Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: فشارها و تهدیدات ایالات متحده آنقدر سنگین بوده است که موجب واهمه اروپایی‌ها شده و سبب شده تا آنها از خط قرمز ترسیمی از سوی آمریکا عبور نکنند. با این حال، آینده همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا و اینستکس به این مسئله بستگی دارد که تحول جدیدی در روابط تهران و واشنگتن ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره امریکا گفت: دونالد ترامپ در بخش پایانی سخنرانی خود که درخصوص سیاست خارجی اختصاص داشت، اشاراتی هم به ایران داشت و گزارشی از اقدامات دولت ایالات متحده علیه ایران را ارائه کرد.
تندترین جمله ترامپ علیه ایران چه بود؟
وی ادامه داد: ترامپ در این سخنرانی، مجددا مطرح کرد که توافق هسته‌ای، توافق ناقص و بدی بوده است و مدعی شد که حکومت ایران تندرو است و برجام موجب شده تا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بیش از پیش شود و واشنگتن به این دلایل از این توافقنامه خارج شده است.
این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه تندترین قسمت از سخنان ضد ایرانی ترامپ آن جمله بود که رئیس‌جمهور امریکا تاکید کرد ما چشمان‌مان را نسبت به کشوری که مرگ بر امریکا و ملت یهود می‌گوید نبسته‌ایم، اظهار داشت: ترامپ در این سخنرانی مطرح کرد که شدیدترین تحریم‌ها نسبت به ایران اعمال شده که موجب شده وضعیت اقتصادی ایران با بحران روبه رو شود.
ترامپ در مورد ایران موضوع جدیدی را مطرح نکرد
ابوالفتح افزود: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از این اظهارات، نسبت به آن واکنش نشان داد و این اظهارات را رد کرد.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اظهارات رئیس‌جمهور امریکا مربوط به مسائل داخلی بود، تصریح کرد: برای جامعه و نخبگان امریکایی در مواجهه با سخنرانی سالانه مباحث ناظر بر تحولات داخلی اهمیت بیشتری دارد. ترامپ هم در مورد ایران موضوع جدیدی را مطرح نکرد.
ایران و امریکا از مدت‌ها قبل در میانه جنگ‌های قرن بیست و یکمی وارد شده اند
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال با توجه به رویکرد تند رئیس‌جمهور امریکا، آیا ایران و ایالات متحده به سمت درگیری در حال حرکت هستند؟ خاطرنشان کرد: ایران و امریکا وارد جنگ‌ها و درگیری‌های قرن بیستمی – همانند آنچه در افغانستان، عراق و لیبی رخ داد - نمی‌شوند ولی از مدت‌ها قبل طرفین در میانه جنگ‌های قرن بیست و یکمی وارد شده‌اند.
ابوالفتح با بیان اینکه سخنان ترامپ نشان داد رویکرد ایالات متحده مبتنی بر جنگ‌های قرن بیستمی در مورد ایران نیست، ابراز داشت: حرف‌های ترامپ ناظر بر جنگ‌های قرن بیست و یکمی است و به همین خاطر هم گفت که شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده که آثار و پیامدهای آن قابل مشاهده است و غیرقابل کتمان هم نیست.
اروپایی‌ها وارد محدوده خط قرمز ایالات متحده نشدند
وی درباره رویکرد ایالات متحده نسبت به اینستکس بیان کرد: قبل از اعلام راه‌اندازی این سازوکار مالی، آمریکایی‌ها گفتند ورود به عرصه‌ای که ایالات متحده آن را مورد تحریم قرار داده، پیامدها و تبعات سختی را برای آن کشور یا شرکت – چه دوست و چه غیردوست – به همراه خواهد داشت. ماحصل آن، این شد که اروپایی‌ها وارد محدوده خطر قرمز ایالات متحده نشدند.
این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه فعلا سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا شامل مبادلات نفتی و کالاهای ویژه نمی‌شود، یادآور شد: فشارها و تهدیدات ایالات متحده آنقدر سنگین بوده است که موجب واهمه اروپایی‌ها شده و سبب شده تا آنها از خط قرمز ترسیمی از سوی آمریکا عبور نکنند. با این حال، آینده همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا و اینستکس به این مسئله بستگی دارد که تحول جدیدی در روابط تهران و واشنگتن ایجاد شود.
ابوالفتح اضافه کرد: تا زمانی که اروپا از خط قرمز تحریمی آمریکا تخطی نکند، ایالات متحده با شکل فعلی همکاری‌ها در قالب اینستکس مشکلی ندارد چراکه اصل اقدام خلاف خواسته واشنگتن نیست و جنس و محدوده کار هم مورد تحریم‌های آمریکا نیست. برچسب ها: اروپا ، آمریکا ، اینستکس ، تهران

منبع: خرداد

کلیدواژه: اروپا آمریکا اینستکس تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۳۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی

مذاکره کننده ارشد واشنگتن گفت مقامات ایالات متحده و کره جنوبی دیدگاه‌های مربوط به یک توافق جدید در مورد تقسیم هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی را مورد بحث قرار دادند و در صورت لزوم به مشورت ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، آمریکا و کره جنوبی ماه گذشته میلادی نمایندگانی را برای آغاز مذاکرات زودهنگام با هدف اجرای یک توافق جدید در سال ۲۰۲۶ معرفی کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های کره جنوبی گزارش کردند که هدف از این گفت‌وگو دستیابی به توافق پیش از هر گونه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است که در دوران ریاست جمهوری خود سئول را به «سواری گرفتن از قدرت نظامی آمریکا» متهم کرده بود.

«لیندا اسپچت»، مذاکره کننده ارشد آمریکایی پیش از نخستین دور مذاکرات در هاوایی که سه شنبه تا پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت واشنگتن به دنبال یک نتیجه عادلانه و برابر است.

وی افزود: «آمریکا و کره جنوبی دورنماهای خود را برای این نشست مطرح کرده‌اند. ما تا هر زمان که لازم باشد به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم.»

یک مقام ارشد دولت بایدن ماه گذشته میلادی اعلام کرد مذاکرات در مسیر و زودتر از موعد مقرر انجام شده، اما ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را به عنوان«مهلت جدی» نمی‌بیند.

بیش از ۲۸ هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازدارندگی در مقابل کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای مستقر هستند.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا و کره جنوبی پیش از دستیابی به توافقی برای افزایش مشارکت سئول در افزایش ۱۳.۹ درصدی هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی چندین ماه دچار تنش بودند. بر اساس قرارداد ۲۰۱۹، کره جنوبی حدود ۹۲۰ میلیون دلار برای این مساله در سال پرداخت می‌کرد اما ترامپ از سئول خواست تا این مبلغ را در سال به پنج میلیارد دلار برساند.

قرارداد کنونی در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • ناتو، قلدر ۷۵ساله
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم