Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:45:02 GMT

صنعت پرورش آبزیان در قم توسعه می یابد

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۴۸۳۳

صنعت پرورش آبزیان در قم توسعه می یابد

قم - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: صنعت پرورش آبزیان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قم ایجاد شد، در سال های اخیر رو به گسترش است و دستاوردهای اقتصادی مهمی برای استان به دنبال خواهد داشت.

محمد رضا طلایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تولید آبزیان تا قبل از سال 57 در قم صفر بود اما اکنون سالانه بیش از یک هزار و 338 تن محصولات مرتبط با آبزیان در این استان تولید می شود که نقش موثری در تامین نیاز مردم به غذاهای دریایی و رونق کسب و کار در این بخش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: همچنین قم به توانایی تولید و پرورش ماهیان خاویاری به میزان 60 تن و استحصال و صادرات خاویار به میزان 451 کیلوگرم در سال رسیده است که این دستاوردی بزرگ برای استان به شمار می آید.
طلایی گفت: قم نخستین صادرکننده گوشت ماهیان خاویاری پرورشی و خاویار پرورشی فیل ماهی در کشور می باشد.
وی بیان کرد: کسب رتبه های برتر کشور در زمینه تولید ماهیان زینتی و سرمایه گذاری در این بخش برای توسعه کسب و کارهای مرتبط با آن از دیگر دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی قم در سال های اخیر محسوب می شود.
طلایی در ادامه با اشاره به آماده شدن بسترهای مورد نیاز برای پرورش ماهی تیلاپیا افزود: در کل کشور چهار استان از جمله قم برای پرورش ماهی تیلاپیا انتخاب شده است که این مساله می تواند موجب پویایی هرچه بیشتر صنعت آبزی پروری در این استان باشد.
وی گفت: ماهی تیلاپیا برای پرورش، محدودیت کیفیت آب ندارد و به همین دلیل می توان آن را با استفاده از آب کم در محیط کویری قم پرورش داد.
وی بیان کرد: همچنین این ماهی سطح تولید بالایی دارد و در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاوم است، به همین دلیل می تواند ارزش افزوده اقتصادی مناسبی را برای بهره برداران ایجاد کند.
طلایی با اشاره به وجود برخی سخنان پیرامون آسیب رساندن ماهی تیلاپیا به طبیعت، ادامه داد: پرورش این ماهی در قم هیچ گونه آسیبی برای طبیعت ایجاد نمی کند، چراکه روند تولید آن در استخرهای مخصوص و به صورت کنترل شده صورت می گیرد.
وی ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار استخرهای پرورش ماهی تیلاپیا در قم مورد نظر است تا با این کار فرصت تولید و اشتغال در حوزه شیلات توسعه یابد.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال بیش از 746 هزار تن می باشد که بیش از یک هزار و 338 تن آن مربوط به شیلات است.
بیشتر استخرهای پرورش ماهی استان در مناطق روستایی قرار دارد که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي قم پرورش آبزيان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۴۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه‌یافتگی در جامعه با اتصال دانشگاه و صنعت محقق می‌شود

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان گفت: صنعت و دانشگاه دو رکن مهم توسعه‌یافتگی در هر جامعه هستند که جدا از هم معنا ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حسن رضانیا امروز در افتتاحیه رویداد صدرا که به همت دانشگاه آزاد واحد همدان برگزار شده است، اظهار‌ داشت: ما برای بهره‌وری درست از ظرفیت دانشگاهی استان نیاز داریم که دانشگاه و صنعت دست به دست هم دهند که این اتفاق به دست متولیان دولتی و دانشجویان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال پایدار در جامعه از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد، افزود: دانشگاه باید در مسیر آزادگی به همراه نگاه حل مشکل در جامعه ورود کند که اگر این مهم در حوزه اقتصادی رقم خورد منجر به نتایج مطلوب و اثر‌گذاری می‌شود.

رضانیا با بیان اینکه برخی کد رشته محل‌ها فقط به یک مدرک منتهی می‌شود و مهارتی در آن تعریف نشده است، گفت: در بحث مهارت آموزی ما در دانشگاه باید از خبرگان بازار استفاده کنیم، یعنی کسانی که در بازار کار می‌کنند و صاحب تجربه هستند و همین‌ها به ما کمک می‌کنند تا رشته‌های جدید را تدوین کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان بر ضرورت تداوم همکاری های دوجانبه مابین دانشگاه و مراکز تولیدی و صنعتی استان تأکید کرد و افزود: در گذشته غالباً در دانشگاه‌ها تأکید بر مباحث نظری بود و به حرفه آموزی کم‌توجهی وجود داشت، اما در این دوره با توجه به نیاز کشور به نیروهای ماهر در حرفه‌ها و مشاغل گوناگون، مهارت‌‍افزایی و آموزش های فنی و حرفه ای در اولویت برنامه‌‌ها قرار گرفته است و دولت با حمایت از دانشگاه، افزایش اعتبارات و کمک به تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز آموزشی، مصمم است گام‌های بلندی در این زمینه بردارد.

رضانیا با اشاره به اینکه دانشگاه باید نیروهای متخصصی تربیت کند که در آینده نقش‌آفرین باشند، گفت: فرهنگ‌سازی در جامعه و بین خانواده‌ها برای سوق دادن فرزندان به سمت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است تا فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • توسعه‌یافتگی در جامعه با اتصال دانشگاه و صنعت محقق می‌شود
  • ببینید | تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
  • از مصرف رب‌ گوجه کپک‌زده پرهیز شود
  • جشنواره «شو سواری» اسب کُرد در سقز
  • حقیقی قربانی توسعه تاکتیکی فوتبال هوادار
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است