Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج - ایرنا - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان البرز گفت که مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی دام های سنگین از هفته جاری در این استان آغاز شد.

دکتر مسعود عصار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی به مدت 40 روز ادامه دارد.
وی اظهار داشت: البرز از استان های مهم پرورش و نگهداری دام سنگین کشوربوده که درصورت شیوع بیماری تب برفکی خسارات سنگینی به صنعت دامپروری استان وارد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عصار گفت: اداره کل دامپزشکی استان البرز همزمان با استان های دیگر سالانه سه نوبت جمعیت دام سنگین را در دامداری های صنعتی و سنتی علیه بیماری مذکور مایه کوبی می کند.
وی افزود: واکسیناسیون دام ها توسط ادارات دامپزشکی شهرستان های تابعه استان و با بهره گیری از کمک های بخش خصوصی در قالب خرید خدمت به اجرا در می آید.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان البرز ادامه داد: عملیات واکسیناسیون در دامداری های صنعتی و سنتی به صورت رایگان انجام می شود.
وی گفت: هزینه واکسن در دامداری های سنتی نیز در صورت تامین اعتبار رایگان می باشد و دامداری های صنعتی نسبت به خرید واکسن از شرکت های وارد کننده تحت نظارت سازمان دامپزشکی اقدام می کند.
عصار با بیان اینکه واکسن های مورد نیاز وارداتی است، اضافه کرد که در اجرای این عملیات 110 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) واکسیناسیون می شوند.
در استان سالانه دوبار دام های سنگین وسبک به صورت جداگانه تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار می گیرند.
تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که
سبب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقب تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.
استان البرز حدود 350 هزار راس دام سنگین و سبک دارد.
6156/ 6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد واكسيناسيون دامپزشكي البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ علیرضا رفیعی پور گفت: در این مدت تیم های ثابت و سیار دامپزشکی از مراکز عرضه مواد پروتئینی استان البرز بازدید کردند که هشت هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی کشف و ۶ هزار کیلوگرم آن معدوم شد.

وی بیان کرد: سال گذشته نیز برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم البرز ۱۶۱ هزار راس دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی در این استان ذبح شد.

رفیعی پور یادآورشد: ۸۰۰ بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد که باید نظارت دقیقی در این زمینه داشته باشیم .

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور طی سال گذشته در البرز کشتار شد که ۷۳ هزار کیلوگرم آن غیر قابل مصرف بود.

وی بیان کرد: در این مدت ۹۲ هزار بازدید از مراکز تولید و توزیع مواد غذایی البرز داشتیم که فعالیت یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی غیر بهداشتی تشخیص داده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: یک هزار و ۸۵۴ صدور پروانه صادر شده و اکنون ۴۸ مرکز نهاده های دامی های تک داریم.

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • آغاز واکسیناسیون حجاج البرزی
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • صادرات ۲۹ قلم فرآورده دامی از استان البرز
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله