Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: عدم تخصیص اعتبار لازم از سال ۹۴ موجب توقف اجرای پروژه آبخیزداری در سیاه‌ کوه شده است.

حسین چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروژه آبخیزداری سیاه‌کوه به مساحت ۷ میلیون هکتار از پروژه‌های مهم خراسان بزرگ بوده که از ارتفاعات شهرستان بجستان آغاز و تا شهرستان نهبندان ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه ۱۵ درصد این پروژه بزرگ در خراسان رضوی و بقیه در خراسان جنوبی است، ادامه داد: تا سال ۹۴ مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار برای آن جذب شده ولی به دلیل اینکه گناباد از دو کد اعتباری کویر مرکزی و سیاه‌کوه اعتبار دریافت می‌کرد اعتبار سیاه‌کوه حذف گردید که در نتیجه این پروژه نیز در ادامه کار متوقف شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد اضافه کرد: تاکنون بند خاکی در حوزه آبخیز این پروژه در گناباد احداث شده ولی در حال پیگیری هستیم که مجدد اعتبار پروژه سیاه‌کوه احیا شود.

چمنی گفت :۲۳۰ هکتار از مناطق گناباد بیابانی است که نیاز به تثبیت شن و ماسه بادی دارد، اگر منابع طبیعی ریزگردها و توفان‌های شن را مهار نکند کشاورزی منطقه و شرایط زیستی دچار مشکل می‌شود.

وی عنوان کرد: اعتباری که تاکنون برای بحث بیابان‌زدایی به این شهرستان اختصاص یافته برای این وسعت کافی نیست؛ بنابراین به ناچار دست به دامن مردم شده‌ایم که تاکنون اقدامات خوبی نیز توسط مردم و NGO ها انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد افزود: امسال با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در بخش مرتع طرح کپه‌کاری با دو هدف تقویت پوشش گیاهی منطقه و نیز تقویت بنیه اقتصادی جوامع محلی در گناباد در حال انجام است.

چمنی بیان کرد: حدود ۳۰۰ هکتار نیز با حمایت مجتمع آموزش عالی گناباد و با هدف بیابان‌زدایی، مهار ریزگردها و همچنین ایجاد محیط امن برای تحصیل دانشجویان، نهال تاک که از مقاومت لازم نیز برخوردار بوده کاشته شده و نیز در یک اقدام خودجوش اهالی روستای گیسور به دلیل درک مفید بودن طرح بیابان‌زدایی حدود ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی و مرتعی را شیارزنی و با دریافت نهال از اداره منابع طبیعی اقدام به کاشت نهال و آبیاری آن کرده‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: در خصوص کاشت گیاهان دارویی و مفید، گیاهان آنغوزه و باریجه نیز در منطقه کشت شده که گیاه باریجه بعد ۴ سال و گیاه آنغوزه بعد از ۵ سال به بهره‌برداری می‌رسد که در زمینه اقتصادی برای افراد محلی می‌تواند درآمدزا باشد و همچنین گیاهان دارویی دیگری بر اساس شرایط اقلیمی و سازگاری منطقه نیز کاشته می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبخيزداري سیاه کوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۲۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: شهرستان کاشمر با ۱۱۵ هزار هکتار وسعت جزو شهرستان‌های بیابانی خراسان رضوی محسوب می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از این مساحت در زمره اراضی ملی است.

میثم روشنی افزود: مسئله تغییرات اقلیمی از یک طرف و وقوع سیلاب‌های ناگهانی از سوی دیگر با توجه به مقدار ناچیز بارندگی و پراکنش و شدت نامناسب نزولات جوی، وضعیت آبدهی چاه‌ها و قنوات و به طور کلی تأمین آب را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمرگفت: با وجود دو کانون مهم فرسایش بادی در جنوب کاشمر و همچنین بروز پدیده ریز گردها، فرونشست‌ها، آلودگی هوا و پدیده بیابان‌زایی، ضرورت فعالیت‌های اصلاحی احیائی را در سطح شهرستان دو چندان کرده است.

 روشنی افزود: با توجه به لزوم تأمین منابع آبی به رغم کمی این منابع، برای کاشت نهال، با محدودیت مواجه بودیم هرچند عملیات تغییر محل و احیای چاه موتور ایستگاه تثبیت شن با پیگیری‌های زیاد و همکاری منابع آب شهرستان و اعتبارات تخصیصی، بعد از ۲۵ سال درحال اقدام است.

وی گفت: در حوزه آبخیزداری در راستای تأمین آب شرب و کنترل سیلاب، یک مورد اجرای بند خاکی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار متر مکعب در حوزه شهری بااعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان اجرا شد و طرح تکمیل بند خاکی حوزه دره گرگ با حجم عملیات ۱۰۸۰ متر مکعب با یک میلیارد ریال اعتبار اجراشد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر افزود: همچنین در سال گذشته بند خاکی حوزه شمال غرب شهرستان با حجم بالغ‌بر ۳۷ هزار متر مکعب خاک‌ریزی و بند گابیون سنگ ملات با اعتباری ۳.۵ میلیارد تومان احداث شد.

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • ۹۷۶میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد
  • ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر