Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@04:11:01 GMT

روش‌های درمانی ناباروری کدامند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۱۷۴۱

یک متخصص زنان و نازایی درباره علت ناباروری و روش‌های درمانی این مشکل توضیحاتی داد. ناطقان: رویا حسین‌خانی متخصص زنان و نازایی،  اظهار کرد: عقیمی در مردان و زنان با کمبود ویتامین E رابطـه دارد؛ بـا کمبود این ویتامین بافت‌های تولید مثلی تخریب می‌شوند، سـایر ویتامین‌های موثر عبارتند از A ، B۲، B۶ (تولید هورمون‌های مردانه) که در باروری بسیار موثر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این متخصص زنان و نازایی ادامه داد: تعدادی از سیستم‌های آنزیمی مربـوط بـه بـاروری در زن و مرد است برای مثال رشد و نمو دیواره‌ رحم بـستگی بـه روی دارد، این ماده معدنی برای تولید اسپرم در مردان نیز مـورد نیـاز است، تغذیه در تولید اسپرم نقش مهمی ایفا می‌کند و اگر انرژی کافی از طریق مواد انرژی‌زا توسط مایع در گردش خون به اسپرم نرسد می‌تواند به آسیب دیدگی آن منجر شود.


حسین‌خانی با تاکید بر اینکه نوشیدن قهوه و مواد غذایی حاوی کافئین در افزایش احتمال ناباروری در زنان نقش دارد، گفت: نوشیدن پنج فنجان قهوه در روز یا بیشتر خطر ابتلا به ناباروری را تـا ۲ برابـر افزایش می‌دهد، بطور کلی مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم قهـوه در روز در ناباروری زنان مؤثر است، استفاده زیاد از غذا‌های آمـاده که حاوی نگهدارنده‌ها و سموم هستند نیز به کاهش توان باروری منجر می‌شود.
بـین تعـداد سـیگار مصرفی و نازائی رابطه مستقیم وجود دارد

وی با بیان اینکه سیگار یکی دیگر از عـواملی اسـت کـه شـانس باروری را به میزان قابـل تـوجهی کـاهش مـی‌دهد، اظهار کرد: سیگار کشیدن روی حـاملگی تـأثیر سـوء دارد و قدرت باروری را هم در زن و هم در مرد کاهش می‌دهـد، خطـرات مـصرف دخانیات بـا افزایش سن بیشتر می‌شود، بـین تعـداد سـیگار مصرفی و نازائی رابطه مستقیم وجود دارد.

این متخصص زنان و نازایی بیان کرد: یکی از اصول قابل توجه در پیشگیری و درمان ناباروری در زنان ورزش اســت، اصــولاً تحرک کافی و ورزش، نقش ویژ‌ه‌ای در کلیه مراحل مربوط به بارداری، تغییرات خاص، سن بلوغ و عوارض مربوط به دوران بارداری دارد.

حسین‌خانی گفت: زنانی که تحرک کافی دارند، زمانی که اقدام به باردار شدن می‌کنند، با مشکلات کمتری روبرو می‌شـوند و بـه علـت داشتن وزن مناسب از عوارضی مانند افزایش فشار خون خاص بـارداری، اختلالات گوارشی و نیز چاقی بیش از حد در امان می‌مانند.
تمرینات ورزشی سنگین؛ اختلالات قاعدگی و ناباروری به همراه دارد

وی ادامه داد: یکی از عمده‌ترین دلایل نازایی در زنان، خصوصاً در افراد چاق مربوط به عارضه تخمدان پلی کیستیک و سـندرم متابولیـک اسـت کـه می‌توان با انجام حرکات ورزشی متعادل و زیـر نظـر پزشـک ایـن عارضه را درمان کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد، باید توجـه کرد که دوندگان ماراتون و زنانی کـه تمرینـات ورزشـی سـنگین دارند، مستعد اختلالات قاعدگی و ناباروری هستند.


آیا ناباروری قابل درمان است؟

این متخصص زنان و نازایی درباره راه‌های درمان ناباروری، گفت: درمان در اکثر موارد با روش‌های ساده ولی گاه گران امکان پذیر است مثلا در خانم‌های دچار اخـتلال در کارکرد تخمدان با دارو‌های خاص در عمده موارد مشکل حـل می‌شود؛ در صـورت گرفتگی و انسداد لوله رحم معمولا ابتدا با کمک جراحی (بـاز و یا استفاده از لاپاراسکوپی) اقدام به باز کردن لوله‌ها می‌شود ولی درمان‌های فوق در ۱۵-۲۰ درصد از زوج‌های نابارور موفق نیست و استفاده از روش‌های آزمایشگاهی برای درمان نابـاروری ضـرورت پیدا می‌کند.

وی یادآوری کرد: در مردان هـم در مـوارد مـشکلات کوچکتر از دارو یـا جراحـی اسـتفاده می‌شود و در صـورت عـدم حـصول نتیجـه از برداشـت سلول‌های جنسی (اسپرم) از بافت بیضه و تلقیح داخل تخمک در آزمایشگاه (ICSI) استفاده خواهد شد؛ در صورتیکه بـا اسـتفاده از روش‌های فوق نتیجه مطلوب حاصل نشود، سایر روش‌ـها شـامل تخمک اهدائی، جنـین اهدائی و رحـم جـایگزین و یـا فرزنـد خواندگی به زوج پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: ناباروری ، درمان ناباروری ، سیگار

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ناباروری درمان ناباروری سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۱۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت

ایسنا/زنجان فرماندار زنجان گفت: با وجود خانه‌های بهداشت مجهز، می‌توانیم از تحمیل بسیاری از هزینه‌های جانبی به بیماران و نیز جامعه پیشگیری کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری زنجان، پرویز خالقی به مناسبت هفته سلامت و در دیدار با کارکنان مرکز بهداشت شهرستان زنجان، عنوان کرد: همه‌ ما بایستی تلاش کنیم شعار پیشگیری بهتر از درمان را به منصه ظهور برسانیم، چرا که پیشگیری بسیار سهل‌تر و کم‌هزینه‌تر از درمان است. 

وی افزود: اگر بتوانیم امر پیشگیری را به خوبی مدیریت کنیم، درصد بالایی از بیماری‌ها و مشکلات بعدی دامن‌گیر افراد جامعه نخواهد شد.

خالقی با تأکید بر اهمیت تجهیز کردن خانه‌های بهداشت، افزود: اگر خانه‌های بهداشت مناطق کوچک و کمتر توسعه‌یافته نظیر روستاها مجهز و به‌روز باشند، شاهد کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواهیم بود.

او گفت: این موضوع سبب رفع مشکلات بهداشتی و درمانی ساکنان این مناطق شده و موجبات آسودگی آنان را فراهم خواهد آورد و طبعاً با وجود خانه‌های بهداشت مجهز، می‌توانیم از تحمیل بسیاری از هزینه‌های جانبی به بیماران و نیز جامعه پیشگیری کنیم.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به شأن و جایگاه والای فعالان حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: حیطه‌ کاری بهداشت و درمان از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. از آن‌جایی‌که این حوزه کاری با جان و حیات انسان‌ها در ارتباط است، فعالان حوزه بهداشت و درمان بایستی نهایت دقت و ظرافت را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • خیران پیشگامان اصلی رفع نیازهای درمانی هستند
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • پلمب ۵ مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز