط بررسی برای عملیات از جمله آب و هوا سنجیده شده بود اما در عین ناباوری شن‌ها مأمور شکست هیمنه آمریکا می‌شوند؛ برژینسکی که از سیاستمداران مطرح صهیونیستی امریکایی است نیز می‌گوید که اگر این کار (تسخیر لانه جاسوسی در طبس) با موفقیت انجام می‌شد آمریکا یک بار دیگر زور بازوی خود را نشان می‌داد، چیزی که ۲۰ سال است به آن احتیاج دارد و در نتیجه می‌بینیم که زور بازوی آمریکای مدعی ابرقدرتی شکسته شد.

نصری با اشاره به جنگ هشت ساله تحمیلی گفت: در جنگ تحمیلی شرق و غرب دنیا، امریکایی‌ها، اروپایی‌ها، صهیونیست‌ها و کشورهای مرتجع عربی علیه ما شدند و به تعبیری جنگ احزاب عبری عربی شرقی غربی شکل گرفت و صدام را به جانب ایران فرستادند. ایرانی که در طول ۲۰۰ سال حکومت شاهان قاجار و پهلوی ۷۰ درصد وسعت خود را از دست داده بود این بار حتی یک میلی متر از خاک خود را از دست نداد و بار دیگر موجب شکست آمریکا و متحدان آن شد. ما دو شهریور مهم در تاریخ معاصر داریم، یکی شهریور ۱۳۲۰ در ایام جنگ جهانی دوم که متفقین به ایران حمله کردند و ۸۰ ساعته به تهران رسیدند و محمدرضا شاه را در ایران حاکم کردند در مقابل در شهریور ۱۳۵۹ همین کشورها صدام را به جنگ با ما فرستادند و گمان کردند مانند جنگ جهانی دوم یک هفته‌ای به تهران خواهند رسید؛ با وجودی که از مرز شلمچه تا خرمشهر ۱۷ کیلومتر بیشتر نبود با ۳۴ روز مقاومت مردمی روبرو شد و در ادامه با خیانت بنی‌صدر خرمشهر سقوط کرد اما سرانجام همه سرزمین‌های اشغالی را باز پس گرفتیم و میلی متری از آن را به دشمن ندادیم که در تاریخ جنایات و جنگ‌های آمریکا بی سابقه است که یک ملتی این چنین از خود دفاع کند.

شکست آمریکا از دانشمندان ایرانی

وی گام بعدی را شکست آمریکا در عرصه علمی قلمداد کرد و افزود: رژیم پهلوی تلاش می‌کرد ملت ما را تحقیر کند و بی سواد نگه دارد، به هنگام پیروزی انقلاب حدود ۴۷ درصد جامعه ۳۵ میلیونی ما با سواد بودند و در این میان سهم خانم‌ها کمتر بود و به ۳۵ درصد می‌رسید؛ پرویز ناتل خانلری وزیر معارف دولت اسدالله علم در حکمت پهلوی که طراح سپاه دانش برای سواد آموزی بود می‌گوید: «دو گروه مخالف باسواد شدن مردم ایران بودند و برای همین سپاه دانش موفق نشد؛ یکی ساواک و دیگری آمریکا. چون با سوادی برای سلطه آنها خطرناک بود»؛ انقلاب اسلامی ملتی بی سواد را با نهضت تولید علم و نهضت سواد آموزی امام در شرایط جنگی و تحریم و توطئه با سواد کرد تا جایی که امروز جز چند کشور برتر در علوم استراتژیک مانند هوا فضا، سلول‌های بنیادی، هسته‌ای، نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و امثالهم هستیم. کشوری که در جنگ تحمیلی سیم خاردار نداشت امروز با موشک‌های بالستیک خود رژیم صهیونیستی دارای گنبد آهنین را که مدعی بود هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند از آن عبور کند، مورد موشک باران قرار می‌دهد که این نتیجه کار علمی و فنی جوانان انقلابی ما است و بر اساس همین شکست‌ها بود که دشمنان هفت دانشمند هسته‌ای ما را در این سال‌ها ترور کردند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ابراز کرد: عرصه دیگر شکست آمریکا در برابر ایران در عرصه بازدارندگی و اقتدار بوده است و برای همین است که بعد از ۴۵ سال تاکنون جرأت نکرده‌اند حتی یک گلوله به سمت کشور ما شلیک کنند؛ اگر پهپاد RQ۱۷۰ به عنوان مجهزترین و مدرن ترین پهپاد امریکایی به منطقه کاشمر آمد جوانان کشور ما آن را در کنترل خود در آورده و سالم به زمین نشاندند. اگر قایق انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها در دی ماه ۱۳۹۴ وارد خلیج فارس شد نیروی دریایی مقتدر ما افسران آن را دستگیر کردند و همه دنیا دیدند که آنها دست بر سر گذاشته و گریه کردند؛ در خرداد ۱۳۹۸ نیز در نیمه‌های شب پهپاد غول پیکر امریکایی گلوبال کات وارد فضای جمهوری اسلامی وارد شد و پس از دریافت سه بار اخطار با سامانه موشکی سوم خرداد ایرانی سرنگون شد.

انقلاب اسلامی ابر جنایتکاری مثل آمریکا را شکست داد

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران و انقلاب اسلامی است که ابر جنایتکاری مثل آمریکا را شکست داده و تحقیر کرده است، گفت: به دنبال این حوادث امریکایی‌ها وقتی می ببینند که جرأت حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران را ندارند، یک جنگ نیابتی به سرکردگی داعش راه اندازی می‌کنند که همه جنایتکاران و حیوان صفتان جهان را در آن حضور می‌یابند و تجهیزات و قدرت نظامی و رسانه‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهند؛ داعش ۸۰ درصد از خاک سوریه و ۶۰ درصد خاک عراق را اشغال کرده بود و قصد داشت به سمت ایران حرکت کند اما زمانی که به دیواره‌های حرم حضرت زینب در دمشق و ورودی های شهرهای زیارتی عراق رسید و به ۳۰ کیلومتری مرز خسروی ایران واقع در کرمانشاه رسیده بود، مدافعان حرم آن را در هم کوبیدند.

نصری اضافه کرد: ابوبکر البغدادی سرکرده داعش اعلام کرده بود «کرمانشاه - همدان - تهران»؛ ابومحمد عدنانی سخنگوی داعش اطلاعیه داد که ما ایران را به باتلاقی از خون تبدیل می‌کنیم و مشهد ایران را ویران می‌کنیم اما باز هم فرزندان امامین انقلاب، شیر مردان حیدری و فاطمی یعنی همان مدافعان حرم به میدان آمدند و باز شکست دیگری برای آمریکا، اروپا و صهیونیست‌ها به ارمغان آوردند و بسیج جهان اسلام به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی آرمان امام خمینی (ره) را ادامه دادند؛ به بیانی دیگر حشدالشعبی عراق، قوات دفاع وطنی سوریه، فاطمیون افغانستان، حیدریون پاکستان، حزب الله لبنان به همراه بسیج، سپاه و ارتش ایران با محوریت حاج قاسم جمع شدند و داعش شکست خورد.

حمله به چشم شیر و شکستن هیمنه آمریکا در منطقه

وی ابراز کرد: ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که آمریکا ۹ هزار میلیارد دلار برای داعش هزینه کرد، اما وقتی می‌خواهیم به نیروهای خود در عین الاسد سر بزنیم باید شبانه و با چراغ خاموش بیاییم؛ این در حالی است که در طول ۱۰۰ سال در آمد کشور ما از صنعت نفت به ۱۵۰۰ میلیارد می‌رسد؛ و آمریکا باز هم شکست خورد چرا که خلف صالح حضرت امام یعنی مقام معظم رهبری در مقال آنها ایستاد و حاج قاسم به دستور ایشان در میدان حضور یافت؛ در زمان شکست داعش حاج قاسم در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت که «حقیر به عنوان سرباز مکلف شده از جانب حضرتعالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی – صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم».

اقتدار روز افزون جمهوری اسلامی تا رسیدن به قله

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به حرکت‌های تروریستی آمریکا و متحدان آن در ایران و به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، اذعان کرد: آمریکایی‌ها جرأت اینکه حاج قاسم را در داخل کشور به شهادت برسانند را هم نداشتند و در اقدامی تلافی‌جویانه پایگاه عین الاسد امریکایی برای اولین بار در تاریخ آمریکا موشک باران شد و به دنبال آن شهیدان محور مقاومت دیگری مانند شهید علی زاهدی را به شهادت رساندند و در آخرین اقدام جمهوری اسلامی مراکز مهمی از رژیم صهیونیستی را موشک باران و پهپاد باران کرد؛ وقتی موشک باران رژیم صهیونیستی به پایان می‌رسد سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران احضار می‌شود و به او می‌گویند که به آمریکا بگو دست از پا خطا کنی همه پایگاه‌های آن را در منطقه ویران می‌کنیم؛ وقتی این پیام به مقامات کاخ سفید رسید صبح روز موشک باران، بایدن طی تماس با نتانیاهو تاکید کرد که اگر می‌خواهی به ایران حمله کنی ما با تو همراه نیستیم؛ همه اینها نشانه اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی ایران است که آغاز آن با انقلاب همراه بود و همه این اتفاقات در مبارزه با نظام سلطه، در مسیر زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) است و برای همین است که مقام معظم رهبری فرمودند به قله نزدیک شده‌ایم.

کد خبر 747076

دیگر خبرها

  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب
  • کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند
  • دستاوردهای عملیات وعده صادق
  • تنبیهِ متجاوز؛ از طوفان شن تا وعده صادق
  • شن‌هایی که مامور خدا بودند
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی را تحریم کرد