Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه موسسه حقوقی از مسؤولان قاهره خواستند بدون هیچ قید و شرطی اجرای حکم‌های اعدام را متوقف کرده و این مجازات را تا آغاز یک گفت‌وگوی گسترده مردمی درباره آن طبق تعهدات بین‌المللی مصر به حالت تعلیق درآورند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش مشترکی با عنوان "اعدام در مصر" که از سوی سه موسسه "جبهه حقوق بشر مصر"، "کمیته عدالت" و "موسسه عربی حقوق مدنی و سیاسی (نضال) " تنظیم شده است، دادگاه‌های مدنی و نظامی مصر از سال ۲۰۱۳ تا پایان سال ۲۰۱۸ صدها حکم اعدام را در حق متهمان پرونده‌های جنائی و سیاسی صادر کردند تا به این ترتیب تعداد حکم‌های اعدام صادر شده دستکم به ۲۵۳۲ مورد رسید، همچنین مسؤولان مصری به اجرای حکم‌های اعدام ادامه می‌دهند و تعداد حکم‌های اجرا شده در این مدت دستکم به ۱۶۵ مورد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، بر اساس این گزارش، قوانین مصر شامل دستکم ۷۸ بند قانونی است که اجازه صدور حکم اعدام را برای ۱۰۴ جرم می‌دهد، این در حالی است که جهان در مسیر پایان دادن به اجرای حکم اعدام حرکت می‌کند، بیش از ۱۶۰ کشور عضو سازمان ملل که از ساختارهای قانونی، عرف و فرهنگ و چارچوب‌های دینی مختلف برخوردار هستند، مجازات اعدام را لغو کرده یا بیش از ۱۰ سال است اجرای این حکم را به حالت تعلیق درآورده‌اند، با این حال زندانیانی در برخی کشورها از جمله مصر با حکم اعدام مواجه هستند.

در این گزارش به نقل از محمد صبحی، مدیر اجرایی موسسه عربی حقوق مدنی و سیاسی (نضال) ضمن اشاره به اینکه مصر در صف اول کشورهای جهان در تصویب و اجرای حکم اعدام بر خلاف روند جهانی قرار دارد، آمده است، دستگاه قضایی مصر پس از برکناری محمد مرسی در ژوئیه ۲۰۱۳ توسط ارتش از این حکم استفاده کرد و طبق آمارهای حقوقی بین‌المللی نزدیک به ۱۰۰۰ مصری در درگیری‌ها با نیروهای ارتش و پلیس این کشور در تحصن‌های دو میدان رابعه العدویه و النهضه کشته شدند.

احمد مفرح، مدیر اجرایی کمیته عدالت نیز گفت، مسؤولان مصری در برخی پرونده‌ها از حکم اعدام به شکلی غیرعادلانه و برخلاف استانداردهای قوانین بین‌المللی و تعهدات مصر در منطقه و جهان استفاده کرد، از جمله پرونده مشهور به استادیوم کفر الشیخ که در آن پنج متهم با وجود مدارکی دال بر بی‌گناهی‌شان زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده و حکم اعدام برای آنها صادر شد.

کریم طه، مدیر جبهه حقوق بشر مصر نیز تاکید کرد، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر باید از قدرت قانونی خود برای عفو یا تخفیف حکم‌های اعدام استفاده کند، نمایندگان پارلمان فعلی مصر نیز باید در ده‌ها قانونی که در ارتباط با اعدام در این کشور وجود دارد، تجدیدنظر کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حکم اعدام مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۵۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه اعدام درختان در پارک لاله را نخواهیم داد

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران در توییتی نوشت: ‏مردم شریف تهران؛ جمعی از همکاران شورا با اقدامات پر حاشیه ‎زاکانی مخالف‌اند و اجازه اعدام درختان در پارک لاله را نخواهیم داد.

ساخت فرهنگسرا به قیمت نابودی درختان و فضای سبز اشتباه است.

دیگر خبرها

  • فیش حقوقی جدید بازنشستگان صادر شد
  • نتانیاهو: درخواست حماس برای توقف کامل جنگ غزه را نخواهیم پذیرفت
  • چه کسی محجور است؟/ آثار حقوقی شخص محجور
  • واگذاری قابل توجه زمین در زنجان برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • رشد ۵۰ درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • اجازه اعدام درختان در پارک لاله را نخواهیم داد
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح