Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:43:48 GMT

سال 97 پرمخاطب‌ترین دوره سینمای ایران رقم خورد

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۰۹۶۴۱

سال 97 پرمخاطب‌ترین دوره سینمای ایران رقم خورد

تهران - ایرنا - دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، گفت:این دوره جشنواره را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است؛ سال 1397 پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، ابراهیم داروغه‌زاده دوشنبه شب در آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که در برج میلاد در حال برگزاری است، گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 1397 پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.
وی افزود: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.
داروغه زاده گفت: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.
وی با اشاره به اینکه بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست، افزود: تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باور پذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما.
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم گفت: رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای نا امیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون کرد، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.
داروغه زاده با اشاره به اینکه با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود، تاکید کرد: نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم کرد تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.
وی گفت: صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از 10 فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت 3 بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.
داروغه‌زاده خاطرنشان کرد: از هیئت‌های داوری که می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم.
وی ادامه داد: امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.
به گزارش ایرنا، آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم اکنون بصورت مستقیم از شبکه نمایش سیما در حال پخش است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان فرهنگی و هنری شامگاه 9 بهمن در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار کرد.
در این دوره از جشنواره به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده‌، 22 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، 3 اثر در بخش پویانمایی، 10 فیلم در بخش نگاه نو، 7 فیلم کوتاه و 5 مستند به رقابت پرداختند.
نمایش عمومی فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت تهران و 56 سالن سینما در مراکز استان‌ها تا 22بهمن ماه 97(امشب) ادامه دارد.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر دوشنبه شب 22 بهمن ماه 97 ( امشب) با معرفی و تجلیل از برگزیدگان این دوره جشنواره به کار خود پایان خواهد داد.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سينما فيلم فجر 97 داروغه زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت

به گزارش همشهری آنلاین،‌ این فیلمساز تحسین شده قصد داشت فیلم بعدی خود را به نام «انزو» با نویسندگی مشترک «رابین کامپیلو» در اواخر امسال فیلمبرداری کند.

«ایزابل د لا پاتلیر» نماینده کانته، به رسانه‌های فرانسوی اعلام کرد که این فیلمساز در پاریس و بر اثر بیماری درگذشت."

«کلاس درس» یک فیلم مستند-درام بر اساس کتابی نیمه خود زندگینامه از «فرانسوا بگودو» است که داستان آن درباره معلمی در محله‌ای در پاریس است و در آن بازیگرانی عمدتاً غیرحرفه‌ای بازی کرده‌اند.

به گزارش اسکرین، آخرین فیلم این کارگردان «آرتور رمبو» بود، درباره نویسنده‌ای که به خاطر محتوای رسانه‌های اجتماعی تحریک‌آمیزش به دردسر می افتد. این فیلم در جشنواره تورنتو ۲۰۲۱ نمایش داده شد. او همچنین فیلم «فاکس‌فایر: اعترافات یک دختر تبهکار» که در تورنتو ۲۰۱۲ رونمایی شد و فیلم «بازگشت به ایتاکا» که در سال ۲۰۱۴ در جشنواره ونیز انتخاب شد.

مرگ «لوران کانته» شوک بزرگی برای صنعت فیلم فرانسه است و با ادای احترام سینماگران همراه شده است. «ژیل ژاکوب» رئیس پیشین جشنواره فیلم کن، در پستی در X (توئیتر)، کانته را «فیلمساز خوب و با احتیاط و سرشار از انسانیت توصیف کرد که از برنده شدن نخل طلای خود اشباع نشد.

کد خبر 847192 منبع: ایسنا برچسب‌ها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان خبر مهم

دیگر خبرها

  • فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
  • لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد