Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:18:12 GMT

ایجاد 14 شهرک و ناحیه صنعتی، دستاورد انقلاب در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۰۹۶۷۹

ایجاد 14 شهرک و ناحیه صنعتی، دستاورد انقلاب در قزوین

قزوین - ایرنا - توسعه زیرساخت های صنعتی و رشد صنایع در جای جای کشور از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می رود، به طوری که در چهل سال گذشته 14 شهرک و ناحیه صنعتی در استان قزوین احداث و ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، تا پیش از انقلاب اسلامی، صنعت و استقرار کارخانجات در کشور محدود به پایتخت و اطراف آن و چند شهر دیگر بود، همچنین تنوع صنایع نیز از تولید چندین محصول فراتر نمی رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شرایط پس از انقلاب اسلامی با تغییرات اساسی روبرو شد به طوری که مردم میهن اسلامی گسترش روزافزون صنایع را در نقاط مختلف شاهد بودند.
با پیروزی انقلاب اسلامی همچنین به مرور عدالت در توسعه صنعتی کشور مورد توجه قرار گرفت به طوری که حتی در دورافتاده ترین نقاط و شهرستان های کشور نیز شاهد ساخت و ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی بوده و هستیم.
در همین ارتباط، ایجاد 14 شهرک و ناحیه صنعتی در استان قزوین (به جز شهرک های ایجاد شده توسط بخش خصوصی) را باید از دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش صنعت برشمرد.
شهرک صنعتی لیا، کاسپین،آبیک، آراسنج،حیدریه،خرمدشت،حکیمیه، قزوین (کوهین) و نواحی صنعتی آوج،دانسفهان، اسغرورین، نیکویه، طارم سفلی و الموت پس از انقلاب اسلامی در استان قزوین ایجاد شده اند و این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی استان قزوین به جز البرز دارای هیچ شهرک و ناحیه صنعتی دیگری نبود.
زیرساخت های مورد نیاز در این شهرک ها و نواحی برای استقرار صنایع با هزینه های دولت تامین شده اند.

**صرف 6 هزار میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت در شهرک های صنعتی قزوین
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: ایجاد شهرک ها و نواحی مختلف صنعتی در نقاط مختلف کشور از جمله قزوین را باید از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست.
حمیدرضا خانپور با بیان اینکه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بسترها و زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شد،اظهار داشت: در همین رابطه برای ایجاد 14 شهرک و ناحیه صنعتی در استان قزوین تاکنون بیش از 6 هزار میلیارد ریال هزینه از اعتبارات دولت صرف شده است.
این مسئول گفت: این اعتبارات صرف خرید و تسطیح زمین، ایجاد راه دسترسی و جدول گذاری و آسفالت معابر، لوله کشی آب و گاز، انتقال برق و مخابرات و ایجاد فضای سبز، ایستگاه آتش نشانی، پست نگهبانی و تصفیه خانه فاضلاب و ...شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی زمینه توسعه صنایع غیرنفتی فراهم شد، گفت: بنابر مصوبات قانونی ارایه زمین آماده سازی شده و با امکانات و زیرساخت های مناسب شامل معابر زیرسازی شده و راه دسترسی، آب، برق، گاز و شبکه روشنایی، فضای سبز و تصفیه خانه در شهرک ها و نواحی صنعتی با هزینه های کم و به شکل اقساطی به سرمایه گذاران ارایه می شود و آنان همچنین از معافیت های مالیاتی چندین ساله نیز بهره مند می شوند.
این مسئول افزود: ایجاد زیرساخت های صنعتی و تحویل به سرمایه گذاران تنها خدمات ارایه شده پس از انقلاب اسلامی در جهت توسعه صنعتی کشور و استان نبوده بلکه ارایه مشاوره و کمک های فنی و اعتباری، حمایت مالی واحدهای تولیدی برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی در جهت بازاریابی محصولات و اعطای ضمانت نامه برای دریافت تسهیلات و ... را نیز باید از دیگر فعالیت های انجام شده در جهت خدمت به بخش صنعت دانست.

** جذب بیش از 1400 سرمایه گذار در شهرک های صنعتی قزوین
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی با ایجاد زیرساخت های صنعتی در قالب شهرک ها و نواحی صنعتی موجب جذب بیش از صدها سرمایه گذار بخش صنعت در این استان شده است.
خانپور افزود: از ابتدا تاکنون شاهد جذب یک هزار و 418 سرمایه گذار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بوده ایم که از این میزان بیش از 60 درصد آنها دارای پروانه بهره برداری هستند و سایر نیز مراحل مختلف ساخت و ساز را پشت سرمی گذارد.
وی همچنین یادآور شد: از بین واحدهای تولیدی راه اندازی شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین، 35 واحد دانش بنیان هستند و محصولات خود را با فناوری منحصر به فرد تولید کرده و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند که این مهم را نیز باید جزو برکات انقلاب اسلامی و حمایت نظام از صنعتگران و پژوهشگران بخش صنعت آن هم در شرایط جنگ اقتصادی با دشمن دانست.

**اشتغال 26 هزار نفری در شهرک های صنعتی قزوین
این مسئول با اشاره به حجم قابل توجه اشتغالزایی در شهرک و نواحی صنعتی قزوین، گفت: با استقرار واحدهای تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی مختلف استان در حال حاضر برای 26 هزار نیروی کار اشتغال زایی شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: طی سالیان آینده با تکمیل طرح های در دست ساخت و ایجاد واحدهای تولیدی میزان اشتغال در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان تا بیش از 40 هزار نفر نیز قابل افزایش خواهد بود.
خانپور همچنین با بیان اینکه در حال حاضر مساحت شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین به بیش از یک هزار و 200 هکتار می رسد، یادآور شد: به منظور پاسخگویی به نیاز سرمایه گذاران و رونق تولید و اشتغال در استان تلاش داریم تا زمینه توسعه برخی شهرک ها از جمله کاسپین را نیز فراهم کنیم.
این مسئول یادآور شد: شرکت شهرک های صنعتی در استان ها ذیل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به عنوان یکی از دستگاه های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت کار ایجاد، توسعه و نگهداری اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی و جذب و انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران حوزه صنعت را برعهده دارد.

** سرمایه گذاری 24 هزار میلیارد ریالی در شهرک های صنعتی قزوین
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: توسعه صنعت در کشور را باید یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست که با وجود دشمنی های استکبار و تقابل اقتصادی شدید آنها با جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است.
منوچهر حبیبی افزود: به برکت انقلاب اسلامی تنها در استان قزوین که یک درصد مساحت و جمعیت کشور را دربرمی گیرد شاهد سرمایه گذاری 24 هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی بوده ایم که البته این آمار مربوط به صنایع کوچک و متوسط بوده و اگر سرمایه گذاری انجام شده در حوزه صنایع بزرگ را که در خارج از شهرک ها و نواحی صنعتی بوده اند را احتساب کنیم، آمار بسیار بزرگتری استخراج می شود.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از توسعه استان قزوین مرهون سرمایه گذاری های صنعتی پس از انقلاب اسلامی از جمله در قالب شهرک ها و نواحی صنعتی است، اظهار داشت: امروز در هر نقطه از این استان بنا به استعداد و ظرفیت خود یک شهرک و یا یک ناحیه صنعتی ایجاد شده و واحدهای تولیدی در زمینه های مختلف در آنها مشغول به فعالیت هستند.
این مسئول با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما چهره بسیاری از شهرها و شهرستان های محروم را تغییر داد و دچار تحول کرد، گفت: ایجاد نواحی صنعتی در نقاط کم تر توسعه یافته ای چون آوج، الموت و طارم سفلی را باید مرهون انقلاب اسلامی دانست.

**حضور 19 سرمایه گذار خارجی در شهرک های صنعتی قزوین
معاون هماهنگی اقتصادی استاندار قزوین گفت: در حال حاضر 19 سرمایه گذار خارجی در شهرک ها و نواحی صنعتی قزوین فعالیت می کنند که این مهم را باید از آثار و برکات انقلاب اسلامی دانست چرا که پیش از انقلاب حضور خارجی ها تنها محدود به دخالت در امور نظامی و سیاسی کشور و برای بهره برداری از منابع نفتی میهن ما بود و خبر چندانی از سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت وجود نداشت.
وی یادآور شد: سرمایه گذاران خارجی حاضر در شهرک های صنعتی قزوین از کشورهای کانادا، آلمان، کره جنوبی، لهستان، ایتالیا، هندوستان، ترکیه، فرانسه، تونس، اردن، پاکستان و عراق هستند.
حبیبی با بیان اینکه در حال حاضر سه واحد تولیدی با سرمایه گذاری خارجی در شهرک های صنعتی استان در حال احداث هستند، گفت: با سرمایه گذاری خارجی انجام شده در شهرک های صنعتی استان برای بیش از 2 هزار نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی شده است.

**وجود بیش از 500 طرح در دست ساخت در شهرک های صنعتی قزوین
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: در حال حاضر بیش از 500 طرح تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان در دست ساخت هستند در حالی که پیش از انقلاب اسلامی تقریبا به جز قزوین و یکی دو شهر دیگر این استان، در هیچ شهر دیگر این دیار کارخانه و صنایعی وجود نداشت.
حبیبی همچنین اظهار داشت: این طرح ها در مراحل مختلف از جمله نصب ماشین آلات، نصب سوله، دیوار کشی و دریافت زمین قرار دارند.
این مسئول اظهار داشت: با راه اندازی طرح های در دست ساخت برای 18 هزار نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین به طور مستقیم اشتغالزایی می شود.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی صنعت شهرک ها و نواحی صنعتی چهل سالگی انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۹۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد ۱۸۲ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

سید مسعود عظیمی در بازدید شهرک‌ها و نواحی صنعتی فیروزآباد با بیان اینکه هم‌اکنون شهرک‌های صنعتی روزبدان و میمند فعال و آماده جذب سرمایه‌گذار است، گفت: فعال‌سازی ناحیه صنعتی جایدشت نیز در برنامه قرار خواهد گرفت.

او تصریح کرد: ۵۵ واحد تولیدی، صنعتی بهره‌بردار با اشتغال ۴۶۰ نفر نیز در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد مشغول فعالیت هستند.

عظیمی با بیان اینکه شهرستان فیروزآباد به علت موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر محور مواصلاتی استان با پارس جنوبی از ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، افزود: توسعه اراضی شهرک‌های صنعتی این منطقه با هدف بسترسازی برای استقرار صنایع در برنامه قرار دارد.

او با اشاره به اینکه در راستای تکمیل زیرساخت‌ها، ۵ پروژه با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در یک سال گذشته در شهرک‌های صنعتی روزبدان و میمند انجام یا در حال انجام است، گفت: این طرح‌ها شامل تکمیل شبکه داخلی آب و فاضلاب و جدول‌گذاری و زیرسازی معابر در شهرک روزبدان و طرح‌های تکمیل زیرسازی و شبکه داخلی آب در شهرک صنعتی میمند است.

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در ادامه با بیان اینکه واحد‌های صنعتی بزرگی در شهرک صنعتی میمند در مرحله استقرار هستند و این شهرک صنعتی افق درخشانی برای توسعه و تبدیل شدن به‌عنوان یک قطب صنعتی دارد، افزود: از واحد‌های صنعتی مطرحی که هم‌اکنون مراحل پایانی ساخت‌وساز را طی می‌کند، دو واحد صنعتی تولید روغن پایه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۶۰ نفر انجام است که نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است
  • انعقاد ۱۸۲ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • نظام مسائل نواحی شهری قزوین با حضور مدیران مناطق پیگیری می‌شود
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم