Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:09:42 GMT

کودکان؛ قربانیان مسمومیت دارویی هستند

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۲۹۷۹

کودکان؛ قربانیان مسمومیت دارویی هستند

همدان- ایرنا- کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سهل انگاری خانواده ها و آسان بودن دسترسی کودکان به دارو موجب افزایش مسمومیت دارویی در کودکان شده است.

مجید حنیفه روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مسمومیت دارویی در کودکان زیر 6 سال زیاد است افزود: خانواده ها دارای کودک خردسال باید داروها را در مکان هایی دور از دسترس و دارای قفل نگهداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی توصیه کرد: چنانچه کودک دچار بیماری شد نباید بیش از حد تجویز به وی دارو داد بلکه باید طبق نظر و توصیه پزشک عمل کرد.
کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: برخی خانواده ها فراموش می کنند که آیا فرزندشان دارو را مصرف کرده یا نکرده است در این مواقع باید از دادن دارو صرفنظر کرد چرا که تجمیع دارو در بدن، آسیب زا است.
حنیفه گفت: والدین نباید در مقابل چشم کودک دارو مصرف کنند چراکه کودکان علاقه مند به تقلید از رفتار بزرگترها هستند.
وی اضافه کرد: همچنین باید به کودکان با ورود به سنین بالاتر آموخت که دارو با خوراکی، شکلات و آبنبات متفاوت بوده و مصرف آن به بدن آسیب می زند.
کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان خواستار دور نگه داشتن داروهای خوش طعم از دسترس کودکان و نگهداری مواد شیمیایی و داروهای موجود در منزل در بسته بندی اولیه شد.
حنیفه ادامه داد: برخی شهروندان باطری و ضد یخ را در داخل بطری آب معدنی ریخته و آن را داخل آشپزخانه یا مکانی در دسترس کودک و دیگر اعضای خانواده قرار می دهند؛ فرد با دیدن بطری آب معدنی آن را نوشیده و مسموم می شود.
وی بیان کرد: برخی معتادان به خاطر معذوریت و پی نبردن دیگر افراد به اعتیاد آنها محتویات شربت متادون را در ظرف دیگری ریخته و داخل یخچال نگهداری می کند.
کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با توجه به تشابه رنگ شربت متادون به نوشابه برخی به باور اینکه این مایع نوشابه است آن را نوشیده و دچار مسمومیت و برخی مواقع مرگ می شوند.
حنیفه اضافه کرد: در بیشتر مواقع معتادان دچار مسمومیت نمی شوند بلکه خانواده و بستگان آنها به خاطر مسمومیت در بیمارستان بستری می شوند.
وی گفت: 11هزار مورد مسمومیت به خاطر شربت متادون چهار سال گذشته در کشور رخ داده است که 200 مورد آنها منجر به مرگ شده است.
7526/2087

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی علوم پزشکی مسمومیت دارویی کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۲۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، اردیبهشت فصل رویش "ریواس" گیاه کوهی پرخاصیت است؛ خاستگاه این گیاه کوهی با ساقه‌های قرمز و سبز در مناطق کوهستانی است.

ساقه‌های این گیاه برای تازه‌خوری و استفاده در انواع خورشت و سوپ کاربرد داد و برگ‌هایش علاوه بر خوراک دام، سبب جلوگیری از جاری شدن سیلاب در دشت‌ها می‌شود.

ریواس از تيره ترشک ها است و مصرف دارویی هم دارد که البته برداشت  بی‌رویه آن به به طبیعت و محیط زیست آسیب می رساند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • حبس و جزای نقدی بیش از ۷۴ میلیارد ریالی دو متهم پرونده اخلال در نظام توزیع دارویی آذربایجان غربی
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید