Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-08@13:54:10 GMT

رنج و لذت‌های «عصر انتخاب»

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۴۸۵۷

رنج و لذت‌های «عصر انتخاب»

عصرایران؛ احسان‌محمدی- «کاش این همه تنوع لباس وجود نداشت». هر مرد ایرانی بعد از ساعت‌ها پیاده‌روی در مراکز خرید، وقتی از دشوارپسندی همسرش به ستوه آمده احتمالاً این جمله را گفته است. اینکه کاش فقط یکی-دو جنس بود که از میان آنها باید انتخاب می کردند.

بسیاری از هم‌نسلان من به خاطر می‌آورند که این همه حق انتخاب نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیلی اوقات لباس برایمان می‌خریدند و می‌آوردند و ما می‌پوشیدیم و نه تنها گله و شکوه‌ای نبود بلکه لذت می‌بردیم اما الان بچه‌های چندساله هم کاملاً حق به جانب می‌گویند من باید خودم کیک تولد، تم تولد، لباس تولد، مهمانان، موسیقی و ... را انتخاب کنم.

منوی رستوران‌ها پر از گزینه‌هایی برای انتخاب است، برای به مقصد رسیدن در شهرهای بزرگ هم حق انتخاب‌های زیادی هست؛ تاکسی، اتوبوس، مترو، اسنپ، تبسی ... و موقع سوار شدن بر همین‌ها هم در نهایت می‌شود رای داد. یعنی حق انتخاب داریم که نحوه رفتار و رانندگی و تمیزی و آداب راننده را هم بسنجیم و پیامک بدهیم. (فارغ از اینکه چقدر اجرایی شود).

هنگام دیدن یک برنامه تلویزیونی می‌توانیم پیامک بدهیم و رضایت یا عدم رضایت‌مان را اعلام کنیم. حتی پس از خواندن این نوشتار هم شما حق انتخاب دارید که بپسندید یا نپسندید یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در زمان خرید هم می‌توانیم به صفحه مجازی مغازه یا شرکت فروشنده برویم و نه تنها به صورت مجازی از بین گزینه‌ها انتخاب کنیم و رای بدهیم بلکه نظرمان را بنویسیم و به دیگران در انتخاب کردن کمک کنیم. حتی روی برخی از کامیون تحت تملک شرکت‌ها به جای کامیون‌نوشت‌های؛ «بر چشم بد لعنت» و «فضول به توچه؟»، نوشته‌اند: از نحوه رانندگی من راضی هستید؟ به این شماره .... پیامک بزنید.

هر روز حق انتخاب‌های بیشتری پیدا می‌کنیم و در فقدان رفراندوم‌های کلی، هر روز در انتخابات جزئی شرکت می‌کنیم. نسل نو با «حق انتخاب» و «حق رای و نظر» بزرگ می‌شود و این را حق خود می داند. این نسل بعید است مثل ما، مقابل هر انتخابی که برایش انجام دهند سر تعظیم و تسلیم فرود بیاورد. می‌خواهد نظر بدهد و گاه تا نظرش را تحمیل نکند، فروگذار نیست و اگر راه را بر او ببندند، برای «دور زدن» تلاش می‌کند و در بیشتر اوقات موفق می‌شود. یعنی در را ببندند از پنجره به درون می‌آید یا می‌رود!

در عصر انتخاب، کار تصمیم‌گیران دشوار است. پیش از این حق انتخاب ها محدود بود و مشتری‌ها از گزینه‌های روی میز یکی را برمی‌داشتند اما حالا هر روز بیشتر می‌جویند و بیشتر می‌خواهند و مدام به میزهای دیگر سرک می‌کشند و دست به مقایسه می زنند که مردم فلان کشور، از این امکانات برخوردارند و ما چرا نباید داشته باشیم و این «حق» ماست که انتخاب کنیم.

وقتی مردم بخواهند و دست به مطالبه‌گری واقعی بزنند، بعید است بشود با نصیحت‌درمانی و توصیه به «بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد» آنها را برای درازمدت معطل نگه داشت. عصر انتخاب رنج و لذت‌های خودش را دارد و اگر هوشمند نباشیم چه بسا مخاطب وفادار نماند و حق خود بداند دیگری را برگزیند که صائب تبریزی فرمود:

سر زلف تو نشد، سر زلف دگری/ از برای دل ما قحط پریشانی نیست

مطالب مرتبط اینستاگرام برای ایرانیان تا چه اندازه مهم است؟ من و این گوشی و عکسای توی لامصب... اعتماد عمومی خمیرِ بازی نیست چیزی به اسم «فضای مجازی» دیگر وجود ندارد جهان‌بینی مورچه‌ای یا عصر چاپلوسان و کاسه‌لیسان؟

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حق انتخاب رفراندوم رای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیسه هوای لباس موتورسواران چگونه عمل می کند ؟ (فیلم)



منبع:پیج bekhanid_bedanid

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: قاب محافظ تلفن همراه با کیسه هوا (فیلم) ببینید | نحوه عملکرد ایربگ خودروها

دیگر خبرها

  • لباس آناتومی با چاشنی فانتزی (عکس)
  • باید و نبایدهای لباس پوشیدن در سفر بهاری
  • کیسه هوای لباس موتورسواران چگونه عمل می کند ؟ (فیلم)
  • عباس مرادی سکاندار شهرداری نجف آباد شد
  • راهنمای انتخاب بهترین عطر و خوشبوکننده هوا با مستر مدیت
  • اتفاق عجیب در لیگ برتر؛ گل گهر در نیمه اول با لباس آبی و در نیمه دوم با لباس سفید! / فیلم
  • اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر
  • حضور گل‌گهر با دو لباس مختلف در جدال با شمس‌آذر!
  • حضور شمس آذر با دو لباس مختلف در جدال با گل‌گهر!
  • یک بام و دو هوا: تغییر عجیب لباس بین نیمه!