Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیر پروژه‌های کاظمین ستاد بازسازی عتبات عالیات از اتمام موفقیت آمیز عملیات رطوبت زدایی بستر حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام خبر داد و گفت: محوطه اطراف ضریح مطهر با سنگ مرمر سبز مراغه مفروش شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، عباس رضائی نسب اظهار داشت : با اتمام عملیات رطوبت‌زدایی و سنگ‌فرش گنبدخانه (محیط پیرامون مضجع مطهر)، کار مرمت کتیبه قرآنی دیواره اطراف ضریح که میراث ارزشمندی از هنر کاشی‌کاری عصر قاجار است، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضائی نسب با بیان اینکه حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام در شهر کاظمین، موزه‌ای از جلوه‌های متعدد هنر معماری ایرانی و اسلامی متعلق به عصر صفوی و قاجار است، تصریح کرد: طول و عرض کتیبه قرآنی ۶۳ متر در ۷۰ سانتی‌متر است که استادکاران کاشی‌کار ایرانی در عصر قاجار این اثر ارزشمند معماری را خلق کرده‌اند.

وی افزود: در بالای این کتیبه، آئینه‌کاری منحصر به فردی نیز اجرا شده که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

وی در تشریح دلایل اجرای طرح رطوبت‌زدایی گفت: رطوبت بالای زیرسطحی، به سنگ‌های اطراف و کف حرم امامین جوادین علیهما السلام سرایت کرده بود به‌طوریکه نم موجود در کف و دیوارها، این آثار ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی را با خطر نابودی مواجه کرده بود.

مدیر پروژه‌های کاظمین ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: از این رو با همت مهندسان و استادکاران ایرانی طرح مقاوم‌سازی دیوار‌های اطراف ضریح مطهر، رطوبت زدایی از بستر و سنگ فرش آن در سه شیفت‌کاری به صورت شبانه روز انجام شد که با عنایت اهل بیت علیهم السلام یک ماه زودتر از برنامه زمانبندی به اتمام رسید.

رضائی نسب از آغاز عملیات ساخت ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در ضلع جنوب غربی حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام خبر داد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عتبات عالیات حرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۳۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الکترونیک سبز می‌شود/ ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، محققان دانشگاه نیوساوت ولز (UNSW) با مهندسی رشته‌های پروتئینی تولید شده توسط باکتری ها، توانستند جریان الکتریکی را هدایت و آن را با استفاده از رطوبت هوا مهار کنند.

این تحقیقات بین رشته‌ای متشکل از مهندسی پروتئین و نانوالکترونیک، می‌تواند روزی به دانشمندان در توسعه «الکترونیک سبز» کمک کند.

وسایل الکترونیکی رایج و همه گیر امروزی با استفاده از فرآیند‌های انرژی بر و اجزای بسیار سمی ساخته می‌شوند که برای تسهیل حرکت الکترون‌ها در داخل دستگاه و انجام کار ضروری اند.

از سوی دیگر، رویداد‌های متعدد در طبیعت نیز به حرکت الکترون نیاز دارند. مثلا، در فرآیند فتوسنتز که گیاهان برای تهیه غذای خود از آن استفاده می‌کنند، کلروفیل، الکترون‌ها را در مولکول‌های مختلف پروتئین حرکت می‌دهد. سیستم‌های باکتریایی نیز الکترون‌ها را با استفاده از رشته‌های رسانا به نام نانوسیم‌ها از طریق غشا‌ها منتقل می‌کنند.

باکتری‌های مهندسی برای نانوسیم‌ها

نانوسیم‌های باکتریایی می‌توانند برق را هدایت کنند و به طور بالقوه برای ابداع سیستم‌های سنجش بکار روند. با این حال، این نانوسیم‌ها پس از برداشت از باکتری ها، به سختی اصلاح می‌شوند و بنابراین، عملکرد محدودی دارند.

«لورنزو تراواگلینی» «Lorenzo Travaglini» یکی از مجریان این پژوهش می‌گوید: برای غلبه بر این محدودیت ها، ما یک رشته را با استفاده از باکتری «E. coli» «ای. کولای» مهندسی ژنتیک کردیم.

وی افزود: ما DNA ای. کولای را طوری اصلاح کردیم که باکتری‌ها نه تنها پروتئین‌های مورد نیاز برای زنده ماندن خود را تولید کنند، بلکه پروتئین خاصی را که ما طراحی کرده بودیم نیز بسازند. سپس این پروتئین‌های خاص را مهندسی و در آزمایشگاه به نانوسیم‌ها مونتاژ کردیم.

جالب آنکه این مولکول اضافی که نانوسیم‌ها را بسیار رسانا می‌کند، «هِم» «haem» است: یک ساختار دایره‌ای مبتنی بر آهن موجود در خون حیوانات که اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن انتقال می‌دهد.

تولید برق از هوا

مطالعات این پژوهشگران روی نانوسیم‌های باکتریایی نشان داد وقتی مولکول‌های هِم نزدیک به هَم چیده می‌شوند، می‌توانند انتقال الکترون را نیز انجام دهند. تراواگلینی و همکارانش، هِم را در رشته‌های مهندسی شده خود ادغام کردند با این امید که اگر الکترون‌ها به اندازه کافی نزدیک به هَم قرار گرفتند بین مولکول‌های هِم، بپرند.

محققان با اندازه گیری رسانایی رشته‌ها در حضور و غیاب مولکول‌های هِم، تایید کردند مولکول مبتنی بر آهن باعث رسانایی پروتئین می‌شود. آزمایش‌های گسترده نشان داد وقتی رطوبت شرایط محیطی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد، جریان الکتریکی قوی‌تر است.

تکرار آزمایش‌ها با افزایش مقادیر مواد رسانا بین الکترودها، تایید کرد رطوبت یک گرادیان بار در سراسر ماده ایجاد کرده و جریان افزوده را بدون اعمال پتانسیل اضافی شکل می‌دهد.

محققان سپس یک حسگر رطوبت ابداع کردند که وقتی بازدم از روی آن عبور داده می‌شود، جریان الکتریکی تولید می‌کند. آنها اکنون در حال بررسی چگونگی تنظیم تغییر خواص پروتئین هایشان با تغییر ساختار هِم یا محیط رشته، هستند. این دانشمندان اکنون در حال آزمایش مولکول‌های حساس به نور برای تسهیل انتقال الکترون هستند.

تراواگلینی تاکید کرد این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است و تا تبدیل شدن آن به بخشی از الکترونیک روزمره زمان زیادی مانده است.

نتایج این پژوهش در نشریه Small منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تهاتر نفت برای اتمام عملیات راه‌آهن خرم‌آباد
  • الکترونیک سبز می‌شود/ ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند 
  • استفاده از آبرسان چگونه پوست را روشن می‌کند؟
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان | گزارش مهم یک پایگاه تحلیلی نظامی
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در عملیات میدانی
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان عملیاتی
  • کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه
  • آغاز عملیات دیوارکشی اطراف آرامستان شیخ شهاب‌الدین (آزادان)
  • اتمام عملیات بهسازی بلاک ساقه – باغیک قم
  • اجرای موفقیت‌آمیز آزمون نمونه‌های طرح پیش بسته‌بندی در خراسان جنوبی